Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Fagdidaktisk kursus i biologi

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Fagdidaktisk kursus i biologi"— Præsentationens transcript:

1 Fagdidaktisk kursus i biologi

2 Fagdidaktisk kompetence
Omsætte faglige mål til læring Forstå læreplanernes baggrund, uddannelsespolitik, læringsteori, fagtraditioner Hvorfor skal eleverne i det hele taget have biologi? Hvad bidrager faget med? Planlægge og udføre forløb og undervisning Vælge hensigtsmæssige undervisnings- og arbejdsformer Mestre arbejdsformer.. Fagligt samspil med andre fag Evaluering – mundtligt og skriftligt

3 Mellem to bekendtgørelser…
Nye elever fra 2107 – ny bekendtgørelse Elever, der er startet før 2017 (som hovedregel) gl. bekendtgørelse

4 Hvor finder jeg det? Hvor mange undervisningstimer er der til biologi C? Hvilke faglige mål gælder for biologi B, HTX, 2017? Hvilke sikkerhedsregler gælder for laboratorieundervisningen? Hvor er de gamle skriftlige eksamensopgaver i biologi A? Hvad må de studerende have med til forberedelse af mundtlig eksamen?

5 Den formelle tilgang Love Bekendtgørelser (STX, HTX, HF) Læreplaner
Uddannelsens formål (§ 1) Bekendtgørelser (STX, HTX, HF) Opbygning, indhold, timetal med meget mere.. Læreplaner Identitet og formål Faglige mål og fagligt indhold Tilrettelæggelse Evaluering Vejledninger Præciserer, kommenterer og uddyber læreplan Eksamensbekendtgørelse Karakterbekendtgørelse

6 Hvor mange undervisningstimer er der til biologi C?
Lov om de gymnasiale uddannelser: § 19. Stk. 6. I den 3-årige uddannelse til almen studentereksamen er undervisningstiden for den enkelte elev mindst timer, og den overstiger normalt ikke timer. Fordybelsestiden er mindst 500 timer for den enkelte elev. Bekendtgørelse om de gymnasiale uddannelser: Bilag 1: Fordelingen af undervisningstid og fordybelsestid i fag og forløb i de gymnasiale uddannelser. Øvrige fag på c-niveau: 75 timer Står desuden i det indledende afsnit i vejledningen til biologi A/B/C

7 Hvilke faglige mål gælder for biologi B, HTX, 2017?
Læreplan for biologi B, HTX, 2017: S Ses desuden uddybet i vejledningen

8 Hvilke sikkerhedsregler gælder for laboratorieundervisningen?
Arbejdstilsynet: Elevers praktiske øvelser på de gymnasiale uddannelser Link fra vejledningen Særligt for arbejdet med genteknologiske forsøg Kræver deltagelse i særligt tilrettelagt kursus Indberetning til Arbejdstilsynet (til fagkonsulenten)

9 Hvor er de gamle eksamensopgaver i biologi A?

10 Hvad må de studerende have med til forberedelse af mundtlig eksamen i biologi C, STX, 2017?
Fra Vejledningen: Der er i læreplanerne i biologi ikke stillet specielle krav til hjælpemidler ved de mundtlige prøver, og derfor er brugen af hjælpemidler til den mundtlige prøve reguleret af bestemmelserne i eksamensbekendtgørelsen. Eksamensbekendtgørelsen: § 15. Under prøverne er anvendelse af hjælpemidler, herunder elektroniske, tilladt, jf. dog stk. 2, medmindre der i reglerne for den enkelte uddannelse er fastsat begrænsninger. Stk. 2. Eksaminanden har under prøver, der er underlagt tilsyn, alene adgang til internettet, for så vidt angår egne læremidler, egne notater og egne arbejder.

11 Metoder og traditioner i biologi
Øget fokus på faglighed Krav om at eleverne kender (og kan anvende) bestemte metoder (Bio A) Kogebogsøvelser, IBSE, PBL ?? Hvor er vi nu? ”Sådan plejer vi at gøre”..!

12 Fagligt samspil - Biologi har en stærk tradition for at samarbejde med andre fag – både indenfor naturvidenskab og udenfor fakultetet. NV, SOP, AT, SRO, SRP, NF… Hvad er det biologi kan særligt for de naturvidenskabelige fag? Stor variation i metoder Relativt let at måle på fænomener og processer i biologi – til gengæld er resultaterne ikke altid entydige… Eksperimenter danner baggrund for analyse Kan bidrage på alle taxonomiske niveauer (diskussion af etiske, eller samfundsvidenskabelige problemstillinger) Undlad at indgå i problembaserede opgaver hvor biologi kun optræder på redegørende niveau…

13 Samlet naturfagsstrategi på vej
Styrket motivation og faglig fortælling Alle børn og unge skal kende vigtigste principper (Naturvidenskabs ABC) National kampagne – den store fortælling Fagligt og didaktisk endnu dygtigere undervisere i naturvidenskab Fokus på at styrke undervisernes engagement og passion for deres fag Øget fokus på fagdidaktik fremfor almen didaktik Massiv kernefaglig og fagdidaktisk efteruddannelse Kontinuerligt faglig fornyelse af naturvidenskabelige fag Nye fag i grundskolen – teknologiforståelse Refokusering af faget Natur og Teknik Styrket talentudvikling og øget vidensdeling og forankring Fra forskere til klasseværelset Lokal prioritering og faglige netværk Facilitering af øget samarbejde mellem grundskole og ungdomsuddannelser Naturvidenskabskoordinator på skolerne


Download ppt "Fagdidaktisk kursus i biologi"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google