Myten om de lugtende sko Elevens skriveudvikling og lærerens vejledning
Program Introduktion til dagens arbejde Gruppearbejde del 1+2 Fremlæggelser gruppe for gruppe Opsamling og introduktion til individuel skriveopgave på studienet
Gruppearbejde del 1 Forbered en fremlæggelse af følgende: En vejledningsstrategi i forhold til elevteksten ”myten om de lugtende sko” (brug kapitel 13 i ”Genreskrivning i skolen”) Skriv en konkret, konstruktiv og fremadrettet kommentar til eleven Forbered en simuleret skrivekonference, hvor én i gruppen agerer lærer og én anden elev Tid: ca. 20 minutter
Gruppearbejde del 2 Udvikling af ideer til skriveundervisning i og med myter overvej hvilket formål der er med at skrive/ læse myter Giv bud på en række førskrivningsaktiviteter, der kan kvalificere elevernes arbejde med at skrive myter selvstændigt – her inddrages kap. 13 i ”Genreskrivning i skolen”. Tænk både på aktiviteter, der motiverer og øger skrivelysten og aktiviteter, der øger elevernes indsigt i genrens struktur, sproglige træk og formål. Tid: ca. 20 minutter
Fremlæggelser gruppe for gruppe Gruppen præsenterer responsteksten til eleven Den læses op Gruppen uddyber ved at fortælle om overvejelserne bag den valgte ordlyd Gruppen simulerer skrivekonferencen med eleven i form af et lille rollespil Kort om overvejelserne bag lærerens strategi under vejledningssamtalen med eleven Gruppen præsenterer ideer til skriveundervisning i og med myter (jf. del 2 i gruppearbejdet) Hver gruppe har 15 min. til at fremlægge – i alt 30 minutter