Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afMarianne Paulsen Redigeret for ca. et år siden
1
Visionen for ingeniøruddannelserne - erhvervslivets behov
Af Bjarne Lundager Jensen Uddannelsespolitisk chef DI
2
Hvorfor er ingeniøruddannelser vigtige?
Ingeniørerne er kernearbejdskraften i mange DI-virksomheder Ingeniører er med til at øge produktiviteten Mangel på ingeniører hindrer væksten i virksomhederne Mangel på kvalificerede ingeniører kan få virksomhederne til at flytte arbejdsopgaver til andre lande Det betyder ikke kun tab af ingeniørarbejdspladser, men også andre arbejdspladser Derfor er DI så interesseret i ingeniøruddannelserne Hvorfor taler DI altid om ingeniører?
3
Produktivitetsvækst, 1997-2007, pct.
4
Innovation i Danmark
5
Værdi-trekanten Teknisk funktionalitet
Værdi-trekanten Æstetisk kvalitet, oplevelse og identitet Teknisk funktionalitet Social og kulturel funktionalitet
6
Udviklings-trekanten
Udviklings-trekanten Virksomhedens udviklere Anvendelseskontekst Produktion Kunder Videnkontekst Forskning Kandidater Konferencer 6
7
Udfordringerne for investeringer i Danmark
50 pct. af virksomhederne forventer, at en større del af FoU lægges i udlandet De 10 største FoU-virksomheder bidrager med mere end halvdelen af de samlede private investeringer i FoU
8
Hvad får virksomhederne til at lokalisere sig i Danmark?
70 pct. angiver, at mere relevant offentlig forskning vil få dem til at investere mere i FoU i Danmark 80 pct. angiver, at bedre adgang til kvalificeret arbejdskraft vil få dem til at investere mere i Danmark Virksomhederne efterspørger offentlig forskning inden for naturvidenskab, teknisk videnskab og sundhedsvidenskab samt organisation og ledelse
9
Hvordan ser det ud i dag? Behov for flere og bedre ingeniører
Indgang til ingeniøruddannelsen Aktuel dimittendledighed, fremtidig mangel Virksomhedernes brug af ingeniøruddannelser To ligeværdige ingeniøruddannelser Krav til indholdet i diplomingeniøruddannelserne Institutionsstruktur Samspil med andre uddannelser Samarbejde med erhvervslivet
10
Tilgang til ingeniøruddannelserne
Stikord: Tilgangen til ingeniøruddannelserne
11
Danmark uddanner for få med tekniske kompetencer
12
Virksomhedernes brug af ingeniører
13
Udviklingen i fordelingen
14
To forskellige ingeniøruddannelser
Diplomingeniører Civilingeniører Undervisning EDB Udvikling Forskning Projektering Sagsbehandling Salg og markedsføring Konstruktion Planlægning Administration Ledelse Rådgivning Ingeniørernes arbejdsfunktioner
15
Fremtidige krav til diplomingeniøruddannelsen
Fokus på konkrete løsninger på praktiske udfordringer Klarere udviklingsbasering Vægt på at bibeholde rekrutteringen fra de faglige uddannelser samt fra uddannelsesfremmende miljøer Klynge-strategi i samarbejde med det lokale erhvervsliv er en af forudsætningerne for væksten i de private virksomheder
16
Udfordring - kompetente undervisere
Behov for rekruttering af nye undervisere Nyeste viden og anderledes kompetencer Universiteternes forskningsmiljøer Fra virksomhederne Derfor behov for tættere kontakt til universitetsmiljøerne og Opblødning af kvalifikationskravene til underviserne Noter:
17
Institutionsstruktur og samarbejde
Gode diplomingeniøruddannelser fordrer: Tæt kontakt til relevante forskningsmiljøer Tæt virksomhedskontakt Kontakt til andre relevante uddannelser hvor der kan være synergi ved samarbejde Institutionsstrukturen skal understøtte dette Derfor nødvendigt med tæt kontakt mellem ingeniørhøjskolerne og Universiteternes ingeniøruddannelses- og forskningsmiljøer. Og behov for tæt kontakt til de private virksomheder.
18
Tak for i dag - spørgsmål
Lignende præsentationer
© 2023 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.