Introduktion til opgaveskrivning

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Progression i de større skriftlige opgaver:
Advertisements

Eksamensprojektet 2014 Hf-enkeltfag.
Progression i samfundsfag
Metode i AT Religion.
Det Internationale Område Studieområde 3/
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
Kerneårsagsanalyse - kort beskrivelse af metoden
Almen studieforberedelse
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Historie 9. kl. uge 6 1.Intro 2.Sang 3.Samtale 4.Opgave 5.Opsamling Mål: At blive fanget af undervisningen mindst én gang!
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
Analyse af praksis.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Karl Henrik Flyums model
Velkommen til Fællesskaber for Alle for Folkeoplysningsklubberne!
Vt-9 kursus program 2. møde
Vt-speciale, 1. Møde program
BA-projekt 2014 Krav før I går i gang Tidsfrister Eksamensbestemmelser
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Susan Munch Simonsen Uddannelsesansvarlig sygeplejerske, MdE
Teori og metode Stine Heger, cand. mag
Synopsis VIP3/2012.
Temadage i kulturområdet Studieområdet del 1: 3 områder: Det samfundsøkonomisk/samfundsfaglige - område Det erhvervsøkonomiske område Sprog- og kulturområdet.
Grundkursus i synopsisskrivning Stine Heger, cand.mag.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
aktionslæring En metode til arbejdet med og i praktikfaget Helen Nyboe
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
9. klasse Ranum Efterskole Formål med opgaven Du skal arbejde med et tværgående emne med en problemstilling. I får et overordnet emne. Herunder.
Problemformulering Indeholder:
Inquiry Based Science Education - IBSE
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Generel introduktion til EC
Problemorienteret projektarbejde
Formalia ved opgaveskrivning
Akademisk arbejde.
Eksamen.
Workshop 1 d. 9/ Humaniora Gry Sandholm Jensen
Problemorienteret projektarbejde
Subjektivitet, Teknologi Samfund P ROBLEMFORMULERING 2. Ø VELSESGANG.
Synopsis VIP13 HH3.
7-punktsmodellen Et eksempel på en heuristik
Fra vejledning til biologi c
Nye sygeplejeetiske retningslinjer 2014 – hvad er nyt?
Velkommen til valgfaget: ”Kliniske retningslinjer – kvalitetsudvikling herunder implementering, sundhedsinformatik og evidens Udarbejdet af Lea D. Nielsen,
Eksamensprojektet 2015 Hf-enkeltfag.
Obligatorisk selvvalgt opgave
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
SKABELON.
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2012 februar 2012 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres Introlektion 6Vejledning om valg af.
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
1 Efter Karl Henrik Flyums modeller At formulere spørgsmål - led 1- 7.
Fra praktik til universitetsopgave Kapitel 12. Agenda At koble teori og praksis Mål for praktikopgaven Typiske krav til praktikopgaven Hierarkiet for.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
SRO SKRIV!.
Sso SKRIV!.
Skriveperiode (synopsis)
Vejledertyper Indhold Form Problem Fag Proces Produkt Kontrol
Studieretningsprojektet!
Den naturvidenskabelige metode
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Temadag 2018.
Studieretningsprojektet
Flerfagligt Forløb 4/SRO
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

Introduktion til opgaveskrivning Afsluttende opgave på Intensiv specialuddannelsen Kl. Udviklingssygeplejerske Suzanne Herling Feb. 2006

Kl. Udviklingssygeplejerske Suzanne Herling Feb. 2006 Planlægning Frist for opgaven Tidlig kontakt til vejleder 32 timer til skrivning 5 timers vejledninger i fritiden Planlægning op til ”skrive ugen” Litteratursøgning – afvente artikler Noteteknik Kl. Udviklingssygeplejerske Suzanne Herling Feb. 2006

Kl. Udviklingssygeplejerske Suzanne Herling Feb. 2006 Formål med opgaven Kombinere teoretiske og kliniske kundskaber inden for den intensive sygepleje Analysere praksis, identificere og reflektere over problemfelter Problemer holdes op mod ideal Fastholde eller ændre praksis Kl. Udviklingssygeplejerske Suzanne Herling Feb. 2006

Kl. Udviklingssygeplejerske Suzanne Herling Feb. 2006 Valg af emne Sygeplejefaglig vinkel Et konkret sygeplejeproblem: Sedation, kvalme, intensiv delir, pårørende, ernæring, hygiejne En selvoplevet situation: et uetisk forløb, en vanskelig samtale, et særligt godt forløb Emne der tænder er vigtigt Vejleder godkender emne Kl. Udviklingssygeplejerske Suzanne Herling Feb. 2006

Kl. Udviklingssygeplejerske Suzanne Herling Feb. 2006 Valg af metode Litteratursøgning: artikler, bøger. God assistance at få på sygeplejebiblioteket, Tagensvej. Litteratur -krav og vurdering Empiri: Spørgeskema, PDM udtræk, egne optællinger, telefoninterview Vurderer evidens af teori, kritik af litteratur Kl. Udviklingssygeplejerske Suzanne Herling Feb. 2006

Hvordan kommer man i gang? Hvilken problemstilling? Hvordan fås svarene? Indsamling af data Skrive sig i gang – brain storm- mind map Disposition og tidsplan Samarbejde med vejleder Kl. Udviklingssygeplejerske Suzanne Herling Feb. 2006

Konkret sygeplejeproblem Hvad er problemet, beskrivelse og forklaring? Hvilke patienter? Hvilke problemer medfører det for patient, pårørende og personale? Hvordan løses det i afsnittet nu ? Kl. Udviklingssygeplejerske Suzanne Herling Feb. 2006

Kl. Udviklingssygeplejerske Suzanne Herling Feb. 2006 Praksisbeskrivelse Hvad skete der? Hvem drejer det sig om? Hvor foregik det? Hvornår foregik det? Hvad gjorde sygeplejersken, patient og/eller pårørende? Hvilke konsekvenser havde forløbet? Kl. Udviklingssygeplejerske Suzanne Herling Feb. 2006

Optakt til problemformulering Indledning Beskrivelse af situationen/sygeplejeproblemet Refleksion – egne tanker Udvælgelse og begrundelser af valg Kl. Udviklingssygeplejerske Suzanne Herling Feb. 2006

Kl. Udviklingssygeplejerske Suzanne Herling Feb. 2006 Problemformulering Styre den fortsatte skriveproces Et spørgsmål, en hypotese, en undren Hvad :Beskrivende, problemidentificerende, diagnosticerende Hvorfor: Forklarende el. forstående Hvordan: Problemløsende og interventionsorienterende Kl. Udviklingssygeplejerske Suzanne Herling Feb. 2006

Teorifremstilling og bearbejdning 2-3 teorier eller artikler Arbejde med kendte teorier Loyal fremstilling, der skal vise at teorien er forstået – litteraturhenvisning Vælge det, der belyser problemformulering Kl. Udviklingssygeplejerske Suzanne Herling Feb. 2006

Kl. Udviklingssygeplejerske Suzanne Herling Feb. 2006 Analyse Diskussion Sætte teorier op i mod hinanden Sætte teori op i mod praksis/ situationen Forholde sig kritisk til litteraturen og/eller empirien Kl. Udviklingssygeplejerske Suzanne Herling Feb. 2006

Konklusion og perspektivering Konklusioner draget på baggrund af bearbejdning og analyse Problemformuleringen besvares Perspektivering giver fremad rettet sigte – Hvad betyder denne opgave for din praksis, dit afsnit, intensiv sygeplejen i Danmark og internationalt Kl. Udviklingssygeplejerske Suzanne Herling Feb. 2006

Kl. Udviklingssygeplejerske Suzanne Herling Feb. 2006 Vejledning Vejviser indenfor et fagområde Medvirke til udvikle interesse Katalysator, ressourceperson, modspiller og sparringspartner Klargøring af formelle betingelser og krav til opgaven – Rød tråd Medvirker ved bedømmelsen Kl. Udviklingssygeplejerske Suzanne Herling Feb. 2006

Fællestræk ved gode opgaver Fremstår meget selvstændig Viser professionelt (personligt) engagement Faglig velvalgt problemformulering Svarer på problemformulering Analysere, fortolker, argumentere, diskutere, vurderer, anviser (nye) handlinger Logisk struktur, relevant litteratur, tekniske retningslinjer overholdt Kl. Udviklingssygeplejerske Suzanne Herling Feb. 2006

Kl. Udviklingssygeplejerske Suzanne Herling Feb. 2006 Vurdering af opgaven Censor har tre uger til at vurdere Skriftlig tilbagemelding gives Bestået - ikke bestået Rigtig god arbejdslyst !! Kl. Udviklingssygeplejerske Suzanne Herling Feb. 2006