Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Grundliggende principper

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Grundliggende principper"— Præsentationens transcript:

1 Grundliggende principper
Lektion 2 Grundliggende principper Indhold: De 8 kvalitetsstyringsprincipper Kvalitetscirklen (PDSA)

2 De 8 kvalitetsstyringsprincipper
Kundefokus Lederskab Involvering af mennesker Procesorientering Systemorienteret ledelse Løbende forbedring Faktuel beslutningstagning Gensidigt fordelagtige leverandørrelationer DS/ISO 9000:2000

3 Kundefokus 1. Kundefokus
Virksomheder er afhængige af deres kunder, og de bør derfor forstå nuværende og fremtidige kundebehov, opfylde kundekrav og stræbe efter at overgå kundernes forventninger. Kunder = Patienter & pårørende

4 Hvad er kvalitet? Kundens følte behov = forventninger Kundens følte behov Kundens udtrykte behov Kundens udtrykte behov Forstået kundebehov Virksomhedens oplevede kundebehov Virksomhedens planlagte kvalitet Planlagte serviceydelse Leveret serviceydelse Leveret kvalitet Det latinske ord for kvalitet (Qualis): “ Sådan som tingene virkelig er “ Kundens oplevelse Kundens oplevelse 5 4 3 2 1 Leveret kvalitet Leveret kvalitet Manglende kvalitet Manglende kvalitet

5 Lederskab 2. Lederskab Ledere skaber en helhed af formål og udviklingsretning for virksomheden. De bør skabe og opretholde det interne miljø i virksomheden, hvori medarbejderne kan blive fuldt involveret i at nå virksomhedens mål.

6 Alice i Eventyrland Vil du ikke nok fortælle mig, hvilken vej jeg skal gå for at komme herfra ….? Det afhænger jo en del af, hvor du vil hen, sagde katten. Bare jeg kommer et eller andet sted hen, føjede hun til som en slags forklaring. Åh, det gør du sikkert, sagde katten, når bare du går tilstrækkeligt langt. Lewis Caroll

7 Involvering af medarbejdere
Medarbejdere på alle niveauer er det væsentlige i en organisation, og deres fulde involvering gør det muligt, at deres evner anvendes til gavn for organisationen.

8 Procesorientering 4. Procesorientering
Et ønsket resultat opnås mere effektivt (ressourcerelateret) , når aktiviteter og tilhørende ressourcer styres som en proces.

9 Systemorientering 5. Systemorienteret ledelse
At identificere, forstå og styre indbyrdes relaterede processer som et system bidrager til organisationens effektivitet (resultatorienteret og ressourcerelateret) med hensyn til at nå dens mål.

10 Psykiatricenter Midt Ledelsesprocesser Støtteprocesser Ansvar &
- Databaser - Udviklingssamtale Ansvar & Beføjelser Analyse & handling Tilfredsheds- undersøgelse Intern & ekstern audit Klager Kvalitetsmål Risikostyring Udvikling Beredskab Psykiatricenter Midt Borger Henvisning Visitering Modtagelse Ind- læggelse Ambulant Diagnosticering, behandling & pleje Udskrivning Udskriv- nings- samtale - Indlæggelse - Lokal - Daghospital - Skadestue - Tilsyn - Vurdering - Konsulentydelser - Anonyme patienter - Rådgivende kontakt - Administration - Praktisk - Visitering - Indlæggelsessamtale - Visitaionssamtale - Varsling - Udslusning - Planlægning - Ambulant - Afsluttet - Medicinering - Samtaler - Opfølgning - Kost & motion - Skærmning - Terapi - Undervisning - ECT - Vurdering af behandling Støtteprocesser - Patienter - Pårørende - Intern/Ekstern - Mødestruktur - Konferencer - Intern - Ekstern - Journaler - Love Kommunikation Undervisning Dokument - styring Indkøb Infrastruktur Træning & af personale Ernæring - Patienter - Pårørende - Depot Hygiejne Rengøring - Introduktion - Vedligeholdelse - Videre udvikling - Køkkenfunktion - Diætister - Identifktion - Teknik - Portør - Affald

11 Løbende forbedring 6. Løbende forbedring
Løbende forbedring af organisationens samlede præstation bør være et permanent mål for organisationen.

12 Kvalitetscirklen - PDSA
Mål A s Systemet får hjulet til at dreje rundt og forhindrer, at det ruller baglæns! Mål

13 Faktuel beslutningstagen
Effektive beslutninger er baseret på analyse af data og informationer.

14

15 Gensidigt fordelagtige leverandørrelationer
En organisation og dens leverandører er afhængige af hinanden, og en gensidigt fordelagtig relation øger begge parters værdiskabende evne.

16 Refleksion !


Download ppt "Grundliggende principper"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google