Strategi som forandrings- skabende dialog

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Om nærhed og distance mellem uddannelsesinstitution og praksisfelt
Advertisements

Ledertræf Slagelse Kommune 18. april 2012
Inklusion – et fælles anliggende Daugaard
Assens Kommune 16. November 2012
Styring og autenticitet
Styring og håndtering af dilemmaer
PPRs roller og kunsten at inkludere
22. marts 07 Styring med fokus på effekter og faglighed Frederiksberg Kommune 26. januar 2012.
Tværprofessionelt samarbejde om børn og forældre
Fremtidens pædagoger: Tendenser og uddannelseskrav UCL 1. marts 2012.
Samskabende styringsdialoger En rejse gennem tre styringsfortællinger (med ophold ved de brændende spørgsmål fra 22. maj) Workshop Århus 4. Juni 2012.
Fremtidens offentlige styring Hvor er vi på vej hen efter NPM?
Ledelse af skoleledelse 11. februar 2010 Klaus Majgaard.
Styring og dilemmaspil Workshop
Helhed og sammenhæng i arbejdet med børn og unge Fra ord til handling
Innovation og gejst som drivkraft i kommunal omstilling Nye veje i folkeskolens overbygning KL 24. april 2012.
Implementeringsudfordringen 4 faldgruber – 4 svar Nye løsninger på ældre- og sundhedsområdet Socialstyrelsen 19. april 2012.
Implementeringsudfordringen Fra projektjungel til koodineret udvikling
Ringkøbing-Skjern Kommune 12. September 2013
Fusion Forandringer, følelser – og fremtid
Kampen om fremtidens kompetence- og dannelsessyn Lilleskolernes Ledertræf 20. september 2012.
Visioner for fremtidens offentlige styring Enkel styring – rig dialog
Velkommen til pædagogisk dag!
Inklusion i folkeskolen: Vision og byggesten
Spor for et samlet skolevæsen i Odsherred Kommune Budgetseminar 20. April 2012.
Tillidsbaseret ledelse: Faldgruber og forudsætninger
Lokalsamfundet som læringsrum Ledelsesseminar i Gribskov Kommune 10. oktober 2012.
Strategisk ledelse i kommuner Hvad skal en strategi kunne?
Styringens dilemmaer på beskæftigelsesområdet
Kvalitet i styringsdialog
Udviklingsstrategier for styring
Forsvarsakademiet 20. September 2012
Efter New Public Management
Synergi og samarbejde mellem kommuner og frivillige organisationer Center for frivlligt socialt arbejde 6. Juni 2012.
Nye strukturer i ledelse: Pædagogisk ledelse som holdsport Ungdomsringen 25. oktober 2012.
Effektivitet, kvalitet og udvikling i daglig drift Konference om tværprofessionelle uddannelsesperspektiver Professionshøjskolerne, Aarhus 22. maj 2012.
Narrative strategier og fornyelse af velfærd
Guldet i nabolaget – om læring og fællesskab i lokalsamfundet Børne- og Kulturchefforeningen.
Fremtidens styring Hvad er på vej?
Tre perspektiver på styringsmodellen: Fokus – Fornyelse - Dialog
Møllevangskolen 22. November 2012
Ny velfærd – Ny offentlig styring Tendenser og strategiske muligheder
Forandringsteorier som kortlægning af fælles praksis
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Syddanmark 18. marts 2010 Klaus Majgaard.
Det gode børneliv - og det tværprofessionelle samarbejde Børn og Kultur Internt seminar 22. Juni 2012.
Forandringsstrategier på børne- og undervisningsområdet Koncernfælles ledelsesseminar I Ministeriet for Børn og Undervisning 24. September 2012.
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Midtjylland 5. marts 2010 Klaus Majgaard.
Rammesætning og frihed under krydspres Rebildkonferencen 2012 Skolelederforeningen.
Jagten på autenticitet i offentlig ledelse og styring
Lokalsamfundet som læringsmiljø Klog på den fede måde Horsens 24. november 2010 Klaus Majgaard.
Institutionsledelse i sparetider Institutionslederens mulighed for at skabe oprigtighed og fællesskab om institutionens udvikling, når ressourcerne er.
Inklusionens arkitekter PPR i en ny kontekst Århus 20. juni 2012.
Ledelse af inkluderende læringsmiljøer Nyborg Strand 8. juni 2012
Visioner for fremtidens offentlige lederskab Dansk Kommunikationsforening 20. marts 2012.
Fremtidens folkeskole i et ledelsesperspektiv Forum Anders-Peter Østergaard Børne- og ungedirektør Lolland Kommune
Effektdokumentation i bibliotekerne: Får vi sat fokus på det væsentlige? Biblioteksledermøde 7. september København.
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
Mod en ny oprigtighed i offentlig styring: Fra sorteper til partnerskab KIOL 21. november 2012.
Fremtidens velfærdsrelationer og offentlig værdiskabelse
Kompetenceudvikling og Teamsamarbejde Projekt ”Fælles Værdier – Fælles Fodslaw” - når vejen dertil er gennem vores pædagogiske praksis.
Fornyet styringsdialog mellem stat, kommuner og institutioner BKF Region Syd 26. oktober 2012.
KVALITET I SAMSPIL OG LÆREPROCESSER I DAGTILBUD Oplæg v/ Maybritt Larsson Institutionsleder Barnets Hus-Amerikavej.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Sammenhæng mellem indsatsområder på Dagtilbud v/Birgit Lindberg Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
Skoledagens indhold: Helstøbt kompetencebegreb, mange læringsrum SFO Tænketank Danmark Landsmøde 5. april 2013.
Den pædagogiske læreplan
Dilemmaer i inkluderende pædagogik
Kvalitet i uddannelsen
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Dialog og tillid som ny styringsdagorden
Præsentationens transcript:

Strategi som forandrings- skabende dialog Ledelsesinternat i PSH 26. september 2012

Indhold Hvad skal de studerende kunne? Hvad skal strategien kunne? Tendenser på aftagermarkedet Hvad skal strategien kunne? Strategi som læreproces Hvad skal ledelsen kunne? Befordring af læring og forandring

Hvad skal de studerende kunne? Nybrud i kommunerne: Omdefinering af velfærd – fra ret til en ydelse til ret til deltagelse (f.eks. inklusion, ressoureforløb og rehabilitering) Fornyet involvering af borgere og lokalsamfund – samproduktion/samskabelse Pædagogik og teknologi som løftestang for velfærdsinnovation Administrativ stordrift og forenkling Stram økonomisk styring

Hvad skal de studerende kunne? Eksempel: Børne- og ungeområdet Dagtilbud Skole Ungdomsudd Sammenhængende udvikling af læringsmiljøer Tværfagligt samarbejde/ fælles ledelse og administration Ny-specialisering Forskningsbaserede metodeprogrammer Forebyggelse, beskyttelse, støtte og behandling RETSSIKKERHED

Hvad skal de studerende kunne? Forsknings- baseret viden Praksis- Udviklings Ikke at kende til en lang række teorier og løbe stafet over CKF’er Men at kunne danne begreber og forestillinger ud fra praksisfeltets dilemmaer. Brug for langsigtede karriere og udviklingsveje, hvor videreuddannelse ikke behøver at føre ud af professionen. Professionshøjskoler er mødesteder for vidensformerne

Hvad skal de studerende kunne? Temaer: Forankret viden Systematik/refleksivitet Tværfaglighed/synergiudvikling

Hvad skal de studerende kunne? Studiemiljøet: Stærke enkelt-fagligheder Tværprofessionelle miljøer & laboratorier Tæt samspil mellem undervisning og forskning Refleksionsmiljøer Fællesskab og støtte omkring de studerende Stærk ressourceøkonomi, fokus og stringens

Hvad skal strategien kunne? Forandringsskabende dialog/transformative læreprocesser Foregår på tværs af delvist selvstændige læringsrum Kan sætte betingelser for læring, men ikke diktere dens indhold Ingen rationalitet – uden anerkendelse

Hvad skal strategien kunne? Redskaber: Vision - Udviklingskontrakt Strategiområder Handleplaner Projekter Drift Adfærd

Befordrende kontekst: Rammesætning Dialog Befordrende kontekst: Få mål + kontinuitet i læreprocesser Sproglig diversitet og dynamik Rehabilitering af mundtlighed Tillid som disciplinering Kultivering af nærvær og åbenhed

Hvad skal strategien kunne? Styring Få og væsentlige mål Forandringsteori Vidensbase FOKUS Facilitering Skabe samtaler Narrativer Viden-i-kontekst ÅBENHED

Hvad skal strategien kunne? Evalueringskæde Få indikatorer Stram aftestning af fælles forandringsteorier Evalueringsfællesskab Udvikling og berigelse af narrativer Aftestning gennem Modplot Udvikle kausale hypoteser ud fra narrativer Og omvendt Enkel styring – Rig dialog

Strategisamtalen Undersøgelsen af, hvad der kan ligge ud over konteksten Transformativ styring: Samskabelse og synergi Reflekteret styring: Meta-styring Undersøgelse af konteksten Simpel styring: Målstyring Undersøgelse af mål, midler og resultater

Hvad skal ledelsen kunne? Autonomt subjekt: Tænker og designer Objekt-gørelse: Del af “systemet” Dikotomi dybt forankret i moderne styrings- og ledelsestænkning Spærrer for dialogskabelse

Hvad skal ledelsen kunne? Facillitering Rammesætning Ledelse er deltagelse Vi udvikler styringen ved at kvalificere vores egen deltagelse

Hvad skal ledelsen kunne Rammesætte Skabe fokus på få mål og fortællinger Fjerne distraherende faktorer Systematisk opfølgning Give tydelig og ikke-ydmygende feedback Tilpas niveauet af udfordring Facillitere Invitere - sætte nye samtaler i gang Muliggøre netværk og innovative miljøer