Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

"De er jo så søde alle sammen"

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: ""De er jo så søde alle sammen""— Præsentationens transcript:

1 "De er jo så søde alle sammen"
”At Være” Et projekt om patienternes oplevelser med kommunikationen i sygeplejen. "De er jo så søde alle sammen"

2 Baggrund Observationer og refleksioner om egen kommunikation
Diplomopgave Litteratursøgning Teorier (Eide, Petersen, Martinsen)

3 Formålet Afdække patienternes erfaringer med kommunikationen i sygeplejen Afdække faktorer der har betydning for at patienten føler sig hørt og set Italesætte omsorgsrationalet

4 Metode Almen akut ortopædkirurgisk afdeling (afs 315)
Fleksibel så undersøgelsen kunne foregå i arbejdstiden uden frikøb Inklusionskriterier: Indlagt i mere end to dage skal kunne tale og forstå dansk Eksklusionskriterier: Patienter som kender interviewer fra plejen

5 Metode Pilot test af interviewguide
Individuelt Semi- struktureret interview Observationer om nonverbalt sprog noteres Interviewet nedskrives som noter, udtalelser nedskrives ordret under interviewet og renskrives lige efter interview

6 Analyse Data blev analyseret af tre personer sammen og hver for sig
Data blev kategoriseret og tematiseret Udvælgelse af data til præsentation

7 Resultater Overordnede temaer Mødet i sygeplejen Travlheden
Patientrollen Værdierne

8 Resultater Mødet i sygeplejen
Travlheden Patientrollen Værdierne Resultater Mødet i sygeplejen Patienterne oplever at personalet er gode til give øjenkontakt, hvilket er vigtigt for deres oplevelse af kvalitet. Overordnet betyder imødekommenhed meget for oplevelsen af kvalitet ” Det handler om nærvær, om øjenkontakt …..og om at de taler direkte til mig …… være i nuet……de virker mere koncentrerede…….Kun positiv respons” ” Jeg oplever at personalet taler direkte til mig… det er dejligt når de kikker på en” ” Det er vigtigt at personalet ser på en – taler direkte til en, så føler jeg, at jeg har den kontakt jeg ønsker. Ja det er jo svært at forklare, men det er opmærksomhed og nærvær. ”

9 Resultater Travlheden
Mødet i sygeplejen Travlheden Patientrollen Værdierne Resultater Travlheden Patienterne observerer og bliver negativt påvirket af at se personalets travlhed ”Man kan se at de har travlt for de farer ud og ind….og de laver noget indimellem de hjælper mig” Ikke så godt hvis de siger at de kommer om et øjeblik og der så går lang tid – så ligger jeg og tænker, hvor bliver de dog af? – det er da ikke kun et øjeblik…” ”Kunne ønske at personalet var lidt mere opmærksomme på mig – ikke så flagrende – altså tager sig mere tid – men de har jo så travlt” ”De er venlige og imødekommende og taler direkte med mig… men de er stressede”

10 Resultater Patientrollen
Mødet i sygeplejen Travlheden Patientrollen Værdierne Resultater Patientrollen Patienterne aflæser os – er bevidste om det – og de lægger mærke til, hvad vi nonverbalt kommunikerer ” Jeg er godt klar over at man som patient ikke skal stille for mange spørgsmål, når jeg kan se at de har travlt. Jeg ved godt at der ikke er tid til en rigtig samtale. Det kan man hurtigt se” ” Jeg læser på deres kropssprog….det signalerer….så nu skal jeg ikke stille spørgsmål…..så ville der komme dårlig karma” ” Man skal som patient tænke sig om inden man spørger og hvornår man spørger”

11 Resultater Patientrollen
Mødet i sygeplejen Travlheden Patientrollen Værdierne Patienterne rummer os – og oplever at de skal rumme personalets forskellighed. De er beviste om at den enkeltes personlighed er linket til kvaliteten og de accepterer vilkårene ” Der er jo himmelvid forskel fra den ene til den anden, men det kan man jo aldrig komme udenom. Det er jo et stort spektrum at gabe over” ” Der er stor forskel på hvem det er. Det afhænger af hvem der er på arbejde” ” Når XX er der så kommer der en anden stemning, så tror jeg at hun siger noget… så bliver stemningen bedre”

12 Værdierne Patienterne måler ud fra og rummer en helt basal medmenneskelig værdi. ”Vær mod andre som du ønsker de skal være mod dig”

13 Konklusion Patienterne ønsker nærhed i nuet. Øjenkontakt og en imødekommende form fremhæves som vigtige ingredienser i kommunikationen Patienterne gør sig mange tanker, som de ikke formulerer for os i den daglige pleje. De aflæser os, rummer os og indordner sig. De påvirkes negativt ved at se vores travlhed De ønsker at værdien "Vær mod andre som du ønsker at de skal være mod dig" skal være dominerende i plejen

14 Hvad gjorde vi ? Resultaterne blev fremlagt på en temadag.
Input fra personalet blev skrevet ned Personalemøde – Nedsatte tre grupper Værdigrundlag for mødet mellem patienten, pårørende og personale (bevidstgøre det nonverbal sprog) 2. Modtagelse af patient i afdelingen (LUP) 3. Undersøgelse om besøgstider

15 Hvor er vi nu ? Værdigruppens forslag til høring.
Arbejdet i de to andre grupper pågår stadig Fokus på vores kommunikation viser tegn på ændring i vores adfærd En artikel er under udarbejdelse Processen i vores afdeling har fået ”champagne propperne” til at springe.

16 God kvalitet i sygeplejen ser ud af noget !
Hvordan ser den ud hos os ? Hvordan ser den ud hos jer ?

17 Tak for jeres opmærksomhed


Download ppt ""De er jo så søde alle sammen""

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google