Temadrøftelse i Social- og Sundhedsudvalget og Ældreudvalget om BUM, servicebeviser og BPA: (Borgerstyret Personlig Assistance) 2. februar 2010.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sprogvurdering & Sprogindsatser
Advertisements

Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Kvalitetsstandarder og individuelt skøn
Dialogmøde på skoleområdet – Planche 1 Tidsfrister  Første kvalitetsrapport omfatter skoleåret  Inden den 15. oktober 2007 skal Byrådet drøfte.
Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
Konklusion på Workshop om sindslidende
Århus KommuneSocialcentreneSocialforvaltningen BPA Borgerstyret Personlig Assistance Socialforvaltningen i Århus Oplæg for Brugerklubben 3. December 2009.
Velkommen Informations- og dialogmøde BPA i Aarhus Fredag den 8
Afbureaukratisering Alle taler om det – ingen gør noget ved det.
Handicap & Psykiatri.
1 Frit valg af hjælpemidler og boligindretning Af Tina Hansen specialkonsulent 15. september 2010.
Borgerstyret Personlig assistance (BPA), SEL §§ 95-96
Selvejende institutioner i Danmark
Ledere i gang August 2010 Kaj Jørgensen, Lønchef
SAMARBEJDE OG MEDINDFLYDELSE. Overordnede bestemmelser Ledelse og medarbejdere skal i samarbejde føre de af kommunalbestyrelsen fastsatte mål ud i livet.
Fra kompensation.
Serviceloven Serviceloven er en rammelov
Børnemad madvalget Ideer til temaer til drøftelse ifm. valg af frokostordning September 2010 Kære ledere/ forældrebestyrelser I dette powerpointshow er.
Organisering af virksomhedernes interne AM-arbejde
Fokus på konkret viden forud for anvendelse af jura
Tema: Handicappolitik i kommunerne
VELKOMMEN TIL ORIENTERINGSMØDE OM BPA OG LOBPA MØDET ER FOR:
GENERELT: FOR AT VÆLGE / BYTTE LAYOUT, HØJREKLIK PÅ SIDEN OG VÆLG. FORSIDE GRÅ Overskrift, helst kun én linje tekst Underrubrik, max 4 linjer tekst Navnet.
Mandag 3. marts januar Borgmester Jannich Petersen, V Udbud og partnerskaber i Gribskov Kommune.
Opsamling og afrunding på konferencen “Den gode genoptræning” Landstingssalen, 22. september 2008 NB: Pga manglende tid blev hele oplægget ikke præsenteret.
Temadag for tandlægekonsulenter
Den statslige tillidsrepræsentantaftale Temamøde den 18/ om tillidsrepræsentanters arbejdsvilkår på KU professor, dr. jur. Jens Kristiansen.
Mål på flere niveauer Centralt niveau: Klare politiske mål for centrale velfærdsområder – og mindre detailstyring. Kommuneniveau: Kommunale mål og ansvar.
Servicelovens §96 Før hjælperordning § 96. Kommunalbestyrelsen skal yde et tilskud til dækning af udgifter ved ansættelse af hjælpere til pleje,
Årskursus for visitatorer 2009 Et blik i krystalkuglen på visitatorernes fremtidige arbejdsområde.
Jobrotation Medarbejdere på uddannelse – ledige vikarer i job.
HONORERING AF PLEJEFORHOLDET UD FRA EN GENNEMSNITSBETRAGTNING
1 Definition: ”Teknisk bistand omfatter enhver form for bistand i forbindelse med reparation, udvikling, fremstilling, samling, prøvning, vedligeholdelse.
SYGEDAGPENGEREFORMEN – HVAD ER DET NYE FOR VIRKSOMHEDERNE (SAMT LIDT AF ”DET GAMLE”) Lejre Kommune 20. november 2014.
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE JOB MED LØNTILSKUD TIL FØRTIDSPENSIONISTER MØDE.
Nye ældre – nye muligheder
21. marts 2015Vibeke Reiter, Aleneboende demente Usynlighed – erfaringer fra forebyggende hjemmebesøg. Oplæg ved: Vibeke Reiter, forebyggende.
Visitation i SUF Den Centrale visitation 24. november 2009
Tema 1 Muligheder for hjælp og støtte efter serviceloven
Arbejde for enhver pris? Hvordan kan man i kommunalt regi bruge lovgivningen til at sikre, at arbejdsliv og hverdagslivet i øvrigt hænger bedst sammen?
Grundaftale for hjælpemidler i et overordnet perspektiv
Handleplaner Odsherred Kommune. Indledning Hvem er vi Kort præsentation.
Pulje: udbredelse af erfaringer fra forsøg med fritidspas
Herning Kommunes Handicapråd Høringer Nyborg Strand d. 9. juni 2008.
GPS til demente borgere
Oplæg om de kompenserende ordninger
Hvordan skabes sammenhæng i kapacitet og ressourcer på tværs? Oplægsholder : Forebyggelseschef Eva Henriksen Kommunen har ca indbyggere En af to.
Fastholdelse af sygemeldte medarbejdere Rimelige tilpasninger for at afhjælpe funktionsbegrænsning.
Hvad indeholder overenskomsten? Stormøde for handicaphjælpere Århus d. 13. maj 2009.
Lederkursus December REGELHIERARKIET I Grundloven Folketingslov Landstingslov, landstingsforordning og Inatsisartutlov Bekendtgørelser Cirkulærer.
Aftale om ansættelsesvilkår Aftale om ansættelsesvilkår for ansatte der overgår til staten mv. i forbindelse med kommunalreformen. Aftalen gælder både.
Kapitel 17 Ansættelsesret. 1.Ansættelse 2.Diskrimination og ligebehandling 3.Under ansættelsen – funktionærloven 4.Ophør af ansættelsen Kollektiv eller.
Rammeaftale om samarbejde og medindflydelse. Formål: …at styrke medarbejdernes interesse for effektivitet i kommunens forvaltning og i dennes institutioner.
Kursus i Tarm febr Hvilke rettigheder har en borger der er misbruger af alkohol? S tøttemuligheder i Serviceloven – Lov om Social Service.
AKTIV HELE LIVET HJEMMEPLEJEN UNDERSØGELSE AF BRUGERTILFREDSHEDEN MED HJEMMEPLEJEN APRIL 2015.
INDLEVELSE SKABER UDVIKLING Beskæftigelsesregion Syddanmark Budgetseminar om indsatsen for forsikrede ledige – kommunernes medfinansiering.
Oplæg om PLO-K Om PLO-K’s organisering, økonomi, opgaver og roller, kontaktperson i PLO-R, samt om PLO’s kommuneudvalg.
Ufaglært til Faglært.
Opgaven i praksis Kort om de kompenserende ordninger.
Modul 3.1 – Hvorfor og hvordan dokumenterer vi?
Sygedagpenge og ferie Du kan ikke modtage sygedagpenge under ferie, uanset om ferien afholdes i ind- eller udland. Lav altid en aftale med din sagsbehandler.
Tilskud til inklusion og specialundervisning
Overordnede bestemmelser
Modul 3.1 – Hvorfor og hvordan dokumenterer vi?
Rehabilitering og hjemmehjælp
Introduktion til Myndighed Sundhed v. Signe Plats Afdelingsleder
Personligt Tillæg Folkepension.
OK18 Det kommunale og regionale forlig
Dansk Selskab for Indvandrersundhed
Økonomiske overvejelser
Præsentationens transcript:

Temadrøftelse i Social- og Sundhedsudvalget og Ældreudvalget om BUM, servicebeviser og BPA: (Borgerstyret Personlig Assistance) 2. februar 2010

Dagsorden 1.Borgerstyret Personlig Assistance (BPA) 2.Hjemmehjælpsområdet 3.Servicebeviser

Borgerstyret Personlig Assistance (BPA) •Loven trådte i kraft •Manglende vejledninger og udmålingskriterier har udskudt implementeringen. •Borgere som tidligere var tildelt hjælpeordning overgår til BPA-ordningen. •Borgeren modtager et kontant tilskud efter en helhedsvurdering, hvorefter denne selv ansætter hjælpere og fordeler arbejdet. •Ordningen er rettet mod borgere med et massivt hjælpebehov som gør det nødvendigt at yde en ganske særlig støtte til bl.a. pleje, overvågning og/eller ledsagelse.

Hjælperordningen og BPA Borgeren skulle varetage arbejdsgiver- og arbejdslederrollen samt lønadministrationen Borgeren kan videregive arbejdsgiveransvaret og lønadministrationen, men skal fortsat lede og tilrettelægge arbejdet Krav om et højt aktivitets-niveau ud af hjemmet som skulle fastholdes Aktivitetsniveauet er bortfaldet og afløst af en helhedsvurdering. Det betyder, at flere kan modtage BPA. Forskellig praksis vedrørende aflønning af hjælperne. Som regel ufaglært løn uden tillæg. Rammerne udmeldes centralt for aflønning af hjælperne og honorering af arbejdsgivere og lønadministration. Lønadministrationen var borgers ansvar. Nogle kommuner varetog denne opgave for borger, nogle borgere benyttede multidata o.lign. Kommunen skal tilbyde at varetage lønadministrationen. Byrådet gives mulighed for at tilbyde BPA til andre borgergrupper med mindre handicap og færre hjælpebehov.

BPA bevilges efter §§ 95 og 96 i Serviceloven BPA § 95 bevilges med udgangspunkt i kvalitetsstandarderne for personlig og praktisk bistand. •Kombineres evt. med en ledsagerordning (efter §97) •Mange borgere har videregivet arbejdsleder- og arbejdslederbeføjelserne samt lønadministration til nærtstående •19 borgere er omfattet af ordningen i Høje-Taastrup Kommune, og modtager i gennemsnit 22 timers hjælp om ugen BPA § 96 bevilges efter individuel vurdering •Borgere med massivt hjælpebehov til pleje, overvågning og/eller ledsagelse •Hjælpen tager udgangspunkt i, hvad den enkelte borger selv kan klare med henblik på at kunne leve et almindeligt liv som andre ikke handicappede, både i og uden for hjemmet. •6 borgere er omfattet af ordningen i HTK, og modtager i gennemsnit 107 timers hjælp om ugen

Nye valgmuligheder for sammensætning af hjælpen (§96) Arbejdsleder: •Rekruttere og udvælge hjælpere •Varetage ansættelsessamtaler •Oplæring og daglig instruktion •Arbejdsplanlægning •Medarbejderudviklingssamtaler Lønadministration: •Indberetning af skat, ferie, m.v. •Timeregnskab •Regnskab Arbejdsgiver: •Ansættelsesbeviser •Personalesag •Tegnelse af forsikringer •Arbejdsmiljøforanstaltninger Kan ikke overdrages til anden part Kan varetages af borger eller overdrages til nærtstående, virksomhed, forening eller kommune

BPA efter § 95 •Mulighed for selv at ansætte hjælper(e), nærtstående eller privat firma •Omfattende plejebehov over 20 timer pr. uge •Bevilges med udgangspunkt i kvalitetsstandarderne for personlig og praktisk bistand •Kombineres evt. med en ledsagerordning

BPA efter § 95 Personkreds •Alle visiterede borgere i HTK har videregivet arbejdsleder- og arbejdslederbeføjelserne samt lønadministration til nærtstående •19 borgere er omfattet af ordningen i Høje- Taastrup Kommune, og modtager i gennemsnit 22 timers hjælp om ugen

Ændringer i forhold til tidligere •Borgeren får mulighed for at overdrage arbejdsgiver- og arbejdslederbeføjelserne til forening eller virksomhed udover den tidligere mulighed for at overdrage til nærtstående. •Kommunen skal tilbyde at varetage lønadministrationen, hvis borger eller nærtstående varetager arbejdsgiveransvaret. •Indenrigs- og Socialministeriet sætter fremover retningslinjer for udmåling af tilskud.

Byrådet skal opstille budget for tilskudsudmåling •Tilskud til hjælpernes løn •Tilskud til arbejdsgiveropgaven •Tilskud til lønadministration •Tilskud forbundet med at have hjælpere i og udenfor hjemmet

Fastlæggelse serviceniveau for hjælpen (ikke nyt – aktuelt fordi der ikke har været nedskrevet kvalitetsstandard for § 96) •Hvad dækker hjælpen? •Hvor mange fritidsaktiviteter og weekendophold dækker hjælpen? •Hvor og på hvilke vilkår kan hjælpen medbringes på udenlandsrejser? •Hvilke udgifter skal søges særskilt (§100 - merudgift)?

”Hjemmehjælp” •Reguleres ved:  Lovgivning: Serviceloven  Bestiller – Udfører – Modtager (BUM) model  Kvalitetsstandarder vedtaget af Byråd  Der visiteres i ”pakker”  Det frie valg

Servicelovens ”vigtigste” §§ •§ 83 –Bevilling af ”praktisk hjælp” og ”personlig pleje” – m/bytteret i forhold til ydelserne •§ 81 –ret til at vælge mellem forskellige leverandører af hjemmehjælp

”Frit valg” •Frit valg af leverandør: Alle hjemmehjælpsmodtagere har ret til at vælge mellem forskellige leverandører af hjemmehjælp, jf. servicelovens § 91. Som regel kan hjemmehjælpsmodtageren vælge mellem den kommunale hjemmehjælp og et eller flere private hjemmehjælpsfirmaer. •Frit boligvalg: Siden den 1. juli 2002 har alle personer, der er anvist/visiteret til ældre-/plejeboliger, plejehjemspladser, beskyttede boliger, haft ret til frit at vælge sådanne boliger såvel inden for som på tværs af kommunegrænserne

Oversigt over valgmuligheder •Servicelovens § 94 –borgeren udpeger selv hjælper, skal godkendes af kommunen •Servicelovens § 95 –Mulighed for selv at ansætte, at få en virksomhed til at ansætte eller udbetale tilskud til nærtstående (ældre lov udvidet til BPA) •Servicelovens § 96 –Mulighed for selv at ansætte eller at få en virksomhed til at ansætte (fortsætter i en udvidet udgave) •Servicelovens § 118 –Pasning af handicappet eller alvorligt syg i en afgrænset periode •Servicelovens § 119 –Pasning af døende i hjemmet

Hvad indebærer servicebeviser jf §94b? •Ny valgmulighed for borgere visiteret til hjemmehjælp •Et fysisk bevis med en bestemt værdi beregnet ud fra den visiterede ydelses værdi •Med beviset kan borgeren selv vælge at ansætte en hjælper eller firma •Hjælperen/firmaet skal ikke godkendes af Byrådet •Borgeren beslutter i samarbejde med den valgte hjælper hvornår og hvordan hjælpen skal udføres •En ”kan” bestemmelse

Kommunens forpligtigelse •Kommunen skal tage stilling til, om servicebeviser skal være en mulighed og i givet fald: •Tage stilling til hvilke ydelser, der skal være omfattet? •Fastsætte takster på området •Stå for lønadministration •Føre tilsyn •Sikre, at borgeren modtager den rette hjælp •Opbygge et beredskab i tilfælde af sygdom eller lignende

Hvilke borgere vil - formodentlig - benytte servicebeviser? •Borgere, der i forvejen er visiteret, som ønsker selv at ansætte hjælper, f. eks. til personlig pleje •Borgere, som ikke tidligere har søgt om hjælp, og som får hjælp af familien f. eks. til indkøb, vasketøj eller lignende •Borgere, der ikke har ønsket at tage i mod hjælpen, som den kan ydes i dag, men som f. eks. ønsker at ansætte et familiemedlem til personlig pleje

Fordele •Større valgfrihed for borgeren •Mulighed for at borgeren bliver mere tilfreds med hjælpen, da de selv ansætter hjælperen og har ledelsesretten •Større frihed for borgeren til at planlægge hvilke opgaver, der udføres hvornår •Mulighed for at opbygge eller bevare en tæt relation mellem borger og hjælper •Borgeren rekrutterer selv hjælpere

Ulemper •Hjælperen kan opleve den tætte relation som en belastning, når der kun findes de regler som borger og hjælper aftaler •Hjælperen står alene med ansvaret for hjælpen •Kommunen kan ikke stille krav til kvaliteten af ydelsen •KL vurderer, at ordningen vil kræve mange administrative ressourcer i kommunen (skal beregne priser for hvert servicebevis, varetage administration af løn, føre tilsyn mv.) •En del borgere har svært ved at tage stilling til de mange valgmuligheder. Yderligere valgmuligheder vil øge kompleksiteten

Spørgsmål til drøftelse •Hvad ser ÆU og SSU af fordele og ulemper ved servicebeviser? •Skal Høje-Taastrup Kommune indføre muligheden for servicebeviser?