Kvalitet Latin ”Qualitas” betyder beskaffenhed, art eller egenskab. At noget har den egenskab, der passer til de opgaver, det skal bruges til. I mødet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Advertisements

Ørestad Skoles værdier
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Lederudvikling.
Undervisningsplanlægning
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Skolepolitiske visioner og mål
Forældremøde X årgang.
Tofthøjskolen nu og i fremtiden Skoleplanarbejde 2011.
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
Skolebestyrelsen  7 forældrerepræsentanter  2 medarbejderrepræsentanter  Alle skal udfylde en tavshedserklæring  2 elevrepræsentanter  Alle har stemmeret.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
1 Ledelse, samarbejde og lærerarbejdstidsaftalen Anders Balle.
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Inspiration til reformarbejdet
- Hvad kan I forvente som forældre?
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Ledelsesrummet Ledelseskraft Ledelsesmagt. Den fælles forståelsesramme Ledelsesrummet: Ledelsesmagt og ledelseskraft.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg for ledelsen m.fl.
Relationer handler om troværdighed og tilgængelighed
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Kodeks for offentlig topledelse
Adfærd, Kontakt og Trivsel Undervisningsministeriet
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Agenda Lærerprofession Professionsidealet Lovgivning
Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende
Niels Grønbæk Nielsen Teamets planlægning af et undervisningsforløb.
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Læring, kommunikation og samarbejde
Resultatkrav: Sikkerhed, sundhed og trivsel Kompetenceudvikling
Kvalitetssikring af lærerpræstationer - Hvordan?
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til Temamøde i SCKK den 8. oktober 2008 Kompetencestrategi - hvordan?
Temadag om socialt udsatte børn i projekt Livsglæde og Læring Formål: At forbedre udsatte børns vilkår og muligheder i Køge Kommune At pege på metoder.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
AKT på Dybbøl Skolen.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
LÆRING, DER SES!.
Vision og mål for Aalborg Kommunes skoler
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
KVIK erfa-dag 22. Maj 2006 Hvorfor gør det en forskel at blive ved med at selvevaluere?
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Lundehusskolens Værdigrundlag. Stærk Faglighed Trivsel for Alle Den Åbne og Mangfoldige Skole Det Forpligtende Fællesskab Anerkendende Børnesyn.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Værdigrundlag for Haarby Skole. Fællesskab Hvad betyder fællesskab for os: At alle bidrager og har værdi for gruppen. At der er en samhørighed på skolen.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
De syv fortællinger - hvad var det, vi ville, og hvad gjorde vi?
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.
Sundhedspædagogisk forum - for ledende tandlæger DPU 1. marts 2010
SUF - gevinstrealisering
- Kom tættere på dit barns skolegang
Grundliggende principper
Almen didaktik Niels Grønbæk Nielsen.
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
Matematikvejlederens virke Matematikvejlederuddannelsen ved UCSYD Modulet: ”Elever med særlige behov”
Vidensbaseret praksis i botilbud
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
Rita Buhl 22. september 2018.
Udkast til principper for forældresamarbejde Et stærkt samarbejde mellem forældre og personale skal styrke vores fælles indsats for børn og unges trivsel.
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Kvalitet Latin ”Qualitas” betyder beskaffenhed, art eller egenskab. At noget har den egenskab, der passer til de opgaver, det skal bruges til. I mødet med mennesker er kvalitet noget man først kan udtale sig om efter den er oplevet. Kvalitet oplever man først, når man har oplevet ikke-kvalitet og ikke-kvalitet oplever man først når man har oplevet kvalitet. Det afhænger af forventninger og indsigt.

Professionalisering og demokratisering Hvis uddannelsesinstitutioner skal kunne modvirke tendensen til udefra kommende styring skal selvrefleksionen styrkes gennem professionalisering og demokratisering. Den enkelte organisation må sætte kritisk lys på sin egen virksomhed for at nå frem mod at blive en bedre uddannelsesinstitution. Den didaktiske rationalitet er modvægt politiske krav om effektiv målstyring og målelig kvalitetsudvikling.

Organisationsdidaktik og kompetenceniveauer Konsistens betyder i forbindelse med organisationen evnen til at evaluere den indbyrdes sammenhæng mellem mål, indhold og metode i en given læseplan for undervisning eller for organisationens selvlæring Realisering betyder evnen til at se sammenhængen mellem intentionen i en given læseplan og de faktiske muligheder for at realisere den. Det bliver ikke kun vigtigt at kunne se sammenhængen internt i organisationen, men også at kunne vurdere læseplanens mulighed for at blive gennemført Kritisk drøftelse af selve grundlaget for læseplanen, som i organisationssammenhæng betyder evnen til, at kunne udsætte sig for kritik og deltage aktivt i debatten.

K1 som drejer sig om, at lærerne skal være kompetente til at planlægge, gennemføre og evaluere undervisningen. Funktionshandlingerne på dette niveau bliver, at undervise i forhold til en given plan for organisationsmedlemmerne hvor lærer/elev bliver centrale. Dygtighed og kvalitet i planlægning, gennemførelsen og evaluering af undervisningen bliver altså organisationens første kompetenceniveau. K2 drejer sig om, at lærerne er kompetente til, at fortolke og selv være med i udarbejdelsen af læseplaner. Funktionshandlingerne på dette niveau bliver ikke at planlægge, gennemføre og evaluere undervisningen, men at overveje, planlægge og evaluere undervisningen i forhold til overordnede mål og principper. Her bliver kommunikationen med de ansatte som kolleger væsentlige. Lykkes dette, mener Dale, at skolen opstår som organisation og derved får et behov for at udvikle organisationsdidaktik K3 drejer sig om, at lærerne skal være kompetente til at kommunikere i og konstruere didaktisk teori. Funktionshandlingerne bliver at fremføre argumenter for at begrunde standpunkter og at drøfte begreber. Systematisering af funktionshandlingerne fører til en forskningspraksis som bl.a. betyder, at fremføre argumenter i ordnet form. Det betyder, at det overordnede i forbindelse med en professionel organisation er, om der udvikles og anvendes teori i forhold til organisationens aktiviteter.

Figur 4.1. Styringshistorik.

Benchmarking Benchmarking er systematiske sammenligninger med erfaringsudveksling og forbedring for øje Benchmarking er dermed et værktøj, som ledere og medarbejdere i den offentlige sektor kan anvende til at lære af de gode erfaringer, tænke nyt og gribe opgaverne anderledes an med henblik på at styrke service, kvalitet og effektivitet. Benchmarking betyder populært sagt, at der foretages løbende og systematiske sammenligninger for eksempel mellem flere organisationer eller indenfor den enkelte organisation. Det handler om erfaringsudveksling og om at skabe afsæt for forbedringer.

Både generelt og på institutionsniveau står den offentlige sektor over for en række centrale problemstillinger: Hvor og hvordan kan vi forbedre effektivitet og kvalitet, uden at det nødvendigvis koster flere penge? Hvordan finder vi frem til et realistisk ambitionsniveau for resultatkrav i eksempelvis kontraktstyringen? Hvordan skaber vi et vedvarende pres for fornyelse i den offentlige sektor?

Der er fokus på output og outcome - effekten eller nytten af processen

Effektive skoler Hvad kendetegner de »højt præsterende skoler« sammenlignet med andre skoler på følgende hovedspørgsmål: Hvordan foregår ledelsen og styringen af skolen – og hvordan er samspillet mellem medarbejdere og ledelse? Hvordan er skolen organiseret, er der udviklet bestemte arbejdsgange for aktiviteter på skolen fx omkring årsplaner, og er der en bestemt organisationsstruktur fx for lærersamarbejdet? Hvad karakteriserer lærergruppen og dens indbyrdes relationer? Hvad karakteriserer elevgruppen? Hvilke værdier vægtes på skolen? Hvilke forhold fremmer elevernes læring?

En klar og synlig ledelse 1. En klar og tydelig ledelse 2. En ledelse der er synlig 3. En ledelse, der superviserer og vejleder sit personale 4. En ledelse, der følger op på sine beslutninger 5. En ledelse, der går i dialog med sine medarbejdere og lytter til dem 6. 6. Fælles handlinger

En velorganiseret skole 1. Aktiviteter er planlagte og velstrukturerede 2. Der er klare aftaler og arbejdsgange 3. Der er taget højde for fremtidige udfordringer 4. Der er i særlig grad intensiv undervisning og evaluering midt i skoleforløbet

En velfungerende lærergruppe 1. Unge og ældre lærere mødes i et teamsamarbejde 2. Lærerne bruger hinanden til gensidig faglig sparring 3. Lærerne vægter i høj grad udvikling af elevernes faglige færdigheder 4. Elevernes sociale udvikling er også vigtig

Læringsorienterede elever 1. Eleverne vægter en faglig indlæring højt og det at få gode evalueringer

Et tydeligt værdigrundlag 1. Værdigrundlaget står klart for alle 2. Værdigrundlaget er velintegreret i skolens hverdagspraksis

Seks skoleprofiler Den anarkistiske skole Den lærerstyrede skole Den demokratiske skole Den målstyrede skole Den disciplinerede skole Den traditionsbundne fagligt orienterede skole

Tabel 4.2 Statistisk signifikante forskelle med godt præsterende skoler og mindre godt præsterende skoler Godt præsterende skoler (11 skoler med 227 lærere) Mindre godt præsterende skoler (4 skoler med 80 lærere) Arbejder i selvstyrende team 60% 29% Forældrene føler et stort medansvar for klassens sociale liv 57% 43% Arbejder med træning af færdigheder 41% Deltager i et udviklingsprojekt 31% 44% Arbejder bedst med fælles årsplan i lærerteamet 73% 85% Arbejder (rent faktisk) med fælles (i lærerteamet) årsplan på klasseniveau 58% 78%

Effektive skoler. Skoler der ved, hvad de vil