Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 4.2 – Målsætning og handling Anders Dræby.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 4.2 – Målsætning og handling Anders Dræby."— Præsentationens transcript:

1

2 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 4.2 – Målsætning og handling Anders Dræby Sørensen Rådgivnings- og støttecentret, Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet

3 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Karrierevejledning 1 Mål og strategier C. Målsætning D. Handling og strategi 2

4 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse C. Målsætning 3

5 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Handicap og påvirkning af evne til at forfølge mål 1. Kognitive handicap (ADHD, hjerneskade mv.) 2. Psykiske lidelser og psykosociale handicap (PD, angstlidelser, depression) 3. Indlært hjælpeløshed pga. institutionalisering og handicapidentitet 4. Manglende ydre krav og ansvarliggørelse for mål 4

6 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Handicap og påvirkning fra evne til at forfølge mål 1. Målsætning og –forfølgelse særligt vigtigt ved læringshandicap som ADHD, Asperger og dysleksi 2. Konkrete målsætninger afgørende for håndtering af Asperger syndrom 3. Målsætning og -forfølgelse kan have betydning for lindring af angst og depression 5

7 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Kognitiv motivations- og målsætningsteori 1. Mål har en direktiv funktion for opmærksomhed og handlinger 2. Mål påvirker ydeevne 3. Mål påvirker udholdenhed 4. Mål fører til udforskning af opgaverelevant viden og strategier (Locke & Latham, 2002) 6

8 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Motivation og målsætningsteori 1. Målfastsættelse 2. Målforpligtelse 3. Støtteelementer Selvtilfredshed, motivation og mening (Latham & Locke 2006) 7

9 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Målfastsættelse: Karrieremålsætning for personer med handicap Hvad er din målsætning (SMART : Specific, Measurable, Achievable, Realistic, and Time-bound); - Specifik - Positiv - Diplom - Attraktiv (1-10) - Realistisk (1-10) - Egenkontrolleret (1-10) 8

10 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Målforpligtelse: Karriereværdi for personer med handicap Hvilken værdi eller gevinst vil det give dig at nå dit mål? 9

11 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * NOGET AT TALE OM….. › Hvilket mål vil du gerne opnå i dit arbejde som karrierevejleder for personer med handicap? › Hvor attraktivt, realistisk og egenkontrolleret etc. er det?

12 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse D. Handlingsplan / strategi 11

13 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Handlingsplan for karrierevejledning af personer med handicap: Hvorfor (formål) HvadHvordan (aktion)(metode) Hvem Horisont (ansvar) (hvornår) 12

14 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse 4 særlige opmærksomhedspunkter i handlingsplan omkring handicap: Ejerskab Håndtering af skuffelser Disclosure Frygt for handling og forandring 13

15 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Disclosure Fordele? › Muliggør støttetiltag og lignende › Fritager for angst omkring hemmelighed › Muliggør åben kommunikation 14

16 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Disclosure Hvornår? › Kun ved usynlige handicap, når andre bestræbelser fejler › Fremstilles positivt og løsningsfokuseret snarere end negativt og problemfokuseret › Bedst, hvis der er forventning om positiv reaktion 15

17 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Ejerskab (commitment) Hvor sandsynligt er det at du KAN udføre din plan? Hvor sandsynligt er det at du VIL udføre din plan? Hvor sandsynligt er det at du LYKKES med din plan? 16

18 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Frygt for handling 17

19 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Håndtering af skuffelser › Proportioner › Generalisering › Personliggørelse 18

20 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * NOGET AT TALE OM….. › Hvordan vil du gerne opnå dine mål som karrierevejleder for personer med handicap? › Hvordan vil du tage ansvar for at nå dine mål?


Download ppt "DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 4.2 – Målsætning og handling Anders Dræby."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google