Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til SCKK til temamøde om ”Kortere uddannede og kompetencestrategier.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til SCKK til temamøde om ”Kortere uddannede og kompetencestrategier."— Præsentationens transcript:

1 Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til SCKK til temamøde om ”Kortere uddannede og kompetencestrategier

2 Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Program for temamøde 08.02.07 12.45-13.30: Kompetencestrategier, der tager højde for de kortere uddannede Oplæg v/Den Sociale Højskole v/Thomas Højlt og Annemette Theisen 13.30-13.45: Spørgsmål til Den Sociale Højskole 13.45-14.00: Kaffepause 14.00-14.45: Hvordan man arbejder målrettet med karriere- og jobudvikling af de kortuddannede og får gode resultater Oplæg ved Forsvarets Personeltjeneste v/Birgitte Rasmussen 14.45-15.00: Spørgsmål til Forsvarets Personeltjeneste 15.00-15.30: Hvad er udfordringerne omkring kompetenceudvikling af de kortere uddannede Dialog med deltagerne

3 Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Kompetencestrategi – hvordan?

4 Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Hvad er en kompetencestrategi? En kompetencestrategi er valget af den vej en arbejdsplads skal gå, for at medarbejderne løbende udvikler deres kompetencer –så arbejdspladsen indfrier opgavemæssige, organisatoriske og personalepolitiske mål, –samtidig med, at medarbejderne udvikler sig og deres værdi på arbejdsmarkedet bevares eller øges

5 Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK

6 Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Fastlæggelse af strategiske mål Resultat- eller udviklingskontrakt Lov- og regelgrundlag Ledelsesseminar eller medarbejdermøder Resultatet af bruger- og medarbejdertilfredshedsundersøgelser Selvevaluering Det er vigtigt, at målene både forholder sig til udefra kommende påvirkninger og interne udfordringer – fx det psykiske arbejdsmiljø, medarbejdersammensætningen m.v. Det er også vigtigt, at der er ejerskab til de strategiske mål

7 Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Eksempler på udfordringer Digitalisering – den øgede brug af it kræver at alle har et vist niveau af it-færdigheder Grundlæggende almene færdigheder i at læse, skrive og regne er i stigende grad en forudsætning for at kunne varetage et job Udlicitering af serviceopgaver Fusioner og oprettelse af administrative fællesskaber Øget brug af nye arbejdsformer som teamarbejde og hurtigere skift i opgaveindholdet

8 Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Valg af indsatsområder - Hvilke kompetencer vil vi udvikle? Hvad skal vi blive bedre til for at nå målene? Hvem har brug for at styrke kompetencer? Er der nogle kompetencer alle medarbejdere skal styrke? Er der nogle medarbejdergrupper, der især har behov for at styrke kompetencer?

9 Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Hvilke kompetencer vil vi udvikle? Eksempler på indsatsområder: Almen kvalificering Forandringsparathed/ omstillingsevne IT færdigheder Teambuilding/samarbejdsfærdigheder Håndtering af bruger og kundekontakt (service)

10 Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK


Download ppt "Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til SCKK til temamøde om ”Kortere uddannede og kompetencestrategier."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google