De skriftlige eksamensopgaver i engelsk

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Krav til informationsformidling
Progression i de større skriftlige opgaver:
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
AT og faget Engelsk På de følgende dias får du nogle gode tips til, hvordan faget engelsk mest hensigtsmæssigt indgår i AT-eksamen.
Skolebestyrelsens opgaver
Det Internationale Område Studieområde 3/
Dansk Prøve 3 maj/juni 2012 Tilmelding til PD3 på IA vil ske i marts
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Grammatik hvorfor og hvordan?
Studieretningsprojekt
Strategier Kommunikationsstrategier Forståelsesstrategier
Projekt i billedkunst Resten af tiden.
NP struktur - Eller hvordan engelsk er nominelt, mens dansk er verbalt.
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Skriftlighed i undervisningen INTERNATIONAL ØKONOMI
Folkeskolens afgangsprøve
Lidt om danskundervisningen Sådan skal I helst ikke se ud efter endt undervisning!
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Synopsis VIP3/2012.
CAS i matematikundervisningen Middelfart
Temadage i kulturområdet Studieområdet del 1: 3 områder: Det samfundsøkonomisk/samfundsfaglige - område Det erhvervsøkonomiske område Sprog- og kulturområdet.
Undervisningsforløb i 8. klasse.
Case-studiets 7 skridt 1.Læs og forstå casen og afklar/tydeliggør ukendte begreber/ord 2.Opstil problemer/begreber som skal studeres 3.Brainstorm for at.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Samfundsfaglig metode – kapitel 25 Samfundsfagsbogen Kureer, 2012
Skriftlighed i biologi
Synopsis VIP13 HH3.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Skriftlig dansk efter reformen – januar 2007
Årsplan – en kort en lang
Celle.
Værkstedsundervisning
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Tekstanalyse og –historie (F07) Session One. Agenda  Introduction: Aims and Means  Drama I: Susan Glaspell, Trifles.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 1.For at komme tilbage.
SKABELON.
Sprogbaseret læring i naturfag
Skrivekursus 1.e ..
 Engelsk er et valgfag – det strækker sig fortrinsvis over sammenlagt 10 dage fordelt over de første to skoleperioder  Det betyder, at du har mulighed.
Genrer Konference om ny skriftlig eksamen i fransk og spansk Nyborg Gymnasium 22. oktober 2015.
KNÆK KODEN Selvvalgt problemstilling. Tidsplan TidspunktAktivitet 25. maj (5.-8. lektion) Kursus i synopsis, knæk koden, samt vejledning efter træffetider.
Præsentation af opgaven Tysk fortsætter A stx Konference om ny digital skriftlig prøve med adgang til internettet Fredericia den Mette Hermann.
Studieretningsprojektet Anette Lind. Hhx-bekendtgørelsen § 22 Studieretningsprojektet skrives i 2 eller 3 fag med udgangspunkt i et studieretningsfag,
De taksonomiske niveauer i skriftligt arbejde på HHX.
1 FoU-projekt om studieretningsprojekt i de økonomiske fag 5. september 2007 Vejle Handelsskole.
Få mest ud af opgaveskrivningen: For-arbejdet Opgaveformuleringen
Orientering om Større Skriftlig Opgave 2017
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
KNÆK KODEN.
Erfaringer med brug af 7-trins-skalaen, DPU 27. august 2007
KNÆK KODEN.
Skriveperiode (synopsis)
KNÆK KODEN.
Fagdidaktisk kursus i biologi
Eksamen er den flittige elevs fest… ER IKKE EN TEST AF JER..
Bedømmelse af vejledende opgave 1
Naturfag.
Eksamen på B-niveau Af Signe Elise Bro, formand for Religionslærerforeningen og medlem af ministeriets læreplansudvalg.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Infomøde om synteseopgaven
På stx og hf efter reformen
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
Dansk på GF2.
KNÆK KODEN.
PRØVEN I SKRIFTLIG TYSK
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

De skriftlige eksamensopgaver i engelsk Nogle af principperne Gitte Vest Barkholt

Principper Opgaverne skal afspejle læreplanerne – der prøves i læreplanernes indhold Det sproglige aspekt af faget skal testes Opgaveformuleringerne skal være - klare og entydige - må ikke kræve implicit kultur- eller samfundsklasse/gruppe betinget viden - være formuleret i normalt sprog Klare ordgrænser Alle elever/kursister skal kunne skrive i de frie opgaver

Prøvens overordnede struktur Delprøve 1 – den sproglige opgave - grammatiske regler - sprogfornemmelse Delprøve 2 – Tekstbaseret opgave - besvarelser i form af fx: referat, redegørelse, diskussion, kommentering (sagprosa) - essay i sammenhæng (skønlitteratur)

STX B Delprøve 1 – den sproglige opgave: A: Grammatiske rettelser + forklaring B: Bredere grammatisk emne testes C: Sproglige iagttagelser D Oversættelse af sætninger

STX B A: Grammatiske rettelser + forklaring a) I dislike to go by bus Delprøve 1 – den sproglige opgave A: Grammatiske rettelser + forklaring a) I dislike to go by bus Der skal altid en ing-form efter dislike b) Johns wife never showed up John er ejefald, og der mangler en apostrof

STX B B: Bredere grammatisk emne testes, fx: Delprøve 1 – den sproglige opgave: B: Bredere grammatisk emne testes, fx: - Identifikation af ordklasse - Bøjning af verber - Brug af artikel - Brug af apostrof

STX B C: Sproglige iagttagelser, fx: Afvigelser fra standardsprog Delprøve 1 – den sproglige opgave C: Sproglige iagttagelser, fx: Afvigelser fra standardsprog - slang - utraditionelle sammentrækninger - dialektpræget sprog Stilistiske iagttagelser - sammenligning mellem to lejer - udpræget formelt el. uformelt sprog

STX B D: Oversættelse af sætninger (ca 5 stk), fx: Delprøve 1 – den sproglige opgave: D: Oversættelse af sætninger (ca 5 stk), fx: a) En hel dags arbejde var spildt A whole day’s work was wasted b) Robert, min nabo, har lært sig selv spansk Robert, my neighbour, has taught himself Spanish

STX B Delprøve 2 - tekstopgaven: Vælg mellem sagprosa eller skønlitteratur Sagprosa: separate opgaver på stigende abstraktionsniveau: - indsamling af oplysninger - sammenligning/redegørelse - diskussion Litteratur: sammenhængende besvarelse i essayform

Definitioner A summary: som vi plejer at definere det. An outline: En koncentreret behandling af et bestemt emne (tæt på summary). A comment (”comment on”): iagttagelser, der udtrykker den skrivendes egne meninger, holdninger eller vurderinger. An account (”give an account of”): en beskrivelse af fakta, tilstande eller handlinger; en redegørelse for eller fremstilling af grunde, årsager eller motiver. An article: en sagprosatekst, der normalt udgør en selvstændig del af en udgivelse (fx et tidsskrift eller blad). Short essay: en kort afsluttet tekst med argumentation/kommentarer.

Vægtning af de to delprøver ved bedømmelse 1. delprøve giver eksaminanden mulighed for at vise sin evne til at træffe korrekte ortografiske og grammatiske valg. Vurderingen af 1. delprøve indgår med 1/5 i den samlede vurdering 2. delprøve er absolut den vigtigste og indgår med 4/5 i den samlede vurdering

Besvarelsernes længde delprøve 2 HF B: 600-900 ord STX B: 700-900 ord STX A: 700-900 ord (A) og 200-300 ord (B) Max grænsen er sat ud fra en forventning om, hvad eksaminanderne kan overkomme, men også for at signalere sproglig og indholdsmæssig præcision. Hvis disse elementer er til stede, indgår overskridelser i sig selv ikke som et væsentligt element i bedømmelsen.