Strategisk kompetenceudvikling

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Advertisements

Erfaringer med kollegavejledning i skolen
D EN TVÆRGYMNASIALE OG TVÆRSPROGLIGE PROCES I G EFIONPROJEKET Konference for netværksprojektet vdr. fremmedsprog i gymnasiet. 14. marts 2012 Anne Vase,
Samskabelse af velfærdsservice: Ledelse og rammesætning
Elevmotiverende arbejdsformer Kompetenceudvikling for lærere i Gymnasiefællesskabet Moodle Fra it-teknik til pædagogik Fra pædagogik til.
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Lederudvikling.
Fra regulering til engagement i arbejdsmiljøet
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
Master titel: Gill Sans 40pt (ALL CAPS) Brug under titel til: Præsentation holders navn (Gill Sans 19pt) Afdelingsnavn (Gill Sans 15pt) KØBENHAVNS KOMMUNE.
GOD SKOLE SUNDHEDSPROFIL
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
TJEK PÅ TEAMET.
Skolebestyrelsesmøde Den nye folkeskolereform
Kollegavejledning - indgange • Fag, medier og Faghæfte 48 • Skolekultur og mediekultur • Skolekultur og vejlederkultur • Skolebiblioteket som rum og funktion.
Rammeforsøg på TEC-HTX Studietid Formål At skabe større sammenhæng mellem uddannelsestid og elevtid At øge lærertilstedeværelsen sammen med eleverne At.
HJERNE TALENT XPERIMENT AATG.DK "Udvikling af elevernes almene studiekompetencer gennem formativ evaluering". Mentorordning på 1. årgang.
LP-modellens Landskonference 2014 i Horsens
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Arbejdsmiljøarbejdet i nye rammer
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Faglig overgang – Næstved Gymnasium og HF Dansk. Formål Primært at løfte det faglige niveau for alle elever, og herunder også at bidrage til at udligne.
Velkommen til informationsaften på Enghaveskolen.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Hvad siger medarbejderne?
Problemstilling Hvordan tilrettelægges et læringsforløb der understøtter lærens kompetenceudvikling ved implementering af ipads i undervisningen Lærerne.
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
ORGANISERING OG DIALOG I BYGGEPROCESSER FRONTHOUSE WORKSHOP 16. JUNI 2011 Jakob Klint, Kuben Management.
Kompetenceudvikling af mellemledere Erfaringer fra Erhvervsskolen på Selandia.
Ledelsesmæssige og kvalitets- udviklingsmæssige overvejelser Ved udarbejdelsen af Handlingsplan for øget gennemførelse 2013 på SOSU C Oplæg på orienterings-
FAGLIG TRIVSELSMÅLING Om at bruge trivselsmåling som værktøj i strategisk kompetenceudvikling Oplæg ved Region Hovedstadens Uddannelseskonference Fredag.
Arbejdsmiljøledelse – hvad er det? Oktober Formål Arbejde målrettet og systematisk på at sikre medarbejdernes sundhed, trivsel og arbejdsglæde.
Landsbyggefonden – nye krav og procedurer
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Status for Det Internationale Kulturpanels arbejde Oplæg på Kulturseminaret 30. august 2011 ved Jesper Hermansen, formand for Det Internationale Kulturpanel.
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Kompetencestrategi med mening
Velkommen til Udviklingsdag 2 TUP Maj 2013.
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til Temamøde i SCKK den 8. oktober 2008 Kompetencestrategi - hvordan?
Helhedsorienteret undervisning SIP Torsdag d. 15. januar, 2015.
Skrivefag. Udvikling af elevers skrivekompetence på tværs af fag ( ) Roskilde Katedralskole Roskilde Katedralskole, Skolestrategi for arbejdet.
- Værktøjer til strategisk og systematisk kompetenceudvikling
Strategisk og systematisk kompetenceudvikling
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Kompetenceudvikling i et strategisk perspektiv Konference om nyskabelse og motivation 15. juni.
Generelle udfordringer og perspektiver i kommunernes arbejde med kvalitet, effektivitet og styring  Oplæg ved Børne- og Kulturdirektør Per B. Christensen,
Formidlingskursus 2014 Gymnasiepraktik og Det rullende Universitet Klasserumskultur og elevernes forskellighed Susanne Th. Jensen Vicerektor Odder Gymnasium.
Efteruddannelse og kompetenceudvikling. Efteruddannelse før reformen Eksterne faglige kurser Kurser for hele faggrupper Skolebaserede kurser Pædagogiske.
Dagsorden Alle ”kender” Hattie
Fastholdelse i HF Strategier og erfaringer. 95%-målsætningen og HF HF-kurserne har forskellig forudsætninger HF-eleverne har forskellige forudsætninger.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til SCKK til temamøde om ”Kortere uddannede og kompetencestrategier.
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
Intrfaceprojektet som partnerskabelse v/Lektor Ane Hejlskov Larsen, Center for museologi, Aarhus universitet Lederkonference 2010.
Sanne Yde Schmidt, lærer Greve Gymnasium Konference om omlagt elevtid Workshop 3 Pædagogisk ledelse i forhold til bl.a. omlagt elevtid, progressionsplaner.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Grundlaget  Hvad skal der til? Eleven i centrum Vejlederviden og ledelseskompetence Fællesskab, tillid – og pengene gider vi ikke tænke på Samarbejdsaftaler.
Vejlederkonference Randers Tirsdag den Voksenvejledning.
Strategi for efteruddannelse og kompetenceudvikling Undervisningsministeriets konference i Vejle d Peter Henrik Raae, IFPR, SDU.
Kompetenceudviklingsproces Merkantil
digitaliseringsstrategi
Projektidé Hvordan kan man som lærer være med til at skabe sammenhæng og progression i elevernes skriftlige arbejde på tværs af fag? Projektets formål.
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
Inklusionsudvikling Konsulenter fra Inklusionsudvikling
Mindset og formativ evaluering i sprogfagene:
[Institution] Kompetencestrategi Formål
PUK Et team af pædagogiske udviklingskoordinatorer i VVK C
Selvevaluering og opfølgningsplan
Præsentationens transcript:

Strategisk kompetenceudvikling Brøndby Gymnasium Ved Pia Sadolin og Sanne Midtgaard

Disposition Baggrunden: Hvorfor lave en kompetenceudviklingsplan? Processen: Hvordan gjorde vi så? Udfordringer?

Baggrund: Kompetence-udviklingsplanen Fælles kvalificering på it-området Elevgruppens sammensætning Progressionsplan for elevernes skriftlige kompetencer Organisationsudvikling Psykisk arbejdsmiljø Lærerbehov for kompetenceudvikling

Processen: Hvordan gjorde vi så? Indholds-diskussion og ejerskab Udformning af kompetence-udviklingsplanen Individuelle prioriteringer af planens punkter Implementering Evaluering og opfølgning

Indholdsdiskussion og ejerskab Eksternt oplæg: Statens center for kompetenceudvikling Pædagogisk dag om strategisk kompetenceudvikling Formål: Lærernes ønsker i samspil med gymnasiets målsætning kommer til at danne grundlag for kompetenceplanen Gruppearbejde: Hvilke kompetencer vil vi vedligeholde og udvikle? Hvem skal lære hvad og hvorfor? Hvad: Gymnasiefremmede elever, it, idrætselever, internationalisering og AT

Udformning: Kompetence-udviklingsplanen

Individuelle prioriteringer af planens punkter De årlige medarbejderudviklingssamtaler

Implementering Internt: IT-kurser Basale funktioner i Moodle Ny skriftlighed og Moodle Jing, Smartboard, C-Map, Moodle Internt: Internatkursus om skriftlighed Arbejde i faggrupper med progressionsplan for de skriftlige kompetencer i fagene Arbejde med fælles responsmodel

Evaluering og opfølgning Positiv evaluering, men behov for mindre styring Decentralisering af den strategiske kompetenceplan til faggrupperne

Udfordringer Hvad kan der opstå af tvivlsspørgsmål undervejs i processen? Hvilke udfordringer ligger der i at følge op på en kompetence- udviklingsplan?

Udfordringer - undervejs Didaktiske overvejelser - undervejs: It som krav, kan enten opfattes som en begrænsning af metodefriheden eller som en frisættelse. Med den strategiske kompetenceplan blev det et kollektivt løft, som skulle gøre undervisningen lettere (og bedre).

Udfordringer - undervejs Ressourceovervejelser: Omkostnings- og planlægningstungt, alle er engagerede i kurserne samtidig og alle bruger hele kursusressourcen.

Udfordringer - undervejs Individualitet ift. institutionen: Reduktion af det fag-faglige, individuelle valg, en konsekvens nogle fik sværere ved at leve med end andre.

Udfordringer - opfølgning Skal den fælles opkvalificering honoreres ud fra den betragtning, at lærerne nu har fået nogle kvalifikationer, de ikke havde på tilsvarende niveau før kompetenceudviklingen. (Altså: kvalifikationstillæg)

Udfordringer - opfølgning Kan man fastholde/videreudvikle sparring på tværs af fag, når faggrupperne ”overtager” kompetenceudviklingen?

Udfordringer - opfølgning Hvordan sikres implementeringen af rettemodellen (Responsgivningen på skriftlige afleveringer), så fagene anvender fælles (aftalt) terminologi?

Kompetenceudvikling 2011-2012 Decentral kompetenceudviklingsplan og styrkelse af videndeling Faggrupper – målrettet kompetenceudvikling i samspil med andre fag Vejledningsmodellens aktører – samarbejdsformer mellem team, vejledere og øvrige ressourcepersoner om trivsel og fastholdelse Videndeling – inddragelse af nye værktøjer som supplement til Moodle