Hvad siger medarbejderne? ”Det tror jeg nok, at vi har snakket om. Vi ved i hvert fald hvad målene er – men hvordan vi når dem – det har vi nok lige overset.” ”Jo, men vi har sådan en lille gul en fra øverste chef.”
Hvad siger medarbejderne? ”… og det vil sige, at generalen hos os har lavet sådan nogle visioner og stra… – det der fine ord - målene der ikk’også, og så er det, at det kommer ned på afdelingsniveau, og så bliver vi sendt på sådan nogle seminarer.”
Hvad er en kompetencestrategi? Institutionens og medarbejdernes mål og indsatsområder Behov for og ønsker til kompetenceudvikling Opfølgning/evaluering Udarbejdelse af kompetenceudviklingsstrategi Ny daglig praksis Gennemførelse af kompetenceudviklings-aktiviteter Medarbejdernes kompetenceudviklingsbehov, udviklingsmål og planer
Strategiske resultater, fx: Mission Hvorfor vi eksisterer? Kerneværdier Hvad tror vi på? Vision Hvad vil vi gerne være? Strategi Vores overordnede plan Politikker Hvilke rammer skal være gældende Strategiske initiativer / Fokus Hvad vil vi først, og hvordan skaber vi ny daglig praksis? Personlige målsætninger Hvad ønsker jeg at gøre – og hvad bliver jeg nødt til at gøre? Strategiske resultater, fx: Vækst / Glade brugere / Motiverede medarbejdere / Effektivt netværkssamarbejde
Medarbejdernes kompetenceudviklingsbehov Kompetencer - hvor står vi? Hvad er medarbejderne gode til? Udviklingspotentiale Hvad kan medarbejderne blive bedre til? Ønsker Hvad ønsker medarbejderne at udvikle? Behov Hvad skal medarbejderne udvikle?
Udviklingsmål Strategisk mål Hvilken forskel skal medarbejderens udvikling gøre? Hvad skal medarbejderen udvikle? Hvornår skal udviklingen være sket? Hvordan ved vi, at det er sket
Gennemførsel af kompetenceudviklingsaktiviteter Kompetence, der ønskes udviklet Mulige metoder Valg af metode Hvilke andre involveres og berøres?
Metoder til kompetenceudvikling Udvikling gennem jobindhold Udvikling gennem samtaler At dele erfaringer og viden Samarbejde Forandring ??? Kurser
Ny daglig praksis Kompetenceudvikling skal gøre en forskel For medarbejderen For institutionen
Opfølgning Hjalp det til at opnå det strategiske mål? Har det gjort den forventede forskel? Hvad var godt? Hvorfor var det godt? Hvem var det godt for? Vil det også være godt for andre? Hvad kunne have været bedre? Hvad nu?
Eksempel på udviklingsplan Strate-gisk mål Ny daglig praksis Kompe-tence Hvordan / Aktivitet Hvornår Ansvar-lig Evalue-ring / Opfølgning
Eksempler på metoder til kompetenceudvikling Udvikling gennem jobindhold Variation i jobbet Tilbagemelding Ansvar Helhed i arbejdet At lære af fejl
Eksempler på metoder til kompetenceudvikling Udvikling gennem samtaler Medarbejderudviklingssamtale Uformel snak om arbejdet og aktiv lytning Kollegial supervision Intern undervisning
Eksempler på metoder til kompetenceudvikling 3. At dele erfaringer og viden Intern undervisning Sidemandsoplæring Coaching Mentorordning Netværk Videndeling gennem intranet
Eksempler på metoder til kompetenceudvikling Samarbejde Projektarbejde Teambaseret arbejde Møder Gruppeudviklingssamtaler
Eksempler på metoder til kompetenceudvikling Forandring Jobsparring Jobbytte Jobrotation Organisationsændring