Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

+ FORBRUGERNE OG LANDBRUGET: HVAD GIK GALT? Henrik Byager Kommunikationsrådgiver Planteavlerdagen 1.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "+ FORBRUGERNE OG LANDBRUGET: HVAD GIK GALT? Henrik Byager Kommunikationsrådgiver Planteavlerdagen 1."— Præsentationens transcript:

1 + FORBRUGERNE OG LANDBRUGET: HVAD GIK GALT? Henrik Byager Kommunikationsrådgiver Planteavlerdagen 1

2 + LANDBRUGETS IMAGE- PROBLEM  Går 25 år tilbage – efter Guldalder som nationens stolthed  Sov i timen, da kritikken opstod og vinden vendte, da folk så ind i en verden, de ikke forstod – og ikke kunne fordrage  Reagerede aggressivt og fornærmet: Vi ved bedre, vi gør ikke noget forkert – I burde takke os for alt det vi gør for Danmark!  Fjendtlighed og hån i lang tid over for udfordrere og nytænkning – som økologi, biodynamik, små producenter mm  Ingen brobygning til forbrugerne – troede produkternes kvalitet og forbrugernes vaner ville løse alle problemer  I stedet voksede der en mur mellem jer og dem… Planteavlerdagen 2

3 + IMAGE ER EN KONTRAKT PÅ FØLELSER  Image: Det billede, der aktiveres i bevidstheden på folk gennem navne, logoer, produkter, brancher  Image & branding er at arbejde bevidst med at opbygge et værdibaseret univers, der skaber den ønskede følelsesmæssige kontrakt mellem afsender og modtager  Det giver goodwill, der kan skabe gladere kunder, arbejdsro, bedre rammer og lidt snor i krisetilfælde….  Det er ikke en konstant ting – se på bankerne.. Planteavlerdagen 3

4 + TEST NR 1….. Planteavlerdagen 4

5 + TEST NR 2…. Planteavlerdagen 5

6 + IMAGE SKABES AF DE VÆRDIER, VI KNYTTER TIL BRANDET  Værdier skaber en kontrakt på følelser mellem afsender og modtager  Kontrakten etablerer de ønskede forventninger, brandet er et løfte, der skal indfries!  Indfrielse af kontrakten opbygger kvalificeret kendskab og skaber tilfredshed og loyalitet  Værdierne skal leve i produkter, adfærd og den menneskelige kontakt  Hvad er dansk landbrugs løfte til samfundet i dag???  Splittet i atomer – med to hovedstrømme Planteavlerdagen 6

7 + DE GODE…. Planteavlerdagen 7

8 + DE ONDE… Planteavlerdagen 8

9 + HVAD BETYDER ET DÅRLIGT OMDØMME?  Landbruget er konstant i defensiven  Bliver mødt med negative forventninger  Jaget vildt af presse, interesseorganisationer og politikere  Tabere af debatter og kamp om sympati  Faldende loyalitet og tilfredshed  Splittelse – os mod dem  Mindre handlekraft, mindre succes – mere sårbar  Færre muligheder for at bestemme sin egen skæbne Planteavlerdagen 9

10 + HVAD SKAL I KONKURRERE OM?  Kampen står om opmærksomheden jeres omverden:  Ikke rationelle budskaber: Vi tjener penge, er effektive osv..  Men evnen til at kommunikere jeres værdier, så de slår rod i bevidstheden på det omgivende samfund  Etablerer de ønskede forventninger – og indfrier dem..  I skal sælge følelser ikke facts Planteavlerdagen 10

11 + HVAD SKAL DER TIL?  Klare, sande værdier, der kan KOMMUNIKERES: Hvis de ikke er kommunikeret eksisterer de ikke!  Erkendelse af konkrete problemer – og reel vilje til at løse dem  Vedholdende indsats – lær af ”1001 Nat”  Synlighed: Historiefortælling! Planteavlerdagen 11

12 + VERDENS BEDSTE MIG  Går efter livskvalitet  Det gode liv har ingen facitliste  At spilde tiden er den største synd  Livet er en rejse efter mening og at finde sig selv  Jeg er helt unik!  Finder identitet i gode fællesskaber  Mad og måltider vigtige zoner Planteavlerdagen 12

13 + FORBRUGERNES DRØM: GIV MIG VÆRDI!  Hjælp til at forbedre mine muligheder  Spare penge, jeg ikke får noget for  Spare tid, jeg ikke får noget ud af  Produkter med autencitet, historie og nerve  Bruge penge, der virkelig giver værdi  Bruge tiden meningsfyldt og værdifuldt Planteavlerdagen 13

14 + FRA ØKOFÆLLESSKABER…. Planteavlerdagen 14

15 + TIL STEGT FLÆSK KLUBBER Planteavlerdagen 15


Download ppt "+ FORBRUGERNE OG LANDBRUGET: HVAD GIK GALT? Henrik Byager Kommunikationsrådgiver Planteavlerdagen 1."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google