Plastspecialist: Plan for gennemførsel

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Orientering om revisionen af social- og sundhedsuddannelsen
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
SRP på Faaborg Gymnasium 2013
Overgangsordninger Praktik- og uddannelsesrådgivningen januar 2013
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Grundlæggende IT, niveau G
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
Fælles lokal uddannelses udvalgskonference på Syddansk Erhvervsskole d. 8. oktober i Odense.
DANSK-HISTORIE-OPGAVE
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
Revideret UDDANNELSE 1. JAN 2013
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
5. dec. 2006Lis Lundby1 Bundet prøvefag 9. klasse – altså obligatorisk: Prøven i matematik består af to selvstændige dele med selvstændige karakterer •Matematiske.
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
LUP. Social og sundhedsassistent uddannelsen
Brugen af Angusakka Juliane Enoksen.
5. dec. 2006Lis Lundby1 Bundet prøvefag 9. klasse – altså obligatorisk: Prøven i matematik består af to selvstændige dele med selvstændige karakterer Matematiske.
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Kulturforståelse niveau C
Matematik. Matematik er et grundfag på 75 lektioner. Det er bestemt af de faglige udvalg indenfor de enkelte håndværksfag hvilke grundfag eleverne skal.
Velkommen til Bacheloropgaven! Dagens korte program: 1.Valg af linjefag og linjefagsvejleder 2.Opgavens rammer og prøveform 3.Temaer v. plenumkonferencer.
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Billedkommunikation i elektroniske journaler Introduktion til projektet Projektets mål er at teste og udvikle billedbaseret kommunikation som et tværfagligt.
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
CAS i matematikundervisningen Middelfart
Præsentation til opstartsmøde for projektledere 12. oktober 2010.
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Læringspraktik på SSA Skoleperiode 1 Indhold og opgave
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
SRP 2014.
9. klasse Ranum Efterskole Formål med opgaven Du skal arbejde med et tværgående emne med en problemstilling. I får et overordnet emne. Herunder.
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
Fælles vejlederdag 7. juni Indtil nu! 24. – 28. januar 2011: Besøg i Skotland. 24. marts 2011: Fyraftensmøde – inspiration. 8. – 9. august 2011:
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
1 Procesoperatøruddannelsen INNOVATION – Hvad er det ? OECD definerer innovation som implementeringen af et nyt eller væsentligt forbedret.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Workshop plan Virkningsevaluering, VIA UC, Hedeager 2, 8200 Aarhus N.
Praktikvejleder træf Tirsdag den 28/
Tidsplan for eksamen 40s umd
Orienteringsaften på Byhøjskolen 24. januar 2012
Grunde til at jeg elsker dig
Usability – øvelse 1: Kortsortering
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Konference om mundtlige prøver PRØV! Et program til de mundtlige prøver.
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Præsentation af Akademiuddannelsen i Løn- og personaleadministration
INFORMATIONSMØDE OM 4. SEMESTER PÅ SIV Forår
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
Evaluering.
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Konference 2017 Velkommen til konference 2017 for
Uge 12: Prøve på grundforløbsprøven
Bedømmelse og karakterer
Virksomhedssamarbejde
Naturfag.
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Velkommen til fagligt samspil
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Faggruppemøde EUC-Lillebælt den 2. februar 2017
Præsentationens transcript:

Plastspecialist: Plan for gennemførsel Aktivitet Ansvarlig Deadline statusdato Markedsføringsmateriale (markedsføringsplan) ABR Markedsføring på skolens hjemmeside ABR, AHA 10. jan Udført Udsend invitationer til 5. feb 15. jan. Fastlæg praktikmål og sammenhold med skolemoduler TNP 20. jan Fastlæg perioder for de enkelte moduler Lokal undervisningsplan juni Beskriv LUP i elevplan JLJ 1 juni Fastlæg fag JLJ/TNP april Beskriv fag Beskriv indhold af fag maj Find undervisningsmaterialer skal eleverne selv købe? komp. Til hvert modul? Lærernes bøger Lav skema august Fastlæg undervisere Beslut placering (klasselokale. Optimalt med eget lokale på Industrivej) 1. marts Kontakt til Skive (Erfaringer derfra) Struktur på vores planer for Trin 3 Løbende Næste statusmøde: 2. feb. Kl. 13.00

Kompetencemål trin 3 Plastspecialist 31. gennemføre systematisk problemløsning og fejlretning i en plastproduktion på baggrund af et dybdegående kendskab til relevante procesparametre, 32. anvende produktionsfremmende metodikker og værktøjer i forbindelse med plastindustriel produktion, 33. påtage sig rollen som projektleder og gennemføre udviklingsprojekter, 34. samarbejde og kommunikere plastfagligt med leverandører, kunder, kollegaer og andre samarbejdspartnere i forbindelse med en plastproduktion, 35. samarbejde med kollegaer, kunder og leverandører om emneoptimering på baggrund af indgående kendskab til gængse plastmaterialer og produktions- og anvendelsesmæssige parametre, 36. udføre kalkulation af fremstillingsomkostninger i forbindelse med plastproduktion, 37. udvise helhedspræget forretningsforståelse for gennemførelsen af en plastproduktion og viden om muligheder for iværksætteri, 38. foretage kvalitetssikring af plastprodukter og færdigproducerede plastemner i forhold til gældende standarder, herunder fastlægge kvalitetskrav, udvælge testmetoder og gennemføre relevante tests, analysere datamateriale og udarbejde nødvendig dokumentation, 39. deltage i udviklingen og driften af virksomhedens kvalitetssikringssystem, 40. rådgive omkring produktionsmæssige miljøforhold i forbindelse med en plastproduktion, herunder recycling og energi.

Emner der arbejdes med på skolen. (med baggrund i kompetencemål 31-40 i uddannelses bekendtgørelsen bilag 16) Kompetence mål i bilag 16 Fag betegnelse Niveau Vejledende timetal i uger 35 Matematik og kemi i plast Ekspert 1 35, 40 Materiale lære og afprøvning af plast materialer 1,5 33, 34, 35 Projektstyring Avanceret 32, 35 Produktionsfremmende metoder indenfor dansk plastindustri 2 38, 39 Kvalitetsstyring af plastproduktion 34, 36 Internationale sammenhænge og globalisering 0,5 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 40 Plastproduktionsplanlægning 31 Systematisk problemløsning indenfor plastindustriel produktion 33, 34, 35, 36 Konstruktion og udvikling af plastemner og produktionsforme Kommunikation mellem afdelinger, kunder og samarbejdspartnere 36, 37, 40 Økonomi og forretningsforståelse

Emner der arbejdes med på skolen. (med baggrund i kompetencemål 31-40 i uddannelses bekendtgørelsen bilag 16) Modul 1 (3 uger) Introduktion og Laboratorium. Matematik og kemi i plast. Materiale lære og afprøvning af plast materialer. Projekt styring. Modul 2 (5 uger) Produktion og kvalitet. Produktionsfremmende metoder indenfor dansk plastindustri Kvalitetsstyring af plastproduktion Plastproduktionsplanlægning. Systematisk problemløsning indenfor plastindustriel produktion Modul 3 (5 uger) R/D udvikling og innovation. Konstruktion og udvikling af plastemner og produktionsforme Kommunikation mellem afdelinger, kunder og samarbejdspartnere. Økonomi og forretningsforståelse Modul 4 (2 uger) Internationale sammenhænge og globalisering Afslutningsprojekt og eksamen.

Områdefag og læringsaktiviteter: Vejledende time tal modul 1: 108 lektioner Opstart: 4 lektioner. Projekt evaluering: 8 lektioner. Eksternt oplæg: 8 lektioner. Projektstyring: 12 lektioner. Materialelære og afprøvning: 16 lektioner. Matematik og kemi: 32 lektioner. Projekt: 24 lektioner Evaluering & oplæg til modul 2: 4 lektioner.

Områdefag og læringsaktiviteter: Vejledende time tal modul 2: 180 lektioner Opstart: 4 lektioner. Produktionsfremmende metoder 40 lektioner Plast produktionsplanlægning 32 lektioner Systematisk problemløsning 32 lektioner Økonomi og forretningsforståelse 28 lektioner Projekt 24 lektioner. Projekt evaluering 8 lektioner. Eksternt oplæg 8 lektioner. Evaluering & oplæg til modul 3 4 lektioner.

Områdefag og læringsaktiviteter Vejledende time tal modul 3: 180 lektioner Opstart: 4 lektioner. Kommunikation m.m. 16 lektioner. Konstruktion 48 lektioner. Kvalitetsstyring 52 lektioner. Projekt 32 lektioner. Projekt evaluering 8 lektioner. Eksternt oplæg 16 lektioner. Evaluering og oplæg til modul 4 4 lektioner.

Områdefag og læringsaktiviteter Vejledende time tal modul 4: 72 lektioner   Opstart: 4 lektioner. Internationale sammenhænge og Globalisering. 20 lektioner. Projekt 32 lektioner. Eksamen og projekt evaluering 16 lektioner.

Modul 1 Områdefag og læringsaktiviteter: Matematik og Kemi i plast (35) Læringsaktiviteter: . Niveau Ekspert Vejledende varighed 1 uge. Mål Eleven har en tilbundsgående forståelse for beregnings modeller og matematiske metoder der ligger til grund for konstruktionsmæssige emneparametre og kan anvende denne forståelse i forbindelse med emne og produktions optimering Eleven har tilbundsgående forståelse for grundlæggende polymerkemi og kan anvende denne forståelse i forbindelse med materiale valg og produktionsoptimering. Eleven kan formidle denne viden så eleven kan indgå i samarbejde med kunder , kollegaer og leverandører i forbindelse med produktionsoptimering. Bedømmelse Faget bedømmes med en standpunktskarakter, jf. bekendtgørelse om karakterskala og anden bedømmelse samt bekendtgørelse om prøver og eksamen i de erhvervsrettede uddannelser (eksamensbekendtgørelsen) i de tilfælde, hvor eleven skal til prøve eller eksamen i faget. Læringsaktiviteter: Matematik & Kemi. Polymer kemi – Med udgangspunkt i plast og fibre materialer. Trigonometri / statik /styrkelære – Med udgangspunkt i Teknisk statik, Teknisk matematik, Teknisk Styrkelære.

Modul 1 Projekt: Indhold: Eksempelvis :Udendørs lege vippe. Indhold: Trigonometri – Statik og styrkelære Med henblik på fastlæggelse af styrkekrav til materialevalg af vippens konstruktion. Tage stilling til ældning , fysiske og biologiske belastninger samt recycling med henblik på materialevalg. Opstille krav specifikation ud fra ovenstående betragtninger og udføre korrekt materialevalg. Dokumentere projektet i henhold til opnåede færdigheder i henhold til problemorienteret projektarbejde. Projektet løses i grupper. Projektet evalueres mundtligt enkelt mand.

Kompetence mål i virksomheden (praktik mål) under uddannelsen. 38, 39, 40 Kvalitetsstyring af plastproduktion - Ekspertniveau 31 Systematisk problemløsning indenfor plastindustriel produktion - Ekspertniveau 33, 34, 35, 36 Kommunikation mellem afdelinger, kunder og samarbejdspartnere - Ekspertniveau 32, 36 Produktionsfremmende metoder indenfor Dansk plast industri - Ekspertniveau Kvalitetsstyring af plast produktion: Eleven har et indgående kendskab til virksomhedens kvalitetssikrings system og kan medvirke ved daglige rutiner. Samt bidrage ved udviklingen af nye kvalitet sikrings rutiner i virksomheden. Eleven har kendskab til virksomhedens eventuelle kvalitets certificeringer og kan kort gøre rede for dem. Systematisk problemløsning indenfor plastindustriel produktion: Eleven har et dybdegående kendskab til virksomhedens forarbejdningsprocesser og kan med den baggrund arbejde analytisk fra fejl til løsning og udføre systematisk fejlretning. Kommunikation mellem afdelinger, kunder og samarbejdspartnere: Eleven kan igennem plastfaglig kommunikation agere bindeled mellem virksomhedens forskellige afdelinger, (eks. Mellem produktion og udvikling/kvalitets eller salgs afd.) Eleven skal have et dybdegående kendskab til virksomhedens standard materialer således eleven kan gøre rede for, materialernes indflydelse på emne og proces, i forhold til kollegaer og evt. kunder. Eleven er bevidst omkring forarbejdning og proces omkostninger igennem Virksomhedens praksis for fastsættelse af fremstillingsomkostninger og salgspriser. Produktionsfremmende metoder indenfor Dansk plast industri: Eleven kan igennem sit kendskab til produktionsfremmende metodikker og værktøjer, medvirke ved virksomhedens vedligeholdelse eller Implementering af disse. Eleven kan udvise forståelse for anvendelsen af produktionsfremmende Metoder, og værktøjers indflydelse på salgspris og fremstillingsomkostninger.

Emner der skal arbejdes med på virksomheden. (Praktik mål, for uddannelsen med baggrund i kompetencemål 31-40 i uddannelses bekendtgørelsen bilag 16.) Efter Modul 1 Kvalitetsstyring af plastproduktion. Eleven har et indgående kendskab til virksomhedens kvalitetssikrings system og kan medvirke ved daglige rutiner. Samt bidrage ved udvikling af nye kvalitetssikrings rutiner i virksomheden. Eleven har kendskab til virksomhedens eventuelle kvalitets certificeringer kan kort gøre rede for dem. Efter Modul 2 Produktions fremmende metoder indenfor Dansk plast industri. Eleven kan igennem sit kendskab til produktionsfremmende metodikker og værktøjer medvirke ved virksomhedens vedligeholdelse eller implementering af disse. Eleven kan udvise forståelse for anvendelsen af produktionsfremmende metoder og værktøjers indflydelse på salgspris og fremstillings omkostninger. Systematisk problemløsning indenfor dansk plastindustriel produktion. Eleven har et dybdegående kendskab til virksomhedens forarbejdningsprocesser og kan med den baggrund arbejde analytisk fra fejl til løsning og udføre systematisk fejlretning. Efter Modul 3 Kommunikation mellem afdelinger, kunder og samarbejdspartnere. Eleven kan igennem plastfaglig kommunikation agere bindeled mellem virksomhedens forskellige afdelinger, (eks. Mellem produktion og udvikling/kvalitet eller salgs afd.) Eleven skal have et dybdegående kendskab til virksomhedens ”standard” materialer således eleven kan gøre rede for, materialernes indflydelse på emne og proces, i forhold til kollegaer og evt. kunder. Eleven er bevidst omkring forarbejdning og proces omkostninger igennem virksomhedens praksis for fastansættelse af fremstillingsomkostninger og salgspriser. Virksomhedens opgave i forhold til afsluttende projekt. Virksomheden skal være eleven behjælpelig med at finde/ udforme den rette projekt beskrivelse til elevens afsluttende projekt, under hensyn til at opgavens art er relevant og mulig i forhold til virksomhedens forretnings område, og endvidere lever op til de regler der foreligger for projektets art og omfang. Det skal endvidere tilstræbes at elevens primære arbejdsområde ligger indenfor områder der har relevans for projektet opgavens løsning.

Uddannelsesordningen: Eksamen og censur Uddannelsesordningen: Trin 3 Plasttekniker, afsluttende prøve (svendeprøve) Som afslutning på trin 3 plasttekniker afholdes en prøve, prøven fungerer som svendeprøve. Svendeprøven skal samlet vise elevens tilegnelse af uddannelsens kompetencemål. Prøven består af to dele: en projektopgave og en mundtlig prøve.   Den mundtlige prøve I slutningen af sidste skoleperiode afholdes en mundtlig prøve. Den mundtlige prøve varer 30 minutter inkl. votering. Prøven består af elevens præsentation af projektopgaven og en eksamination heri. Projektopgaven og elevens mundtlige præstation bedømmes af en lærer udpeget af skolen og en censor udpeget af det faglige udvalg.

Uddannelsesordningen: Eksamen og censur Uddannelsesordningen: Projektopgaven Skolen formulerer i samråd med det faglige udvalg en række emner, som eleven kan vælge at skrive sin projektopgave inden for. Projektopgaven skal tage udgangspunkt i en konkret faglig problemstilling på elevens praktikvirksomhed eller en anden virksomhed inden for uddannelsens område.   I den næstsidste skoleperiode udmeldes emnerne for projektopgaven til eleverne og eleverne har mulighed for at påbegynde udformningen af en problemformulering for projektopgaven og drøfte denne med en vejleder. Umiddelbart efter næstsidste skoleperiode udarbejder eleven i samråd med praktikvirksomheden en problemformulering for projektopgaven, som skal indsendes til skolen til godkendelse senest 2 uger efter afslutningen af næstsidste skoleperiode. Eleven kan herefter arbejde med projektetopgaven som en del af praktiktiden frem til sidste skoleperiode. På baggrund af problemformuleringen udarbejder eleven en skriftlig projektrapport. Projektrapporten skal have et omfang på ca. 15 sider, og skal indeholde beskrivelsen af en faglig problemstilling og de aktiviteter der har været iværksat i forbindelse hermed samt elevens refleksioner over problemstillingen og dens løsning. Eleven har 1 uge i den sidste skoleperiode til at færdiggøre projektrapporten.

Eksamen og censur Uddannelsesordningen: Den mundtlige prøve I slutningen af sidste skoleperiode afholdes en mundtlig prøve. Den mundtlige prøve varer 30 minutter inkl. votering. Prøven består af elevens præsentation af projektopgaven og en eksamination heri. Projektopgaven og elevens mundtlige præstation bedømmes af en lærer udpeget af skolen og en censor udpeget af det faglige udvalg.

Bedømmelse af prøven Projektopgavens udformning Elevens evne til at arbejde systematisk med en problemstilling Elevens evne til at omsætte uddannelsens indhold og anvende dette i det valgte projekt Elevens redegørelse for og refleksioner over den valgte problemstilling herunder elevens vurdering af projektets værdi og egnethed til gennemførelse i praksis Elevens inddragelse af relevant dokumentation Elevens evne til mundtligt at fremlægge en plastfaglig problemstilling

Perioder for de enkelte moduler   Modul 1: 3 uger, 5. september 2011 – 23. september 2011 Modul 2: 5 uger, 7. november 2011 – 9. december 2011 Modul 3: 5 uger, 10. april 2012 – 15. maj 2012 Modul 4: 2 uger, 20. august 2012 – 31. august 2012

Undervisere til Plastspecialist Plastteknikere Ingeniører (Diplom/Civil) Jurist Erhvervsrådschef (Dan Skovgård) Østjysk iværksættercenter (Gregers Pedersen) Daniasamarbejdet Gæsteundervisere på hvert modul

Program for 5. feb. 2011 Kl. 10.30 baggrund for uddannelse, indhold, forventninger, undersøgelsen, hvem har deltaget i udarbejdelse af uddannelsen (ABR og JBN) Kl. 10.45 indhold i skoledelen og de enkelte moduler (TNP, JLJ) Kl. 11.15 forventninger til praktikdelen og placering i virksomheden (PNP) Kl. 11.45 Praktiske forhold for elev og virksomhed (PKK, JJ) Kl. 12.00 Spørgsmål fra deltagere Kl. 12.30 Afslutning (ABR) Status 28. januar: 43 tilmeldte