Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afJohnathan McCormick Redigeret for ca. et år siden
1
Dilemmaer i inkluderende pædagogik
2
Mål At kunne forklare inklusion som ud fra et dilemmaperspektiv
At reflektere over konkrete dilemmaer i inklusionsarbejdet At reflektere over hvordan hensyn til individ og fællesskab kan forenes i konkrete situationer
3
Er det inkluderende at …?
Lave eksklusive specialklasser – fx læseklasser, holddeling og eliteklasser? Bede ‘Fader vor’, når ikke alle er kristne? Lave stramme rygekonsekvenser, når unge er nikotinafhængige? At lave motiverende samtaler – når nogen ikke motiveres af det? At lave ‘frie aktiviteter’ – når det ikke er alle der oplever at have fri adgang til dem? At strukturere de unges liv for dem – når de selv skal lære at gøre det? …
4
Inklu… hvad for noget? 5 væsentlige spørgsmål
Hvorfor Hvem Hvordan Hvornår Inklusion 30. november 2018 Emnenavn
5
Inklusion som teoretisk begreb?
Hvad Når nogen er inde, er der altid nogen, der er ude Når nogen er rigtige/normale - er der altid nogen, der er forkerte/unormale Marginale positioner social eksklusion Integration, rummelighed - Inklusion (Alenkær, Nilholm, Tetler, Farrell, Dyson) Numerisk, social, faglig og psykisk inklusion - deltagelse (Qvortrup 2012) Zonen for nærmeste inklusionsudvikling (Alenkær, 2008) Nu og på længere sigt :47:44 Emnenavn
6
Væsentligt at have et sprog om inklusion og eksklusion
Helene Ratner Inklusion – dilemmaer i organisation, profession og praksis (2013)
7
Inklusion som dilemma dvs
Inklusion som dilemma dvs. situationer, hvor valget mellem to alternative muligheder er vanskeligt. Situation Situation 2 Begrænsninger Muligheder Begrænsninger Muligheder
8
Om dilemmaer
9
Er det inkluderende at …?
Lave eksklusive specialklasser – fx læseklasser, holddeling og eliteklasser? Bede ‘Fader vor’, når ikke alle er kristne? Lave stramme rygekonsekvenser, når unge er nikotinafhængige? At lave motiverende samtaler – når nogen ikke motiveres af det? At lave ‘frie aktiviteter’ – når det ikke er alle der oplever at have fri adgang til dem? ...
10
Indre styring – ydre styring
11
Tendenser i psykologien og pædagogikken
Individ – system, kontekst Barn med vanskeligheder – barn i vanskeligheder Sygdom og helbredelse – ressourcer, mestring, aktivitet og deltagelse Biologisme, positivisme – humanistisk og kritisk teori Eksklusion – inklusion Specialpædagogik – almenpædagogik PPR-indstilling /-samtaler – læringsmiljø- og pædagogisk analyse ICD – ICF
12
Eksempler på samfundsmæssige dilemmaer Det diagnosticerede liv - er du sikker på at du ikke fejler noget? 20 % har en psykisk lidelse i løbet af et år, 50 % har en psykisk lidelse i løbet af et liv (Horwitz, 2003) 1/3 af folkeskolens samlede ressourcer anvendes på specialindsatser Forbruget af lykkepiller er steget over 500 % siden (Psykolog Nyt, 2010) Øget fokus på lidelser, markedsføring, flere tests Antallet af diagnoser er tredoblet de seneste 50 år: hamstringsforstyrrelse, nikotinafhængighed … European Brain Council: 127 mio. (27%) europæere lider af mindst en hjernesygdom (Rose, 2010) Vi er alle syge – men i hvilken grad? (Brinkman m.fl. 2010)
13
Dont accept me as I am Plan A: fastholdelse – du skal deltage i aktiviteten, ligesom de andre Plan B: eftergivelse/ opgivelse – du behøver ikke deltage Plan C: tilpassede aftaler og forventninger - du må deltage på særlige betingelser
14
Om ydmyghed i inklusionsarbejdet
16
Dilemmaer Hensyn til fællesskabet Individuelle hensyn
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.