Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Status på implementeringen af vejledningsreformen

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Status på implementeringen af vejledningsreformen"— Præsentationens transcript:

1 Status på implementeringen af vejledningsreformen
Anders Ladegaard, næstformand UU Danmark

2 Parat eller ikke parat UDDANNELSE OG JOB 0.-9. KL. Parat Ikke parat
Introduktionskurser i 8. klasse Kollektiv vejledning eVejledning Brobygning i 9. klasse Individuel vejledning Gruppevejledning Tilmelding via optagelse.dk Overleveringsmøder Screening for ordblindhed Mentor Særlig indsats i samarbejde med skole og forældre UDDANNELSE OG JOB 0.-9. KL. Introduktionskurser i 8. klasse Kollektiv vejledning eVejledning Løbende vurdering Parat Ikke parat 15. januar i 8. kl.

3 Udfordringer UPV 8. klasse år 1
At elever og forældre skal ”vælge” ml. erhvervsuddannelse, gymnasial uddannelse og andet i oktober/november i 8. klasse. At elevplanssystemerne er mange, de er forskellige og de er ikke sat op til at være omdrejningspunkt for UPV-processen og den efterfølgende handleplan. Er det UU eller skolen, som skal give forældre og elever besked om resultatet, hvordan og hvornår? At lærerne ikke er klædt godt nok på til at arbejde med grundlaget – endnu! Deadlines, procedurer og systematik…

4 Overgangsordning 9. og 10. klasse
Uddannelsesparate elever, der skal i gang med en ungdomsuddannelse  forældrene har ansvaret for at tilmelde via optagelse.dk

5 Kompetencemålene 9. klasse
Job og uddannelse Kompetenceområde Kompetencemål 9. klasse Det personlige valg Eleven kan træffe karrierevalg på baggrund af egne ønsker og forudsætninger Fra uddannelse til job Eleven kan vurdere sammenhænge mellem uddannelser og erhvervs- og jobmuligheder Arbejdsliv Eleven kan vurdere sammenhænge mellem egne valg og forskellige vilkår i arbejdsliv og karriere Undervisningen i Uddannelse og Job skal tilrettelægges i samarbejde med UU og UU kan inddrages i gennemførslen af undervisningen.

6 UU-Lillebælt er tovholder på Uddannelse og Job
Trin Indsats 0.-3. klasse UU uddanner lærerne til at undervise i det timeløse emne Uddannelse og Job. UU stiller eksempler på gode undervisningsmaterialer og undervisningsforløb til rådighed. 4.-6. klasse I fornødent omfang kan UU deltage i undervisningen og hjælpe med virksomhedskontakt. 7.-9. klasse UU står for undervisningen i det timeløse emne uddannelse og job. Indholdet og aktiviteterne kobles til den kollektive vejledning, mobication, ung til ung og introkurser i 8. klasse. UU udvikler undervisningsforløb i samarbejde med lærerne. UU DK er i færd med at lave et nationalt overblik – vurderingen pt. er at 30 % af UU centrene er købt ind til deltagelse i UJ.

7 EUD 10

8 Hvilken vej skal Uma? Produktion-skole STU – eller mere? KUU EGU

9 Skal Uma i gang med KUU? Karakteristisk for Uma:
Hun har ikke gennemført en ungdomsuddannelse. Hun har ikke forudsætningerne for at påbegynde en ungdomsuddannelse. Har afsluttet 9. eller 10. klasse. Hun er under 25 år. Hun har forskellige personlige, sociale og faglige udfordringer, som der skal tages hånd om. Karakteristisk for Uma: Hun er optaget af muligheden for et fast job. Hun kan se sig selv inden for nogle bestemte fag- og jobområder. Hun er glad for at indgå i holdfællesskaber. Hun har mod på at lære nyt, især i dansk og matematik. Når hun først har sat sig noget for, så er hun i stand til at gennemføre det.

10 Hvor og hvordan finder vi Uma og hendes look a likes?
PS KUU ”Udtagelsen” Praktik inden for erhvervstemaer Intensive vejledningsforløb hos UU Brobygning til en eller flere hjem-stedsskoler EGU STU ? 10. klasse Jobcenter EUD VUC Produktionsskole Ungdomsskole Særlige tilbud Anbragte som vender hjem Kriminalforsorgen via kommunen Ungdomspsyk. Efterskoler ….. Start KUU Start andet U-plan Forløbsplan Portofolio Prøve Bruttoliste i maj og november

11 Forsøg med sommerkurser og betinget optag
For unge som søger optagelse på GF1 på en erhvervsuddannelse senest i august året efter de har afsluttet 9. eller 10. klasse, men som ikke opfylder karakter-gennemsnittet på 2,0. Tilbuddet fremsættes til de unge, som ikke består den centralt stillede prøve, men som uddannelsen vurderer er tæt på at opfylde betingelserne og derfor tilbyder betinget optag. HVEM Senest d. 13. juli kl skal unge der har fået tilbudt betinget optagelse, henvende sig til UU i den kommune hvor de bor. 14. juli – UU undersøger om antal ligger over eller under det tal som kommunen har indberettet til UVM. Ved få kan kommunen vælge at aflyse, ved for mange udvælger UU, hvem der skal tilbydes kurset. UU underretter kommunen om, hvilke unge der har fået plads og samtidig de unge og de skoler som har tilbudt betinget optag. 15. juli kl giver kommuner, der udbyder sommerkurser besked til UVM om antal ubesatte pladser. 16. juli kl elever der har ansøgt, men ikke fået plads eller elever som bor i en kommune som ikke udbyder kurserne skal have ansøgt om plads i én kommune. 17. juli – UU giver besked til kommuner med ubesatte pladser om, hvem der fra deres kommuner ønsker en plads. Den begrundede afgørelse sendes med. Processen afsluttes og kommuner, ansøgere og skoler får besked om, hvem der har fået plads og hvem der ikke har.

12 Gruppevejledning af de 18-25årige
… som besparelse – nonsens! … som metode – absolut!

13 Med mål følger strategi og indsats
Kollektiv vejledning Gruppe- vejledning Uddannelse og Job Karrierelæring og Karrierekompetencer Forstå og udvikle sig selv, udforske livet, læring og arbejde samt håndtere liv, læring og arbejde i forandringer og overgange. Praktik, skills, messer etc. Individuel vejledning Intro og brobyg-ning Vejledningsreform


Download ppt "Status på implementeringen af vejledningsreformen"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google