Motivation i stomiplejen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den korte opsporende samtale
Advertisements

Sprogpakkens 6-dages kursus
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Nørremarkskolen 30. oktober 2013
Den gode modtagelse og frivillig trivsel
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
At forholde sig professionelt Anne Skov
Refleksion i kommunikationen
National konference for VUM superbrugere
Lederens kommunikation og værktøjer
GRAFISK FORTÆLLING 1.
Motivation Motivationsspørgsmålet er det mest grundlæggende spørgsmål i arbejdet med mennesker. Hvad skal vi forstå ved motivation? Tre hovedtyper indenfor.
24. november 2006 Lærerseminar Disposition •Soldaten i centrum •Vigtigt om læring •Din rolle i undervisningen •”Hvad vil jeg som skolechef tilbyde?”
Projektleder: Klavs Serup Rasmussen Oplæg ved Kirsten Elise Hove
Kontaktfænomener opstår i relation, og kan kun forstås i den kontekst.
Ildsjælekonferencen 2009 v. Gitte Olin Larsen, Landliv a/s.
Workshop almene boligdage
Hvad du har lært Dine nye mentaltræningsvaner. Du har nu lært dig selv bedre at kende som løber • Du er blevet mere bevidst om den tankevirksomhed der.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
--- Motiverende samtale Cand. Psych. Torsten Sonne
Den motiverende samtale
Arbejdspladsudvikling
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Case didaktik? Hvordan udvikles kompetence til at handle…. Agenda:
Kommunikation og relationer 9. januar v. Gitte Schrøder
Udvikling og kvalitets sikring af sygeplejen i praksis
Social kapital, fair proces og upopulære forandringer
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Supervision og faglig feedback
Darum skole 4. november 2013.
Kommunikation og vejledning
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Most Significant Change I workshopform - erfaringer fra Ibis- Sydamerika København, juni 2005.
Undersøgende. Indkredser situationen: Hvem gjorde hvad, hvor, hvornår, hvordan.? Hvad skete der? Hvem gjorde hvad? Hvad sagde hun? Var alle der? Hvem var.
Projektlederens rolle(r)
Vejledning og spørgsmålstyper ift. børn, kolleger og forældre
Relationen i institutionen – MI på MultifunC V/ Sine Møller Psykolog og faglig leder af Kvalitetssikringsteam MultifunC.
Læsegruppel ederen. Kursets ethos  Den ethos som kendetegner Læseforeningens aktiviteter er, at litteraturen kan blive genstand for menneskelig erkendelse,
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Mestring af ADHD som voksen.
Dagens program: Vitia nos archili caeris alia sinctatat Aut experestio
Procesværktøjer.
Læring i et vejledningsperspektiv
Den Motiverende Samtale Maj 2007
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Vejlederens kommunikation
Hvad ved vi om socialt udsatte borgeres rygevaner? v/ projektmedarbejder Jane Brinch.
Men hvad med motivationen?
Pædagogisk forår i København
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
Om projektarbejdet ved Keld Helsgaun. Disposition Formål Tidsmæssigt omfang Gruppedannelse Valg af projektemne Arbejdsforløbet Vejlederens rolle(r) Projektrapporten.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Læreren som læringsleder
Med døden til kaffe – den nødvendige samtale. 6% vs. 71%
Nordiatrans 42nd Congress Charlotte Nielsen RN, MSc Nefrologisk afdeling Odense Universitetshospital, Danmark Implementering af en patientinddragende indlæggelsessamtale.
DEN MOTIVERENDE SAMTALE V/ PSYKOLOG KARSTEN ABEL MEDLEM AF MINT BLÅ Kors medarbejder konference 12. november 2015
Det 3. læringsrum O Det 3. læringsrum: Hvordan kan virkeligheden indgå i Fysioterapeutuddannelsen? O Hvad vil vi gerne undersøge? Hvilket læringspotentiale.
Den professionelle samtale Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen, Danmarks Læreforening.
(Hvordan) bringer Peer-støtte recovery ind i organisationerne
Figur 3.1 Hans Reitzels Forlag.
Hans Reitzels Forlag.
"De er jo så søde alle sammen"
Mette Rosendal Darmer, Centerchefsygeplejerske
Kursus i Motivationssamtalen i forbindelse med udarbejdelse af Sundhedsprofiler i Health Group August 2006.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Den motiverende samtale
Præsentationens transcript:

Motivation i stomiplejen Motivationssamtalen v/ Bente Malig Larsen Dualog Dualog/v Bente Malig Larsen www.dualog.dk

Hvad er motivationssamtalen? Motivationssamtalen er en samarbejdende, mål orienteret kommunikationsstil med specifik opmærksomhed på forandringstale. Den er udviklet til at forstærke personens motivation for handling hen imod et specifikt mål ved at kunne uddrage og undersøge personens egne grunde til at foretage en forandring i en atmosfære af accept og medfølelse (Miller & Rollnick 2011) DUALOG v/ Bente Malig Larsen ■ www.dualog.dk

Hvad er MI - fortsat MI har både en relationel og teknisk tilgang Den tekniske komponent er specifik opmærksomhed på personens forandringstale Den relationelle tilgang er opmærksomhed på kvaliteten af rådgiverens interaktioner med patienten – de opstår i en særlig stemning baseret på partnerskab, accept og nysgerrighed

De 4 fundamentale processer i MI Lyt og forstå dilemmaet – Lær dette først.. 4. Planlægge det er broen til forandring 3. Frembringe - det er i MI Forandringstale Udvælge, svare og opsummere selektivt ift. målet 2. Guide - det strategiske fokus find fokus/mål tilbyd information og vejledning Engagere ~ det relationelle fundament ”Den anden” er i centrum” Rollnick & Miller

Lyt og forstå dilemmaet Find sammen parvist Den ene fortæller i 2-3 min. om en sundhedsadfærd som hun enten påtænker at starte eller måske er i gang med. Det kan også være, at andre mener, du burde ændre…. Den anden lytter – UDEN AFBRYDELSER Dernæst bytter I roller. I MÅ IKKE DRØFTE HINANDENS FORTÆLLINGER DUALOG

The Cross Roads Metaphor, The Fork Junction Model Decision No change + - Current situation + - Change + - Kilde: Christina Nasholm Dualog/ved Bente Malig Larsen

En smagsprøve på den motiverende samtale Hvad er det, der gør, at du ønsker denne forandring? Hvis du nu besluttede dig for at ændre, hvordan kunne du så evt. gøre det? evner Hvad ville dine 3 bedste grunde være, for at lave denne forandring? På en skala fra 1-10, hvor vigtigt er det så for dig at lave denne forandring? behov Hvordan kan det være, du siger xx og ikke et lavere? Giv en kort opsummering på det hørte. Og spørg: ”Så hvad tror du, du vil gøre?”

Rollnick’s nøglespørgsmål Hvor vigtigt er det for dig lige nu at ændre….? 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ikke så vigtigt meget vigtigt Hvor stor er din tro på , at du kan ændre…., hvis du valgte at forsøge? 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ikke så stor meget stor

Motivations koordinatsystemet 10 motivation Vigtighed evne/tro på muligheder 10 DUALOG 9

Finde fokus – Agenda-mapping

Forandringstale DARN - C Historien om hr og fru Danmark: Desire – 1. person svarer ”det ønsker jeg” Ability - 2. person svarer ”det kan jeg” Reason – 3. person svarer ”det skal jeg” Need - 4. person svarer ”det er jeg nødt til” Commitment 5. person svarer ”det gør jeg”

Opsummeringer Går et skridt tilbage Skaber overblik Er selektiv

De tre kommunikationsstile At følge At styre At vejlede

Rådgiveren gør forskellen Forskning dokumenterer at rådgiveren har betydning for en signifikant del af effekten/ outcome Faktisk er en af de bedste indikatorer for hvordan patienterne klarer sig efter en intervention afhængig af hvilken rådgiver de har (T. Moyers)

Har vi tid til det? Har effekt selv ved korte samtaler 15 min Brief intervention

Simple but not easy

Litteraturliste   Miller William R. & Rollnick Stephen (2004). Motivationssamtalen. Kbh. Hans Reitzels Forlag. Rolllnick Stephen, Miller William R. & Butler Chrisopher C (2009). Motivationssamtalen I sundhedssektoren. København Hans Reitzels forlag. Barth Tom & Näsholm (2007). Motiverende samtale – Endring på egne vilkår. Bergen Fagbokforlaget. Rubak Sune & Lauritzen Torsten & Sandbæk Anneli (2006). Den motiverende samtale. Systematisk oversigtsartikel og metaanalyse. Månedsskrift for praktisk lægegerning Jan 2006; 84: Side 85 – 95 Aborelius Elisabeth (2002). Hvorfor gør de ikke som vi si`r? Teori og praksis om at påvirke menneskers livsstil. Ringkøbing Amt., Sundhedsfremmeafdelingen. www.motivationalinterviewing.org (her findes MI resurcer med fyldestgørende bibliografi).

Tak for denne gang Dualog/v Bente Malig Larsen Sygeplejerske & Certificeret træner i den motiverende samtale Telefon: 2299 7937 www.dualog.dk