Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

PUK Et team af pædagogiske udviklingskoordinatorer i VVK C

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "PUK Et team af pædagogiske udviklingskoordinatorer i VVK C"— Præsentationens transcript:

1 PUK Et team af pædagogiske udviklingskoordinatorer i VVK C
En god idé blev en del af klynge C´s kerneopgave.

2 Baggrund for PUK-teamet
Ny klyngestruktur i 2016 Fagligledelse Understøttelse af kerneopgaven Sammenhængskraft i klyngen

3 Kriterier for en PUK Medarbejdere fra klynge C med pædagogfaglig baggrund Engagement, høj faglighed og positiv gejst Særlige kompetencer Efteruddannelse – Marte meo, diplom mm

4 PUK vs. RT – Et godt supplement
PUK – Bedre kendskab, mere tid og ejerskab PUK og RT fællesuddannelse – tættere sammenhæng mellem forvaltning og klynge Større effekt i kerneopgaven Alle kompetencer kommer meget mere i spil

5 Detaljeret indhold – PUK uddannelse
Maj 2017 December 2017 Teamet & VVK C´s virkelighed – spor 1 MODUL 1 (1 DAG): ORGANISATIONSFORTÆLLINGEN Introduktion til PUK uddannelsen. Introduktion til modul 1. Introduktion til LEGO Serious Play metoden samt opvarmningsøvelser. Gennemgang af VVK C strategi plan. Forståelse af og arbejde med strategiplanen i forholdet til PUK rollen. Næste modul. Afrunding af modul 1. MODUL 2 (1 DAG): PUK – EGEN FORTÆLLING Introduktion til uddannelsen og modul 2, samt repetition. Organisering i VVK C. Den pædagogiske strategi. Analyse af PUK rollen. Identifikation af individuelle og kollektive PUK opgaver. Konkretisering af PUK funktionen PUK roadshow. Næste modul. Afrunding af modul 2. MODUL 3 (1 DAG): PUK – OPGAVELØSNING Introduktion til uddannelsen og modul 3, samt repetition. PUK opgaveløsning og samspil med resten af VVK C. Organisering internt i PUK teamet. Kerneprocesser i PUK teamet internt og eksternt. Spilleregler for PUK teamet. Udforskning af ovenstående temaer gennem scenarier. Næste modul. Afrunding af modul 3. MODUL 4 (1 DAG): PUK - TEAMDELTAGERNE Introduktion til uddannelsen og modul 4, samt repetition. Teori omkring menneskelig forskellighed. Introduktion til og teori omkring MBTI testen. Arbejde med at forstå egen og andres MBTI profiler. Arbejde med den individuelle forskellighed i teamet. Individuelle udviklingsplaner. Næste modul. Afrunding af modul 4. MODUL 5 (2 DAGE): PUK – TEAMET. Introduktion til uddannelsen og modul 5, samt repetition. Relevant teamteori. Introduktion til LEGO Serious Play Real Time processen. Individuel teamidentitet. TPI profil. Team Life – temperaturen i PUK teamet lige nu. Team sammenhænge. Team scenarier og læring. Udviklingsplaner. Næste modul og afrunding. MODUL 6 (1 DAG): PUK - PLANER Introduktion til uddannelsen og modul 6, samt repetition. Identifikation af aktuelle forventninger og behov i forholdet til PUK teamet. Udarbejdelse af PUK handleplan. Udarbejdelse af PUK årshjul. Næste modul. Afrunding af modul 6. Januar 2018 December 2018 Kompetenceudvikling – spor 2 MODUL A (1 DAG): FACILITERING OG LEDELSE Introduktion til uddannelsen og modul A, samt repetition. Teoretisk begrebsramme vedr. facilitering og ledelse. Karakteristika for god facilitering og ledelse. Facilitatoren som forandringsagent Situationsbestemt ledelse. Facilitatorens roller. Coaching. Næste modul. Afrunding af modul A. MODUL B (1,5 DAGE): TEAMS Introduktion til uddannelsen og modul B, samt repetition. Grundlæggende team- og organisationsteori. Samarbejde og ”kontrakter”. Teams og processer. Udvikling af et højt præsterende team fra A – Z. Grundlæggende værktøjer for udvikling af et team. Metoder, værktøjer og praksis. Næste modul. Afrunding af modul B. MODUL C (1,5 DAGE): KOMMUNIKATION Introduktion til uddannelsen og modul C, samt repetition. Teori om kommunikation. Kommunikation som forandringsværktøj. Kommunikation og gennemslagskraft. Konflikter og konflikt-håndtering i teori og praksis. Metoder, værktøjer og træning. Næste modul. Afrunding af modul C. MODUL D (2 DAGE): PROJEKTER OG PROCESSER Introduktion til uddannelsen og modul D, samt repetition. Teori omkring projekter og processer. Planlægning, tilrettelæggelse og gennemførelse af projekter og processer. Ledelse af projekter og processer. Metoder, værktøjer og træning. Næste modul. Afrunding af modul D. MODUL E (2 DAGE): REFLEKSION & SUPERVISION Introduktion til uddannelsen og modul E, samt repetition. Teori omkring refleksion og supervision. Planlægning, tilrettelæggelse og gennemførelse af refleksion og supervision. Facilitering af refleksion og supervision. Metoder, værktøjer og træning. Næste modul. Afrunding af modul E. MODUL F (1 DAG): MØDELEDELSE Introduktion til uddannelsen og modul F, samt repetition. Teori omkring møder og mødetyper. Teori omkring facilitering og ledelse af møder. Planlægning, tilrettelæggelse og gennemførelse af møder. Metoder, værktøjer og træning. Afrunding af modulet. Afrunding af uddannelsen. Faste øvrige aktiviteter: Sparringsmøder med Klyngelederen. Netværksmøder med hinanden (pædagogisk konsulent). Sparring med den daglige pædagogiske leder. Ikke faste øvrige aktiviteter: Individuel forberedelse (læsning af relevant teori mv.). Individuelle hjemmeopgaver. Team hjemmeopgaver. IntHRface ©

6 PUK´ere i VVK C i 2019 Revideret udgave
PUK-teamet fremover PUK´ere i VVK C i 2019 Revideret udgave

7 Intro til PUK – Kort film
Et lille kig ind i en PUK´s praksis pukfilmV6C560NQ.mp4

8 Pædagogisk udviklingskoordinator I Isbjørnen
Samarbejde ledelse & PUK fra et ledelsesperspektiv

9 Isbjørnen - facts 16 grupper: 8 vuggestuegrupper og 8 børnehavegrupper
2 lederteam 3 matrikler 5 afdelinger Kompleks ledelsesopgave Derfor rigtig god mening med en PUK’er I Isbjørnen pt Luise….

10 Processen: Luise’s opgaver primært Isbjørnen
Formet og tilpasset Luise’s opgaver og tilgang undervejs. Ugentlige møder med ledelse og Luise Sparring i det daglige – begge veje

11 Hvordan er det nu: Luise har stort kendskab til hele Isbjørnen
- Børn, forældre, personale, pædagogik, arbejdsgange (internt og eksternt) Understøtte pædagogiske processer - Børnesager, pædagogiske udviklingstiltag i Isbjørnen, sprogvurderinger, implementering af metoder, beslutninger osv.

12 Ledelsesansvar ved PUK-opgaver:
Prioritering af opgaver på ugentlige møder Lederen formidler Luise’s opgaver til det konkrete personale Personalet ved hvorfor, hvornår og hvad Luise skal, når hun er i et team med en opgave.

13 Effekten for børnene - Set fra et ledelsesperspektiv

14 Spørgsmål…

15 Pædagogisk udviklingskoordinator I Isbjørnen
PUK i praksis

16 Hvorfor valgte jeg at gå ind i dette projekt?

17 Kompetenceudviklingsforløb
Udvikling af PUK-teamet og VVK C Uddannelsesforløb - Modul A: Facilitering og ledelse - Modul B: Teams - Modul C: Kommunikation - Modul D: Projekter og processer - Modul E: Refleksion og supervision - Modul F: Mødeledelse

18 Supervision og sparring:
Klyngeleder Pædagogisk leder Ressourceteam PUK-teamet

19 Opgaver som PUK - generelt
Understøtte pædagogisk planlægning Facilitere implementering af pædagogisk udvikling Understøtte pædagogiske udvalg Sparring med PL og kollegaer Understøtte pædagogisk planlægning på særlige områder/indsatser Understøtte systematisk pædagogisk refleksion Udvikling af pædagogiske metoder Understøtte dokumentation og evidens Beskrive pædagogiske processer og strukturer

20 Opgaver som PUK – her og nu
Mad- og måltidspolitik Støj-projekt – pædagogisk indretning Udviklingsprojekt i udflytterdelen Deltagelse og sparring i børnesager Sparring og opfølgning omkring sprog-vurderinger ”Rummets sprog” ”Social tænkning” Sparring til stuerne på div. udfordringer Supervision-forløb til det pædagogiske personale Udarbejdelse af indkøringsprocedurer i vuggestuen

21 Samarbejde med pædagogerne
Udfordringer Succesoplevelser

22 Effekten for børnene - Set fra et PUK-perspektiv

23 Spørgsmål….


Download ppt "PUK Et team af pædagogiske udviklingskoordinatorer i VVK C"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google