Vidensnetværkets konference 8. december 2008

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
God uddannelsesvejledning - Udvikling
Advertisements

Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Introduktion til deltagere i ledercoaching
Hvis inklusion er lig retten til deltagelse som forudsætning for udvikling og læring er inklusion principielt grænseløs.
Kompetenceudvikling gennem SPIDO-konceptet
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Mercantec NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
Studerende med psykiske problemstillinger
mangfoldighedens søgelys
LP-MODELLEN LP-modellen Hamar uge Mandag aften
Det autentiske menneske
Hvilke faglige basiskompetencer bør den ideelle talentudvikler besidde? Hvilke personlige egenskaber er vigtige for en talentudvikler at besidde? Hvordan.
Kultur- og branchestudier Opgaveforberedende forløb S3 & LT
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Inquiry based science education
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Innovation og diversitet - Venner eller fjender i design og implementering af uddannelsesforløb Ole Ravn Christensen Annie Aarup Jensen Paola Valero Institut.
TATIONpRÆSEN 20 AARHUS UNIVERSITET SPECIALET PÅ TVÆRS AF UNIVERSITETSFAG SØREN S. E. BENGTSEN, PH.D.-STUDERENDE, INSTITUT FOR DIDAKTIK, DPU, AU OG TINE.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Lene Tortzen Bager Ph.d., lektor A A R H U S U N I V E R S I T E T Center for Undervisningsudvikling Det Humanistiske Fakultet og Teologi Studieprocessamtale.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET ET FÆLLES PÆDAGOGISK GRUNDLAG: HVAD VIRKER? KONFERENCE OM HANDLINGSPLANER FOR ØGET GENNEMFØRELSE 11. DECEMBER 2013 PER.
Ungeindsatsen Konference den 4. juni Baggrund UTA-projektet Politisk ønske Byrådsbeslutning april 2009 Etablering oktober 2009.
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder.
Omrejsende ledere - Svendborg Kommunes interne konsulentkorps.
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
CMS I ELGPN og på nordisk
Sæt jer ikke for godt til rette! I vil blive flyttet rundt på…
Uddannelse til elever med særlige kompetencer - en perspektivering set ”udefra” Slutkonference i Projekt ”Kan og Vil” 21. september 2009, Vartov, København.
Realkompetence Organisationsudvikling Bruger-ledet-uddannelse Sten Krog Clausen – John Bertelsen Den Sociale Virksomhed Saxenhøj Kompetencestrategier i.
Konsultative praksisformer i PPR
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
AKT på Dybbøl Skolen.
RÅDGIVNINGS- OG KONSULENTOPGAVER I SKOLER OG DAGINSTITUTIONER KAREN WISTOFT, PH.D. POST DOC. DPU Konsulentfunktionen - pædagogiske kompetencer.
Implementering af strategi
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb.
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 3.1 – Åbenhed og lukkethed Anders Dræby Sørensen,
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 3.3 – Muligheder Anders Dræby Sørensen, fagleder.
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 3.2 – Positivitet og etablering Anders Dræby.
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 4.1 – Forventninger og motivation Anders.
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 4.2 – Målsætning og handling Anders Dræby.
Instituttet for Blinde og Svagsynede i samarbejde med Handivid, støttet af Arbejdsmarkedsstyrelsen Ny Praksis april 2011 – april 2013 v. Lise Plagborg.
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 2.2 – Ressourcer og begrænsninger i et læringsperspektiv.
Karrierevejledning til personer med handicap Modul 1.1 – Introduktion
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 1.4 – Udfordringer / begrænsninger i et læringsperspektiv.
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 2.3 – Åbenhed og muligheder Anders Dræby Sørensen,
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 1.3 – Ressourcer i et læringsperspektiv Anders.
Rekruttering og fastholdelse af frivillige Brønden, Brøndby kommune 2. oktober 2010 Anders Jacobsen Konsulent Center for frivilligt socialt arbejde 1.Motiver.
Præsentation af studieordning /vejledning. Studievejledning 2 Modul Vf8: Mentorskaber og mentorordninger ECTS-point: 5 Læringsmål: Viden Skal have indsigt.
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Fra praktik til universitetsopgave Kapitel 12. Agenda At koble teori og praksis Mål for praktikopgaven Typiske krav til praktikopgaven Hierarkiet for.
Netværksmøde for teamledere 11. september 2013, Roskilde Erfaringer med akutindsatsen i Jobcenter Lyngby-Taarbæk.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Uddannelse i sygefraværshåndtering
NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
Evaluering af projektet ”Transfer i AMU”
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
Dilemmaer i inkluderende pædagogik
25. december 2018 Nationale retningslinjer til forebyggelse af voldsomme episoder på botilbud samt på bosteder for hjemløse ”Først og fremmest handler.
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Vejledning i forflytning
Præsentationens transcript:

Vidensnetværkets konference 8. december 2008 Karrierevejledning af studerende med funktionsnedsættelse Fokus på inklusion centerleder Willy Aastrup wa@adm.au.dk A A R H U S U N I V E R S I T E T Rådgivnings- og støttecentret

Et nyt universitet tager form A A R H U S U N I V E R S I T E T Rådgivnings- og støttecentret

AU – landsdækkende universitet A A R H U S U N I V E R S I T E T Rådgivnings- og støttecentret

Rådgivnings- og støttecentret Lærings- og studiestøttende kompetenceenhed: Afklaring, udredning og visitering Rådgivning og læringsforløb Information og rådgivning på AU Uddannelsesforløb og kurser Udvikling af praksisrelevante metoder Administration af SPS A A R H U S U N I V E R S I T E T Rådgivnings- og støttecentret

Rådgivnings- og støttecentret: Målgrupper: Studerende med: specifikke studiemæssige vanskeligheder - Fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse - Anden sproglig eller kulturel baggrund end dansk - Andre specifikke studiemæssige vanskeligheder A A R H U S U N I V E R S I T E T Rådgivnings- og støttecentret

Rådgivnings- og støttecentret: 950 – 1000 studerende (2008) 800 med individuel bevilling (inkl. 2-sprogede m.fl.) 1250 – 1300 i 2009 A A R H U S U N I V E R S I T E T Rådgivnings- og støttecentret

Vision og kvalitetsmål ”ligeværdige” studiemuligheder idet også studerende med specifikke studiemæssige vanskeligheder skal have mulighed for at realisere deres evner for at gennemføre en videregående uddannelse. MEN Skal leve op til generelle og specifikke kvalitetskrav A A R H U S U N I V E R S I T E T Rådgivnings- og støttecentret

Vision og kvalitetsmål Støtteindsatsen skal være: helhedsorienteret fagligt velbegrundet koordineret med fagenes undervisning ”Best practice” A A R H U S U N I V E R S I T E T Rådgivnings- og støttecentret

Målrettet karriere- og erhvervsvejledning for handicappede Efterspørgsel fra studerende som har begrænsninger, men også muligheder ønsker behov forventninger A A R H U S U N I V E R S I T E T Rådgivnings- og støttecentret

Målrettet karriere- og erhvervsvejledning for handicappede efterspørgsel efter individuelle løsninger under hensyntagen til deres muligheder og deres begrænsninger deres funktionsnedsættelse A A R H U S U N I V E R S I T E T Rådgivnings- og støttecentret

Målrettet karriere- og erhvervsvejledning for handicappede Behov for afklaring og viden håndtering af usikkerhed negative forventninger ”hvad tør jeg sige” A A R H U S U N I V E R S I T E T Rådgivnings- og støttecentret

Målrettet karriere- og erhvervsvejledning for handicappede Sammenhæng mellem uddannelsesplanlægning og erhvervsorientering = inkluderende indsats A A R H U S U N I V E R S I T E T Rådgivnings- og støttecentret

Målrettet karriere- og erhvervsvejledning for handicappede Model for karrierevejledning samtalebaseret inkluderende innovativ ”hvad er hensigtsmæssigt for den enkelte studerende i den specifikke situation” A A R H U S U N I V E R S I T E T Rådgivnings- og støttecentret

Målrettet karriere- og erhvervsvejledning for handicappede Fokus på motivation Hvad motiverer den enkelte = større muligheder for at overvinde indre barrierer ydre barrierer A A R H U S U N I V E R S I T E T Rådgivnings- og støttecentret

Målrettet karriere- og erhvervsvejledning for handicappede reflekteret brug af forskellige metoder mhp. menneskelig udvikling og inklusion læring erkendelse forandring A A R H U S U N I V E R S I T E T Rådgivnings- og støttecentret

Målrettet karriere- og erhvervsvejledning for handicappede metode 1 = vejledning lærings- og udviklingsorienteret virksomhed opnå forståelse som kan forankres i intentioner og handlinger A A R H U S U N I V E R S I T E T Rådgivnings- og støttecentret

Målrettet karriere- og erhvervsvejledning for handicappede metode 2 = ansvarsskabende rådgivning forandring mhp. at løse følelsesmæssige og holdningsmæssige barrierer fokus på potentialer snarere end begrænsninger A A R H U S U N I V E R S I T E T Rådgivnings- og støttecentret

Målrettet karriere- og erhvervsvejledning for handicappede metode 3 = adviserende rådgivning (counselling) viden og råd om løsningen af konkrete problemer f.eks. kompensations- og støttemuligheder A A R H U S U N I V E R S I T E T Rådgivnings- og støttecentret

Målrettet karriere- og erhvervsvejledning for handicappede metode 4 = Coaching retning og feedback mhp. identificere mål og klare resultater A A R H U S U N I V E R S I T E T Rådgivnings- og støttecentret

Målrettet karriere- og erhvervsvejledning for handicappede Uddannelse 1 Generelt formål: praktisk indføring i karrierevejledning mhp. inklusion teoretisk ballast refleksivt begrebsapparat på praksis A A R H U S U N I V E R S I T E T Rådgivnings- og støttecentret

Målrettet karriere- og erhvervsvejledning for handicappede Uddannelse 2 Specifikt formål: forståelse af forankring/implementering af formidling af videreudvikling af konkret praksis A A R H U S U N I V E R S I T E T Rådgivnings- og støttecentret

Målrettet karriere- og erhvervsvejledning for handicappede Uddannelse 3 tager udgangspunkt i den enkelte vejleders faglige og teoretiske ”ståsted” praksis målgruppe(r) løbende supervision A A R H U S U N I V E R S I T E T Rådgivnings- og støttecentret

Målrettet karriere- og erhvervsvejledning for handicappede Uddannelse 4 4 moduler á 3 dage over 3 måneder A A R H U S U N I V E R S I T E T Rådgivnings- og støttecentret

Målrettet karriere- og erhvervsvejledning for handicappede Modul 1 Samtalemetoder ift. målgruppe hvornår i hvilke situationer hvilke metoder og hvorfor A A R H U S U N I V E R S I T E T Rådgivnings- og støttecentret

Målrettet karriere- og erhvervsvejledning for handicappede Modul 2 Arbejdsmarked og karriere begrænsninger støttemuligheder karrierebegrebet vejlederens egne opfattelser A A R H U S U N I V E R S I T E T Rådgivnings- og støttecentret

Målrettet karriere- og erhvervsvejledning for handicappede Modul 3 Identitet og motivation begreber om identitet og motivation sammenhæng med kontekst og kultur hvordan afklarer man identitet hvad motiverer den enkelte A A R H U S U N I V E R S I T E T Rådgivnings- og støttecentret

Målrettet karriere- og erhvervsvejledning for handicappede Modul 4 Relationer begreber om asymmetri kontra symmetri magt og afmagt tavshed/pauser, magt tillid og åbenhed A A R H U S U N I V E R S I T E T Rådgivnings- og støttecentret

Vidensnetværkets konference Karrierevejledning af studerende med funktionsnedsættelse tak til fagleder, cand.mag. et MHH Anders Dræby Sørensen udviklingskonsulent mag.art. Ph.d. Lisa Dahlager udviklingskonsulent mag.art. Ph.d. Dorte Odde A A R H U S U N I V E R S I T E T Rådgivnings- og støttecentret