Hvad kan man opnå ved god personaleledelse – og hvordan gøres det? Henrik Holt Larsen Copenhagen Business School.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Program: fredag Leg, læring og læreplaner v/ Elisabeth Folker
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Hvad påvirker medarbejdernes psykiske trivsel
Inspirationstema: Børns rettigheder
Værdigrundlaget i Greve
Program •Baggrund, formål, principper, eks. på internationale/ udviklingsaktiviteter, etværksgruppe mv. v/ Hans Sørensen •International kompetenceudvikling.
SOCIAL KAPITAL - EN FÆLLES SAG
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
Styringsnetværk som middel til at skabe lokal og kommunal udvikling
Vi gennemførte en række interview ifm
”Sammenhængende patientforløb i psykiatrien”
Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d.
Unge & IT. Kampagne og rekruttering af rollemodeller.
1 Administrativt samarbejde – hvordan kan det lykkes? Hvilke overvejelser skal der gøres i såvel det politiske som i det administrative felt? Hvilke strategier.
Virksomheder – Leavitt’s model
- fortsat midt i en flekstid?
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Fremtidens detailhandelsuddannelser Morten Emborg Områdedirektør, EUD.
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Sikring af arbejdskraft
+ FORBRUGERNE OG LANDBRUGET: HVAD GIK GALT? Henrik Byager Kommunikationsrådgiver Planteavlerdagen 1.
Refleksionsopgave Succesruten: Hvad har været motiverende for jer i denne proces? Hvad skete der? Hvem tog ansvar? Hvordan var humøret/stemningen? Hvordan.
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
Henrik Holt Larsen Copenhagen Business School
Henrik Holt Larsen Professor, dr. merc. Handelshøjskolen i København
Danske Handicaporganisationer – for retten til lige muligheder Konventionspiloterne på besøg i DH’s afdelinger.
NOEA/Aalborg Universitet
Internationalisering International rekruttering af arbejdskraft: Erfaringer og perspektiver.
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
Et projekt i Beskæftigelsesafdelingen (BA) på Københavns Fængsler
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Mestring af ADHD som voksen.
Trivsel i et interkulturelt perspektiv
Ledelsesrummet Ledelseskraft Ledelsesmagt. Den fælles forståelsesramme Ledelsesrummet: Ledelsesmagt og ledelseskraft.
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Omgangstone og kollegialitet
Værdigrundlag AEU Chefkursus 2007 Hold 6.
Læring i spændingsfeltet mellem det planlagte og det uforudsete Lone Thellesen, adm. direktør i Dacapo Teatret.
Det Sociale Kapitel
John Andersen Empowermentbegrebet
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Rekruttering til organisationsbestyrelsen Weekendkonference for 6. og 10. kreds Lørdag den 28. september 2013 v/Dorte Hjerrild, BL – Danmarks Almene Boliger.
DSKB’s Generalforsamling Vision og strategi 24. Maj 2011.
Ledelse i forskellige retninger
Strategisk og systematisk kompetenceudvikling
Projekt Seniorordning Sundhedsforvaltningen Københavns Kommune
.. efter organisatorisk læring? Magne Kolstad Ph.d.-Stipendiat.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Kompetenceudvikling i et strategisk perspektiv Konference om nyskabelse og motivation 15. juni.
BKFs årsmøde 13. november 2008 Præsentation af BKFs nye ledelsespublikation Ved Børne- og Kulturdirektør Klaus Nørskov.
Employer Branding, Gå-hjem-møde, ASBccc 7. maj 2008 Employer Branding Gå-hjem-møde, 7. maj 2008 Helle Kryger Aggerholm, ph.d.-studerende Mona Agerholm.
RÅDGIVNINGS- OG KONSULENTOPGAVER I SKOLER OG DAGINSTITUTIONER KAREN WISTOFT, PH.D. POST DOC. DPU Konsulentfunktionen - pædagogiske kompetencer.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Ledelsesudfordringer i kommunerne – nu og i den nære fremtid Oplæg for FTF`s Tænketank om ledelse, d. 6. juni v/ Per B. Christensen, formand for.
Sådan kommer Handicaprådene i spil v. Ældre- og handicaprådmand Jane Jegind Odense Kommune.
HK Stat Fagfestival HK København og HK Sjælland 20. maj 2014 Sølvi Rask, og Eva Maria Mogensen,
Knæk kurven! Med en transparent kultur og fokus på kerneopgaven Henrik Kongsbak Resonans A/S.
1 Social kapital – én mulighed… Det handler om de skjulte velfærdsreserver.
Balance mellem arbejdsliv og privatliv Radiologisk afd. Sydvestjysk Sygehus Region Syddanmark Konference 31. August 2010.
HRM?. Ti skarpe skud (1) HR udgør den produktive kerne i en offentlig videnorganisation HRM er strategisk forankret. Ellers taber begrebet mening Den.
Tværfaglig, tværorganisatorisk og tværsektoriel arbejde.
Mere MOST - mindre fravær
Præsentationens transcript:

Hvad kan man opnå ved god personaleledelse – og hvordan gøres det? Henrik Holt Larsen Copenhagen Business School

Den magiske formel Et godt sted at arbejde --> En godt sted at være patient --> Et godt sted at placere ressourcer og opgaver (for politikere/bevillingsgivere) Tilpasning af Mark E. Van Buren, ASTD, baseret på HBR, 1999, jan.

Min arbejdspræstation bestemmes af: Min kompetence Mit engagement Mine omgivelses- vilkår (arbejds- betingelser)

Problemet er, at det offentlige sundhedsvæsen er håbløst ledet. Det handler ikke så meget om penge, det handler mest af alt om ledelse”

”Sundhedsvæsenet er jo en kæmpe arbejdsplads, og selvom den kan virke udsultet, så er der jo mange ressourcer i den, og det er udelukkende grundet dårlig ledelse at ressourcerne ikke bliver brugt ordentligt”.

”Hvis jeg havde været på et sygehus, hvor der var holdånd, arbejdsmoral og enighed om et fælles mål, så havde jeg da været der endnu”.

Irma-pigen førnu

Person Job/org. Kompetence Kompetence- krav Behov, krav, forventn. Kompen- sation

Engagementets mange dimensioner Loyalitet over for sygehuset (korpsånd) Engagement over for teamet/afdelingen Uddannelsesbestemt identitet Engagement over for arbejdsopgaverne (nørden) Engagement over for den faglige organisation (huspolitiker) Engagement over for fritiden

Videnmedarbejdere Besidder unik faglig kompetence Definerer verden ud fra denne faglighed Har ikke nødvendigvis respekt for ledelse Har ikke nødvendigvis ønske om – eller egner sig til – at beskæftige sig med ledelse Har ikke altid et ønske om – eller en evne til – at arbejde sammen med folk med anden faglig baggrund Kan være svære at give helhedssyn på jobbet og virksomheden Men virksomheden er meget afhængig af dem og sårbar, hvis de forsvinder

Lederens personaleansvar Job design at bruge jobbet som handlingsparameter At være hovedperson i udvælgelses- processen der er penge (og meget andet) på spil Indslusning af nyansatte den oversete indføring i organisationskulturen Samtalepartner ved medarbejdersamtaler det årlige serviceeftersyn og kig i krystalkuglen

Lederens personaleansvar, fortsat Aktiv medspiller i dagligdagen give feedback De klemte medarbejdere forebygge og evt. gå ind i afhjælpning At gøre medarbejderne fremtidssikre funktionel og personlig fleksibilitet Udnytte jobbets iboende læremuligheder at bruge jobbet som pædagogisk katalysator

Lederens personaleansvar, forts. At være det gode eksempel (bærer af kulturen) du kaster en lang skygge Resultatbaseret lønfastsættelse at kunne fastlægge og legitimere individuelle forskelle Strategisk ledelse i øjenhøjde at kunne forbinde den overordnede strategi med enhedens vilkår At kunne afskedige medarbejdere et spørgsmål om mod, talent, rutine og etik

Hvis træerne ikke vokser ind i himlen Type af ledelsesopgaverProcent Faglig ledelse Personaleledelse Generalistledelse (bl.a. økonomi) --- Specialistarbejde I alt100%

Hvis træerne ikke vokser ind i himlen Eksempel fra et ministerium Type af ledelsesopgaverProcent Faglig ledelse (Driftsledelse)40 Personaleledelse30 Generalistledelse (bl.a. økonomi) Tværgående ledelse30 Specialistarbejde I alt100%

Hvordan tiltrækker man? Nye eller bedre brug af rekrutteringskanaler Findeløn (Dusør til nuværende medarbejdere - kolleganetværk) Startpræmie Redefinere jobbet (jobudvikling og –glidning) Mere attraktive løn- og ansættelsesvilkår Samarbejde med uddannelsesinstitutioner Ansætte utraditionelle målgrupper Dårligere, bedre eller anden uddannelse Uddanne medarbejderne selv Rekruttere i udlandet Forbedre omdømme og image

Hvad medarbejderne ønsker sig på arbejdspladsen Høj løn Uddannelse Plan for karriereudvikling Faglige udfordringer Arbejde i et internationalt miljø Bonus oven i lønnen Fastholdelsesbonus Aktieoptioner Kreativ og aktiv virksomhedskultur Hot kontormiljø – designermøbler Fleksible arbejdstider Børn med på arbejde Gaver ved fødselsdag, jul mv. Succesarrangementer Team-kultur Fri cola, chips mv. God og gratis mad døgnet rundt Internationale konferencer Sociale aktiviteter: billard, fodboldspil, basketball, vinsmagning mv. Massør Firmalæge mv. Dansk Handel & Service, 2001

Hvad medarbejderne ønsker sig, fortsat Fritidslivet Børnepasning Fri bolig Sportsfaciliteter Temafester Firmarejser Firmabetalt abonnement til avis, telefon, sportsklubber mv. Fri mountainbike/bike Virksomheden som mor/far Rengøring i hjemmet i arbejdstiden Tøjvask Indkøb af dagligvarer mv. Klipning Mad med hjem Finde bolig IT-værktøjer Bærbar computer Palm pilot Telefon og mobiltelefon Hjemme-PC Højhastighedsopkobling til virksomheden mv. Dansk Handel & Service, 2001

”Løn betyder først noget, når jobbet er noget lort”

Hvad siger lægerne? 1. Bedre ledelse. 2. Bedre muligheder for at kombinere arbejdsliv og privatliv. 3. Mere fleksible arbejdstider. 4. Større åbenhed og forståelse for at lægerne bi-jobber. 5. Større åbenhed overfor forandring blandt lægerne. 6. Bedre tid til styrkelse af kollegiale forhold. 7. Større anerkendelse i arbejdet. 8. Bedre løn til de yngre læger (holdning blandt de yngre læger). 9. Større engagement fra fagforeninger og interesseorganisationer for at forbedre vilkårene for læger i dag. 10. Bedre politisk styring. 11. Flere langsigtede politiske tiltag. 12. Bedre udnyttelse af de lægefaglige ressourcer. 13. Centralisering der styrker kvaliteten og samler ressourcerne. 14. Bedre håndtering af sygefravær i form af mere luft i vagtplanerne. 15. Mere opmærksomhed på udbrændthed blandt ældre og yngre læger. 16. Bedre mulighed for at arbejde på deltid. 17. Holdånd 18. Seniorordninger. 19. Bedre efteruddannelse.

Forventningsteorier IndsatsPræstation Ydre belønning Indre belønning Mål- opfyldelse

Job tilfredshed og involvering Antal år i samme job

Job tilfredshed og involvering Antal år i samme job Læring

Traditionel karriereudvikling Alder

Tids-/aldersdynamisk karriereudvikling Alder

Ledelse Kundepleje Specialist Projektdeltagelse Coach

Og hvad nu…? Kronjuvelerne er jeres unikke kompetence, opgaver og betydning Erkend betydningen af de indre kvaliteter – og kæmp for dem, fremfor løn Skil fagprofessionalisme og andre fagligheder, fx ledelse og økonomi – og anerkend sidstnævnte Gå mere fordomsfrit ind i tværfagligt og tværorganisatorisk samarbejde (kulturel forbrødring) Hold op med at besudle jeres egen rede Er I bagtroppen i fagbevægelsen? Opdrag politikerne, medierne og patienterne, for I har indsigten Først og fremmest: De menneskelige ressourcer er jeres mest værdifulde, men også skrøbelige aktiv