Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Tove Bang Overbibliotekar Handelshøjskolens Bibliotek i Århus METROEN Videndeling i et læringsmiljø.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Tove Bang Overbibliotekar Handelshøjskolens Bibliotek i Århus METROEN Videndeling i et læringsmiljø."— Præsentationens transcript:

1 Tove Bang Overbibliotekar Handelshøjskolens Bibliotek i Århus METROEN Videndeling i et læringsmiljø

2 METROEN – Videndeling i et læringsmiljø Disposition METRO metaforen c Videndeling i et læringsmiljø c Erfaringer og perspektiver i forhold til DEF c Tove Bang - Handelshøjskolens Bibliotek i Århus

3 METROEN – Videndeling i et læringsmiljø Tove Bang - Handelshøjskolens Bibliotek i Århus

4 Hvorfor bruge metro map metaforen Navigering ud fra et specielt emne på Internettet er vanskelig Kommenterede og kategoriserede linksamlinger, i portaler, og som guidede ture hjælper brugeren Brugen af guidede ture er voksende på nettet En guided tur gav mere end 450.000 hits på Google søgemaskinen Mange af disse hits skyldes websites som præsenterer et særligt emne på en række sider med kommenterede links. METROEN – Videndeling i et læringsmiljø Tove Bang - Handelshøjskolens Bibliotek i Århus

5 METROEN – Videndeling i et læringsmiljø http://educate2.lib.chalmers.se/demopath.html Tove Bang - Handelshøjskolens Bibliotek i Århus

6 METROEN – Videndeling i et læringsmiljø Krav til udviklingsværktøjet Dynamisk. Stimulere videndeling. Facilitere læring - lineær - individuel. ”Guidede ture”. Let at udvikle i Tove Bang - Handelshøjskolens Bibliotek i Århus

7 METROEN – Videndeling i et læringsmiljø Tove Bang - Handelshøjskolens Bibliotek i Århus

8 METROEN – Videndeling i et læringsmiljø Tove Bang - Handelshøjskolens Bibliotek i Århus

9 METROEN – Videndeling i et læringsmiljø Studievejledning Projektskrivning Tove Bang - Handelshøjskolens Bibliotek i Århus

10 METROEN – Videndeling i et læringsmiljø Tove Bang - Handelshøjskolens Bibliotek i Århus

11 METROEN – Videndeling i et læringsmiljø Hvad mener brugerne om METROEN Metaforen er velkendt. Platformen indbyder til videndeling. Guidede ture er værdifulde til ”lineær uddannelse” for ”mange” Tove Bang - Handelshøjskolens Bibliotek i Århus

12 METROEN – Videndeling i et læringsmiljø Læringsplatforme skabes ved intensiv videndeling Kombination af special kompetencer udløser synergieffekt:. Forskere og undervisere: Faglig forankring i faget Biblioteket: Informationsekspertise og IKT Tove Bang - Handelshøjskolens Bibliotek i Århus

13 METROEN – Videndeling i et læringsmiljø VIDENDELINGS STRATEGI Seks strategiske hovedpunkter Hvorfor dele viden?. Hvilken viden skal deles?. Videndeling med hvem?. Hvordan deler man viden?. Hvordan integreres videndeling?. Hvordan faciliteres læring? Tove Bang - Handelshøjskolens Bibliotek i Århus

14 METROEN – Videndeling i et læringsmiljø Tove Bang - Handelshøjskolens Bibliotek i Århus

15 METROEN – Videndeling i et læringsmiljø Tove Bang - Handelshøjskolens Bibliotek i Århus “Content Management”DEF 2002 - Integration af data Værdiforøgelse Vertikal fokusDEF 2000 - 2001 Fagportaler Individuel formidling Læringsplatforme Videndeling IT-Infrastruktur DEF 1997 - 2000 Horisontale portaler Bibliotekssystemer Masseformidling Digitale ressourcer Studie/adm. Systemer

16 Tove Bang Overbibliotekar Handelshøjskolens Bibliotek i Århus METROEN Videndeling i et læringsmiljø Tak for opmærksomheden


Download ppt "Tove Bang Overbibliotekar Handelshøjskolens Bibliotek i Århus METROEN Videndeling i et læringsmiljø."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google