Billedkunst C og B Gymnasiet og hf.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Portfolioeksamen Studieområde 2
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
AT og faget Engelsk På de følgende dias får du nogle gode tips til, hvordan faget engelsk mest hensigtsmæssigt indgår i AT-eksamen.
Kristendom på stx og hf Christina Egholm og Helle Dreyer Møller.
Velkommen til orienteringsmøde Odense Katedralskole.
Science in Action en studieretning med Matematik A, Kemi A, Fysik B.
Metode i AT Religion.
Readymades / genbrugskunst
”Den gode elev” Kvalifikationer er defineret som den enkelte persons faglige, sociale og personlige færdigheder og kunnen Kompetencer betegner personens.
3 ungdomsromaner i et kompetenceperspektiv
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Grundlæggende IT, niveau G
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
Almen studieforberedelse
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Trinmålene henvender sig til elevernes kunnen efter 6. klassetrin
Religion og Oldtidskundskab
Studentereksamen - stx
Værkoplysninger: Til venstre: Niels Lergaard
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Undervisning Klasseundervisning Elevernes oplæg Fælles læsning
Projekt i billedkunst Resten af tiden.
Eksamen og eksamensbilag :
Internationalisering er en naturlig del af studieretningsfagene engelsk, fransk og samfundsfag, da der stiftes bekendtskab med sprog, samfundsforhold.
Kulturforståelse niveau C
Deltagerstyret undervisning
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
Undervisning Klasseundervisning Elev oplæg Fælles læsning Fig. Beskrivelse (analyse) Opgaveløsning Film og efterfølgende diskussion Gruppearbejde Laboratorium.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Praksisforløb i grundskolen klasse Billedkunst som uddannelses- og dannelsesfag Konference i Fællessalen på Christiansborg d. 21. april 2010 v/
AT eksamen 2014 Hvordan kan opgaven løses med de humanistiske fag? HS
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
Mundtlig eksamen Mat B Spørgsmålene til den mundtlige prøve skal offentliggøres i god tid inden prøven Eksaminationstiden er 30 minutter pr. eksaminand.
Praktikvejleder træf Tirsdag den 28/
Eksamen.
Præsentation 28: Eksamen Objektorienteret Middleware.
Gymnasiet (Stx)
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
Niels Grønbæk Nielsen Teamets planlægning af undervisningsåret.
Hvad kan jeg efter 10. klasse ?
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Objektorienteret Netværkskommunikation Præsentation 28: Eksamen.
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
Intern mundtlig prøve Skriveperiode (synopsis) Vejledning Område, opgave, fag Dansk, engelsk, fransk/tysk/spansk Sprog, kommunikation & kultur Samfundsfag,
Præsentation af opgaven Tysk fortsætter A stx Konference om ny digital skriftlig prøve med adgang til internettet Fredericia den Mette Hermann.
Mette Vedelsby & Leif Vejbæk Haslevseminarium 2008 Hvad er et matematikprojekt i.flg. studieordningen I studieordningen for matematik på Haslev Seminarium.
Kævlefolket - Et undervisningsforløb i skulptur
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
STØVRING GYMNASIUM Studieretningsønske 2017.
Større skriftlig opgave i 2.hf
Skriveperiode (synopsis)
Nye eksamensspørgsmål og portfolio
Udkast til justering af KS
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
Portfolio IT B.
Teoretisk pædagogikum
SSO - Større skriftlig opgave
Naturfag.
SSO - Større skriftlig opgave
Mundtlig prøve og mindstekrav på matematik B
Velkommen til fagligt samspil
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Om prøveformen Filosofi C.
FIP Billedkunst efter reformen
Præsentationens transcript:

Billedkunst C og B Gymnasiet og hf

Timetal: Gymnasiet: 3 timer ugentligt i 1.g HF: 3 timer ugentligt 1. år B-niveau som valgfag på 2. år: 5 timer ugentligt

Lærerne 2008 Ole Mortensen (pædagogikumskandidat, billedkunst og dansk) Mette Hjuler Hansen (lektor, billedkunst og musik) Bente Beck Sørensen (lektor, fagsekretær, billedkunst og engelsk)

Tre hovedområder: Flade (f.eks. tegning, maleri, grafik) Skulptur og installationer Arkitektur

Fire perioder: Før 1400 1400 – 1750 Efter 1750 De seneste 5 år

Tre analytiske synsvinkler: Formalanalyse (farver, komposition, rum..) Betydningsanalyse (”Hvad betyder det, at hun har en blå kappe på?” ”Hvorfor er der et kranie midt i opstillingen med noder og glas?”) Socialanalyse (kunstværkets placering i sammenhæng med tid og vilkårene for værket – ”hvem har bestilt det?” ”Hvad skal det bruges til?”)

På b – niveau: Mindst ét af følgende principper: Kuratering Museologi Kunsthistoriografi

Praktisk Arbejde: Det praktiske arbejde understøtter forståelsen af teorien – teorien giver flere muligheder i det praktiske arbejde. Der arbejdes med forskellige gengivelsesstrategier.

Et eksempel: 1.q arbejder med komposition - statiske eller dynamiske billeder. Billedanalysen suppleres med opstillinger og fotografering, samt efterfølgende skitser af billederne – og diskussion af fotos og skitser…

Dynamik Statik

It i billedkunst kan være: Kommunikationsmiddel Udtryksmiddel Billedreproduktion Informationssøgning Kunstnerisk billedmedie

b – niveau: projektarbejde Mod slutningen af året bruges 15 % af den samlede uddannelsestid (ca 20 lektioner) til et selvstændigt, individuelt projekt med udgangspunkt i et tema, der har været behandlet i undervisningen. Der arbejdes sammenhængende med praktiske og teoretiske elementer.

”Ud af Huset” En del af fagets timer med praktisk arbejde kan foregå uden for billedkunstlokalet – ud i naturen omkring skolen, i byen for at fotografere osv. I billedkunst er der god mulighed for at komme på ekskursioner til udstillinger mm., og på studieture, hvor faget indgår i tværfagligt samarbejde. Skive Gymnasium er i færd med at etablere et projekt-samarbejde med Skive Kunstmuseum om en række (bl.a.virtuelle) undervisningsforløb.

Faglige mål, c-niveau, (og b-niveau i parentes): Kursisten/eleven skal kunne Skelne (b: forklare forskellen) mellem personlig og analytisk tilgang til et kunstværk Analysere og fortolke billedmateriale (b: samle analyseresultater i tolkende og perspektiverende konklusion) (b: anvende væsentlig kunstvidenskabelig terminologi) Løse elementære visualiseringsopgaver (b: vælge blandt metoder/strategier til at løse visualiseringsopgaver i samspil med det analytiske arbejde med andres og egne billeder) Forstå kunstfaglige tekster Beskrive (b: forklare) udvalgte kunsthistoriske perioders væsentligste træk (b: og analytisk sammenholde værker fra forskellige perioder) Kommunikere om og v.hj.a. visuelle udtryk

Eksamen c - niveau: I løbet af året udarbejdes en portfolio, der indeholder researchmateriale, praktiske opgaver, billedeksempler, tekstmateriale mm. Med udgangspunkt i elevens/kusistens portfolio stilles en eksamensopgave, hvor egne værker såvel som reproduktioner indgår. Der er 60 minutters forberedelse og 30 minutters eksamination

Eksamen b - niveau: 1. Eksaminanden redegør for opgaven med udgangspunkt i portfolioen. 2. Redegørelsen uddybes i efterfølgende samtale. 3. (sidste 1/3 af tiden): Eksaminanden præsenterer sit projekt, efterfølgende er der uddybende samtale. Der vælges mellem en prøveform med 60 min.s forberedelse og én med 48 timers forberedelse. I begge tilfælde er eksaminationstiden 30 minutter.

Der gives én samlet karakter. Bedømmelsen: Der lægges vægt på, at eksaminanden kan redegøre for emnet ud fra eget praktisk og teoretisk arbejde og kan beskrive (b: forklare) udvalgte kunsthistoriske perioders væsentligste træk ud fra eksempler fra portfolioen. (b: samt referere til kunstens rolle i samfundet i de pågældende perioder). Der gives én samlet karakter.

Hvorfor billedkunst? Du lærer at beskrive og analysere kunst, så du kan komme med et kvalificeret og velargumenteret bud på, hvordan et kunstværk virker, og hvorfor du synes, det er godt eller dårligt. Den viden og det ”værktøj”, du får, gør dig i stand til at forholde dig til den strøm af vidt forskellige visuelle indtryk, vi får hver dag. Du lærer selv at arbejde praktisk med en række kunstneriske udtryk. Du kan bruge din viden fra billedkunst i en lang række andre fag – dansk, historie, samfundsfag, sprogfag, kulturfag, oldtidskundskab, matematik… Du oplever dig selv og dine kammerater på en helt anden måde end i andre fag, og…

Du har det sjovt, imens du lærer!

www.uvm.dk Hvis du vil have flere detaljer om, hvad de to niveauer rummer, så gå ind på ovenstående adresse - Vælg ”gymnasiale uddannelser” i menuen. Her kan du i fagrækken finde billedkunst beskrevet – både som hf- og som gymnasiefag. .