Inklusion i teori og praksis Inddragelse af studerende i FoU projekter

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

Finsenscentret den 25. marts 2014
Set i forældreperspektiv
Om nærhed og distance mellem uddannelsesinstitution og praksisfelt
Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 1 De lokale uddannelsesudvalgs arbejdsopgaver og kompetencer Bruno Clematide.
Når uddannelse, udvikling og god sygepleje går hånd i hånd.
Læring i Multikulturelle Kontekster
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
BIOANALYTIKERES KERNEFAGLIGHED OG PROFESSIONSIDENTITET
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Evaluerings-, erfa og udviklingsmøde Studiepraktik 2012.
Vi gennemførte en række interview ifm
Voksnes læreprocesser – hvad er vigtigt i tilrettelæggelse af kompetenceudvikling for voksne? Norskkonferencen 2013 VOX 24. april 2013 Bjarne Wahlgren.
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
v/Kate Bøgh Socialdirektør, Middelfart Kommune
Visionen for ingeniøruddannelserne - erhvervslivets behov
Social kapital, fair proces og upopulære forandringer
Date :31 1.
Supervision og faglig feedback
Historier fra et demonstrationsprojekt
Klasseledelse og cooperativ learning
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Brug af progressionstræ i fagteam og netværk Martin K. Sillasen
At udforske sin egen praksis
18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
Velkommen til SKJOLDHØJ FORSAMLINGSHUS. Historien om Mahmoud Hvordan var det engang……
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Agenda  Erfaringer med kvalitative interviews og deltagerobservation ifbm studier af teknologier for ældre (med reference til teksterne), v. Peter Lutz.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
At inddrage studerende i udviklingsarbejde
Deltagelse og fastholdelse i et skole- og ungdomskulturelt perspektiv på erhvervsuddannelserne Peder Hjort-Madsen, Center for Ungdomsforskning, Aalborg.
- Dagtilbuddets Fællesskaber
Uddannelse mellem skole og praktik -Et aktionsforskningsprojekt på Social- og Sundhedsskolen Fyn Kvalitet i praktikken – så godt det kan være i EUD Workshop.
Relationer handler om troværdighed og tilgængelighed
Sprog og identitet - fra interesse i sprog til en identitet som forsker Pia Quist Københavns Universitet Nordisk Forskningsinstitut afd. for Dialektforskning.
Midtvejsseminar den november Disposition  Kort om undersøgelsen  Psykisk sårbare og rygestop  Rygestoprådgiveren  Rygestopkurset som.
Et refleksivt perspektiv på de socialpædagogiske område v. Jan Jaap Rothuizen d
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 3. SEPTEMBER 2014 MARIE KJÆRGAARD AARHUS UNIVERSITET AU WORKSHOP ATU, SEP
APRIL 2010 AARHUS UNIVERSITET PÆDAGOGER OG FAGRESSOURCER.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Etterutdanningskurs for lærere og ledere Kristiansand.
Ved Jannie Asklund Mobil:
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
VEJLEDERNES FORHÅBNINGER FRA BRANDMAND TIL ARKITEKT AFKLARING AF EGEN VIDEN: HVAD KAN JEG? AFKLARING OG AFGRÆNSNING AF ROLLEN KONTRAKT : DIALOG OMKRING.
Fritidshjemmet Villaen Per Schultz Jørgensen 10. Oktober 2012
Lederseminar 2014 Varde Kommune
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Rektor Ulla Koch University College Sjælland 27. november 2014
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Transfer Mellem efter/videreuddannelse og praksis.
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
Fra model til effekt Metodisk kompetence- udvikling i det nye bibliotek 31.August 2012.
Læsevejlederen som kamæleon FOU projekt under UV
Projekt It for alle Projektets deltagere: Hanne Bjørn, Roskilde Bibliotekerne Susanne Kierkegaard, Roskilde Bibliotekerne Kirsten Syska, Roskilde Bibliotekerne.
Transfer sammenhæng mellem uddannelse og anvendelse 31. januar 2013 FSUS temadag for kliniske vejledere Bjarne Wahlgren.
- Et samarbejdsprojekt om praksislæring
Nye akkredieringskriterier Input fra EVA i forbindelse med Erhvervskolernes konference sidste i april Kriterierne er endnu ikke godkendte i UVM Eksisterende.
Transfer mellem uddannelse og arbejde Temadag om transfer Center for Strategi og Innovation 5. maj 201 Bjarne Wahlgren.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Voksne i videregående opplæring – tilrettelegging,
Lederkonferencen 9. juni 2010
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
DPU – Aarhus Universitet
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Hvad ved vi om voksnes læring? Stavanger, 5. Marts.
LÆRING, DER SES!.
Læring mellem uddannelse og arbejdsliv Voksenpædagogisk Forums konference 2015 Transfer mellem uddannelse og arbejde 5. maj 2015 Bjarne Wahlgren.
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
Matematikvejlederens virke Matematikvejlederuddannelsen ved UCSYD Modulet: ”Elever med særlige behov”
Inspirationsworkshop med fokus på
Præsentationens transcript:

Inklusion i teori og praksis Inddragelse af studerende i FoU projekter 6. april 2017 Inklusion i teori og praksis Inddragelse af studerende i FoU projekter Kristine Buus Johansen, Anthon Sand Jørgensen & Lea Ringskou

Om projektet generelt Inklusion i teori og praksis 2010-2012 6. april 2017 Om projektet generelt Inklusion i teori og praksis 2010-2012 Otte delprojekter Specialisering Fakta: 2000, 1500, 1500, MidtVest Hovedformål. Gennem samarbejde at styrke viden om inkluderende pædagogisk praksis. Eksternt tilknyttet forskningsmiljø Delformål: At styrke de studerendes inddragelse og kompetence i at arbejde forsknings- og udviklingsbaseret. Første ben: specialisering 9 måneder 10-12. Øget uv, dataindsamling og database. Opfordring ift. specialiseringsopgaver Andet ben: deltagere i delprojekter. Min rolle i dag, Generelle erfaringer med studenterdeltagelse både i delprojekter og specialisering. Anthon og Kristine, egent delprojekt og erfaringer konkret med dette delprojekt. Kristine Buus Johansen, Anthon Sand Jørgensen & Lea Ringskou

Kristine Buus Johansen, Anthon Sand Jørgensen & Lea Ringskou 6. april 2017 Om projektet generelt Deltagere: 550 studerende Undervisere Praktikinstitutioner Mangfoldighed Diverse roller og niveauer Hovedformål. Gennem samarbejde at styrke viden om inkluderende pædagogisk praksis. Eksternt tilknyttet forskningsmiljø Delformål: At styrke de studerendes inddragelse og kompetence i at arbejde forsknings- og udviklingsbaseret. Undervisere. Variation. Fællesoplæg, diskussioner, deltagere i forløb, delprojekter Praksis: Bred information. Samarbejdspartnere ift. delprojekter og dataindsamling. Dels mulighed for at søge om midler til delprojekt Kristine Buus Johansen, Anthon Sand Jørgensen & Lea Ringskou

Modtager Assistent Medforsker Afsender Kendetegn: Vidensinformeret, vidensinformerende og forskningsdeltagende Gensidigt forpligtende arbejdsfællesskab med underviser og medstuderende Delvist studenterinitieret Igangsætter med underviser som facilitator og sparringspartner Helt eller delvist studenterinitieret Videns- og forskningsinformeret Deltager/assisterer i udviklingsarbejde rammesat af underviser, på underviserens præmisser Underviserinitieret Indsigt i udviklingsarbejde på teoretisk plan Modtager Assistent Medforsker Afsender Modtager: Underviser med igangværende delprojekt informerer og vidensdeler Information og vidensdeling efter afsluttet samlet projekt, inklusiv delprojekter. Inddragelse af eksempler fra projektet i en generel undervisning om udviklingsarbejde, dataindsamling mv. Assistent: Projekt ramme- og målsat af underviser De studerende indsamler data til underviser efter indføring i projekt og metode Underviser analyserer alene data og kommer frem til konklusioner Ex? Medforsker: Relativt ligeværdige samarbejdspartnere med undervisere i projektet De studerende er med til at forme processen i mere eller mindre omfang Ex: Anthon og Kristines delprojekt Ex: indsamling til databasen. Afsender: Den studerende er i høj grad initiativtager Ex: tilbud om at byde ind med delprojekter Ex: æstetiske læreprocesser og inklusion. Oplæg, projekt i praktik med konkret aktivitet (aktiviteter). Underviser som sparringspartner Modellens dynamik. Modellen tænkt som indspark og nuancering af debatten om studieaktivitetsmodellen, hvor den studerende netop skal bevæge sig i forskellige studiefelter. De studerened kan dels bevæge sig i de forskellige felter ift. progression i udd. Generelt. Eller bevæge sig gennem felter i et afgrænset projekt. Lea Ringskou 2013

Kristine Buus Johansen, Anthon Sand Jørgensen & Lea Ringskou Delprojekt Om oplevelsen - det at være udenfor og indenfor Projekts formål er at hører borgernes stemmer. Interview og observation Kristine Buus Johansen, Anthon Sand Jørgensen & Lea Ringskou

Kristine Buus Johansen, Anthon Sand Jørgensen & Lea Ringskou Inddragelse af studerende i FoU - om oplevelsen af at være udenfor og indenfor Hvordan fik vi de studerende med? Vi var ude på to afdelinger og præsenterede projektet for studerende for, at finde studerende, som havde interesse i at deltage. Det som de studerende i første omgang sagde ja til var at deltage i to undervisning seancer og lave et interview Hvilke studerende deltog? Kristine Buus Johansen, Anthon Sand Jørgensen & Lea Ringskou

Kristine Buus Johansen, Anthon Sand Jørgensen & Lea Ringskou Inddragelse af studerende i FoU - om oplevelsen af at være udenfor og indenfor Hvordan deltog de studerende i projektet? Forberedelsesfasen Oplæg – udarbejdelse af interviewguide Dataindsamlings/undersøgelsesface Observationer og interviews Bearbejdningsfasen Tilbageleveringsfasen Oplæg for pædagoger Konference om inklusion Kristine Buus Johansen, Anthon Sand Jørgensen & Lea Ringskou

Kristine Buus Johansen, Anthon Sand Jørgensen & Lea Ringskou Inddragelse af studerende i FoU - om oplevelsen af at være udenfor og indenfor Hvordan var rollefordelingen mellem underviser og studerende? Undervisning Forberedelse til dataindsamling Dataindsamling Analyse Fra forskningsassistent til medproducent af viden Præsentation af projekt Ressource perspektiv Kristine Buus Johansen, Anthon Sand Jørgensen & Lea Ringskou

Kristine Buus Johansen, Anthon Sand Jørgensen & Lea Ringskou Inddragelse af studerende i FoU - om oplevelsen af at være udenfor og indenfor Hvad var målet med inddragelse af de studerende? Viden om og erfaring med interviewmetoden Studerende øves i, at formidle deres indsigt i det pædagogiske område - at kunne styrke sin argumentation på et velfunderet grundlag. Undervisere opnår erfaring med andre undervisningsformer og organisering Kristine Buus Johansen, Anthon Sand Jørgensen & Lea Ringskou

Kristine Buus Johansen, Anthon Sand Jørgensen & Lea Ringskou Inddragelse af studerende i FoU - om oplevelsen af at være udenfor og indenfor De studerendes oplevelse af projektet  ”Det vildeste jeg har fået ud af det er de forskellige måder man kan være pædagog på. Vi har godt nok fået en del informationer fra undervisere og får en opfattelse af hvordan vi skal arbejde som pædagoger […] Så er vi lige ude og prøve at interviewe - hvordan fungerer det i praksis for dem vi har interviewet. Så arbejder vi med analysen ja og få nogle resultater ud af det som giver en ny synsvinkel. Så sidder vi her i dag og hører jeres (pædagogernes) synsvinkel på det. Der er virkelig kæmpe forskel på når man sidder på sin fine lille plads i skolen og når man så kommer ud og hører hvor meget forskel der er fra institution til institution og fra pædagog til pædagog.” Kristine Buus Johansen, Anthon Sand Jørgensen & Lea Ringskou

Kristine Buus Johansen, Anthon Sand Jørgensen & Lea Ringskou Inddragelse af studerende i FoU - om oplevelsen af at være udenfor og indenfor De studerendes oplevelse af projektet ”Det har været vildt spændende og en helt anderledes måde at arbejde på, hvor vi har arbejdet på lige fod med vores undervisere. Hvor det tit er dem vi søger vejledning hos og fortæller os hvordan det hænger sammen. Men når vi har siddet og arbejdet efter vores interviews, så har vores meninger ideer og input været lige så gode og værdifulde som Kristines og Anthons. Jeg har ikke følt at de har været bedrevidende på nogen måde. Vores holdninger og tanker har fået ligeså stor vægt - har været lige så gode.” Kristine Buus Johansen, Anthon Sand Jørgensen & Lea Ringskou

Kristine Buus Johansen, Anthon Sand Jørgensen & Lea Ringskou Inddragelse af studerende i FoU - om oplevelsen af at være udenfor og indenfor De studerendes oplevelse af projektet? Den studerende har deltaget i et større forsknings- og udviklingsarbejde om inklusion. Dette har givet hende: En faglig sikkerhed Hjælp til at skrive større skriftlige opgaver Tættere på målgruppen Er kommet et spadestik dybere (Duus 2013) Kristine Buus Johansen, Anthon Sand Jørgensen & Lea Ringskou

Kristine Buus Johansen, Anthon Sand Jørgensen & Lea Ringskou Inddragelse af studerende i FoU - om oplevelsen af at være udenfor og indenfor Hvilke udfordringer oplevede vi som underviser i forhold til inddragelse af studerende i FoU projektet? I samspillet mellem projektet og den eksisterende undervisning Rollefordelingen mellem underviser og studerende Kristine Buus Johansen, Anthon Sand Jørgensen & Lea Ringskou

Kristine Buus Johansen, Anthon Sand Jørgensen & Lea Ringskou Workshop Hvordan kan de fire roller i modellen, bringes i spil i den nye pædagoguddannelse? Kristine Buus Johansen, Anthon Sand Jørgensen & Lea Ringskou

Kristine Buus Johansen, Anthon Sand Jørgensen & Lea Ringskou Workshop Hvilke muligheder og udfordringer ser I ved øget studenterdeltagelse i FoU? Kristine Buus Johansen, Anthon Sand Jørgensen & Lea Ringskou

Studenterdeltagelse og transfer 6. april 2017 Studenterdeltagelse og transfer Ønske: transformation, omsætning Transfer: transformation, rekonceptualisering og genfortolkning i ny anvendelseskontekst. Dobbelt anvendelighed Transfermæssige faktorer (Wahlgren og Aarkrog 2012): Personrelaterede faktorer Undervisningsrelaterede faktorer Faktorer ift. anvendelseskonteksten Rollernes forskellighed ift. transfer Erfaringerne skal være anvendelig, også på langt sigt Kristine Buus Johansen, Anthon Sand Jørgensen & Lea Ringskou

Kristine Buus Johansen, Anthon Sand Jørgensen & Lea Ringskou 6. april 2017 Modtager Undervisningsrelaterede. Anvendelseskontekst? Personlige? Assistent Personrelaterede? Medforsker Undervisningsrelaterede Anvendelseskontekst Personrelaterede Afsender Modtager: - Praksiseksempler på FoU - Diskussion af mulig anvendelse - Signal om kendskab til FoU, praksis Assistent: Ekstra (dyberegående?)undervisning ift. teori og metode Afprøvning af indsamlingsmetoder Medforsker: Ekstra (dyberegående )undervisning omkring teori og metode -Afprøvning af indsamlingsmetoder i forlængelse af undervisningen -Egen-aktivitet, eget-ansvar, egen målsætning -Engagement, motivation, meningsfuldhed -Forpligtelse -Mere ligeværdig relation mellem underviser og studerende -Kontakt med og afprøvning af metoder mv. i praksis -Institutionelle rammer til afprøvning af det lærte -Dialog med praksis ift. resultater mv. Mulighed for positiv feedback fra praksis Afsender: ibid. -Institutionelle rammer og kontakt Afprøvning direkte i forlængelse af undervisning Kristine Buus Johansen, Anthon Sand Jørgensen & Lea Ringskou

De nødvendige (kritiske) spørgsmål 6. april 2017 De nødvendige (kritiske) spørgsmål Hvordan navigere i et tilsyneladende spændingsfelt mellem kvalitetskrav til FoU og øget relativ selvstændig studenterdeltagelse? Hvor mange skal inddrages? Kvantitet, kvalitet eller…? Hvordan håndtere evt. krydspres mellem rollen som praktikant, medarbejder og projektdeltager? Hvordan kan vi få anvendelseskonteksten endnu mere i spil? …? Skal der satser på kvantitet, inddragelse af de mange, eller skal vi udvælge studerende med ”særlige evner”? Kristine Buus Johansen, Anthon Sand Jørgensen & Lea Ringskou