VW: Cooperative Learning (CL) - Introduktion, inspiration, erfaringer, videndeling HRS – tirsdag/torsdag, uge 1, 2011 PROGRAM Velkomst, VW, program Kort.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Workshop Cooperative learning
Advertisements

Overordnet målsætning:
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Cooperative learning på SOSU Nord, Vendsyssel
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Faglig læsning Dagsorden
Struktur: ”Quiz og byt”
Roskilde Tekniske Skole
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Undervisningsplanlægning
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Strukturer velegnet til…
De sidste undervisningstimer
Bytte   PowerPoint  .
Vold og job Viden, inspiration og værktøjer : Velkommen 12.15: Hvad ved vi om vold og trusler? 12.50: Spil dig til en god dialog 13.20: Pause 13.35:
Darum skole 4. november 2013.
’opfundet’ af Dr. Spencer Kagan
Erhvervsfaglige kompetencer
MUNDTLIG FREMSTILLING
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Talentinternat modul 3..
Formålet At rumme børn i vanskeligheder i klassen.
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
”Hvordan kunne vi også arbejde med teksterne?”
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Projektlederens rolle(r)
Side 1. Deltagerne i undersøgelsen Undersøgelsen af elevtilfredsheden i efteråret 2003 har principielt omfattet alle EUD-elever på såvel grundforløb som.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Karl Henrik Flyums model
Program Opfriske de centrale værktøjer i Den motiverende samtale
FREDERICIA GYMNASIUM OG HF KULT-FAGET CHRISTINA SPANGGAARD, SEPT. 2011
Cooperative Learning Workshop 4
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Cooperativ learning - også kaldet CL
Procesværktøjer.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Vejlederens kommunikation
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Refleksioner og opsamling ift. i går
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Skanderborg-Odder Center for Uddannelse. Incitament til at søge Hold Fast midler:  Lektiecafé sidst på dagen virker ikke så optimalt: elever udebliver/er.
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Udvid din didaktiske værktøjskasse.
Skanderborg-Odder Center for Uddannelse.  Baggrund for at søge Hold Fast midler  Hold Fast – introduktion  Hold Fast – introduktion: elevkommentarer.
Læreren som læringsleder
Program: Præsentation af teorien og praktiske øvelser CL på Ejby skole Spørgsmål og dialog Cooperative Learning.
Dialogredskab - uddannelsesparathed. Hvordan er redskabet blevet til? Samarbejdsprojekt Involvering af de unge Støtte fra region Syd.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Cooperative Learning i sprogfagene  Hillerød, Vejle og Aalborg Helle Kirstine Petersen.
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Kurser der virker Akademimøde 26. oktober Hjemmeopgaven: Hvad er det vi vil have ud af kurset TRANSFER.
Modul 3.3 – At arbejde med læring
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Sauntehus Cooperative Learning.
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

VW: Cooperative Learning (CL) - Introduktion, inspiration, erfaringer, videndeling HRS – tirsdag/torsdag, uge 1, 2011 PROGRAM Velkomst, VW, program Kort introduktion til CL Repetition Teams Erfaringer og eksempler v. SK PAUSE Erfaringer og eksempler v. MSC Erfaringer og eksempler v. SPO Idéer og videndeling Proces og anbefalinger Fremadrettede tiltag på HRS Strukturer, bl.a.: Ekspert-puslespil Ordet rundt Resumé-pas Fang en makker Svar-bazar Sorteringsspil Tre til te (Møde på midten) Giv en få en HRS, SPO, januar 2011

Cooperative Learning (CL) Undervisning med samarbejdsstrukturer Den meget strukturelle tilgang til CL er udviklet af Spencer Kagan, Californien 2

Cooperative Learning Inkluderende og rummelig læringsstrategi CL er et pædagogisk værktøj med flere dimensioner end traditionelle undervisningsmetoder Metoder/opskrifter, der er afprøvet og virker i praksis…

Den danske udgave…. Jette Stenlev - Cooperative Learning, undervisning med samarbejdsstrukturer, Forlag Malling Beck, 2006 En nyformulering på dansk tilpasset det danske skolesystem og målrettet undervisere En bog med fokus på praksis og med mange konkrete eksempler på strukturer og deres anvendelse i forskellige fag

– Cooperative Learning Repetition – Cooperative Learning ”Ekspert-puslespil” lyserød = Teori Lysegul = Strukturer Lysegrøn = Team og management Hvid = Erfaringer og anbefalinger ”Ordet rundt ”Resumé-pas”

”Fang en makker” A. På hvilke måder har du udviklet dig som lærer/i forhold til CL inden for de sidste 1-2 år ? (en 1’er+3’er finder sammen og 2+4)

”Fang en makker” B. På hvilke felter ønsker du at udvikle dig som lærer/i forhold til CL i de næste 1-2 år? (1+2 finder sammen og 3+4)

”Fang en makker” C. Del dine foreløbige og væsentligste tanker om CL/idéer til CL i din undervisning! (en 1’er+2+3+4 finder sammen)

Teambuilding aktiviteter Udfyld ”jeg er…” Fire på stribe… Magiske stjerner (hvis jeg var en/et…) Team-interview Min partners (skulderpartners) liv… Min tidslinie Team-navn, team-maskot Formateringer Puste bordfodbold Møde på midten

Erfaringer og eksempler V. Stig V. Maria

Idéer til brug af strukturer ”Tænk-par-del” Udvælg 1 el. flere af strukturerne fra i dag Kom med idéer til/eksempler på, hvor/hvordan strukturerne kunne anvendes i dine fag/på forløb Udfyld KUN ”giv en” siden!

Eksempler på brug af strukturer Afklaringsude: ”Quiz og byt” ”Find en der…” ”Teaminterview” ”Møde på midten” ”Stå og del” ”Teambuilding”

Eksempler på brug af strukturer Videndeling af emner/temaer: ”Ekspertkarrusel” ”Ekspert-puslespil” ”Teamrokade” ”Stå og del” ”Giv en få en”

Eksempler på brug af strukturer Idégenerering: ”Møde på midten” Opgaveløsning: ”Par-tjek” ”Team-rokade” Repetition: ”Dobbeltcirkler” ”Huskesedler” ”Ordspind”

Eksempler på brug af strukturer STOP-strukturer: ”Tænk-par-del” ”Ordspind” ”Fang en makker” ”Bordet el. Ordet rundt”

ORSPIND Fælles/team ordspind Emner ift.:

Vidensdeling af idéer ”Giv en – få en” Trin: Alle har et ”giv en/få en-ark”, hvor ”giv en”–siden er udfyldt Alle rejser sig, går rundt imellem hinanden og signalerer, at man er klar til at bytte idéer (hånden op!) Alle finder en ledig partner fra et andet team og man præsenterer nogle idéer for hinanden. Hver af partnerne tager en idé fra hinanden, som man ikke har i forvejen og skriver den på sin ”få en”-side Takker, rækker hånden i vejret og finder en ny partner Når tiden er gået/”få en”-siden er udfyldt vender man tilbage til sit eget team og deler de nye idéer (evt. i ”Ordet rundt”) SPO, HRS, 2011

CL i praksis - Hvor skal jeg begynde? Råd/anbefalinger – den korte udgave!: Afstem hvor muligt rum/indretning Tag udgangspunkt i et konkret fag, et emne, en introduktionsdag/uge, korte forløb Indtænk CL i eksisterende materialer/forløb Brug enkle og kendte strukturer i begyndelsen Brug bogen! Overvej nøje din introduktion af CL Brug enkle management-værktøjer Videndel erfaringer på skolen

Øvrige anbefalinger Officielle CL-kurser (1-4), NCE

Tiltag på HRS Interne faglige CL-workshops? Deling af CL– materialer, fag-inddelt, intranet Filmklip af CL-strukturer Månedens struktur  CL på fælles møder, - succeshistorier/udfordringer m.v CL-depot Individuel CL-vejledning, supervision Vejledning i lærerteams/hold Observation af CL

Cooperative Learning God fornøjelse…. Susanne Poulsen spo@hrs.dk

Cooperative Learning Teori, erfaringer og anbefalinger

CL’s anvendelsesmuligheder generelt Til alle alderstrin Alle uddannelsesinstitutioner I alle undervisningssituationer I alle fag Møder m.m.

Klasseværelset/teorilokalet - Scenarier A: Traditionel klasseundervisning, læreren i centrum, stor lærerafhængighed, kommunikation mellem lærer/én elev/deltager, nemmeste valg = passiv B: Gruppeorienteret, elevcentreret, samarbejdsevne er en forudsætning , nemmeste valg = ? C: CL , gruppeorienteret + brug af metoder/strukturer med indbyggede SPIL-principper, nemmeste valg = aktiv

A, B og C m. Cooperative Learning

Cooperative Learning  Lærerstyret men elevcentreret undervisning Læring gennem systematisk brug af samarbejdsmønstre/strukturer Læring i fællesskaber, gennem interaktion Læring gennem aktivitet (kan ses og høres) Læring gennem kommunikative processer Meget synlig og tydelig pædagogik Brain-friendly teaching/learning

Tænkningen bag CL Læringssyn: Socialkonstruktivistiske læringstænkning Læring er en social proces Læringssyn: Socialkonstruktivistiske læringstænkning Heterogene grupper/teams giver de bedste resultater for stærke såvel som svagere elever Læring i zonen for den nærmeste udvikling Vi lærer bedst, når vi praktiserer/er aktive i indlæringsprocessen

CL er Brain-friendly teaching 5 principper for læring: Tryghed Næring til hjerne, fysisk aktivitet Social, interaktion Positive følelser Processer, episoder

De 6 nøglerne i CL SPIL principper S T Teams R U Management K Samarbejde U R Sociale færdigheder E

Hvad er en struktur? En struktur er et indholdsfrit samarbejdsmønster, der trin for trin definerer, hvordan eleverne interagerer med hinanden og stoffet INDHOLD + STRUKTUR = AKTIVITET Samme struktur kan anvendes igen og igen med forskelligt indhold Alle strukturer har indbygget SPIL-principperne og repræsenterer forskellige lærerprocesdomæner

CL-strukturer I alt ca. 100 (46) strukturer Strukturerne kan anvendes enkeltvis eller i kombinationer; mulighederne uendelige Strukturerne er vidt forskellige i opbygning og kompleksitet, kan trindeles (trin1-8)

Principperne i CL-strukturerne SPIL-principperne - Samtidig interaktion - Positiv indbyrdes afhængighed - Individuel ansvarlighed - Lige deltagelse Læreprocesdomæner - Teambuilding - Classbuilding - Viden og færdigheder - Tænkefærdigheder - Kommunikative færdigheder - Videndeling Organisering: Klasse/team/par Se prikdiagram!

Enkle CL-signaler og management-værktøjer Bordopstilling (som her!) Heterogene teams Stille-signal Brug begreberne: Skulder- og frontpartner Korte og lange stemmer Tre-før-mig (makker, team, class, lærer) Nummerering, farvekoder Team- og student-selector Tidsstyring (timer-tools) CL-materialer, plakater m.v

Generelle erfaringer med Cooperative Learning Kan inkludere og rumme flere/alle elever Effektiv differentiering (v. udnyttelse af fællesskabet) Læringsfællesskaber på tværs, styrker relationer Giver eleverne tryghed til at turde, selvtillid Øger elevaktiviteten , motivationen, engagementet Udvikler eleven både fagligt, personligt og socialt Styrker kommunikative færdigheder i faget/stoffet Karaktergennemsnit stiger Mangedobler lærerens metodiske ”værktøjskasse”

Lærernes vurdering af CL FoU - Interviews, samtaler, vejledning, observation, interne kurser m.v Fordele: • Eleverne deltager mere, end de plejer i undervisningen • Eleverne er mere koncentrerede, end de plejer • De svage elever bliver positivt ”tvunget” til at sige noget • Der er lidt mere styr på de alt for dominerende elever Eleverne er gladere, er mere hjælpsomme osv. osv. • Det er målbart, at eleverne bliver bedre rent fagligt • Der er færre elever, der klarer sig dårligt Vi varierer undervisningen mere…

Elevernes vurdering af CL FoU - Interviews, samtaler, vejledning, observation, interne kurser m.v Fordele: • Man forstår meget bedre meningen med det, man skal lære • Det er dejligt, at man ikke skal sidde ned hele tiden • De elever, der er generte, får løsnet op • Man lærer hinanden meget bedre at kende • Kommunikationen bliver meget bedre • Stemningen i klassen er ikke nær så trykket, som den normalt er • Vi får gang i mange flere diskussioner • Man er fri for al den tavle-undervisning • Tilgodeser de lever, som er lidt usikre • Bedre udveksling af erfaringer og ideer • Meget mere gang i undervisningen • Tiden går hurtigere

Elevers umiddelbare oplevelse FoU - Interviews, samtaler, vejledning, observation, interne kurser m.v ”Det har været fantastisk! Og det virker!” ”Vi har aldrig lært så meget på et forløb. Jeg har lært 50 % mere og jeg har lært 70 % mere” ” Før sagde jeg aldrig noget. Nu plaprer jeg løs. Nu deltager jeg i diskussionerne. Og så går læreren jo rundt og nu kan han se og høre, at jeg jo kan noget. Det kunne han jo ikke før” ”Jeg kan huske mange flere ting end jeg kunne før. De andre gange jeg har været på skoleophold, er det hele gået i glemmebogen” ”Før faldt jeg i søvn i timerne – nu er jeg aktiv hele tiden” ” De gammeldags undervisningsformer holder bare ikke i år 2009” ”Jeg er blevet gladere. Det kan hele min familie og min kæreste mærke”

CL i praksis, opstart - Erfaringer, råd og anbefalinger Afstem hvor muligt teori-rum/indretning Introduktion af CL er MEGET vigtigt Brug gerne CL fra starten med et hold Start med CL i enkelte fag, kortere forløb Gå forsigtigt frem - afprøv 2-3 strukturer på ”hjemmebane” og bliv fortrolig med disse før du anvender flere strukturer Indtænk strukturer i eksisterende materiale, vendt med at udvikle nyt Vendt med/undlad fast teamdannelse - lav i stedet teamdannelse fra dag til dag/fag til fag Max 50 % Cl og ellers ”almindelig” undervisning Vær opmærksom på og reager hurtigt på elevernes signaler i forhold til anvendelse/modtagelsen af CL Del erfaringer og materialer med lærerkollegaer

Introduktion af CL-strukturer - Erfaringer, råd og anbefalinger Gennemgå altid strukturen grundigt Formidl strukturen såvel auditivt som visuelt (f.eks. på PowerPoint, plakater, kopier) Demonstrer strukturen for eleverne Beskriv strukturen i bidder, trin for trin Tjek forståelsen hos eleverne

Elevteam - Erfaringer, råd og anbefalinger Vent eller undlad helt fast teamdannelse i EUD, lav heterogene teams fra dag til dag/fag til fag (især grundforløb) Team af 5 bedre end teams af 3 elever Ved ulige antal kan 2 elever arbejde som såkaldt ”tvilling” Støjniveauet øges, når mange taler i Cl på samme tid – brug ”korte/lange stemmer” Brug begreberne ”skulderpartner/frontpartner” aktivt i team-samarbejdet

Lærersamarbejdet - Erfaringer, råd og anbefalinger Vigtigt med opbakning omkring CL Koordiner brugen af strukturerne på hold, så der ikke sker overlapning Læg strukturerne ind på lektionsplaner og videndel disse med kollegaer Del planer og materialer med andre, således at CL i fagene spredes og optimeres

Foreløbige erfaringer med CL, HRS - indsamlet v Foreløbige erfaringer med CL, HRS - indsamlet v. FoU, hovedforløb/grundforløb Anbefalinger: Pas på med at ”bombe” eleverne med Cl i starten Gå forsigtigt frem….. Begynd efterhånden at indbygge strukturerne i den almindelige undervisning Læg evt. strukturerne ind i planer/skemaer. Eksempelvis: Mandag: Møde på midten, tirsdag: Rollelæsning osv. Max 50 % Cl og ellers ”almindelig” undervisning God ide, at der kun er få lærere tilknyttet et hold, da det så er nemmere at koordinerer brugen af strukturer God ide at formere teams til 5 deltagere, hvis der eksempelvis en dag er fravær. Bedre end 3 mandsgrupper Lav teambuilding en gang om ugen. Det sikrer en god stemning, giver tryghed Teambaseret undervisning er en meget god medspiller i al undervisning Arbejd med stillesignal, korte og lange stemmer Vær opmærksom på, at de forskellige elevprofiler reagerer forskelligt på CL Det kan være nødvendigt at ”trække” en enkelt elev til siden og give individuel introduktion til CL Fleksibilitet og dialog om CL SPO – HRS/NHG, august 2009

CL i praksis - proces og anbefalinger Afstem teori-rum/indretning jf. klasseværelse C Introduktion af CL er MEGET vigtigt Brug gerne CL fra starten med et hold Afprøv 2-3 strukturer på ”hjemmebane” og bliv fortrolig med disse før du anvender flere strukturer Start med de strukturer, du kender/vi har prøvet Brug strukturerne i eksisterende materiale, vendt med at udvikle nyt Vendt med/undlad fast teamdannelse - lav i stedet teamdannelse fra dag til dag/fag til fag Vær opmærksom på og reager hurtigt på elevernes signaler i forhold til anvendelse/modtagelsen af CL Nedskriv kort egne erfaringer Del erfaringer og materialer

Hørte ”anker” i mod CL CL er for mere studieparate elever og bogligt stærke elever CL kræver tættere relationer til eleverne, så man kvalificeret kan lave teams i klassen CL kræver tættere relationer eleverne i mellem: De svage er bange for at blive afsløret og de stærkere ser ingen mening i at bidrage til de svages læring Der er for mange elever i klasserne (i protokollen op mod 30 – i praksis oftest mellem 20-25) Der er for ringe mødestabilitet – udsving i antal og hvem der kommer De fysiske rammer – lokaler, bordopstilling etc. Manglende opbakning fra kollegaer, ledelse

PAUSE