Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Opholds-, handle- og refusionskommuneforpligtigelser på STU-området

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Opholds-, handle- og refusionskommuneforpligtigelser på STU-området"— Præsentationens transcript:

1 Opholds-, handle- og refusionskommuneforpligtigelser på STU-området

2 Program Retsgrundlag Begreber Retssikkerhedslovens kap. 3, herunder
Opholds- og handlekommune Refusionskommune STU-lovens §§ 5a-b

3 Retsgrundlag LBK nr af 23. november 2016 om retssikkerhed og administration på det sociale område kap. 3 SKR nr af 25. april 2016 LOV nr. 550 af 26. maj 2010 § 3 SKR nr af 20. maj 2010 VEJ nr. 73 af 3. oktober 2006 kap LBK nr. 783 af 15. juni 2015 om ungdomsuddannelse for unge med særlige behov §§ 5a- b VEJ nr af 29. november 2016 VEJ nr af 3. juni 2016 kap. 6

4 Begreber Opholdskommune – den kommune borgeren fysisk faktisk opholder sig i Handlekommune – den kommune der har handleforpligtigelsen overfor borgeren – er med visse undtagelser opholdskommunen Refusionskommune – hvor en aktuel opholdskommune kan kræve betaling fra en tidligere opholdskommune Visitationskompetence og finansieringsansvar STU – Undervisnings-, forsørgelses- og boudgifter Visitationskompetence og finansieringsansvar – beslutningskompetence og økonomisk ansvar følges ad eller er delt. HR: Opholdskommunen er handle- og betalingskommune dvs. har pligt til at yde hjælp – kompetence og finansiering følges ad. U: Mellemkommunal refusion fra tidligere opholdskommune til aktuel opholdskommune – kompetence og finansiering er delt. Hensyn bag: At kommuner med institutioner/botilbud mv ikke skal påføres højere sociale udgifter. At minimere ”social eksport” mellem kommuner.

5 Opholds- og handlekommune
RTL § 9 Stk. 1: Opholdskommunen har pligt til at yde hjælp Stk. 2: En person har opholdskommune, hvor personen har sin bopæl eller sædvanligvis opholder sig Stk. 3: Ægtefæller har opholdskommune, hvor den fælles bopæl er Stk. 6: Mulighed for at aftale, at en tidligere opholdskommune fortsat er handlekommune – kræver samtykke fra personen

6 Opholds- og handlekommune
Stk. 7: En oprindelig opholdskommune har pligt til at yde hjælp efter SEL, hvis denne kommune eller anden offentlig myndighed har medvirket til, at en person i en anden kommune får ophold i Nr. 1: Boformer efter SEL §§ og 192 Nr. 2: Boliger efter almenboliglovens § 115 stk. 4 jf. § 105 stk. 2 Nr. 3: Institutioner under sygehusvæsenet Nr. 4: Institutioner under kriminalforsorgen Nr. 5: Boliger/boformer m.v. der træder i stedet for/kan sidestilles med nr. 1-4 Stk. 8: Pligten efter stk. 7 består, så længe personen har ophold i botilbuddet eller et tilsvarende tilbud – dog indtil ny opholdskommune ved § 110

7 Opholds- og handlekommune
Stk. 11: Adgang til aftale om opholdskommune Stk. 12: Ved uenighed mellem kommuner om, hvilken kommune der er opholdskommune, er den kommune, hvori personen har eller senest har haft folkeregisteradresse, foreløbig opholdskommune – adgang til refusion (R 5-07)

8 Opholds- og handlekommune
RTL §§ 9a-b Stk. 1: Opholdskommunen for en umyndig under 18 år har pligt til at yde hjælp Stk. 2: En umyndig under 18 år har samme opholdskommune som forældrene (P 79-12) Bor barnet/den unge mest hos den ene forældre, har den umyndige opholdskommune hos denne Bor den umyndige lige meget hos begge forældre, har den umyndige opholdskommune, hvor den umyndige er folkeregistret Stk. 3: Umyndige under 18 år har selvstændig opholdskommune, når pågældende ikke bor sammen med forældrene og har klaret sig selv

9 Opholds- og handlekommune
Stk. 4: En umyndig under 18 år, som er anbragt udenfor hjemmet, får selvstændig opholdskommune i den kommune, som har truffet afgørelsen om anbringelse – samarbejde med FM opholdskommune (P ) Stk. 5: Umyndige under 18 år med forsørgelsespligt overfor ægtefælle/barn har selvstændig opholdskommune Stk. 7: Har en umyndig selvstændig opholdskommune, bevarer denne kommune handleforpligtigelsen, hvis den umyndige ved det 18 år – efter medvirken fra pågældende kommune eller anden offentlig myndighed – får ophold i en boform efter RTL § 9 stk. 7 eller får opretholdt sin anbringelse efter SEL § 76a Stk. 8: Får personen ophold i en boform efter RTL § 9 stk. 7 i forlængelse af sin anbringelse efter SEL § 76a, bevarer kommunen handleforpligtigelsen § 9b stk. 3: Ophold udenfor opholdskommunen – nødvendig hjælp

10 Refusionskommune RTL § 9c
Stk. 1: En aktuel opholdskommune har ret til refusion for udgifter i henhold til SEL, AKL, LAB, LB, LSP, PL, fra en tidligere opholdskommune i tilfælde omfattet af stk. 2-6 Stk. 2: Hvis en tidligere opholdskommune eller anden offentlig myndighed har medvirket til, at en person får ophold i:

11 Refusionskommune Nr. 1: Boformer efter SEL §§ 107-110 og 192
Nr. 2: Boliger efter almenboliglovens § 115 stk. 4 jf. § 105 stk. 2 Nr. 3: Institutioner under sygehusvæsenet Nr. 4: Institutioner under kriminalforsorgen Nr. 5: Boliger/boformer der træder i stedet for/kan sidestilles med boformer m.v. efter nr. 1-4 Nr. 6: Anbringelsessteder for børn og unge efter SEL § 66 (P ) - Gælder også ved efterværn efter SEL § 76 stk. 3 jf. RTL § 9c stk. 4 (P 87-16) Nr. 7: Døgnophold efter SEL § 76a

12 Refusionskommune Stk. 5: Opholdskommunen har ret til refusion, når personen er flyttet til et tilsvarende tilbud i en anden kommune efter SEL § 108 stk. 2 og § 192, almenboliglovens § 58a samt lov om friplejeboliger Stk. 6: Refusion hvis den tidligere opholdskommune var bekendt med, at det var åbenbart, at der måtte gribes ind (P 30-09, P 90-10, P 73-11) Refusion hvis det er åbenbart, at den tidligere opholdskommunes beslutning om hjemgivelse var ubegrundet Stk. 8: Adgang til refusion af førtidspension i op til 6 år fra fraflytningstidspunktet – fra den opholdskommune, som tilkendte førtidspension

13 Refusionskommune Stk. 9: Der er ret til mellemkommunal refusion for de faktiske udgifter/takster Stk. 10: Retten til refusion efter stk. 2 og 5-6 består ved ophold i samme/tilsvarende tilbud – ved SEL § 110 til ny opholdskommune Stk. 12: Kommuner kan aftale, at refusion for udgifter, som er omfattet af de love, som er nævnte i stk. 1, og som ikke er omfattet af stk. 2-6, afholdes af den tidligere opholdskommune – varighed skal aftales Stk. 13: Refusionskrav mod en tidligere opholdskommune efter stk. 2-8 skal rejses senest 3 år efter hjælpen er ydet – ydelser efter SEL dog senest efter 12 mdr. (R 2-08)

14 STU-lovens §§ 5a-b § 5a Stk. 1: Undervisning og befordring af unge bosiddende i en anden kommune – refusion fra bopælskommune Stk. 2: Afbrydelse af uddannelse i forbindelse med flytning til ny kommune – anmodning om fortsættelse i ny kommune Stk. 3: Ved visitation til botilbud efter RTL § 9 stk. 7 eller anbringelse udenfor hjemmet samt visitation til STU – omfattet af RTL kap. 3 Stk. 4: Refusionskrav for undervisning skal være fremsat senest 12 mdr. efter undervisningen er afholdt § 5b – Ikke refusion efter LAB ved etablering af STU efter LAB § 32 stk. 1nr. 2


Download ppt "Opholds-, handle- og refusionskommuneforpligtigelser på STU-området"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google