JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser 2008-2009 v. Steen Hilling, psykolog www.munkholm-kursuscenter.dk.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dialogdag, socialt netværk Livshistorie
Advertisements

Danmark 3.0.
Set i forældreperspektiv
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
Kompetenceudvikling gennem SPIDO-konceptet
Mercantec NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
Undervisningsplanlægning
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Grundlæggende IT, niveau G
Arbejdspladsudvikling
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Ledelse i Praksis – 4. aften
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Opgaven jeg fik stillet
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Oplæg ved Steen Hilling, D. 20 marts 2013
BRFkredit tager del. Dagsorden  Hvad er TAG DEL?  Corporate Social Involvement – virksomheden der involverer i CSR  Fra at lave CSR til at være CSR.
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Uddannelsesparathed - hvad er det
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
At udforske sin egen praksis
Velkommen til Fællesskaber for Alle for Folkeoplysningsklubberne!
IT i undervisningen.
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Inspiration til reformarbejdet
Fagenes samspil november 2009
Læremiddelkultur I Folkeskolen
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
Hanne-Pernille Stax, ph.d
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Refleksionsmodel – hvad går det ud på?
5/6 klasse Dagbog for lejrskole til Bornholm
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Vejlederens kommunikation
Generel introduktion til EC
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Augustseminar 2014 Nyborg d. 14. august.
Fremtidssikring af beboerdemokratiet – hvor er de unge henne?
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Skolebestyrelses seminar 19/ Hvad vil vi med denne dag ? Sikre fælles kendskab og accept af vores udgangspunkt Nuværende situation og værdigrundlag.
Træning af mundtlighed årgang Fysik/kemi UL Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
Orienteringsmøde Torstorp Skole.
Dagens program – ugens program
Skolebestyrelses seminar 19/ Hvad vil vi med denne dag ? Sikre fælles kendskab og accept af vores udgangspunkt Nuværende situation og værdigrundlag.
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Sprogbaseret læring i naturfag
Vision mission værdier handleplaner
1 Kortlægning i program for læringsledelse 2 Kortlægning Kortlægningen i Program for læringsledelse er udformet som netbaserede, elektroniske spørgeskemaer.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Velkommen I bedes sætte jer i par ved siden af én I ikke kender i forvejen. Tak Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
LIVSPARAT. LIVSPARAT har 3 hovedformål NR 1 At give eleverne redskaber og læring, der hjælper dem i deres personlige udvikling, så det smitter positivt.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
OPLÆG TIL PRAKTIKVEJLEDERTRÆF SOSU NORD, EFTERÅR 2016.
Læring gennem registrering og indberetning
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Virksomhedssamarbejde
Vidensbaseret praksis i botilbud
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Bevægelse, læring og trivsel - TLY
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser 2008-2009 v. Steen Hilling, psykolog www.munkholm-kursuscenter.dk

Oversigt på oplægget (1) Hvad er nyt i JobPAS? JobPAS baseres på forskningsbaserede kognitions- og læringsmodeller JobPAS har fokus på personlige potentialer og kompetencer JobPAS har en vurdering af den sociale udvikling JobPAS kan udskrive en analyse af og opstille en individuel pædagogisk handleplan

Oversigt på oplægget (2) Derfor præsenteres: Aktuel undersøgelse De nødvendige handlekompetencer Overskrifter for en vurdering samt analyse JobPAS konceptet fremvises

Vigtige temaer for identitet Engagement/motivation – læring – udvikling Selvværd – empati – anerkendelse Faglighed – personlig udvikling – social udvikling

Udvikling af en arbejdsidentitet Faglighed skaber selvtillid Personlig udvikling skaber selvfølelse – så jeg kan mærke hvordan jeg har det! Social udvikling skaber norm-fleksibilitet – så jeg kan handle forskelligt på samme situation Drejebogen for min udvikling Personlige potentialer/kompetencer, sociale potentialer/kompetencer & faglighed

Hvad er LifeQ i projektet?

Mål & metoder 1 – fra teori til praksis Ved at benytte personens egne modeller til at problemløse samt bevidstheden om egne potentialer skabes det bedste grundlag for læring og udvikling. Der er fokus på 4 vigtige faktorer: Lærings processer og produkter (1), interaktion og kommunikation (2), livshistorie/kulturen – herunder personlig og social udvikling (3) og evaluerings metode fx. video/DVD/IT-redskaber (4)

Mål & metoder 2 PAS er et pædagogisk vurderingssystem, der kan beskrive elevens potentialer og kompetencer med det formål at beskrive en pædagogisk handleplan - der virker! Konkrete spørgsmål befordres ved at udfylde spørgeskemaer, som samles i udviklede IT-redskaber. En sådan guidning skaber sikkerhed for sikre analyser. Opgaver skal løses for at finde den unges problemløsningsmodeller. Det er dem, der anvendes til den pædagogiske metode

Mål & metoder 3 Forældrenes/pårørendes og pædagogers/lærernes viden om personen indgår i vurderingen – dette skaber højere validering. PAS præsenterer et grafisk overblik på elevens potentialer, kompetencer og problemer med forslag til en pædagogisk aktions- handleplan. PAS systemet kan udskrive en individuel pædagogisk handleplan med vægt på potentialer og kompetencer. Denne bruges i de fortsatte didaktik overvejelser

PAS evaluering PAS giver et selvværd og en motivation ved at fokuserer på potentialer og kompetencer men også reelle bud på handlinger til at overkomme problemer. PAS giver fagpersoner samt forældre/pårørende et evidens baseret pædagogisk værktøjsprogram til at fremme udvikling. PAS støtter motivationen for læring og udvikling PAS giver en dynamisk medierende forståelse af elevens udvikling ved at finde og synliggøre støttende læringsmodeller.

Den pædagogiske handleplan Grundlaget for læring Kognitive analyser – ”informationer ind” Kognitive strategier – ”erfaringer ud” Kompetencer, potentialer og problemområder Pædagogiske metoder – de 5 mest anvendte Sprog, elementlæring, helhedslæring, nyt og erfaret viden

Potentialer og kompetencer Potentialer er det du kan med hjælp – den medierede hjælp Kompetencer er det du kan selvstændigt og her benytter man ofte selv støttende strategier for at styre resultaterne

Hvilke problemer har matchgruppe 4 & 5? De har svært ved at lære nyt og huske De har mange psykiske problemer De har en række sundshedsmæssige problemer De viser en række sociale problemer – kan ikke fastholde venskaber Har svag egen identitet og arbejdsidentitet

Et analyseproblem- at lære nyt! At lære nyt kræver: At udsøge de vigtigste informationer At få skabt dele og helheder At fastholde opgaven At skabe en koncentration så længe at opgavens informationer kan bearbejdes

Resultaterne:

Korrelation udgangspunkt PAS-Test maj 2008 og udvikling frem til maj 2009

Har alle udviklet sig? N=12 (match gruppe 5) 11 har haft en udvikling igennem forløbet 1 har fået det værre og forklaringen ses i log-bogen som et tiltagende psykisk problem Der ses 32% forbedring af kompetenceniveau Der er reduceret på problemområder med 15% Der er skabt positiv ændring i potentialerne med 17% Og der er skabt en selvindsigt for resten af livet

JobPAS bygges på: Fakta oplysninger Udsagnsanalyser med billedstøtte Scener. Hvad vil du vælge at gøre – hvis? & Forklar hvad der er og sker på billedet og Sæt billederne rigtig sammen (tegneserie med tænkningsprocesser) I tekst og billeder – valg gennem billeder Multiple choice opgaver Grundlæggende funktioner – opmærksomhed, analyse af nyt, hukommelse, handlingsstrategier – se UngePAS modellen Fagligt niveau Socialt og personligt niveau Livskvalitet

Afrunding TAK for jeres positive deltagelse JobPAS vil være til præsentation i 2010 En drejebog samt et nyt IT program er udviklet og afprøvet i jan. 2010