UCN Aldersspecialiseringerne. Hvad står der i studieordningerne Under afsnittet ”Deltagelsespligt” I løbet af studieåret udarbejdes der 4 fagdidaktiske.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Advertisements

Om at skrive 3.årsopgave i matematik
på seminariet Tankegange og indhold
Progression i de større skriftlige opgaver:
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Økonomiske fag på handelsgymnasiet
Det Internationale Område Studieområde 3/
Undervisningsplanlægning
3 ungdomsromaner i et kompetenceperspektiv
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Fælles Mål 2009 – konklusioner
DIDAKTIK 2.0 KG/RBC 27/08/2008 metoder problemformulering skelet.
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Grundlæggende IT, niveau G
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
Almen studieforberedelse
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Læremidler i praktikken
De nationale test Dette oplæg er målrettet mod forældre og har fokus på tre områder: Formålet med de nationale test Testenes funktion og indhold Brug af.
Den nationale faggruppe Fagmoduler Matematik, 4. – 10. klassetrin.
DEN 3-delte prøve: Den skriftlige synopsis Den mundtlige fremlæggelse
Evaluering af EMU Juni 2010 Undervisningsministeriet / Niras (
Observation af din/andres undervisning –
Deltagerstyret undervisning
Lærermiddelkultur(er)?
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Synopsis VIP3/2012.
CAS i matematikundervisningen Middelfart
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Generel introduktion til EC
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Tidsplan for eksamen 40s umd
Gratisprogrammer i matematikundervisningen
Innovation i AT/SO.
Synopsis VIP13 HH3.
Den nationale faggruppe Fagmoduler til yngste. Faggruppens overvejelser og principper Arbejdet blev som sagt skudt i gang ultimo november 14. december.
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Det Internationale Område DIO  En samling materialer – udarbejdet individuelt eller i gruppe -, der dokumenterer din læreproces, din faglige udvikling,
Ny Fælles Naturfagsprøve
M EDIEPÆDAGOGISK OG ORGANISATORISK VEJLEDNING Intro Rikke Schultz
Værkstedsundervisning
OOMI Præsentation 28: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 6 Pensum Pensum har været noget fragmenteret (ny struktur for faget, nyt indhold og.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Matematik A på hhx v/fagkonsulent Marit Hvalsøe Schou.
Objektorienteret Netværkskommunikation Præsentation 28: Eksamen.
TIBRGA Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum” er pensum.
Matematik i VØ KONFERENCE 5. MARTS Vi åbner døren for anvendelse af matematik August 2010 Revideret læreplan i vø Eleverne skal kunne udvælge og.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Konference om mundtlige prøver PRØV! Et program til de mundtlige prøver.
Digital Didaktisk Design
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
Mette Vedelsby & Leif Vejbæk Haslevseminarium 2008 Hvad er et matematikprojekt i.flg. studieordningen I studieordningen for matematik på Haslev Seminarium.
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Brandbjerg Højskole, den 25. november 2015.
Nyt om test og prøver Matematik i marts Sorø Den 26. marts 2015 Marts 2015 Niels Jacob Hansen - Læreruddannelsen UCSJ 1.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
PRØV! Et program til de mundtlige prøver Forlaget MATEMATIK
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
Virksomhedssamarbejde
Naturfag.
Studieretningsprojektet
Mundtlig prøve og mindstekrav på matematik B
Infomøde om synteseopgaven
Caseseminar Kolding 14. marts 2017
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
Præsentationens transcript:

UCN Aldersspecialiseringerne

Hvad står der i studieordningerne Under afsnittet ”Deltagelsespligt” I løbet af studieåret udarbejdes der 4 fagdidaktiske studieprodukter (heraf 3 tekstsamlinger, bestående af selvproducerede tekster, og en opgave på 10 – 15 sider). Til hvert studieprodukt udarbejdes der et skriftligt oplæg på max 5 sider omhandlende en fagdidaktisk problemstilling Produkterne udarbejdes i studiegrupper

Udgangspunkt for studieprodukter Tekstsamlingerne tager udgangspunkt i følgende faglige områder: Stokastik Geometri Tal Algebra og funktioner

Tekstsamling En samling nærmere angivet selvproducerede tekster. Teksterne indgår som en del af undervisningen og studiegruppernes arbejde Stokastik. Tekstsamlingen omfatter: – En undervisningsplan/lektionsplan inden for emnet stokastik, hvor tilrettelæggelsen af 4 – 6 lektioner er beskrevet og begrundet - både ud fra Fælles Mål samt en læringsteoretisk og faglig vinkel. I planen skal inddrages mål og evalueringsovervejelser. – Et forældrebrev til elever på sluttrinnet, som overfor forældre beskriver og begrunder elevernes arbejde med emnet. – Et forslag til undervisningsmateriale / aktivitet til en enkelt eller flere af lektionerne. Målet med materialet/ aktiviteten skal beskrives. – Eksempler, der dokumenterer den studerendes eget faglige arbejde og niveau med emnet. Den studerende kan inddrage eget arbejde fra undervisningen eller på eget faglige niveau udfolde det i punkt 1 og 3 foreslåede faglige arbejde. – Et skriftligt oplæg på max 5 sider, som med afsæt i det faglige område stokastik har fokus på undervisningens mål og den løbende evaluering. (Denne del af tekstsamlingen indgår i lodtrækningen til den mundtlige eksamen)

Tekstsamling: Tal og algebra Tekstsamlingen omfatter: En undervisningsplan/lektionsplan for et forløb inden for emnet, hvor 4 – 6 lektioner er beskrevet og begrundet i forhold til Fælles Mål og med inddragelse af læringsteoretiske overvejelser. – En tekst med fagdidaktiske overvejelser over og begrundelser for deduktive og induktive arbejdsformer inden for emnet. – Med udgangspunkt i de ovenstående punkter udarbejdes en tekst, som inddrager elever med indlæringsvanskeligheder i matematik. – En analyse af et uddrag af et undervisningsmateriale (forlagsudgivet). Analysen skal indeholde en vurdering af, hvordan der kan arbejdes med elevernes kompetenceudvikling, faglig læsning, samt forslag til hvordan undervisningen kan tilrettelægges, så tosprogede elever medtænkes. – Egen faglighed skal dokumenteres i arbejdet med forskellige typer af matematiske ræsonnementer og bevisførelse inden for emnet. – Et skriftligt oplæg på max 5 sider, som med afsæt i det faglige område tal har fokus på undervisningens tilrettelæggelse og evaluering af undervisning. (Denne del af tekstsamlingen indgår i lodtrækningen til den mundtlige eksamen)

Undervisningsaktivitet i tilknytning til tekstsamlingen Vurdering af forlagsproduceret undervisningsmateriale Følgende aktivitet knytter an til studieproduktet ”Tal og algebra”. Som lærer deltager man i en række fagteams, hvis opgave det er at vælge, hvilke undervisningsmaterialer faget skal anvende et antal år frem i tiden. Der er mange bogsystemer på markedet, og de adskiller sig på mange områder som f.eks. overensstemmelse med fælles mål, indhold, fag- og læringssyn samt fagligt ambitionsniveau. I skal nu forestille jer, at I er medlemmer af et fagteam. Der er behov for indkøb af et nyt bogsystem i matematik til 7.klasserne, hvorfor I må i gang med at analysere de forskellige bogsystemer med henblik på at træffe et valg. Der skal dækkes så stor en del af bogmarkedet som muligt, hvorfor hver studiegruppe skal vælge et system, der adskiller sig fra de andre studiegruppers valg, analyserer og vurderer dette, skriver en vurdering (som kan indgå i studieproduktet) og præsenterer denne vurdering for fagteamet (dvs. holdet). Undervisningsmaterialerne kan lånes på CFU. Vurderingen skal ud over en overordnet beskrivelse af systemet (for 7.klasse) også rumme overvejelser om kompetenceudvikling, faglig læsning samt anvendelse i forhold til undervisning af tosprogede. En vurdering af et undervisningsmateriale må nødvendigvis bygge på et kvalificeret grundlag, hvorfor grupperne må læse nogle tekster, der indeholder værktøjer og modeller til vurdering af læremidler. Hertil anbefales kapitel 8: ”Læremiddelanalyse” i Jens Jørgen Hansen: Læremiddellandskabet. Fra læremiddel til undervisning, Akademisk forlag 2010 (udleveres i kopi) samt artiklen Forstå din lærebog – i matematik af Bent Lindhardt, som kan findes på linket Tidsplan: Torsdag den 5. januarVurderingsopgaven introduceres Torsdag den 19. januarVurderingen præsenteres,og der vælges bogsystem

Tekstsamlingen: Funktioner og modeller Modellering – at modellere verden med matematik. Tekstsamlingen omfatter: En afklaring af og redegørelse for matematisk modellering, herunder et begrundet forslag til arbejdet med matematisk modellering. Fagdidaktiske overvejelser omkring undersøgelser i matematikundervisningen. Heri indgår overvejelser over og eksempler på åbne og lukkede opgaver i forbindelse med emnet. Design af et undervisningsoplæg til sluttrinnet (En invitation til et undersøgelseslandskab f.eks.) Refleksioner over elevernes mulighed for kompetenceudvikling i tilknytning til det designede undervisningsoplæg Dokumentation for den studerendes eget faglige niveau i arbejdet med funktioner, vækst, variable og ligningsløsning. Et skriftligt oplæg på max 5 sider, som med afsæt i det faglige område tal har fokus på arbejds- og organisationsformer knyttet til aldersgruppen. (Denne del af tekstsamlingen indgår i lodtrækningen til den mundtlige eksamen)

Geometri En sammenhængende Faglig – pædagogisk opgave: Opgaven skal have et omfang på 10 – 15 sider og tage afsæt i en problemformulering, som skal godkendes af læreren. Opgaven skrives inden for det faglige emne geometri. I opgaven skal både faglige og fagdidaktiske refleksioner omkring arbejdet med it i forbindelse med emnet inddrages. Opgaven udfoldes efter de fagdidaktiske spørgsmål: Hvad, hvorfor og hvordan. Opgaven skal desuden vise eksempler på den studerendes egen faglighed inden for emnet. Opgaven fremlægges med afsæt i den skriftlige respons gruppen har modtaget fra responsgruppen. Centrale problemstillinger fra opgaven sammenskrives efter fremlæggelsen i et 5-siders kort skriftligt oplæg.

Fordele og ulemper FordeleUlemper ”De 4 studieprodukter giver god mulighed for at fordybe sig og disse sætter vi stor pris på at lave, da vi kan mærke, at vi lærer rigtig meget af denne proces.” Lise og Simone Motiverer den studerendes arbejde i det daglige Knytter fag, fagdidaktik og praksis sammen Lægger sig op af portfolio – modellen Giver de studerende mulighed for at arbejde med et lidt større opgave inden for faget. (med henblik på en bacheloropgave) De systematiske studerende ”klæder sig på” til eksamen Kræver fra underviseren lidt benarbejde i begyndelsen af studieåret Opgavetrængsel (ikke kun i forhold til denne model)

Lodtrækning Mundtlig eksamen består af to elementer – Fagdidaktisk del – Faglig del Der er sammenhæng mellem de lodtrukne dele. Lodtrækningen foregår administrativt og meddeles den studerende 24 timer får mundtlig eksamen

Lodtrækningenspørgsmålene 1.Stokastik – Kombinatorik 2. - Fordelinger 3. - Testteori 4.Geometri – Analytisk geometri 5. - Trigonometri 6. - Parameterfremstilling 7.Tal og algebra - Talteori (herunder primtal) 8. - Koder 9. - Ligninger og ligningssystemer 10.Funktioner og modeller - Funktioner Vækst Økonomiske modeller