Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Inklusionsudvikling Konsulenter fra Inklusionsudvikling

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Inklusionsudvikling Konsulenter fra Inklusionsudvikling"— Præsentationens transcript:

1 Inklusionsudvikling Konsulenter fra Inklusionsudvikling
Jesper Nielsen & Mia Michelsen, december 2013

2 inklusionsudvikling Udgående enhed i Undervisningsministeriet
Etableret den 15. august Satspuljefinansieret i årene (60 mio. kr. i alt) En daglig leder og 13 konsulenter Husk – vi arbejder fortsat med dagtilbud PRÆSENTATIONSTITEL

3 de nationale rammer Aftalen om kommunernes økonomi – ØA13
Der er i kommuneaftalen enighed om følgende målsætninger: 96 pct. skal være inkluderet i 2015 (i dag er det 94,4 pct.) Andelen af elever, der får 2 eller derunder i dansk og matematik, skal samtidig være reduceret i 2015 Eleveres trivsel skal fastholdes PRÆSENTATIONSTITEL

4 Inklusionsudviklings formål og vision
At understøtte kommuners omstilling til øget inklusion i dagtilbud, skole og fritidstilbud Vision: At alle dagtilbud, skoler og fritidstilbud skaber inkluderende læringsmiljøer, hvor alle børn trives og opnår højt fagligt udbytte gennem aktiv deltagelse i fællesskabet

5 Inklusionsudviklings to ben
20 samarbejdskommuner - 20 individuelle samarbejder - Netværk og udviklingsprojekter på tværs af de 20 kommuner - 12 konsulenter med forskellige baggrunde som alle kommuner kan trække på Landsdækkende indsats - Hjemmeside (Inklusionsudvikling.dk) - Statusanalyser - Partnerskaber for de 78 øvrige kommuner - Oplæg på konferencer, oplæg mv. - Telefonisk/skriftlig rådgivning Netværk: Ledelse af inklusion sammen med Thisted, Aalborg, Lolland Hjemmeside: indeholder vidensartikler, inspiration og værktøjer til at udarbejde inklusionsstrategier og til at iværksætte forskellige inklusionsindsatser.

6 Samarbejdskommunerne

7 Status på inklusionsarbejdet i
Brønderslev Kommune Mia Michelsen og Jesper Nielsen, Inklusionsudvikling

8 EVALUERING Statusanalyse og ekstern evaluering ved CUBION
Evaluering del 1: Statusanalyse, december 2013 Formål: Status på kommunens inklusionsindsats Identificere udviklingspotentialer i forhold til det fremtidige arbejde med inklusion Evaluering del 2: Ekstern evaluering ved CUBION, januar 2014 Hvordan kommuner bedst understøtter omstillingen til øget inklusion Hvordan Inklusionsudvikling bedst understøtter omstillingen til øget inklusion

9 Statusanalyse -viden om…
Viden i forhold til jeres mål (og mere) At der er etableret en fælles pædagogisk platform for arbejdet med inklusion på tværs af skoler, dagtilbud og PPR (organisering) At dagtilbud og skoler er kendetegnet ved en inkluderende kultur, hvor den fælles platform afspejles i medarbejdernes sprog og adfærd (medarbejdere og ledere) At alle dagtilbud og skoler har fleksible og inkluderende læringsmiljøer, hvor børn og unge opnår optimal læring og trivsel(børn) At alle dagtilbud og skoler inddrager forældrene i udviklingen af inkluderende børnefællesskaber (forældre)

10 Viden i forhold til tværkommunale parametre:
CUBION -viden om… Viden i forhold til tværkommunale parametre: Tværfagligt samarbejde og organisering af samarbejdet Kompetencer og ressourcer Politisk ansvar samt holdning til inklusion Ledelsesmæssigt ansvar samt holdning til inklusion Forældre samarbejde

11 Hvad får I? Statusanalyse CUBION : Rapport Rådata
fortolket data i relation til jeres mål Rådata grafmateriale Bilag med kommentarer Præsentation af vigtige pointer CUBION : Kommunespecifik rapport Fortolket data i relation til tværkommunale parametre på baggrund af DCUM evt. kvalitetsrapporter eller andre styringsværktøjer Baselinerapport Benchmarking

12 Statusanalysen - rapportens struktur:
Statusanalysen beskriver inklusionsindsatsen på fire hovedområder Ledelse og styring af inklusion Økonomisk styring, få klare mål, inddragelse og dialog, ledelse Skoleområdet Status på arbejdet, kompetencer, teamsamarbejde og respons, SFOen Dagtilbudsområdet Status på arbejdet, kompetencer, aktiviteter Samarbejde på tværs af faggrupper og institutioner Overgange, samarbejde med socialrådgivere, fælles sprog I rapporten er der lagt særlig vægt på de elementer inden for de fire hovedområder, der kan give jer viden i forhold til jeres konkrete mål (men struktur i fire områder er fatholdt). I fremlæggelsen på PP er de resultater, der giver jer viden om jeres mål fremhævet og struktureret i forhold til jeres mål. Det betyder, at jeg har kigget på tværs af de fire områder)

13 Præsentation af statusanalysens resultater – successer og opmærksomhedspunkter i forhold til jeres mål

14 1. Der er etableret en fælles pædagogisk platform for arbejdet med inklusion på tværs af skoler, dagtilbud og PPR (organisering) 1.1: Alle ledere arbejder målrettet på at skabe en kultur, hvor det pædagogiske arbejde bygger på en fælles systemisk tilgang Skoleledere Skolelærere/pædagoger Daginst. ledere Daginst. pædagoger SFO Ledere/ pædagoger PPR 1. Har kommunen klare politiske mål 2. Er der opbakning til inklusionstanken? 3. Har ledelse og medarbejdere fælles drøftelser om inklusion 4. Er forvaltningen i dialog med ledere om mål, muligheder og udfordringer ift. inklusion 5. Har kommunens ledere relevante kompetencer til ledelse af inklusion noget lavere, når der spørges til om målene skaber klare retningslinjer for inklusionsarbejdet

15 1. Der er etableret en fælles pædagogisk platform for arbejdet med inklusion på tværs af skoler, dagtilbud og PPR (organisering) 1.2: Der er etableret team i alle dagtilbud og skoler, som anvender en pædagogisk analysemetode, som understøtter teamets refleksionsprocesser 1.3 PPR understøtter sammen med øvrige kommunale ressourcepersoner, dagtilbud og skolers team med målrettet, konsultativ bistand Skoleledere Skolelærere/pædagoger Daginst. ledere Daginst. pædagoger SFO-ledere/ pædagoger PPR 1.Er arbejdet organiseret i team/ faste møder hvor der taler om børnegr. 2. Observerer hinandens arbejde Skoleledere Skolelærere/ pædagoger Daginst. ledere Daginst. pædagoger SFO-ledere/ PPR 1. PPR føler sig klædt på 2. Får relevant vejledning og støtte hos ansatte i PPR 3. Søger medarbejderne viden hos ressourcepersoner 1.2 1. Lidt flere inst. ledere svarer ja til at der holdes faste møder end pædagoger (SFO-området ens) 2. Lidt flere inst. ledere svarer ja til at der observeres end pædagoger (SFO-området ens) 1.3 2. ingen oplysninger om SFO ledere 3. Kollegaer har første prioritet

16 2.Dagtilbud og skoler er kendetegnet ved en inkluderende kultur, hvor den fælles platform afspejles i medarbejdernes sprog og adfærd (medarbejdere og ledere) 2.1 Alle ledere og medarbejdere har et fælles fagligt sprog og en fælles systemteoretisk forståelse 2.2 Alle medarbejdere har fokus på at skabe gode relationer og betydningsfulde fællesskaber Skoler SFO’er Dagtilbud PPR 1. Fælles sprog mellem ledelse og medarbejdere 2. Fælles sprog medarbejderne imellem 3. Fælles sprog mellem skole og dagtilbud 4. Fælles sprog i samarbejdet med PPR Skoleledere Skolelærere/ pædagoger Daginst. ledere Daginst. pædagoger SFO-ledere/ PPR (om skolerne) 1. Medarbejderne har de fornødne kompetencer til at skabe inkluderende pædagogik/undervisning 2.1.2 = Fælles sprog internt i den dominerende medarbejderkategori på området, dvs. henholdsvis lærere og pædagoger. 2.1.3 = Vær opmærksom på, at en meget store andel svarer ved ikke – særligt på skolerne.

17 2.Dagtilbud og skoler er kendetegnet ved en inkluderende kultur, hvor den fælles platform afspejles i medarbejdernes sprog og adfærd (medarbejdere og ledere) 2.2 Alle medarbejdere har fokus på at skabe gode relationer og betydningsfulde fællesskaber 2.3 Alle medarbejdere og ledere justerer og differentierer egen pædagogisk praksis Hvad er der behov for af kompetenceudvikling? Skoleledere Skolelærere/ pædagoger Daginst. ledere Daginst. pædagoger SFO-ledere/ PPR (om skolerne) 2. Det konkrete arbejde med inkluderende børne-fællesskaber i hverdagen 3. Relationer og sociale processer 4. Viden om børn i vanskeligheder fx viden om dianoser 5. Organisering og klasseledelse Skoleledere Skolelærere/ pædagoger Daginst. ledere Daginst. pædagoger SFO-ledere/ PPR (om skolerne) Behov for kompetenceudv. ift. dokumentation, evaluering og opfølgning Vi har faste møder om opfølgning på det pædagogiske arbejde

18 Statusanalyse - opsamling
Hvordan tænker I, at statusanalysens resultater kan anvendes af TUF? Sum med sidemanden 5 min.


Download ppt "Inklusionsudvikling Konsulenter fra Inklusionsudvikling"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google