Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015."— Præsentationens transcript:

1 Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen”
Vingsted den 18.marts 2015

2 Opdragsgiver er Socialstyrelsen
Rambøll er overordnet projektleder Projektkommuner: Furesø, Odsherred, Viborg og Aabenraa Ca. 20 kommuner i en følgegruppe Ungepanel

3 Projektets formål At unge mellem år med psykiske vanskeligheder i højere grad bliver inkluderet i samfundet, herunder deltager i uddannelse og job på lige vilkår med andre unge Det kræver bl.a.: At det tværfaglige og tværsektorielle samarbejde og indsats styrkes i forbindelse med overgangen fra barn til voksen med fokus på en tidlig og sammenhængende indsats At de forskellige skift mellem forvaltninger, samarbejdsflader og ”livsarenaer” bliver så smidige for den unge som muligt

4 Projektets mål og indhold
Udvikle og afprøve en model for samarbejde omkring unge med psykiske vanskeligheder Informationsmaterialer til de unge og de fagprofessionelle

5 2 målgrupper: Unge mellem 16 og 24 år med psykiske vanskeligheder
Sårbare unge Svære psykiske lidelser Dobbeltbelastede Spiseforstyrrelse ADHD/ADD Fagpersonerne omkring de unge

6 Unge med psykiske vanskeligheder
Ungdommens Uddannelsesvejledning TIT Børne- og ungepsykiatrien Jobcentret PPR Visitation og Rehabilitering Social-psykiatrien Misbrugs-center SSP Børn og Familie Lokalpsykiatrien Uddannelses-institutioner Egen læge

7 Tidsplan Opstart og Udvikling Afprøvning i praksis
August forår 2013 Opstart og Udvikling Forår 2013-udgangen af 2014 Afprøvning i praksis Forår 2015 Evaluering (ved Rambøll)

8 Samarbejdsmodellen Sætter den unge i centrum
Tager afsæt i den unges behov, ønsker og drømme Skal understøtte at den unge inddrages i egen sag at den unge hjælpes til at tage ansvar for eget liv

9 Samarbejdsmodellen Guide Den unges voksen Tværfagligt team
Netværksmøder/overgangsmøder

10 Samarbejdsmodellen Grundkontrakt Netværkskort Netværksoverblik
Indsatsoverblik Mine mål og aftaler Mine udviklingsmål + IT-platform til at dele dokumenter

11

12

13 Læring og erfaringer Rekrutteringen Igangsætning af forløb Guiderollen
Redskaberne Netværksmøderne IT-understøttelse

14 Læring og erfaringer – samarbejdet
Tættere samarbejde, bedre koordinering Overhalet indenom af ”plejer” Læringsmøder om de svære sager

15 Læring og erfaringer – samarbejdet
Bedre kendskab Lettere kontakt Mere forståelse Nedbrydning af barrierer Mere tillid Bedre løsninger for den unge

16 Læring og erfaringer – de unge
Følt sig mødt på en anden måde Bedre overblik Større indsigt i egne behov og ønsker En klarere retning Mere målrettede og fleksible tilbud Udfordrende for nogle af de unge ”Jeg har lært mig selv at kende. Det gjorde jeg ikke før. Nu ved jeg, hvor jeg står, og hvor jeg vil hen: fx. overblik I mit liv og hverdag, som er svært for mig, og mere overskud til at klare mere” “Jeg har aldrig tidligere haft en sagsbehandler, som jeg som sådan har snakket med. Så det er noget nyt”

17 ”Tidligere havde jeg slet ikke overblik over, hvilken hjælp jeg kunne få. Det var ikke rart. Netværksmøderne og guiden har gjort det tydeligere for mig, at jeg kan få hjælp til mine problemer. Man kan kalde det en slags større bevidsthed om, at der faktisk er den rette hjælp til mig. Det er jeg sikker på har en positiv effekt for min udvikling fremadrettet.” ”Jeg har udviklet mig meget som person ved at deltage i projektet. Det giver selvtillid og selvværd at deltage i netværksmøderne. Man lærer at være i centrum, at tale foran andre og fortælle, hvad ens behov er – og hvordan man selv kan hjælpe til. Man vokser med opgaven.” ”Jeg får hurtigere hjælp og kan mærke, at der sker noget. Det betyder rigtig meget for mig, at tingene ikke går I stå, og at der er flere, der tager hånd om min situation, så jeg ikke bliver glemt og bare står helt alene.” ”Efter jeg er startet i projektet, har jeg færre bekymringer, f.eks. i forhold til om jeg kan få hjælp eller ej. Det ved jeg godt, at jeg kan nu, og det har handlet om at få samlet og kontaktet de rigtige folk.”

18 Relationel koordinering
Fælles mål Fælles viden Gensidig respekt Problemløsende kommunikation Hyppig, rettidig og korrekt kommunikation

19 Tak for i dag


Download ppt "Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google