Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Fremtidens detailhandelsuddannelser Morten Emborg Områdedirektør, EUD.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Fremtidens detailhandelsuddannelser Morten Emborg Områdedirektør, EUD."— Præsentationens transcript:

1 Fremtidens detailhandelsuddannelser Morten Emborg Områdedirektør, EUD

2 Indledende overvejelser 2 Hvad skal EUD egentlig bruges til? Og hvem er kunderne – eller målgruppen ? Være på forkant med nye trends? Reflektere branchernes særegenhed? Sikre kvalificeret arbejdskraft Tiltrække nye medarbejdere? Virksomhedernes kunder? Virksomhederne og arbejdsmarkedet generelt? De unge

3 Lidt om de unge… •Stor forskel alt efter deres valg af uddannelse: –Alment gymnasium: ingen konkrete planer – er først lige kommet i gang med livsdrømmen!!! –Handelsskolen: det meste er mere eller mindre planlagt •Hvad betyder mest i livet for de unge: –Venner – tre lag af venner –Min familie – specielt min mor –Aktivitetsvenner – sport og fritidsaktiviteter –Kæresten – men komme sjældent i første række •Fremtiden – kærlighed, parforhold, familie •Er i gang med at forberede sig til et liv uden hierarkier – ikoner frem for autoriteter •Ønsker ingen fælles kultur på arbejdspladsen •Lyst frem for nød – og sabbatåret som et tiltrængt pusterum •Gummisko og uddannelse er begge livsstilsvalg •Generalister frem for specialister •TV serier og livsstilsidoler •Uddannelser skal underholde og behage 3 Kilde: Manova samt Institut for Fremtidsforskning

4 Lidt om arbejdslivet… •Mangel på unge og yngre i 10 til 15 år •Attraktiviteten på arbejdspladsen bliver afgørende •Personlig udvikling prioriteres over personalepolitikken – men der skal også effektivitet til – TOUGH EMPATHY •Hierarkier er ikke attraktive •De vigtigste forhold: –Udfordrende arbejdsopgaver –Mulighed for personlig og faglig udvikling –Ledelsen er tilgængelig og åben for forslag og ideer •DRØMMEN: fra et spændende job, videre til et andet spændende job, og derfra videre et endnu et… •Afkobling som tendens: vil ud, vil af, vil væk – IKKE OP 4 Kilde: Institut for Fremtidsforskning

5 og om kompetencerne… •Kommunikative evner •Refleksive evner –Indlevelse og forståelse •Interpersonelle evner –Teamwork og fleksibilitet •Selvgående: –Tilrettelægge eget arbejde –Finde relevante opgaver at løse (være til gavn) –Akkvisitiv tankegang – finde nye opgaver •Som jo alt i alt handler om de unges evne til at være klar til at møde kunden eller være jobparat eller være arbejdsmarkeds- parat 5 Kilde: Institut for Fremtidsforskning

6 Og hvad gør de i detailhandlen …? •De overordnede strategier har fuldt fokus på kunden – needs, involvement, caring, relationships, loyality •Uddannelse skal understøtte dette: –THIS is what we do! –Hvorfor ændre det – det virker! Bruger what-why- how –Training – training - training + specifik feedback –Driving your own development – best as they can be –Achieving excellence –Fokus på performance –Guest introduction (kundeservice) –Nålestikskurser – eks. fresh on service 6 Kilde: Trends from London, BusinessCentret, HSSYD

7 Konkrete krav til uddannelserne… 7 •”Elevens personlige udvikling bør også afspejles i den teoretiske del – dog ikke på bekostning af det faglige element…” •”Uddannelsen skal have en indholdsmæssig udpræget fleksibilitet…” •”Vi [virksomhederne] vil have lov til at påvirke indholdet – og ikke være bundet af det formelle indhold…” •”Vi har behov for, at nogle elever kan komme hurtigere igennem uddannelsen…”

8 Afsluttende overvejelser 8 Virksom- hederne Eleverne Og så skal jeg kunne gå til og fra! Give mig flere muligheder – i stedet for færre Hjælpe mig med at realisere MIN drøm Det skal give mening for MIG! Kan alle håndtere personlig udvikling? Er du ikke attraktiv – er du stemt hjem! Skal realisere ME Inc.

9 Og et bud på indholdstemaer… 9 Detailhandlens kunder Detailhandlens økonomi Detailhandlens processer Personlig udvikling Kilde: Normand (CELF) + Emborg (HSSYD), 2009 •Fra fokus på de fire strømme – til fokus på fire nye sammenhængende temaer


Download ppt "Fremtidens detailhandelsuddannelser Morten Emborg Områdedirektør, EUD."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google