Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Ungestrategiens ledergruppe

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Ungestrategiens ledergruppe"— Præsentationens transcript:

1 Ungestrategiens ledergruppe
onsdag den 12. september 2018 UDDANNELSER OG KURSER INDEN FOR KONTOR | HANDEL | BUTIK | EVENT

2 Fastholdelse Kontaktlærerfunktion gennem direkte og løbende kontakt med den enkelte elev at arbejde for et godt studiemiljø og elevernes trivsel i klasserne Elevcoaches personlig og rolleuafhængig støtte og vejledning når det at være elev og/eller ungdoms- og familielivet opleves svært og uoverskueligt Elevmentorer 2. års elever hjælper nystartede elever vedr. uddannelsen, fag, lektier, sociale aktiviteter (ryste sammen og styrke det sociale sammenhold) Studie-/skolemiljø

3 Årsager til fravær (emu)
Et socialt miljø i klassen præget af manglende anerkendelse og konflikter mellem eleverne indbyrdes og mellem elever og lærere kan have stor indflydelse på elevens lyst til tage af sted om morgenen. Et stort fravær kan være et symptom på manglende nærvær i og omkring fællesskabet. Trivsel på uddannelsen har stor indflydelse på elevfravær For stort pres, fagligt eller i forhold til elevens modenhed kan også ødelægge motivationen og lysten til at komme i skole. Undervisning, der opleves som kedelig, og for få faglige udfordringer kan betyde, at elever vælger timer, fag eller skoledage fra til fordel for noget andet. Aflyste timer eller vikartimer kan have den samme effekt. Sociale problemer i hjemmet. Psykisk syge forældre, vold og misbrug i hjemmet eller ressourcesvage forældre, der har svært ved at støtte op om et barns/den unges skolegang, er for nogle elever årsagerne til højt fravær. Elevens alder ved studiestart, køn, etnicitet, og hvorvidt eleven selv har børn kan have indflydelse på, hvordan eleven møder og oplever de forskellige uddannelser og kan dermed være en medvirkende årsag til fravær Personlige problemer hos eleven med at prioritere eller forvalte sin tid eller mere alvorlige problemer såsom lavt selvværd, angst, depression, skolefobi mv. kan gøre det svært for eleven at passe sin skole.

4 Undervisning der virker
- det er kendetegnende for flere succesfulde programmer og tilbud, at de indeholder mange sideløbende indsatser – både, når det gælder om at skabe overgange fra en institution til den næste og til at fastholde de unge i uddannelse. Konkret peges på kombinationen af følgende fire elementer, som værende virkningsfulde for unge: Individuelle støttefunktioner målrettet den unges individuelle behov såsom mentorer, der sikrer personlig og social støtte, og tutorer, som har fokus på faglig støtte og opbygning af motivation for læring. Indsatser målrettet rammerne for læring, herunder ekstra lærerressourcer per elev, små holdstørrelser, fleksibilitet i tilbuddet, ledelsesmæssig opbakning og økonomiske incitamenter. Indsatser rettet mod læringsmiljøet, fx varieret, erhvervsrettet og differentieret undervisning, som er målrettet den enkelte unges behov og baseret på tydelige læringsmål, feedback, et ressourcesyn på eleverne og trygge rammer. Tætte samarbejdsrelationer, fx mellem Ungdommens Uddannelsesvejledning UU, jobcentrene, mentorer og skoler samt partnerskaber mellem uddannelsesinstitutioner og lokale virksomheder.

5 Fokus på undervisning, didaktik og læringsledelse
Praksisbaseret/anvendelsesorienteret (erhvervsdidaktik), afvekslende og differentieret undervisning Inddragelse af digitalt medierede læringselementer/-forløb EUX Business som 2. årigt forløb Undervisningens praksis Undervisningsledelse som adfærdsledelse Undervisningsledelse som ledelse af trivsel og relationer Undervisningsledelse som didaktisk ledelse SPS-medarbejder

6 Adfærdsledelse Klarhed og struktur, tydelige mål for forløb og den enkelte lektion Smidige overgange mellem undervisningens faser Maks tid til læringsaktiviteter Aktiverende og motiverende læringsaktiviteter Fælles opstart, fælles løbende opsamling, feedback og afslutning Progression og logisk forbindelse mellem nyt stof og tidligere indlært stof - review

7 Trivsel og relationsledelse
Skabe et positivt, motiverende og ambitiøst læringsmiljø, der fremmer deltagelse, læring og trivsel Udvikling af omsorgsfulde og støttende relationer til elever som fundament og forudsætning for at stille krav. Relation præget af indlevelse, gensidig respekt og tillid Vi har høje og positive forventninger til alle elever og sætter ambitiøse mål for den enkelte elev Der stilles passende krav til eleven om deltagelse og læring Udvikle elevens evne til selvregulering, så eleven udviser respekt og tager medansvar for, hvad der foregår i gruppesammenhæng og på klassen

8 Didaktisk ledelse Lærerne er instruerende, påvirkende, omsorgsfulde og engagerende i den enkelte elevs læring Lærerne sætter elevernes opfyldelse af læringsmål i centrum som udgangspunkt for valg af aktiviteter, stof og pensum Læreren inddrager eleverne i valg af emner, metoder og arbejdsformer Lærerne sikrer en naturlig taksonomisk progression i stof og krav til eleven samt en synliggørelse af progression, så eleven også kan se sin egen udvikling

9 Frafald - udfordringer
Elever med misbrugsproblematikker Læsesvage og sårbare elever Elever med anden etnisk baggrund Ikke motiverede elever Fravær Manglende tid – manglende lige adgang for alle


Download ppt "Ungestrategiens ledergruppe"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google