Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
2
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 2.2 – Ressourcer og begrænsninger i et læringsperspektiv Anders Dræby Sørensen, fagleder og studielektor Rådgivnings- og støttecentret, Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet
3
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Karrierevejledning 1 Ressourcer og begrænsninger › Fra et medicinsk til et læringsorienteret perspektiv › Ressourcer i et læringsorienteret perspektiv › Begrænsninger i et læringsorienteret perspektiv 2
4
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Fra et medicinsk til et læringsorienteret perspektiv 3
5
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Vision Ressourcer Begrænsninger Muligheder Barrierer Mål og strategier 4
6
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Eksistentielt perspektiv på mennesket (Emmy van Deurzen): Mennesket som udspændt mellem poler, f.eks.: 5
7
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse I karrierevejledning af personer med handicap ? 6
8
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Fra et medicinsk perspektiv: Diagnosticering af nedsat funktionsevne ved handicap (apparatfejl) Til et læringsorienteret perspektiv: Primært fokus på identifikation og stimulering af den enkelte persons kompetencer og ressourcer i forhold til karriere og arbejdssituation Samtidigt fokus på forståelse af det enkelte menneskes begrænsninger som udfordringer i forhold til karriere og arbejdssituation samt på stimulering af måder at håndtere dem på 7
9
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Læringsorientet perspektiv – fokus på personen og personens udvikling: På den måde er jeg meget stærk. Jeg finder mig ikke i noget, og jeg ved, hvad jeg vil. På den anden side har jeg også brug for hjælp en gang imellem – og for at passe mig selv. (Karen, 47 år, udviklingshæmmet) 8
10
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Ressourcer i et læringsorienteret perspektiv, 1 1. Mennesker har behov for at kende til deres kompetencer og interessefelt Formelle kompetencer gennem uddannelse o.l. Andre erhvervede kompetencer gennem arbejde Lærings- og problemløsningskompetencer Personlige evner Interesseområder 2. Mennesker har behov for at udvide deres kompetencer og interessefelt Udforskning af nye aktiviteter Udvikling af nye interesser og kompetencer frem for blot at basere sig på tidligere erfaringer og ønsker 9
11
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Ressourcer i et læringsorienteret perspektiv, 2 3. Mennesker har behov for at kunne forberede sig på foranderlige arbejdsopgaver Evne til at lære nyt og håndtere stress mv. 4. Mennesker har behov for at blive bestyrket i deres handlekompetence (empowerment) Udvikle evnen til at handle selv og opnå kontrol over eget liv Hjælpe den vejledte med at træffe beslutninger, foreslå nye spørgsmål, hvis vejledte kører fast eller i ring og støtte udforskning af nye muligheder 5. Mennesker har behov for at vide, hvilke ressourcer i omgivelserne de kan trække på 10
12
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Ressourcer i et læringsorienteret perspektiv, 3 5. Mennesker har behov for at vide, hvilke ressourcer i omgivelserne de kan trække på 11
13
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Begrænsninger i et læringsorienteret perspektiv, 1 Personen har brug for at forstå sine begrænsninger som udfordringer og udviklingspotentialer Udfordringer og udviklingspotentialer er områder, man kan vinde ved at lære at håndtere eller opdyrke, og som man kan bruge sine ressourcer og styrker til at forbedre Et handicap tænkes ikke først og fremmest som en mangel eller som en nedsat funktionsevne men som en udfordring og et udviklingsområde, man kan stimulere sin egen læring i forhold til 12
14
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Begrænsninger i et læringsorienteret perspektiv, 2 4. Ved at have realistisk kendskab til sine udfordringer i en arbejdssituation kan man informere sine karrierevalg og –mål og stimulere udvikling af nye ressourcer 5. Ved at have kendskab til sine udfordringer kan man imødekomme spørgsmål og lignende i en ansættelsessamtalesituation 6. Ved at have en læringsorienteret tilgang til forståelse af sit handicap som udfordring eller udviklingspotentialer i en arbejdssituation kan man håndtere fordomme og misforståelser omkring, hvordan det vil påvirke eens liv 13
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.