Hvad siger medarbejderne?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Program: fredag Leg, læring og læreplaner v/ Elisabeth Folker
Advertisements

Medarbejderudviklingssamtalen
3. seminar om afklaring og vurdering af realkompetencer 20.maj 2010 Silkeborg Ulla Nistrup Velkommen.
Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 1 De lokale uddannelsesudvalgs arbejdsopgaver og kompetencer Bruno Clematide.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
SMED Single Minute Exchange of Dies
Strategisk planlægning
Balanced Scorecard i Dansk Landbrugsrådgivning
Få besked når der sker noget nyt KFUM-Spejderne i Danmark Udarbejdet af Ib Rævdal, 13. april 2009.
EN HELHEDSORIENTERET UNGEINDSATS? ERFARINGER FRA NULPUNKTSANALYSEN AF ROUTE 25 V/ANNE MØLGAARD, RAMBØLL Alternative title slide.
Erfaringer fra netværkssamarbejde
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Lederudvikling.
Præsentation af den nye folkeoplysningspolitik-guide Trine Bendix Knudsen Sekretariatsleder Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS)
Instituttet for Blinde og Svagsynede, Rymarksvej 1, 2900 Hellerup, T: , W: Kompetenceudvikling.
VEJLEDNING… … til brug af præsentationen:
MedarbejderUDVIKLINGSsamtale
Netværksgrupper for 7.–9. kl. i UU Skive •Den politiske målsætning er at 95% af en ungdomsårgang gennemfører en ungdomsuddannelse. •De unges muligheder.
Arbejdspladsudvikling
Merlivs seminar 27. August 2008
Visionsproces Fra ord til handling.
Præsentation af resultater fra elev-trivselsundersøgelsen i Team X 2
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Refleksionsopgave Succesruten: Hvad har været motiverende for jer i denne proces? Hvad skete der? Hvem tog ansvar? Hvordan var humøret/stemningen? Hvordan.
Evaluering af ”Røgfrihed for alle”
Først lidt om Aalborg Portland
Talentinternat modul 3..
Kredsens udviklingsplan del 2
Projektlederens rolle(r)
Brug af progressionstræ i fagteam og netværk Martin K. Sillasen
KOMMUNALREFORMEN – VEU SOM BROBYGGER Ca medarbejdere på plejehjem og hjemmepleje i Vestsjællands Amt skal gennemgå et VEU - demenskursus. Projekt.
Et projekt i Beskæftigelsesafdelingen (BA) på Københavns Fængsler
Intern kommunikation PR og presse
Kompetencegrupper i Danske Bank’s Koncernkundelinje Kompetenceudvikling i en hektisk hverdag v/Sannie Friis.
Relationer – børn imellem
Informationsmøde om Kvalitet i MUS - Et projekt i Udviklings- og Omstillingsfonden.
Sprogpakken Praksisopgaven.
Samarbejde eksternt/Netværk Et inspirationsværktøj Det er ikke, hvad du ved, men hvem du kender, der tæller!
Vis mig værdien v. arbejdsmarkedschef i Viborg Kommune Jette Lorenzen
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Gruppeudviklingssamtaler
Dagsorden 1.netværksmøde matematik
Uddannelsesafklarende samtaler
IBC Kurser Ole Høyer 1 VVU Akademiuddannelse i Ledelse Lederskab Dag 3.
KREDSEN I CENTRUM Ambitioner. HØJE OG SYNLIGE AMBITIONER Hvad er godt FDF hos os? FDF skal være sjovt – både for børn og voksne Ambitioner tager ofte.
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
FAGLIG TRIVSELSMÅLING Om at bruge trivselsmåling som værktøj i strategisk kompetenceudvikling Oplæg ved Region Hovedstadens Uddannelseskonference Fredag.
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Kredsens udviklingsplan Del 2. Strategi og manøvrer - Er vejen til nye initiativer i din kreds, og ikke mindst: Til succes!
Randers Kommune IT-udviklingsprogram Temadag for IT-afdelingen den 21. Maj 2007.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til Temamøde i SCKK den 8. oktober 2008 Kompetencestrategi - hvordan?
Den attraktive arbejdsplads!
Læringspunkter modul 1-5
Håndtering af Sygefravær
- Værktøjer til strategisk og systematisk kompetenceudvikling
Strategisk og systematisk kompetenceudvikling
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Kompetenceudvikling i et strategisk perspektiv Konference om nyskabelse og motivation 15. juni.
Iværksættermesse 27. marts 2010 Sådan finder du investor.
Fra god til exellent Når det gælder kriterium 3: Medarbejdere  Faldgruber i HRindsatsen  Rationalet bag valgte metoder  Kvalitet i førstelinieledelse.
Mission, vision og strategi.....det er DER – VI skal hen !
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Tjørnegårdskolen og VUC Roskilde – Fællesskaber - ensomhed: Hvornår er man med i et fællesskab, og hvordan ser man, at nogen er ensom? – Fokus på fællesskab.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Hvordan ved MUS? Anvend uddybende redskaber i RMUK og e. dok FØR
Kompetenceudvikling – fokus på forberedelse og effekt
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
[Institution] Kompetencestrategi Formål
Handlingsplan 2015.
Præsentationens transcript:

Hvad siger medarbejderne? ”Det tror jeg nok, at vi har snakket om. Vi ved i hvert fald hvad målene er – men hvordan vi når dem – det har vi nok lige overset.” ”Jo, men vi har sådan en lille gul en fra øverste chef.”

Hvad siger medarbejderne? ”… og det vil sige, at generalen hos os har lavet sådan nogle visioner og stra… – det der fine ord - målene der ikk’også, og så er det, at det kommer ned på afdelingsniveau, og så bliver vi sendt på sådan nogle seminarer.”

Hvad er en kompetencestrategi? Institutionens og medarbejdernes mål og indsatsområder Behov for og ønsker til kompetenceudvikling Opfølgning/evaluering Udarbejdelse af kompetenceudviklingsstrategi Ny daglig praksis Gennemførelse af kompetenceudviklings-aktiviteter Medarbejdernes kompetenceudviklingsbehov, udviklingsmål og planer

Strategiske resultater, fx: Mission Hvorfor vi eksisterer? Kerneværdier Hvad tror vi på? Vision Hvad vil vi gerne være? Strategi Vores overordnede plan Politikker Hvilke rammer skal være gældende Strategiske initiativer / Fokus Hvad vil vi først, og hvordan skaber vi ny daglig praksis? Personlige målsætninger Hvad ønsker jeg at gøre – og hvad bliver jeg nødt til at gøre? Strategiske resultater, fx: Vækst / Glade brugere / Motiverede medarbejdere / Effektivt netværkssamarbejde

Medarbejdernes kompetenceudviklingsbehov Kompetencer - hvor står vi? Hvad er medarbejderne gode til? Udviklingspotentiale Hvad kan medarbejderne blive bedre til? Ønsker Hvad ønsker medarbejderne at udvikle? Behov Hvad skal medarbejderne udvikle?

Udviklingsmål Strategisk mål Hvilken forskel skal medarbejderens udvikling gøre? Hvad skal medarbejderen udvikle? Hvornår skal udviklingen være sket? Hvordan ved vi, at det er sket

Gennemførsel af kompetenceudviklingsaktiviteter Kompetence, der ønskes udviklet Mulige metoder Valg af metode Hvilke andre involveres og berøres?

Metoder til kompetenceudvikling Udvikling gennem jobindhold Udvikling gennem samtaler At dele erfaringer og viden Samarbejde Forandring ??? Kurser

Ny daglig praksis Kompetenceudvikling skal gøre en forskel For medarbejderen For institutionen

Opfølgning Hjalp det til at opnå det strategiske mål? Har det gjort den forventede forskel? Hvad var godt? Hvorfor var det godt? Hvem var det godt for? Vil det også være godt for andre? Hvad kunne have været bedre? Hvad nu?

Eksempel på udviklingsplan Strate-gisk mål Ny daglig praksis Kompe-tence Hvordan / Aktivitet Hvornår Ansvar-lig Evalue-ring / Opfølgning

Eksempler på metoder til kompetenceudvikling Udvikling gennem jobindhold Variation i jobbet Tilbagemelding Ansvar Helhed i arbejdet At lære af fejl

Eksempler på metoder til kompetenceudvikling Udvikling gennem samtaler Medarbejderudviklingssamtale Uformel snak om arbejdet og aktiv lytning Kollegial supervision Intern undervisning

Eksempler på metoder til kompetenceudvikling 3. At dele erfaringer og viden Intern undervisning Sidemandsoplæring Coaching Mentorordning Netværk Videndeling gennem intranet

Eksempler på metoder til kompetenceudvikling Samarbejde Projektarbejde Teambaseret arbejde Møder Gruppeudviklingssamtaler

Eksempler på metoder til kompetenceudvikling Forandring Jobsparring Jobbytte Jobrotation Organisationsændring