Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune"— Præsentationens transcript:

1

2 Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Hvordan siger man nej til tobak?

3 Hvordan siger man nej til tobak? Hvem bestemmer dine valg?
Hvad skal vi nå? Mål for undervisningen Icebreaker Oplæg om og definition af forskellige former for gruppepres Film og parvis opgave Hjernepause Gruppearbejde - rollespil Fremlæggelse af rollespil Evaluering 3-4 lektioner

4 Hvordan siger man nej til tobak? Hvem bestemmer dine valg?
Mål for undervisningen: Jeg kan forklare, hvad direkte og indirekte gruppepres er. Jeg lærer, hvordan mit kropssprog og min stemme virker i forskellige kommunikationssituationer. Jeg bliver bevidst om og kan forklare, hvordan gruppepres påvirker mig i forskellige situationer. 5 min.: Giv mig bud på, hvem der bestemmer jeres valg? Hvem bestemmer fx aftensmad, sengetider, om I skal have et kæledyr, hvornår I skal være hjemme om aftenen? Hvad bestemmer du selv? SSF Kompetenceområde: Sundhed og trivsel Videns- og færdighedsområde: Livsstil og levevilkår FM: Eleven kan vurdere sundhedsfaktorer ift. eget liv VM: Eleven har viden om sundhedsfaktorer, som er særligt relevante for unge Dansk: Kompetenceområde: kommunikation Videns- og færdighedsområde: Krop og drama FM: Eleven kan bruge kropssprog og stemme tilpasset kommunikationssituationen VM: Eleven har viden om kropslige og retoriske virkemidler

5 Hvordan siger man nej til tobak? Hvem bestemmer dine valg?
Icebreaker: ”Autografjægerne” Find og modtag en autograf fra en kammerat, der passer til en af beskrivelserne på den udleverede seddel. Når du har modtaget 5 autografer, sætter du dig på din plads og er stille. OBS – DER SKAL PRINTES MATERIALE: Print seddel med beskrivelse og plads til autografer Hver deltager skal få en eller flere af de andre deltagers autograf. Men disse personer skal passe en bestemt beskrivelse. Hver person må højst give sin underskrift en gang til en anden.

6 Hvordan siger man nej til tobak? Hvem bestemmer dine valg?
Direkte gruppepres eller indirekte gruppepres Hvad er jeres bud på en definition af Direkte gruppepres? Indirekte gruppepres? Falsk gruppepres? Skuldermakkersnak – herefter plenum Se filmen om ”Gruppepres”: Vis dem evt. filmen fra emu: The Asch Experiment – før eleverne går i gang med at arbejde på en definition. 10 min. Skuldersnak om direkte gruppepres – indirekte gruppepres Saml op i plenum, hvad klassen er nået frem til. Lav evt. en fælles definition

7 Hvordan siger man nej til tobak? Hvem bestemmer dine valg?
Opgave: Parvis skal I svare på nedenstående spørgsmål: Hvorfor valgte drengen i filmen at ryge? Hvorfor valgte pigen i filmen at ryge? Er der tale om direkte eller indirekte gruppepres? De to unge i filmen giver et par råd til at håndtere presset. Hvad foreslår de, man kan gøre? 6 min.: Brug 1 min til hvert område – tag noter i stikordsform. Plenum – bud fra klassen

8 Hvordan siger man nej til tobak? Hvem bestemmer dine valg?
Hjernepause: Hvis du har…, så skal du… 1. Den ene bunke er udvælgelseskriteriet (fx ”Hvis du har kort hår”) 2. Den anden bunke er handling (fx ”Skal du hoppe på stedet tre gange”) Alle elever sidder på deres stole, undtagen 1 elev, som trækker et kort fra hver bunke og læser højt Dernæst vælger elev 1 en ny korttrækker HUSK at printe samt laminere kortene. Kan findes som word-fil – Hjernepause – Hvis du har så skal du – se hjemmesiden:

9 Hvordan siger man nej til tobak? Hvem bestemmer dine valg?
Opgave parvis: Find forskellige alternativer til rygning Skriv først en række grunde til, at nogen får lyst til at ryge. Find så alternative handlinger, hvor man kan opnå det samme som ved at ryge Eksempel: Man vil gerne have opmærksomhed til en fest En alternativ handling kunne så være, at være god til at danse 5-10 min. Kort opsamling, hvor enkelte elever giver deres bud på opgaveløsning

10 Hvordan siger man nej til tobak? Hvem bestemmer dine valg?
Gruppeopgave: I skal lave et rollespil, hvor I synliggør gruppepres og viser, hvordan man kan sige ”nej” til rygning, når man føler sig presset. Vær bevidste om forskellen på direkte og indirekte gruppepres og på, hvordan dette kommer til udtryk i jeres rollespil. Arbejd med jeres kropssprog og stemmebrug. I kan hente yderligere inspiration på: Arbejdsprocessen: Vælg en konflikt, en situation, sted og personer Overvej anslag, vendepunkt og slutning lav et manuskript til rollespillet Øv rollespillet og vær bevidste om kropssprog og stemmebrug. Tal om, hvilket budskab rollespillet har. Arbejdsark kan sendes til eleverne eller printes ud og gives til dem. Aftal med klassen, hvor lang tid de skal have til opgaven, før der er fremlæggelse I rollespillet skal I skelne mellem forskellige måder at sige nej på. I kan bruge nogle af de eksempler, vi har talt om, eller hente inspiration på opirøgs hjemmeside. Følg linket.

11 Hvordan siger man nej til tobak? Hvem bestemmer dine valg?
Fremlæggelse i klassen Hver gruppe fremlægger og fortæller kort, hvilke tanker I har gjort jer i forhold til jeres rollespil. Er der fx et budskab? Evaluering 2 guldkorn og 1 optimering Fremlæggelse: Giv eleverne en umiddelbar respons på deres arbejde, kig på faglighed og kvalitet. Hvilke 2 gode ting tager du med dig fra forløbet? Hvad kan gøres bedre en anden gang?


Download ppt "Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google