Hva er god klasseledelse ?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken afdeling på Hadsund skole går dit barn i?
Advertisements

Fortolkning af AMO reformen
Set i forældreperspektiv
Klasseledelses- og relationskompetence
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Ørestad Skoles værdier
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
Læringsstile og lektier
Vingsted den 4. november 2011 Peter Westmark
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
God trivsel = God læring
Folkeskole-reformen August 2014.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Lærerprofessionen.
Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d.
DE TRE KLARE MÅL - REFORMEN  Folkeskolen skal udfordre alle eleverne, så de bliver så dygtige de kan.  Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Voksnes læreprocesser – hvad er vigtigt i tilrettelæggelse af kompetenceudvikling for voksne? Norskkonferencen 2013 VOX 24. april 2013 Bjarne Wahlgren.
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Forældremøde X årgang.
Et systematisk værktøj til Udvikling af Pædagogisk praksis
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Klasseledelse Lene Heckmann.
Opsamling på gruppearbejde på SIP2. Tema SIP 3: ”At skolerne udvikler deres undervisningspraksis, undervisningsorganisering og årsplanlægning med henblik.
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Inspiration til reformarbejdet
- Hvad kan I forvente som forældre?
26. MARTS 2009 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Effekter af den specialundervisning, der gives som supplement til den almindelige.
Alle børn er alles ansvar
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Løjtegårdsskolen tirsdag d. 12. januar 2010
Relationer handler om troværdighed og tilgængelighed
Hvad er faglig kerne? Per Fibæk Laursen DPU, Center for grundskoleforskning Børne- og kulturchefforeningen
Gennem RESPEKT ENGAGEMENT FÆLLESSKAB skaber vi tryghed og trivsel, så vi alle kan opnå høj faglighed.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Formålet med mødet 1.Drøfte vores motivation for at stille skarpt på skole-hjem samarbejdet 1.Lægge en tidsplan for dialogprocessen 2.Forberede, hvordan.
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Lærerprofessionen.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET ET FÆLLES PÆDAGOGISK GRUNDLAG: HVAD VIRKER? KONFERENCE OM HANDLINGSPLANER FOR ØGET GENNEMFØRELSE 11. DECEMBER 2013 PER.
Et fagligt løft af folkeskolen.
- et bedre sted at lære ”EUD-banditten… …..en kommende studerende”
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
Michael Elbo Ditte-Lene Betina
Målet er … En længere skoledag med mere tid til undervisning Nye og mere varierede undervisningsformer Mere fokus på faglighed Mere fokus på trivsel Og.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Voksne i videregående opplæring – tilrettelegging,
Borgermøde i distrikt Engskov Mandag d. 23. marts 2015 kl
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Hvad ved vi om voksnes læring? Stavanger, 5. Marts.
Vision og mål for Aalborg Kommunes skoler
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Lederskab og organisering - Om at skabe dynamiske rammer Børnechef Kirsten Pamperin.
”Supervision og feedback” Skoletjenesten Den 10. september 2015.
Filmen er tænkt som et debatoplæg og et forsøg på at skabe fokus på om det vi gør faktisk virker! Filmen viser 5 forskellige undervisningssituationer med.
LIVSPARAT. LIVSPARAT har 3 hovedformål NR 1 At give eleverne redskaber og læring, der hjælper dem i deres personlige udvikling, så det smitter positivt.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Antimobbestrategier for Langhøjskolen. Ved mobning forstår vi: Mobning er groft, verbalt drilleri og/eller fysisk vold, som foregår over længere tid.
Værdigrundlag for Haarby Skole. Fællesskab Hvad betyder fællesskab for os: At alle bidrager og har værdi for gruppen. At der er en samhørighed på skolen.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV Type Navn
Team Nordahl og Skibet Skole
Hvordan motiverer vi de unge?
Bjarne Wahlgrens definition
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
Ungestrategiens ledergruppe
Hvordan laver man gode aftaler omkring skriftelige opgaver og logbog?
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Hva er god klasseledelse ? Lene Skovbo Heckmann www.leneheckmann.dk

Når dette oplæg er slut….. Så skulle du gerne have fået flg.: En viden om hvad klasseledelse er i teorien og i praksis Ideer til forskellige konkrete klasseledelsesværktøjer LeneHeckmann.dk

Klasseledelse ”En god lærer skal være dygtig til sit fag, men han skal også uddannes til at kunne lede en klasse og etablere tætte bånd til den enkelte elev.” Sådan lyder anbefalingerne i et nyt systematisk review fra Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, DPU. Læreren skal besidde flg. 3 kompetencer: Relationskompetence Ledelseskompetence Didaktisk kompetence LeneHeckmann.dk

Klasseledelse Hvad handler klasseledelse om? 1. Det handler slet og ret om, hvordan man kan holde styr på de urolige og ukoncentrerede unger, og hvordan man kan gen- oprette disciplinen. 2. Det handler om at skabe et læringsmiljø, hvor læreren gennem organisering, synlige regler og rutiner hjælper eleverne til at få en overskuelig og tryg skolegang med plads til udfordringer, hvor den enkelte elevs læring er i fokus. LeneHeckmann.dk

Klasseledelse Relationskompetence Ledelseskompetence - Klasseledelse er lærerens evne til at skabe et positivt læringsmiljø, etablere arbejdsro og motivere til øget arbejdsindsats. - Klasseledelse foregår altid gennem en samhandling med eleverne, og derfor er relationerne til eleverne væsentlig. Relationskompetence Ledelseskompetence LeneHeckmann.dk

Relationskompetence Ressourcesyn frem for mangelsyn! Hensyn til elevernes forskellige forudsætninger Motivere og anerkende eleverne Give eleverne indflydelse Udvise respekt, tolerance og empati Ressourcesyn frem for mangelsyn! LeneHeckmann.dk

Ledelseskompetence Kontrol og varme Inddrage eleverne Tydelige og retfærdige regler Inddrage eleverne Have styr på ”banale” ting” Feedback Kontrol og varme LeneHeckmann.dk

Dimensioner i klasseledelse Kontrol Autoritær Autoritet Varme Forsømmende Eftergivende LeneHeckmann.dk

De 3 P´er Privat Personlig Professionel - Egne behov - Egne/Andres behov Professionel - Andres behov LeneHeckmann.dk

De 3 P´er Privat Professionel Personlig - Egne behov - Andres behov - Egne/Andres behov LeneHeckmann.dk

Per Fibæk Laursen 2004 ”Den autentiske lærer” Læreren som leder Ganske vist er det personen eller det personlige, der har betydning. Men det er ikke personligheden i sig selv, men hvordan man bruger sin personlighed professionelt, der er afgørende. Personligheden kommer til udtryk i undervisningen, som en del af lærerens professionelle instrumentarium. - Autenticitet kan læres! Per Fibæk Laursen 2004 ”Den autentiske lærer” LeneHeckmann.dk

Den professionelle voksen Klasseledelse Asymmetrisk forhold mellem den voksne og eleven Den professionelle voksen Eleven LeneHeckmann.dk

Klasseledelse og læringsmiljøet - Gør læringsmiljøet fleksibelt Kan skabe ro og tryghed Kan skabe fællesskab Fjerner unødvendig ”støj” på linjen Tydelige regler og aftaler ( De 2 B´er) Opstart og afslutning af dagen Aktivitets-skift Kommunikation LeneHeckmann.dk

Bærefri zone Børn skal lære at blive selvhjulpne! Vi skal arbejde på at give børnene handlekompetence – om at kunne gøre selv. LeneHeckmann.dk

Tydelige regler og aftaler Klasseregler Synliggørelse Tydelige Nummererede og med billeder LeneHeckmann.dk

Opstart af dagen Dagens program Synliggørelse og tydelighed struktur motivation Inddrage eleverne LeneHeckmann.dk

Afslutning af dagen Taktil rygmassage Afslapning Synge Logbog Dagens opgave LeneHeckmann.dk

Aktivitesskift Aktivitetsskift sker mange gange i løbet af en dag. Her kan man bruge forskellige værktøjer fx: Klap Musik Tegn Billleder LeneHeckmann.dk

Ærlig, konkret og præcis Kommunikation Positiv feed-back Øjen-kontakt Positiv omtale Jeg-budskaber Ærlig, konkret og præcis LeneHeckmann.dk

Alle børn skal lære mest muligt! Lyst til læring Krav til læring LeneHeckmann.dk