Biblioteket som læringssted: Nye bibliotekarroller – nye biblioteksydelser Handelshøjskolens Bibliotek Århus Odense 15. maj 2002 Fra et bibliotek i bevægelse.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Advertisements

Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Social Kapital – rig på relationer
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Hvad er internationalisering
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Værdigrundlaget i Greve
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Skolebiblioteket indgår som en central del af skolens læringsmiljø og fungerer som skolens innovative, formidlende og pædagogiske læringscenter. Skolebiblioteket.
Projekt 5 i 12 Laboratorium 9: 26. februar 2013 ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag” ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag”
E-Læring Gruppe #3. Definition af E-læring Udgangspunktet med E-læring er, at læringsprocessen bliver individuel og der bliver taget højde for den enkeltes.
VEJLEDNING… … til brug af præsentationen:
Program for dagen  Så´n lidt hygge med kaffe og de runde  Hvorfor GRUS?  Spilleregler for dagen  Lederens visioner og mål for afdelingen  Kan vi lære.
Små åbne opgaver og projekter Hvordan er det hensigtsmæssigt at gribe arbejdet an?
Vi gennemførte en række interview ifm
PRODUKTER – DEL 1. Ledergruppen • Melde ærligt ud og slå ihjel – i både drift og udviklingsprojekter gennem ledelsesmæssige prioriteringer • Skabe motivation.
UDVIKLINGSTRÆ PÅ EN UDDANNELSESINSTITUTION
Kommunikationsstrategi - et strategisk ledelsesværktøj
Sådan skaber du værdi som leder i din virksomhed
Bibliotek og uddannelse, Hindsgavl, 2005 Udvikling af videnfællesskaber i en uddannelsesinstitution.
Nyt ansvar.
Hverdagens Helte i Danfoss Floor Heating
Ledelse Består i et samspil mellem mennesker, for at nå
Ledelse af innovative medarbejdere
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
IS-Strategi.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Tove Bang Hvilke ydelser skal biblioteket satse på at sælge - og er der penge at tjene? Strategimøde om betalbare ydelser Handelshøjskolens Bibliotek Århus.
Handelshøjskolens Bibliotek i Århus Hvad skal der til for at få jobbet Arrangement for studerende og dimittender BF – Studenterforum – april 2003.
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
Vision Daloon er den moderne forbrugers foretrukne leverandør af etniske conveniencefødevarer.
Demokratisk underskud i informationssamfundet?
Orientering fra bestyrelsesmøde 3. november 2006 Medarbejdermøde.
Alle børn er alles ansvar
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Værdigrundlag AEU Chefkursus 2007 Hold 6.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Kodeks for offentlig topledelse
Akademiuddannelse i Ledelse Februar 2010
Gruppeudviklingssamtaler
CBS Bibliotek …flere fremtider, én strategi René Steffensen Statsgruppens temadag 20. november 2006.
- et udviklings- og dialogværktøj
Kvalitet - et spørgsmål om synsvinkel og prioritering Sandbjerg Konferencen 2008 Morten Fogh Bibliotekschef.
”Fælles udvikling, behov og ønsker” Bibliotekernes visioner Peter Rubeck, CVU Nordjylland.
Den professionelle projektorganisation. Projektorganisationenen Udfordringer i 1999  Manglende overblik over opgaverne  Ineffektiv udnyttelse af ressourcerne.
Et fagligt løft af folkeskolen.
Context- og flow-diagrammer (databaser, del 3)
Personalemøde den 4. juni 2008 Koncern Økonomi: Værdier - og handlinger Personalemøde den 4. juni 2008.
Danskernes Digitale Bibliotek Hvorfor er det en god idé? Børne- og kulturdirektør Flemming Olsen, næstformand i Børne- og Kulturchefforeningen DB SYD –
Den lærende organisation
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Ledelse i forskellige retninger
Strategiproces Fællesmøde 29. oktober 2011
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Måleovervejelser Overvejelser inden I beslutter jer for en måletype Præsentation af hovedmåletyper Oplæg til.
Tove Bang Overbibliotekar Handelshøjskolens Bibliotek i Århus METROEN Videndeling i et læringsmiljø.
Program for dagen Så´n lidt hygge med kaffe og de runde Hvorfor GRUS?
Susanne Dalsgaard Krag Sådan dokumenteres elektroniske ydelser Handelshøjskolens Bibliotek Århus Temadag Dansk Designcenter Tirsdag d
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Godmorgen - og velkommen til alle de nye. Kulhuse-sangen Melodi: I en kælder sort som kul Nu vi samlet er igen og et år er gået Karlslunde vi sidst tog.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Kerneopgaven i forandring XX arbejdspladse – den xx.xx.201x.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
Lundehusskolens Værdigrundlag. Stærk Faglighed Trivsel for Alle Den Åbne og Mangfoldige Skole Det Forpligtende Fællesskab Anerkendende Børnesyn.
Talentudvikling i Integrationsministeriet 2008 Hvad er et talent? Hvorfor vil vi det her? Hvad indeholder vores talentprogram? Hvilke udfordringer og muligheder.
AVA Vision og værdier ”En vision, der kommer indefra – fra medarbejdere, der dagligt leverer varen og håndterer måden at gøre det på troværdigt og individuelt,
SUF - gevinstrealisering
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Biblioteket som læringssted: Nye bibliotekarroller – nye biblioteksydelser Handelshøjskolens Bibliotek Århus Odense 15. maj 2002 Fra et bibliotek i bevægelse Tove Bang & Karen Harbo

Disposition 1. Karakteristik af et ”bibliotek, der vil bevægelse” 2. Forandring – hvori består den? 3. Tid til forandring – tid til ledelse 4. Brugeren i fokus 5. Hvilke kompetencer behøver medarbejderen? 6. Fremtidens bibliotekar er ”konsulent” 7. ”Konsulenten” i det videnskabelige miljø – Case HHÅ/HBÅ Handelshøjskolens Bibliotek Århus

HBÅ – en arbejdsplads, der vil bevægelse Vi skaber selv rammer om vores arbejde. Vi leverer resultater, der afspejler vores kompetencer. Vi samarbejder om løsninger. Det er teamwork. Hvordan – Hvad karakteriserer et ”bibliotek i bevægelse? Handelshøjskolens Bibliotek Århus

Forandring – hvori består den? Fokusskift i omverdenens krav til biblioteket - nye forventninger 1990´erne – fokus på Samlingsopbygning Intern service Fysisk service center Selvforsynende År 2002 – fokus på Informationsadgang/formidling Brugerorientering Virtuelt servicecenter – 24/365 Leverandør/aftager på et internationalt marked Netværk – samarbejde Personificerede ydelser/ personlige portaler Handelshøjskolens Bibliotek Århus

Synlighed Samarbejde Handelshøjskolens Biblioteks udfordringer anno 2002 Åbenhed Udvikling Det elektroniske bibliotek IT DVUNI Medarbejderudvikling Nye læringsformer Organisation i forandring Resultatkrav Mål og kontraktstyring Ny økonomi Globalisering DEF Virtuelle samarbejder Hvilke ord karakteriserer HBÅ anno 2002

Forandringsledelsens vigtigste opgave er, at: indkredse væsentlige ændringer i omgivelserne forudse de nye krav til biblioteket sætte mål og midler for løsningerne i dialog + fastholde forandringerne skabe en kultur, som accepterer forandringer som en styrke for organisationen og den enkelte Handelshøjskolens Bibliotek Århus

Hvilke udfordringer står forandringslederen overfor? Handelshøjskolens Bibliotek Århus

Hvilke ledelsesinstrumenter har forandringslederen til sin rådighed? Handelshøjskolens Bibliotek Århus Ledelses- mæssige instrumenter

Handelshøjskolens Bibliotek Århus Forandring kræver ledelse: Samarbejde mellem ledelse og medarbejdere Fra ”ledelsesret” (60’erne) - ”ledelsespligt” (2002) Nå mål/sikre udnyttelse af midler Skabe rammer/forudsætninger Gode medarbejdere forstår, at uden ledelse går det ikke Løse opgaver for brugerne Producere/levere/facilitere Tilgodese brugerens skiftende behov Internt Eksternt

Handelshøjskolens Bibliotek Århus sætter dagsordenen definerer nye typer af opgaver udpeger nye serviceområder Hvordan opfylder vi de nye ønsker og krav? Brugerne i fokus

Handelshøjskolens Bibliotek Århus Brugerne formulerer og specificerer ønskerne til os Bibliotekerne lytter, opsøger og udvikler metoder til at hjælpe denne proces på vej (faciliterer)

Handelshøjskolens Bibliotek Århus Hvilke kompetencer behøves i Bibliotekerne? Medarbejderne skal være åbne, opsøgende, spørgende OG lyttende = skabe dialog = skabe netværk kunne rådgive og vejlede brugerne Fremtidens bibliotekar er konsulent !

Handelshøjskolens Bibliotek Århus Hvad indebærer konsulentrollen – og hvordan er den anderledes? Fokus er på: Interaktion Analyse Vurdering Konsulenten tager stilling i dialog med brugeren

Handelshøjskolens Bibliotek Århus Spørgsmål: Findes der nyt under solen - har bibliotekarer i ikke altid været konsulenter? Svar: Både ja og nej!

Handelshøjskolens Bibliotek Århus Ja: Bibliotekarer har et stort potentiale i forhold til alle de nye kompetencer, der behøves Bibliotekerne har stor talentmasse Evner at formidle, netværke og facilitere Men: Talenterne skal anvendes proaktivt i samspil med brugerne

Handelshøjskolens Bibliotek Århus Nej: Bibliotekarer behøver værktøjer til metode refleksion gå fra detaljen til helheden Fra enkelt tilfælde til større sammenhænge helhedstænke analyse metodeudvikle Fokus flyttes til de sammenhænge / miljøer biblioteket indgår i.

Handelshøjskolens Bibliotek Århus Bibliotekarens møde med det videnskabelige miljø Bibliotekaren skal respekteres som ligeværdig professionel samarbejdspartner Bibliotekaren skal have forståelse for Nytteværdien af sine ydelser De faglige sammenhænge Bibliotekaren skal evne at koble nytteværdi og faglig forståelse

Handelshøjskolens Bibliotek Århus Hvordan opnår vi accept af hinandens professionalisme? Case: HHÅ/HBÅ Hvordan lykkes vi? Det er en stadig udfordring E-business Research forum Medicinsk engelsk

Tak for jeres opmærksomhed Handelshøjskolens Bibliotek Århus Odense 15. maj 2002 Fra et bibliotek i bevægelse Biblioteket som læringssted: Nye bibliotekarroller – nye biblioteksydelser Tove Bang & Karen Harbo