Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Roskilde Bibliotekerne Grundlæggende introduktion til projektarbejde

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Roskilde Bibliotekerne Grundlæggende introduktion til projektarbejde"— Præsentationens transcript:

1 Roskilde Bibliotekerne Grundlæggende introduktion til projektarbejde
Anne Kathrine Skibelund 3. Juni 2014

2 Projektstjernen .

3 Projektets rammer Mål betegner forventningerne til projektet i form af krav eller ønsker til projektets resultat- og effektmål. Kort sagt HVAD skal der komme ud af projektet? Kvalitet betegner kvaliteten af den løsning eller det produkt, som projektet måtte have som resultatmål. Kort sagt HVOR GODT skal resultatet være? Tid betegner den tidsmæssige ramme, inden for hvil- ken projektet skal gennemføres. Kort sagt HVOR LÆNGE må projektet være om at skabe resultatet? Økonomi betegner den økonomiske ramme, indenfor hvilken projektet skal gennemføres

4 Elevatortalen En elevatortale hjælper dig med at gøre dit fokus tydeligt for andre, fordi en god elevatortale er: • Præcis, kort og interessant. En elevatortale er et udtryk for en tale, som du kan nå at holde på den tid, det tager at køre med en elevator.  Ideen bag at forberede en elevatortale er, at du altid er forberedt på at fortælle om det, du brænder for  

5 Indhold i elevatortalen
Fortæl hvem du er Fortæl hvem du henvender dig til, hvem din målgruppe er Giv en kort og præcis forklaring på, hvad du og din virksomhed laver. Fremhæv de unike fordele du kan tilbyde, og de gevinster kunderne får som følge heraf Fortæl evt. hvad du har gjort for andre i samme situation som den, du taler med

6 NABC og PITCHING NABC er en effektiv måde at skærpe dine idéer på ved at fortælle om dem, til andre mennesker. Hvis andre skal kunne forstå dine ideer, skal du være konkret, struktureret og helst være visuel i din præsentation. Need Approach Benefit Competitors

7 Pitch din ide Formålet med at præsentere denne teknik er, at den kan anvende den som skabelon for fremlæggelse af et projekt, en ide, gruppearbejder, og kan anvendes som led i teamarbejde og gruppeprocesser. At pitche sin ide for andre er en central del af metoden NABC. Jo fere gange man pitcher, jo skarpere ender ideen / ideerne med at blive. Træn ideen for andre og få dem til at give feed back Fordelen ved metoden er, at man tvinges tl at tænke den primære bruger eller målgruppe for projektets indhold ind i forslaget. Man skærper forslaget, når man skal præsentere det for andre, og man får gode ideer og forslag tl forbedringer i feedback- delen.

8 Disposition for at pitche via NABC metoden :
1. Hook (5%) En start, der fænger! 2. Need (20%) En beskrivelse af, hvilke væsentlige behov der skal opfyldes med projektet, hos hvem, og hvem målgruppen er for projektet? 3. Approach(50%) En beskrivelse af, hvad projektet går ud på. Hvordan understøtter netop dette projekt målgruppens behov (som blev beskrevet under punktet Need)? Hvad er det unikke eller nytænkende ved forslaget?

9 4. Benefit(10%) Hvordan får brugerne gavn af projektet
4. Benefit(10%) Hvordan får brugerne gavn af projektet? Hvad er effekten af projektet? 5. Competition(10%) En beskrivelse af, hvilke fordele forslaget har i forhold tl eventuelt andre lignende projekter (f.eks. økonomi, nemt at gennemføre, særlig ekspertise I besidder etc.) – eller risici, som projektet skal tage højde for. (Dette punkt skal vi dog ikke komme ind på onsdag i jeres pitch). 6. Afrunding (5%) En god afslutning eller en opsamling med de væsentligste pointer. 


Download ppt "Roskilde Bibliotekerne Grundlæggende introduktion til projektarbejde"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google