Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Lov om ungdomsuddannelse for unge med særlige behov (Lov 564 af 6. juni 2007)Lov 564 af 6. juni 2007 Lovens indhold, perspektiver og implementering.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Lov om ungdomsuddannelse for unge med særlige behov (Lov 564 af 6. juni 2007)Lov 564 af 6. juni 2007 Lovens indhold, perspektiver og implementering."— Præsentationens transcript:

1 Lov om ungdomsuddannelse for unge med særlige behov (Lov 564 af 6. juni 2007)Lov 564 af 6. juni 2007 Lovens indhold, perspektiver og implementering

2 Disposition 1.Velkomst v/kontorchef Finn Christensen, Undervisningsministeriet 2.Hvad siger loven? – Formål, målgruppe, indhold og tilrettelæggelse m.v. af ungdomsuddannelsen v/fuldmægtig Jesper Bøjer Jensen, Undervisningsministeriet 3.Aktørerne og deres opgaver v/ kontorchef Finn Christensen og fagkonsulent Preben Siersbæk, Undervisningsministeriet 4.PAUSE 5.Dialog (spørgsmål og bemærkninger) 6.Afslutning

3 Ungdomsuddannelse for unge med særlige behov Baggrund Tilbud i regi af voksenspecialundervisningen B 51 (vedtaget maj 2006) Tværministeriel arbejdsgruppe (færdig efterår 2006) Lovforslag fremsat 28. marts 2007 Vedtaget 1. juni 2007 Intentioner At sikre unge med særlige behov ret til 3 års ungdomsuddannelse, der kan sikre dem personlige, sociale og faglige kompetencer som grundlag for et selvstændigt og aktivt voksenliv. Afprøve og udvikle færdigheder og muligheder

4 Grundlæggende elementer Retskravet – sikrer alle unge adgang til ungdomsuddannelse Ramme for individuelt tilrettelagt uddannelse Sammenhæng, målrettethed og progression Kompetencepapir Uddannelsen erstatter ikke eksisterende tilbud, men supplerer disse

5 Målgruppe Unge udviklingshæmmede og andre unge med særlige behov, der ikke med specialpædagogisk støtte kan gennemføre anden ungdomsuddannelse efter undervisningspligtens ophør eller når de forlader 10. eller 11. klasse eller inden de fylder 25 år Ca. 2,3 pct. af en årgang = ca. 4.000 på tre årgange Nuværende antal i ungdomstilbud (2006) efter lov om specialundervisning for voksne = ca. 1.200 Unge i uafsluttet tilbud efter LSFV er omfattet, men tilbuddet afkortes

6 Formål Personlig udvikling og mulighed for at deltage selvstændigt og aktivt i samfundslivet At indgå i sociale sammenhænge og få et selvstændigt og aktivt fritidsliv Udvikling af kompetencer til brug i uddannelses- og/eller beskæftigelsessituationer At unge udviklingshæmmede og andre unge med særlige behov opnår personlige, sociale og faglige kompetencer til en så selvstændig og aktiv deltagelse i voksenlivet som muligt - og eventuelt til videre uddannelse og beskæftigelse. Uddannelsen skal fremme:

7 Varighed Uddannelsen er en treårig fuldtidsuddannelse Årligt minimumstimetal: 840 timer á 60 min. svarende til 28 lektioner á 45 min. i 40 uger Praktik max. 280 timer årligt Undtagelser: Eleven kan vælge at afslutte inden 3 år Eleven kan vælge at afbryde og genoptage Praktik kan i særlige tilfælde være mere omfattende end 280 timer

8 Uddannelsens indhold Almendannende del: Rettet mod den unges personlige og sociale udvikling Specifikt målrettet del: Støtte udviklingen af den enkelte unges interesser, evner og særlige færdigheder Praktik: Udvikle og afprøve den unges muligheder uden for det undervisningsmæssige miljø Vejledning Selvstændighed og aktiv deltagelse i samfunds-, fritids- og arbejdsliv.

9 Tilrettelæggelse og opbygning Adgang til uddannelsen sker via UU Tilrettelæggelse Undervisning Træning Praktiske aktiviteter– herunder praktik Opbygning Afklaringsforløb: max. 12 uger Praktiske aktiviteter: max. 280 t/år

10 Uddannelsesplanen Beskrivelse af elementerne i uddannelsesforløbet inkl. planlagte vejledningssamtaler Målene for hele uddannelsen Hvor og hvornår det enkelte element afvikles Omfanget af det enkelte element angivet i timer á 60 minutter Målsætningen for det enkelte element Beskrivelse af progressionen i uddannelsen Udkast og budgetoverslag til kommunalbestyrelsen

11 Kvalitetssikring Klage: Klagenævnet for den vidtgående specialundervisning Tilbud/ikke tilbud Tilbuddets indhold Tilsyn ved den regionale statsforvaltning - lovlighed Element i årlig rapport fra regionale udviklingsråd Løbende evaluering mhp Skriftlig redegørelse til Folketinget august 2008 Lovrevision i folketingsåret 2011/2012 Ministerens beføjelser Fremgangsmåde ved fremsættelse af tilbud Indholdet af undervisning og praktiske aktiviteter

12 Aktørerne og deres opgaver

13 Økonomi - beregningsmodel Forventede samlede udgifter ved 4.092 elever 716 mio. kr. Udgifter, som kommunerne i forvejen skulle finansiere - 587 mio. kr. Forventet aktivitetsreduktion (frafald m.v. på ca. 8 pct.) - 57 mio. kr. Overførsel til kommunerne72 mio. kr. (30 mio. i 2007) Pengene overføres som bloktilskud

14 Økonomi Beregningsmodellen bygger på oplysninger fra amter og kommuner Fyns Amts tilbud har særligt været mod (krav i B51) Undervisning, praktik, værkstedsaktiviteter, vejledning m.v. indgår i den samlede ramme Økonomiforhandling Regeringen og KL er enige om, at der nedsættes en hurtigarbejdende arbejdsgruppe, der har til formål at beskrive, hvordan kommunernes udbud af den 3-årige ungdomsuddannelse kan ske inden for de i loven anførte økonomiske rammer. Parterne er derudover enige om at drøfte de økonomiske konsekvenser af loven på baggrund af arbejdsgruppens afrapportering.

15 Kommunalbestyrelsen Myndighedsansvar Godkender uddannelsesplan m.v. Uddannelsesansvar Ansvar for uddannelsens gennemførelse og kvalitet, herunder kvaliteten hos leverandørerne Finansieringsansvar Afholder udgifterne forbundet med uddannelsen

16 Rammer for uddannelsen Ikrafttrædelse 1. august 2007 Beregningsmodel for økonomi 4.092 elever ved fuld indfasning af tre årgange Holdstørrelse på gennemsnitligt 6 elever Praktik og praktiske aktiviteter indgår Kommunal finansiering: Særligt tilrettelagte forløb Statslig taxameterfinansiering: Ordinære forløb Dog: Ordinære forløb ifm aktivering af ikke forsikrede unge og unge på revalideringsydelse finansieres iht Betalingsloven af kommunen Befordring Undervisningsmidler m.v. Forsørgelse: Som ellers

17 Statsfinansieret uddannelse

18 Forberedelse Målgruppen Antal unge i tilbud efter lov om specialuv. for voksne Andre unge – input fra UU og/eller PPR m.fl. Unge i andre tilbud Leverandører Hvem i kommunen kan/vil være uddannelsesansvarlig, levere relevante uddannelseselementer og til hvilken pris? Hvem kan/vil levere egnede praktikpladser Aftale om henvisningsprocedure (forvaltning og UU) Information om uddannelsen til grundskoler, forældre/elever og leverandører

19 Leverandører Kommunale uddannelsesinstitutioner – herunder vedr. specialundervisning for voksne Husholdnings-, håndarbejds- og folkehøjskoler Produktionsskoler Institutioner for erhvervsrettet uddannelse Efterskoler – særligt tilrettelagte forløb Daghøjskoler Værksteder Andre institutioner

20 Ungdommens Uddannelsesvejledning Udredning og indstilling - fokus på den unges muligheder for anden uddannelse (EGU, produktionsskole m.v.) 12 ugers afklaringsforløb - første led i uddannelsen Individuel uddannelsesplan Opfølgning på og justering af uddannelsesplanen – min. én gang om året

21 Praktikorganisation Praktik skal give den unge kvalifikationer, der er relevante på arbejdsmarkedet eller for personlig udvikling Praktikstedet kan være en privat eller en offentlig virksomhed, institution m.v. Forsikring: Unge, der er i praktik efter denne lov, vil blive omfattet af statens erstatningsordning for deltagere i praktisk erhvervsorientering. Denne ordning gælder i dag for unge under 25 år.statens erstatningsordning Bekendtgørelsen revideres.

22 Hvad så nu? Bekendtgørelse (høringsfrist 2. juli) Vejledning til bekendtgørelsen Fortsat information – mundtlig og skriftlig Arbejdsgruppe i forlængelse af kommuneaftale Regeringen og KL er enige om, at der nedsættes en hurtigarbejdende arbejdsgruppe, der har til formål at beskrive, hvordan kommunernes udbud af den 3-årige ungdomsuddannelse kan ske inden for de i loven anførte økonomiske rammer. Parterne er derudover enige om at drøfte de økonomiske konsekvenser af loven på baggrund af arbejdsgruppens afrapportering. Dias på www.uvm.dkwww.uvm.dk


Download ppt "Lov om ungdomsuddannelse for unge med særlige behov (Lov 564 af 6. juni 2007)Lov 564 af 6. juni 2007 Lovens indhold, perspektiver og implementering."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google