Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Fastholdelse i HF Strategier og erfaringer. 95%-målsætningen og HF HF-kurserne har forskellig forudsætninger HF-eleverne har forskellige forudsætninger.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Fastholdelse i HF Strategier og erfaringer. 95%-målsætningen og HF HF-kurserne har forskellig forudsætninger HF-eleverne har forskellige forudsætninger."— Præsentationens transcript:

1 Fastholdelse i HF Strategier og erfaringer

2 95%-målsætningen og HF HF-kurserne har forskellig forudsætninger HF-eleverne har forskellige forudsætninger De pædagogiske udfordringer bliver større, når vi skal medvirke til at opfylde 95%-målsætningen Kan den anvendelsesorienterede profil være en del af løsningen?

3 De konkrete tiltag Lærerteam Klasserumskultur Ekstraundervisning Læsevejledning 2. og 3. chance Tutorsamtaler Faglig evaluering

4 Lærerteam Aflevering af samlet plan for klassens ønsker om ekskursioner i juni måned Planlægning, gennemførelse og evaluering af tre klassemøder med fællesfagslærerne – to af møderne kan samtidigt fungere som lærerforsamling Følge klassens studieplaner og koordinere aflevering af skriftlige opgaver Tage initiativ til relevante indsatsområder i forhold til udvikling af klasserumskulturen Forestå planlægning og gennemførelse af værkstedsundervisningen – herunder i samarbejde med studievejledningen koordinering og orientering om eksamensprojektet. Koordinere og evaluere arbejdet med tutorfunktionen og studiebogen

5 Ekstra timer og lektiehjælp De ”svære” fag er matematik og engelsk -opdeling på tværs af klasser i niveauer? Lektiecafé, en integreret del af det at gå i skole Skrivecafé

6 Læsevejledning Screening Klasseprofil Dysleksi-test -udredning, evt. it-rygsæk Plan for grupper af elever med særlige behov -faglig læsning -inkluderende undervisning To-lærer-ordning

7 2. og 3. chance Lærerforsamlingens anbefalinger Studievejledernes kendskab til eleven Elevens indstilling til sit undervisningsforløb er afgørende for, hvem vi slås for

8 Tutorsamtaler Fungerer det? Differentieret indsats i forhold til forskellige elever

9 Faglig evaluering Rundtur hos lærerne, alle elever på én dag Eller: én elev overfor et lærerpanel Vejledende karakterer; godt for eleverne, skidt for HF?

10 Miraklet i 2.HF For mange elever lykkes det ”alligevel” og så er det alle lærernes anstrengelser og krumspring værd!


Download ppt "Fastholdelse i HF Strategier og erfaringer. 95%-målsætningen og HF HF-kurserne har forskellig forudsætninger HF-eleverne har forskellige forudsætninger."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google