Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Gratisprogrammer i matematikundervisningen

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Gratisprogrammer i matematikundervisningen"— Præsentationens transcript:

1 Gratisprogrammer i matematikundervisningen
27/9 2011 Gratisprogrammer i matematikundervisningen

2 Program Velkommen – oplæg til dagens arbejde.
Citater fra Fælles mål 2009. Forløb 1 WordMat Math 4,0 Graph INFA Forløb 2: GeoGebra Evt. andre programmer. Opsamling og ideudveksling

3 Den afsluttende prøve:
Kære Alle Til afgangsprøverne i matematik FSA og FS10 december 2011 er planen, at der til prøverne udsendes en USB-nøgle eller en CD med et regneark, som kan bruges ved løsning af nogle af opgaverne. Dette vil også blive beskrevet i nyhedsbrev til skolelederne, som udsendes i forbindelse med skolestarten. Der vil i løbet af kort tid blive lagt 12 eksempler på brug af regneark i matematik ud på nettet., så eleverne har mulighed for at se, hvordan man kan anvende regneark til løsning af matematiske problemstillinger . Husk spørg, hvis der er noget som er uklart Med venlig hilsen Annette Lilholt Pædagogisk konsulent - Matematik og Naturfag

4 Slutmål: undersøge, systematisere, ræsonnere og generalisere i arbejdet med matematiske problemstillinger…..

5 (Trinmål efter 3. klasse)
Geometri: undersøge og eksperimentere inden for geometri, bl.a. med brug af it ……

6 Trinmål efter 6. klasse Matematiske kompetencer:
kende, vælge og anvende hensigtsmæssige hjælpemidler, herunder konkrete materialer, lommeregner og it, bl.a. til eksperimenterende udforskning af matematiske sammenhænge (hjælpemiddelkompetence).

7 Trinmål efter 6. klasse Geometri: Matematiske arbejdsmåder:
bruge it til at undersøge og konstruere geometriske figurer . Matematiske arbejdsmåder: undersøge, systematisere og begrunde matematisk med mulighed for inddragelse af konkrete materialer og andre repræsentationer samt ved brug af it

8 Trinmål efter 9.klasse Kompetencer:
kende forskellige hjælpemidler, herunder it, og deres muligheder og begrænsninger, samt anvende dem hensigtsmæssigt, bl.a. til eksperimenterende udforskning af matematiske sammenhænge, til beregninger og til præsentationer (hjælpemiddelkompetence).

9 Trinmål efter 9. klasse Geometri: Matematiske arbejdsmåder:
bruge it til tegning, undersøgelser, beregninger og ræsonnementer vedrørende geometriske figurer Matematiske arbejdsmåder: forberede og gennemføre mundtlige og skriftlige præsentationer af eget arbejde med matematik, bl.a. med inddragelse af it undersøge, systematisere og ræsonnere med henblik på at generalisere

10 Fra Matematik FSK 31/1: Hej jeg vil gerne vise mine elever hvordan man beregner skæringen mellem to vækstfunktioner, altså efter hvor mange terminer funktion 1 og 2 er lig med hinanden. Eks. 15(1,0275)^n = 16(1,022)^n Hvordan gør man det? Venlig hilsen Casper Simonsen, Helgenæs naturefterskole

11 Forslag samme dag fra HC Hansen Men vil det hjælpe eleverne?

12 Grafer - vækstfunktioner
 Hvornår er Tokyo og Delhi lige store? I 1988 var forventningerne til det nye årtusinde, at Tokyo i år 2000 ville få et indbyggertal på 20 mio. med en årlig vækstrate på 0,5 % og Delhi et indbyggertal på 13 mio. med en vækstrate på 4,6%.  En problemstilling kunne være: Hvornår vil de 2 byer være lige store? 

13 Grafer vækstfunktioner – negativ vækst:
 Hvornår døde Gravballemanden? Når en levende organisme dør, vil andelen af C14 (kulstof 14) henfalde efter forskriften Da Gravballemanden i 1952 blev fundet, var der 76% C14 tilbage. Hvornår døde han?

14 Tilfældige tal i GeoGebra
Skriv i et celle Tilfældigmellem[1,6] . Bemærk: Du skal kun skrive =tilfældigmellem, så kommer der automatisk en kantet parentes, som du skriver intervallet i. Tryk på F9 flere gange. Hvad sker der? Til et amerikansk lotteri skal der trækkes lod mellem tallene til 3 gevinster. Løs det med regnearket. Lav et regneark, der på en gang kan simulere 100 møntkast.

15 1. Problemstilling: En rombes areal kan finde som det halve produkt af diagonalernes længde. Hvordan kan det begrundes? Her et visuelt bevis ved hjælp af parallelforskydning. Link:

16 2. Problemstilling: Et fastland og en ø deler fiskerettigheder efter princippet ”den der bor tættest må fiske”. Hvem må fiske hvor? Link:


Download ppt "Gratisprogrammer i matematikundervisningen"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google