Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Team Nordahl og Skibet Skole

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Team Nordahl og Skibet Skole"— Præsentationens transcript:

1 Team Nordahl og Skibet Skole
Et samarbejde om udviklingsarbejde for elever med autisme

2 Hvorfor heste og autisme?
Heste har altid været en vigtig del af mit liv. Specielt i min barndom og mine teenageår har heste fyldt meget. Først som voksen har jeg forstået den dybere påvirkning dyret har. Det bånd der skabes, den ubetingede kontakt, følelserne man ikke behøver ytre, men som man ved er der fordi der skabes kontakt til dem, hemmelighederne, ansvarsfølelsen og ikke mindst det at lykkes og udvikle sig sammen. Da jeg startede som lærer for børn med autisme, blev det tydeligt for mig at arbejdet med heste kunne skabe udvikling hos eleverne. Jeg søgte gennem kommunen økonomisk støtte til et projekt skræddersyet til autister, og fik tildelt midler til at gennemføre 4 forløb fordelt på et skoleår. Mine egne forventninger var store, og min begejstring skinnede klart igennem. Det var en udfordrende opgave at “sælge” varen til mine kollegaer, for hvad er det lige en hestetosset lærer egentligt vil med heste i undervisningen????? Henriette Faaborg Ørnsholt, Skibet Skole, Vejle

3 Mit mål for eleverne var:
at udvikle elevernes kommunikationsform at mindske præstationsangsten skabe nye motivationsveje at vise flere trygge miljøer at danne nye relationsmuligheder at styrke selvtilliden at mærke sig selv at komme i kontakt med følelser Henriette Faaborg Ørnsholt, Skibet Skole, Vejle

4 Tilbagemeldingen fra mine kollegaer var positiv.
“det er lige så de små hår på armene rejser sig” “hvor er det vildt” “de udvikler sig meget hurtigt” “jeg troede slet ikke heste kunne bruges på den måde” “det ville jo være godt for alle vores elever” “forløbet kunne godt have været længere” Henriette Faaborg Ørnsholt, Skibet Skole, Vejle

5 Hvad har vi fået ud af forløbet?
Forløbet hos Team Nordahl har påvirket alle elever positivt. At være et lille, trygt sted, hvor alle bliver set og, hvor der tages individuelle nødvendige hensyn, har blandt andet påvirket motivationen for deltagelse. Undervisningen foregår i et trygt miljø, hvor eleverne udfordres tilpas fra gang til gang. At lære at strigle, rense hove, røre ved hesten og kommunikere med hesten non-verbalt, er med til at skabe ro og selvtillid. Eleverne har oplevet glæde ved samværet med hesten og når det efter tid kombineres med naturen findes ro på en ny måde. Eleverne har blandt andet lært at mærke sig selv, sætte ord på tanker, følelser og at tackle sin præstationsangst. Det forløb vi har været igennem hos Team Nordahl er kun en brøkdel af de mange forløb de har mulighed for at skræddersy. Jeg er imponeret og stolt over at se så engagerede undervisere som hos Team Nordahl. De er klart med til at løfte opgaven omkring den gode udvikling hos autister. Jeg kan kun give de bedste anbefalinger, og håber jeg kommer til at følge endnu et forløb hos Team Nordahl. Henriette Faaborg Ørnsholt, Skibet Skole, Vejle

6 Rammen for hvert hold: 4-5 elever 2 voksne fra skolen
2 personaler fra Team Nordahl 4 gange + et forbesøg

7 Det første møde Det første forbesøg er altafgørende for den gode opstart. Vi blev mødt med: Rolige omgivelser Tid og lyst til at være sammen med os Klare rammer for hvad der er muligt hos Team Nordahl Fokus på alt det der kan lade sig gøre Nærværende voksne

8 Evaluering fra gruppe 3:
En helt fantastisk oplevelse at være hos jer. Der er ingen tvivl om, at I ved hvad I arbejder med. Tiden fløj afsted, og vores elever var slet ikke klar til at tage hjem da tiden var gået. Det var en fornøjelse at stå på sidelinjen og opleve, hvor hurtigt der blev skabt relationer og nonverbal kommunikation mellem vores elever og den hest de samarbejdede med. Et område der generelt er udfordrende for vores elevgruppe Vi kan tydeligt mærke udviklingen hos vores elever, og flere har efterfølgende brugt de redskaber de har lært hos jer i deres hverdag. Efter kort tid oplevede vi, hvor hurtigt I vandt elevernes tillid. Og allerede 2. gang vi var hos jer, formåede I for nogle elever at gøre dem selvhjulpne. Hestens samarbejdsevne og den relation der blev skabt mellem hest og elev, var ikke til at forestille sig, og hver enkelt elev kunne efterfølgende selv mærke, kontakten og egen personlig udvikling Vi ville ønske vi kunne få et endnu længere forløb hos jer, da jeres arbejde og ikke mindst hestene er med til at udvikle vores elever på områder, hvor de er udfordret. De bedste hilsner Bente og Henriette

9 Evaluering fra Gruppe 4:
Kære Charlotte og Gitte. Først og fremmest vil vi gerne takke jer for et sjovt, lærerigt og udviklende forløb hos jer. Det har givet anledning til gode faglige diskussioner omkring brugen og forståelse af kropssprog, følelser og fællesskab blandt dyr, børn og voksne. Vi kunne have ønsket os, at I havde været skarpere på at overholde tiden. Det blev et stressmoment for vores børn, da de skulle nå en bus hjem, og det ødelagde en smule af oplevelsen hos jer. Når det er sagt, har vi ikke andet end stor ros til jer! Det har været fornøjelse at være vidner til vores børns gå-på-mod, fordybelse og udvikling igennem velsatte og trygge rammer med det enkelte barn i fokus. Vi håber, at vi får lov at vende tilbage en anden gang. Tusind tak! De bedste hilsner Susanne, Kenneth og Kristina

10


Download ppt "Team Nordahl og Skibet Skole"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google