Folkeskolens Afgangsprøve

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Mundtlig prøve i 10. klasse
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Læsning i danskfaget i Island
Læsning og retskrivning Skriftlig fremstilling Den mundtlige prøve a+b
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Skolen år 2016 * Mark Prensky Digitale indfødte * Digitale indvandrere
Prøveform B Prøven i læsning
Byhøjskolens orientering om folkeskolens afsluttende prøver
Nye prøver i 10. klasse Forår 2010 Birgitte Therkildsen
Det Internationale Område Studieområde 3/
Dansk Prøve 3 maj/juni 2012 Tilmelding til PD3 på IA vil ske i marts
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Februar 2007 Birgitte Therkildsen, fagkonsulent i dansk
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
LæseUdviklingsSkemaet
Almen studieforberedelse
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
HISTORIE Den mundtlige prøve
Forældrearrangement mandag 24. februar 2014
5. dec. 2006Lis Lundby1 Bundet prøvefag 9. klasse – altså obligatorisk: Prøven i matematik består af to selvstændige dele med selvstændige karakterer Matematiske.
Eksamen og eksamensbilag :
Målorienteret og differentieret undervisning
Kulturforståelse niveau C
Matematik afgangsprøve 2013
SPROGFAG – DIDAKTIK OG METODE
Folkeskolens afgangsprøve
Genre - et overblik.
FOLKESKOLENS AFGANGSPRØVER
Mundtlig prøve i engelsk og tysk.
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
MUNDTLIGT krav – form – indhold
Synopsis VIP3/2012.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Den gode synopse oplæg i demokratiugen 2013
Bliv opdateret - inden af årets prøver i dansk
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Formalia ved opgaveskrivning
Eksamen.
Læsning – hvordan? Læseprøver og læsetest
Synopsis VIP13 HH3.
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
Mundtlig matematik eksamen
FYSIK (STX) Carsten Claussen Februar 2008.
Forældrearrangement onsdag 25. februar 2015
FSA dansk mundtlig Lodtrækning.
Folkeskolens afgangsprøve
Konference om mundtlige prøver PRØV! Et program til de mundtlige prøver.
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
De nye prøver i dansk Velkommen Eftermiddagens program –Prøven i retskrivning (fb) –Prøven i læsning –Prøven i skriftlig fremstilling, herunder vurdering.
Engelsk i grundskolen Condidact, mandag d. 7. jan v/ Signe S. Rye,
KØBENHAVNS KOMMUNE Forvaltning Afdeling / kontor Byhøjskolens orientering om folkeskolens afsluttende prøver 19. september 2016.
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
Evaluering i dansk - begreber og eksempler
Undervisning på weekendindkald lørdag den Torben Sebro.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
Beskrivelse af krav og procedure ved mundtlig eksamen
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
PRØV! Et program til de mundtlige prøver Forlaget MATEMATIK
Teoretisk pædagogikum
Mindset og formativ evaluering i sprogfagene:
Hvorfor dansk på GF1?.
Dansk på GF2.
Erfaringsmøde om prøverne i dansk som andetsprog
Caseseminar Kolding 14. marts 2017
AT-eksamen 2019.
Præsentationens transcript:

Folkeskolens Afgangsprøve Mundtlige prøver

Prøve i læsning (30 min) Eleverne skal: Vise læsefærdigheder (læseforståelse og læsehastighed) i forhold til forskellige typer tekster. Anvende forskellige læsemåder, fx punktlæsning/søgelæsning, oversigtslæsning og nærlæsning. Teksternes sammensætning: En brochure – eller brochureagtig tekst (søgetekst) En opinionstekst (essay, klumme, leder, læserbrev, kronik) En faglig tekst (sagprosa) En fortælling (eventyr, myte, sagn) En nyere fiktiv tekst (novelle)

Prøve i læsning Læseprocessen: aktivere korttidshukommelsen se sammenhæng i teksten bruge tidligere informationer i teksten bruge generel viden om ords betydning bruge almen viden om sprog Opgaver: før teksten (punktlæsning/søgelæsning) indlagt i teksten (nærlæsning) efter teksten (oversigtslæsning eller nærlæsning

Oplæsning Fokus på læsning Mundtlighed Fortolkningsmulighed Gode erfaringer fra forsøg *** A: Eleven udvælger i tekstoplæg Læreren vedlægger ved andre udtryksformer B: Eleven vælger oplæsningsstykke

Prøve i mundtlig dansk prøveform A Oplæggene skal alsidigt repræsentere samtlige områder inden for det opgivne stof, (både de kortere tekster, de større værker og de andre udtryksformer) Et prøveoplæg er en tekst eller et eksempel på en anden udtryksform. Skal have sammenhæng med opgivelserne og være ukendt for eleven 40 min. forberedelse – 20 min. eksamination Oplæsning Vurdering (tekstarbejde + mundtlig fremstilling)

Prøveform A - vurdering For at kunne vurderes som en præstation i middelområdet med hensyn til tekstarbejde skal præstationen vise forståelse af hovedindholdet og dets væsentlige elementer analyse og fortolkning vise nogenlunde overblik over sammenhængen mellem sprog, indhold og genre præstationen indeholde elevens vurdering af oplægget analyse, fortolkning og vurdering være rimeligt begrundede ud fra iagttagelser i oplægget præstationen omfatte en nogenlunde velbegrundet perspektivering

Prøveform A - vurdering For at kunne vurderes som en præstation i middelområdet med hensyn til mundtlig fremstilling skal fremstillingen være rimeligt disponeret formulering og artikulation være klar og tydelig sproget være forståeligt og nogenlunde klart samtalen afspejle færdighed i at lytte opmærksomt oplæsningen være klar og forståelig, og stemmeføringen være afpasset den genre og situation den knytter sig til.

Prøve i mundtlig dansk - prøveform B Tilrettelæggelse af fordybelsesområder ud fra opgivelserne Lodtrækning mellem fordybelsesområder Fordybelsesperiode (10 lektioner), hvor eleven undersøger og udvælger prøvestof og fordyber sig i sit valgte prøveoplæg Læreren er vejleder og godkender prøveoplæg Udformning og aflevering af synopse for den mundtlige prøve Mundtlig prøve og karaktergivning.

Prøveform B Synopsen skal være kort og i oversigtsform. Den bør normalt indeholde: En forside med: Elevens navn og prøveniveau Titel på fordybelsesområde Præsentation af prøveoplægget og begrundelse for valget af dette En side 2 med: Disposition for den mundtlige prøve Præsentation af analyse og fortolkningspunkter Præsentation af perspektiveringsområder Kildefortegnelse over læste tekster og andre oplysninger, der er anvendt i fordybelsesarbejdet.

Prøveform B - vurdering For at kunne vurderes som en præstation i middelområdet med hensyn til tekstarbejde skal præstationen vise indsigt i hovedindholdet og dets væsentlige elementer analyse og fortolkning vise en nogenlunde indsigt i sammenhængen mellem sprog, indhold og genre analyse og fortolkning være begrundede ud fra iagttagelser i oplæggets indhold og form præstationen indeholde en begrundet vurdering af oplægget perspektiveringen til danskfaglige områder fra opgivelserne og til andre tekster og udtryksformer begrundes med faglige argumenter..

Prøveform B - vurdering For at kunne vurderes som en præstation i middelområdet med hensyn til mundtlig fremstilling skal fremstillingen være klart disponeret og begrundet formulering og artikulation være klar og tydelig sproget være forståeligt og nogenlunde klart samtalen afspejle færdighed i at lytte opmærksomt og i at indgå i en dialog om danskfagligt stof oplæsningen være klar og forståelig og stemmeføringen være afpasset den genre og situation, den knytter sig til.

Prøveform B – et eksempel Stof/opgivelser Romantikken H.C.Andersen: Den lille pige med svovlstikkerne Skyggen Det utroligste Oehlenschläger: Guldhornene Der er et yndigt land P.C.Skovsgaard: Bøgeskov i maj J.Th.Lundbye: Gåsetårnet i Vordingborg Fordybelsesområde: tekster og andre udtryksformer fra romantikken Prøveoplæg valgt af eleven: Den lille Idas blomster af H.C.Andersen

Prøveform B Stof/opgivelser Legenden om juleroserne (Selma Lagerlöf) Hvad tror du selv! (UNG 1. februar 2006 Intet (Janne Teller) Fordybelsesområde Tekster om tro Prøveoplæg valgt af eleven NAT I ELECTRI-CITY 1979 (Michael Strunge) De rigtige mennesker H.C. Andersens land (Benny Andersen) Digte af Benny Andersen Svantes sorte vise Romeo og Julie (Shakespeare) Andre tekster af Shakespeare Macbeth i uddrag af prosaudgave (Shakespeare) Karen Blixen, dokumentarfilm Den afrikanske farm De blå øjne Karen Blixens malerier Karen Blixen Ringen (Karen Blixen)

Lærer- og censoropgaver Skriftlige opgaver Beskikkede censorer + kommunale censorer Rettevejledninger skal følges Mundtlig dansk Lærer + lokal censor/ beskikket censor Kurser for alle beskikkede censorer i foråret

Prøver og undervisning Fælles Mål Slutmål (trinmål) genfindes i prøvekrav Skærpet fokus på sprog og læsning Oplæsning Bevidst arbejde med skriftlighed (genrearbejde) Tekster og andre udtryksformer – genrearbejde – fordybelse – perspektivering Evaluering – refleksion – anvende faglighed

Prøver og undervisning Fælles Mål Slutmål (trinmål) genfindes i prøvekrav Skærpet fokus på sprog og læsning Oplæsning Bevidst arbejde med skriftlighed (genrearbejde) Tekster og andre udtryksformer – genrearbejde – fordybelse – perspektivering Evaluering – refleksion – anvende faglighed