Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Erfaringsmøde om prøverne i dansk som andetsprog

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Erfaringsmøde om prøverne i dansk som andetsprog"— Præsentationens transcript:

1 Erfaringsmøde om prøverne i dansk som andetsprog
Erfaringsmøde Vingsted 2017

2 Erfaringsmøde Vingsted 2017
Dagens program Velkomst og præsentation Prøven i skriftlig fremstilling på G og D niveau Frokost Prøven i skriftlig fremstilling fortsat Stine Aaen Dürr fra EMU De mundtlige prøver på G og D niveau Opsamling og tak for i dag  Erfaringsmøde Vingsted 2017

3 Prøven i skriftlig fremstilling
Rammen om prøverne: Styringsdokumenterne Drejebog: Fra eksamen til karakter Konferering af kursistbesvarelser i grupper Erfaringsmøde Vingsted 2017

4 Styringsdokumenterne
Lovgrundlag Bekendtgørelse om almen voksenuddannelse (retsinformation.dk)  Bilag 8 – 12 (læreplanerne for basis, G, F, E, og D niveauerne) Almen eksamensbekendtgørelse Bekendtgørelse om karakterskala og anden bedømmelse (retsinformation.dk)  Erfaringsmøde Vingsted 2017

5 Drejebog for prøven i skriftlig fremstilling
Skriftlig fremstilling G og D Hvem informerer kursisterne om mål, krav og procedurer? Hvornår er den skriftlige eksamen begyndt? Hvad sker der efter prøven? Konferering og baggrund for karakterfastsættelse Beskikket skriftlig censor Erfaringsmøde Vingsted 2017

6 De centralt stillede skriftlige opgaver
2 årlige terminer. December og maj Opgavekommissionen i dansk som andetsprog Tidligere opgaver ligger på materialeplatformen Erfaringsmøde Vingsted 2017

7 Hvem informerer kursisterne?
§ 6. Det påhviler institutionen at gøre eksaminanderne bekendt med, hvilke mål og krav der er væsentlige for prøverne. Stk. 2. Institutionen skal sørge for, at eksaminanderne i god tid orienteres om praktiske og proceduremæssige forhold Ukendt eksamensform for dsa kursister Snak ved bordene: Eksempler/erfaringer med situationer man skal være opmærksom på at informere dsa kursister om Erfaringsmøde Vingsted 2017

8 Erfaringsmøde Vingsted 2017
Fortsat Stk. 3. Institutionen skal endvidere sørge for, at eksaminander og øvrige medvirkende ved prøverne i god tid bliver bekendt med reglerne om følgende: 1) Konsekvenser af sygdom eller udeblivelse af andre uforudseelige grunde, jf. § 9. 2) Anvendelse af hjælpemidler, jf. § 15. 3) Hvornår en prøve er begyndt, jf. § 16. 4) Konsekvenser af at komme for sent eller udeblive, jf. § 17. 5) Særlige prøvevilkår, jf. § 19. 6) Konsekvenser af at skaffe sig eller yde uretmæssig hjælp, jf. § 20. 7) Klageprocedure og klagefrister, jf. kapitel 10. Stk. 4. Institutionen kan fastsætte yderligere retningslinjer, herunder retningslinjer om konsekvenser af forstyrrende adfærd og om identifikation af eksaminanden. Erfaringsmøde Vingsted 2017

9 Hvornår er den skriftlige eksamen begyndt?
§ 16. En prøve er begyndt, når uddelingen af opgaverne er begyndt, eller når eksaminanden er blevet gjort bekendt med prøvespørgsmålet, opgaven, opgavetitlen, forberedelsesmaterialet eller lignende. Se evt. også Erfaringsmøde Vingsted 2017

10 Erfaringsmøde Vingsted 2017
Fortsat § 17. En eksaminand, der udebliver fra eller kommer for sent til en prøve, har ikke krav på at aflægge prøven. Stk. 2. Hvis det anses for udelukket, at en eksaminand, der kommer for sent til en skriftlig prøve, kan have modtaget nogen oplysning om opgaven, og hvis institutionen skønner, at forsinkelsen er rimeligt begrundet og af kortere varighed, kan eksaminanden få lov til at deltage i prøven. Prøvetiden forlænges ikke. Institutionen kan i særlige tilfælde beslutte, at prøvetiden forlænges. Erfaringsmøde Vingsted 2017

11 Erfaringsmøde Vingsted 2017
Hjælpemidler Erfaringsmøde Vingsted 2017

12 Hvad sker der efter prøven?
Opgavebesvarelser og karakterliste sendes samme dag med anbefalet post til censor Censor har 8 hverdage til at vurdere opgaverne, og sender derefter originalerne til underviseren Underviseren har 5 hverdage til at vurdere opgaverne Karakteren fastsættes på baggrund af konferering mellem censor og underviser Erfaringsmøde Vingsted 2017

13 Erfaringsmøde Vingsted 2017
Konferering Der aftales et tidspunkt for konferering Censor ringer til underviser Censor spørger, om underviser har bemærkninger, ris/ros til opgavesættet Karakterfastsættelse ud fra bedømmelsesvejledningen og en samlet vurdering Gruppesamtale: Hvad er vigtigt for en god og konstruktiv konferering? Erfaringsmøde Vingsted 2017

14 Bedømmelsesvejledninger
Skriftlig fremstilling den 16. maj 2017: NY Bedømmelsesvejledning Skriftlig fremstilling D (pdf) NY Bedømmelsesvejledning Skriftlig fremstilling G (pdf) Bedømmelsesvejledningerne for skriftlig fremstilling kommer på UVM.dk umiddelbart efter prøven Erfaringsmøde Vingsted 2017

15 Bedømmelseskriterier D og G
Der lægges vægt på, at eksaminanden kan: a) skrive i et overvejende korrekt og sammenhængende sprog b) anvende viden om ordklasser, sætningsanalyse og sproglig karakteristik af tekster c) skrive analyserende, diskuterende og kommenterende på et elementært niveau i forskellige genrer d) svare relevant på opgavespørgsmålet i forhold til emne, målgruppe og medie e) kommunikere nuanceret, klart og relevant. Der lægges vægt på, at eksaminanden: a) har en skriveidé b) kan skrive sammenhængende og med begyndelse og slutning c) kan skrive i et sprog, herunder et ordforråd og syntaks, der er forståeligt og hensigtsmæssigt i forhold til kommunikationssituationen d) kan svare relevant på opgavespørgsmålet. Erfaringsmøde Vingsted 2017

16 Karakterfastsættelse
Samlet vurdering ud fra: § 12. Karakterfastsættelsen sker på baggrund af en samlet vurdering af, i hvilken grad præstationen eller standpunktet opfylder de mål, som skal bedømmes efter reglerne for de enkelte uddannelser. Komposition Lingvistisk kompetence Sociopragmatisk kompetence Danskfaglige begreber Omfang Erfaringsmøde Vingsted 2017

17 Karakterfastsættelse
§ 14. Hvor der ved bedømmelsen medvirker både en censor og en eksaminator, fastsættes karakteren efter drøftelse mellem dem. Stk. 2. Hvis censor og eksaminator ikke er enige om en fælles bedømmelse, giver de hver en karakter. Karakteren for prøven er gennemsnittet af disse karakterer afrundet til nærmeste karakter i karakterskalaen. Hvis gennemsnittet ligger midt imellem to karakterer, er den endelige karakter nærmeste højere karakter, hvis censor har givet den højeste karakter, og ellers den nærmeste lavere karakter. 10 og 7 = 8,5 (censors karakter). 10 og 4 = 7 (gennemsnit). 02 og 7 = 4,5 (4) Erfaringsmøde Vingsted 2017

18 Erfaringsmøde Vingsted 2017
Censor Beskikket skriftlig censor § 26. Institutionen er ansvarlig for at påse, at de censorer, der indstilles af institutionen, er kvalificerede til at gennemføre et undervisningsforløb frem til den pågældende prøve. Institutionen tilstræber, at de indstillede censorer har gennemført et fuldt undervisningsforløb, der fører frem til den på gældende prøve, og at de har eksamineret i faget. Erfaringsmøde Vingsted 2017

19 Erfaringsmøde Vingsted 2017
Kursistbesvarelser Vurdering af: Skriftlig fremstilling D Skriftlig fremstilling G Gruppesamtale: Vurder opgaverne og diskuter/fastsæt karakteren? Erfaringsmøde Vingsted 2017

20 De mundtlige prøver på G og D niveau
Procedure før prøven Lodtrækning Genrer Censors rolle Inspiration/erfaringsudveksling/tekster Erfaringsmøde Vingsted 2017

21 Erfaringsmøde Vingsted 2017
Mundtlige prøver Eksamensgrundlaget sendes til censor mindst 5 dage før afholdelse af mundtlig prøve (gerne før) Eksamensgrundlaget skal være ukendt for kursisterne Tekster tildeles ved lodtrækning Erfaringsmøde Vingsted 2017

22 Erfaringsmøde Vingsted 2017
Lodtrækning § 12. Ved fastlæggelsen af prøveform indgår følgende elementer: Stk. 4. Opgaverne til prøver med mundtlig besvarelse fordeles ved lodtrækning blandt eksaminanderne, medmindre andet fremgår af reglerne om de enkelte prøver. Antallet af trækningsmuligheder skal overstige antallet af eksaminander/grupper med mindst 3. Alle trækningsmuligheder skal fremlægges ved prøvens start. Udtrukne muligheder kan ikke trækkes igen. Erfaringsmøde Vingsted 2017

23 Erfaringsmøde Vingsted 2017
Lodtrækning - fortsat Stk. 5. Når eksaminanderne skal trække opgaver eller bilagsmateriale, der ikke er kendt af eksaminanderne forud for prøvens afholdelse, skal eksaminator samt enten censor, jf. § 23, institutionens leder eller en person udpeget af denne, være til stede ved lodtrækningen. Ved prøver, hvor ukendte opgaver eller bilagsmateriale skal trækkes mere end en time før eksaminationen, skal blot institutionens leder eller en person udpeget af denne, og som ikke er eksaminator, være til stede ved lodtrækningen. Drøft i grupper: Hvordan definerer I lodtrækning? Erfaringsmøde Vingsted 2017

24 Genrer ved mundtlig prøve
G: Én eller to kortere (kendte) tekster De faglige mål: Sag- og fiktionstekster Epik Lyrik Blandingsgenrer Supplerende stof til opfyldelse af de faglige mål D: Én ukendt tekst (efter 1870) De faglige mål: Sag- og fiktionstekster Epik Lyrik Drama Sagprosa Supplerende stof til opfyldelse af de faglige mål Erfaringsmøde Vingsted 2017

25 Erfaringsmøde Vingsted 2017
Mundtlige prøver § 29. Censor skal: 1) påse, at prøverne er i overensstemmelse med målene og øvrige krav i reglerne om de pågældende fag, 2) medvirke til og påse, at prøverne gennemføres i overensstemmelse med de gældende regler, og 3) medvirke til og påse, at eksaminanderne får en ensartet og retfærdig behandling, og at deres præstationer får en pålidelig bedømmelse, der er i overensstemmelse med reglerne om karaktergivning og øvrige regler for uddannelsen. Erfaringsmøde Vingsted 2017

26 Erfaringsmøde Vingsted 2017
Fortsat Stk. 2. Censor kan stille uddybende spørgsmål til eksaminanden. Stk. 3. Censor og eksaminator skal gøre notater om præstationen og karakterfastsættelsen til personligt brug ved udarbejdelse af en udtalelse i en eventuel klagesag. Notaterne skal opbevares i 1 år. Snak i grupper: Hvordan ønskes censors rolle under eksaminationen? Hvor meget, hvor lidt, hvornår? Erfaringsmøde Vingsted 2017

27 Karakterbeskrivelse De mundtlige prøver G og D
Erfaringsmøde Vingsted 2017

28 Hvor finder vi inspiration?
Fagudvalg Netværksgrupper EMU Udgivet materiale Kurser Erfaringsudveksling: Eksempler på velfungerende tekster til undervisning/mundtlig prøve Erfaringsmøde Vingsted 2017

29 Erfaringsmøde Vingsted 2017
Opsamling Fokus på procedurer omkring prøverne Hvordan arbejder vi hen mod at opfylde de faglige mål? Vingsted den 8. og 9. august 2018 Møde for beskikkede skriftlige censorer tirsdag den 8. maj 2018 Erfaringsmøde Vingsted 2017

30 Erfaringsmøde Vingsted 2017
Tak for i dag Erfaringsmøde Vingsted 2017


Download ppt "Erfaringsmøde om prøverne i dansk som andetsprog"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google