Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 2.2 – Ressourcer og begrænsninger i et læringsperspektiv.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 2.2 – Ressourcer og begrænsninger i et læringsperspektiv."— Præsentationens transcript:

1

2 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 2.2 – Ressourcer og begrænsninger i et læringsperspektiv Anders Dræby Sørensen, fagleder og studielektor Rådgivnings- og støttecentret, Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet

3 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Karrierevejledning 1 Ressourcer og begrænsninger › Fra et medicinsk til et læringsorienteret perspektiv › Ressourcer i et læringsorienteret perspektiv › Begrænsninger i et læringsorienteret perspektiv 2

4 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse  Fra et medicinsk til et læringsorienteret perspektiv 3

5 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Vision Ressourcer Begrænsninger Muligheder Barrierer Mål og strategier 4

6 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Eksistentielt perspektiv på mennesket (Emmy van Deurzen): Mennesket som udspændt mellem poler, f.eks.: 5

7 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse I karrierevejledning af personer med handicap ? 6

8 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Fra et medicinsk perspektiv: Diagnosticering af nedsat funktionsevne ved handicap (apparatfejl) Til et læringsorienteret perspektiv: Primært fokus på identifikation og stimulering af den enkelte persons kompetencer og ressourcer i forhold til karriere og arbejdssituation Samtidigt fokus på forståelse af det enkelte menneskes begrænsninger som udfordringer i forhold til karriere og arbejdssituation samt på stimulering af måder at håndtere dem på 7

9 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Læringsorientet perspektiv – fokus på personen og personens udvikling: På den måde er jeg meget stærk. Jeg finder mig ikke i noget, og jeg ved, hvad jeg vil. På den anden side har jeg også brug for hjælp en gang imellem – og for at passe mig selv. (Karen, 47 år, udviklingshæmmet) 8

10 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Ressourcer i et læringsorienteret perspektiv, 1 1. Mennesker har behov for at kende til deres kompetencer og interessefelt  Formelle kompetencer gennem uddannelse o.l.  Andre erhvervede kompetencer gennem arbejde  Lærings- og problemløsningskompetencer  Personlige evner  Interesseområder 2. Mennesker har behov for at udvide deres kompetencer og interessefelt  Udforskning af nye aktiviteter  Udvikling af nye interesser og kompetencer frem for blot at basere sig på tidligere erfaringer og ønsker 9

11 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Ressourcer i et læringsorienteret perspektiv, 2 3. Mennesker har behov for at kunne forberede sig på foranderlige arbejdsopgaver  Evne til at lære nyt og håndtere stress mv. 4. Mennesker har behov for at blive bestyrket i deres handlekompetence (empowerment)  Udvikle evnen til at handle selv og opnå kontrol over eget liv  Hjælpe den vejledte med at træffe beslutninger, foreslå nye spørgsmål, hvis vejledte kører fast eller i ring og støtte udforskning af nye muligheder 5. Mennesker har behov for at vide, hvilke ressourcer i omgivelserne de kan trække på 10

12 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Ressourcer i et læringsorienteret perspektiv, 3 5. Mennesker har behov for at vide, hvilke ressourcer i omgivelserne de kan trække på 11

13 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Begrænsninger i et læringsorienteret perspektiv, 1  Personen har brug for at forstå sine begrænsninger som udfordringer og udviklingspotentialer  Udfordringer og udviklingspotentialer er områder, man kan vinde ved at lære at håndtere eller opdyrke, og som man kan bruge sine ressourcer og styrker til at forbedre  Et handicap tænkes ikke først og fremmest som en mangel eller som en nedsat funktionsevne men som en udfordring og et udviklingsområde, man kan stimulere sin egen læring i forhold til 12

14 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Begrænsninger i et læringsorienteret perspektiv, 2 4. Ved at have realistisk kendskab til sine udfordringer i en arbejdssituation kan man informere sine karrierevalg og –mål og stimulere udvikling af nye ressourcer 5. Ved at have kendskab til sine udfordringer kan man imødekomme spørgsmål og lignende i en ansættelsessamtalesituation 6. Ved at have en læringsorienteret tilgang til forståelse af sit handicap som udfordring eller udviklingspotentialer i en arbejdssituation kan man håndtere fordomme og misforståelser omkring, hvordan det vil påvirke eens liv 13


Download ppt "DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 2.2 – Ressourcer og begrænsninger i et læringsperspektiv."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google