Vidensnetværkets konference 8. december 2008 Karrierevejledning af studerende med funktionsnedsættelse Fokus på inklusion centerleder Willy Aastrup wa@adm.au.dk A A R H U S U N I V E R S I T E T Rådgivnings- og støttecentret
Et nyt universitet tager form A A R H U S U N I V E R S I T E T Rådgivnings- og støttecentret
AU – landsdækkende universitet A A R H U S U N I V E R S I T E T Rådgivnings- og støttecentret
Rådgivnings- og støttecentret Lærings- og studiestøttende kompetenceenhed: Afklaring, udredning og visitering Rådgivning og læringsforløb Information og rådgivning på AU Uddannelsesforløb og kurser Udvikling af praksisrelevante metoder Administration af SPS A A R H U S U N I V E R S I T E T Rådgivnings- og støttecentret
Rådgivnings- og støttecentret: Målgrupper: Studerende med: specifikke studiemæssige vanskeligheder - Fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse - Anden sproglig eller kulturel baggrund end dansk - Andre specifikke studiemæssige vanskeligheder A A R H U S U N I V E R S I T E T Rådgivnings- og støttecentret
Rådgivnings- og støttecentret: 950 – 1000 studerende (2008) 800 med individuel bevilling (inkl. 2-sprogede m.fl.) 1250 – 1300 i 2009 A A R H U S U N I V E R S I T E T Rådgivnings- og støttecentret
Vision og kvalitetsmål ”ligeværdige” studiemuligheder idet også studerende med specifikke studiemæssige vanskeligheder skal have mulighed for at realisere deres evner for at gennemføre en videregående uddannelse. MEN Skal leve op til generelle og specifikke kvalitetskrav A A R H U S U N I V E R S I T E T Rådgivnings- og støttecentret
Vision og kvalitetsmål Støtteindsatsen skal være: helhedsorienteret fagligt velbegrundet koordineret med fagenes undervisning ”Best practice” A A R H U S U N I V E R S I T E T Rådgivnings- og støttecentret
Målrettet karriere- og erhvervsvejledning for handicappede Efterspørgsel fra studerende som har begrænsninger, men også muligheder ønsker behov forventninger A A R H U S U N I V E R S I T E T Rådgivnings- og støttecentret
Målrettet karriere- og erhvervsvejledning for handicappede efterspørgsel efter individuelle løsninger under hensyntagen til deres muligheder og deres begrænsninger deres funktionsnedsættelse A A R H U S U N I V E R S I T E T Rådgivnings- og støttecentret
Målrettet karriere- og erhvervsvejledning for handicappede Behov for afklaring og viden håndtering af usikkerhed negative forventninger ”hvad tør jeg sige” A A R H U S U N I V E R S I T E T Rådgivnings- og støttecentret
Målrettet karriere- og erhvervsvejledning for handicappede Sammenhæng mellem uddannelsesplanlægning og erhvervsorientering = inkluderende indsats A A R H U S U N I V E R S I T E T Rådgivnings- og støttecentret
Målrettet karriere- og erhvervsvejledning for handicappede Model for karrierevejledning samtalebaseret inkluderende innovativ ”hvad er hensigtsmæssigt for den enkelte studerende i den specifikke situation” A A R H U S U N I V E R S I T E T Rådgivnings- og støttecentret
Målrettet karriere- og erhvervsvejledning for handicappede Fokus på motivation Hvad motiverer den enkelte = større muligheder for at overvinde indre barrierer ydre barrierer A A R H U S U N I V E R S I T E T Rådgivnings- og støttecentret
Målrettet karriere- og erhvervsvejledning for handicappede reflekteret brug af forskellige metoder mhp. menneskelig udvikling og inklusion læring erkendelse forandring A A R H U S U N I V E R S I T E T Rådgivnings- og støttecentret
Målrettet karriere- og erhvervsvejledning for handicappede metode 1 = vejledning lærings- og udviklingsorienteret virksomhed opnå forståelse som kan forankres i intentioner og handlinger A A R H U S U N I V E R S I T E T Rådgivnings- og støttecentret
Målrettet karriere- og erhvervsvejledning for handicappede metode 2 = ansvarsskabende rådgivning forandring mhp. at løse følelsesmæssige og holdningsmæssige barrierer fokus på potentialer snarere end begrænsninger A A R H U S U N I V E R S I T E T Rådgivnings- og støttecentret
Målrettet karriere- og erhvervsvejledning for handicappede metode 3 = adviserende rådgivning (counselling) viden og råd om løsningen af konkrete problemer f.eks. kompensations- og støttemuligheder A A R H U S U N I V E R S I T E T Rådgivnings- og støttecentret
Målrettet karriere- og erhvervsvejledning for handicappede metode 4 = Coaching retning og feedback mhp. identificere mål og klare resultater A A R H U S U N I V E R S I T E T Rådgivnings- og støttecentret
Målrettet karriere- og erhvervsvejledning for handicappede Uddannelse 1 Generelt formål: praktisk indføring i karrierevejledning mhp. inklusion teoretisk ballast refleksivt begrebsapparat på praksis A A R H U S U N I V E R S I T E T Rådgivnings- og støttecentret
Målrettet karriere- og erhvervsvejledning for handicappede Uddannelse 2 Specifikt formål: forståelse af forankring/implementering af formidling af videreudvikling af konkret praksis A A R H U S U N I V E R S I T E T Rådgivnings- og støttecentret
Målrettet karriere- og erhvervsvejledning for handicappede Uddannelse 3 tager udgangspunkt i den enkelte vejleders faglige og teoretiske ”ståsted” praksis målgruppe(r) løbende supervision A A R H U S U N I V E R S I T E T Rådgivnings- og støttecentret
Målrettet karriere- og erhvervsvejledning for handicappede Uddannelse 4 4 moduler á 3 dage over 3 måneder A A R H U S U N I V E R S I T E T Rådgivnings- og støttecentret
Målrettet karriere- og erhvervsvejledning for handicappede Modul 1 Samtalemetoder ift. målgruppe hvornår i hvilke situationer hvilke metoder og hvorfor A A R H U S U N I V E R S I T E T Rådgivnings- og støttecentret
Målrettet karriere- og erhvervsvejledning for handicappede Modul 2 Arbejdsmarked og karriere begrænsninger støttemuligheder karrierebegrebet vejlederens egne opfattelser A A R H U S U N I V E R S I T E T Rådgivnings- og støttecentret
Målrettet karriere- og erhvervsvejledning for handicappede Modul 3 Identitet og motivation begreber om identitet og motivation sammenhæng med kontekst og kultur hvordan afklarer man identitet hvad motiverer den enkelte A A R H U S U N I V E R S I T E T Rådgivnings- og støttecentret
Målrettet karriere- og erhvervsvejledning for handicappede Modul 4 Relationer begreber om asymmetri kontra symmetri magt og afmagt tavshed/pauser, magt tillid og åbenhed A A R H U S U N I V E R S I T E T Rådgivnings- og støttecentret
Vidensnetværkets konference Karrierevejledning af studerende med funktionsnedsættelse tak til fagleder, cand.mag. et MHH Anders Dræby Sørensen udviklingskonsulent mag.art. Ph.d. Lisa Dahlager udviklingskonsulent mag.art. Ph.d. Dorte Odde A A R H U S U N I V E R S I T E T Rådgivnings- og støttecentret