Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Oplæg om PLO-K Om PLO-K’s organisering, økonomi, opgaver og roller, kontaktperson i PLO-R, samt om PLO’s kommuneudvalg.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Oplæg om PLO-K Om PLO-K’s organisering, økonomi, opgaver og roller, kontaktperson i PLO-R, samt om PLO’s kommuneudvalg."— Præsentationens transcript:

1 Oplæg om PLO-K Om PLO-K’s organisering, økonomi, opgaver og roller, kontaktperson i PLO-R, samt om PLO’s kommuneudvalg.

2 PLO-K’s organisering Der er valg til bestyrelsen i PLO-K i januar/februar måned i ulige år, dvs. der vælges for 2 år ad gangen. Funktionstiden begynder den 1. marts. Bestyrelsen konstituerer sig umiddelbart efter valget med en formand og en næstformand. Formand, næstformand og evt. bestyrelsesmedlemmer kan fungere i et team, men det er nødvendigt at udpege formand/næstformand, jf. bl.a. deltagelse i Kommunalt-Lægelige Udvalg (KLU). Formandsfunktionen kan maksimalt varetages i 6 år. Der er ingen tidsbegrænsning for øvrige bestyrelsesmedlemmer i PLO-K. To medlemmer af PLO-K deltager i KLU. Formanden er født medlem, mens det andet medlem vælges blandt bestyrelsen. Andre læger kan deltage ad-hoc, jf. dog honorering. To læger honoreres af kommunen for deltagende i møder i KLU - formanden og ét andet medlem. Honoraret aftales/forhandles med kommunen.

3 PLO-K’s økonomi Kontingent til PLO-K
Der betales kontingent til brug for dækning af udgifter til drift af PLO-K. Kontingentet fastsættes på PLO-K’s generalforsamling. Regnskab godkendes også af generalforsamlingen. Kontingent kan anvendes til afholdelse af generalforsamling, bestyrelsesmøder og medlemsmøder i øvrigt. Kontingentet kan ikke anvendes til honorering af PLO-K’s bestyrelse. Honorering af formand/medlemmer af PLO-K PLO’s repræsentantskabet fastsætter, som en del af PLO’s budget, honoreringen til formanden for PLO-K. Honoraret er fastsat som et grundbeløb på kr kr. pr. medlem udover det 40. medlem. Som udgangspunkt udbetales honoraret til formanden, men PLO-K’s bestyrelse kan beslutte en anden fordeling, fx hvor formandsposten varetages af flere/et team. Godtgørelse ved møder med PLO-R Udover det faste honorar til formand m.v. ydes også honorar for transporttid (gældende konsulenttakst) og transportudgifter (km-godtgørelse) til ét bestyrelsesmedlem fra PLO-K, som deltager i møder med PLO-R.

4 PLO-K’s økonomi fortsat
Der afholdes 2 møder årligt mellem ét medlem af PLO-K og PLO-R. Inviterer PLO-R til yderligere møder, afholder PLO-R udgifterne hertil. Indbetaling af kontingent og udbetaling af honorar m.v. Opkrævning af kontingent til PLO-K sker typisk sammen med kontingent til Lægeforeningen, men kan også ske på andre måder, besluttet at PLO-K’s bestyrelse. Udbetaling af honorar for transport til møder med PLO-R, sker ved det regionale sekretariat.

5 PLO-K’s opgaver Repræsentere de praktiserende læger i kommunalt-lægelige udvalg (KLU) (’skal-opgave’). Herunder: dialog og samarbejde med kommunen, bl.a. i regi af KLU, hvor der holdes møde ca. 2 gange årligt. forholde sig til den lokale sundhedspolitik, herunder lokale aftaler. kontakt og vidensdeling med PLO-R. De opgaver, der knytter sig til den sociale del af PLO-K’s virke (’kan-opgave’). debatarrangementer m.v. som har til formål at inddrage og skabe sammenhold blandt praktiserende læger i kommunen. afholde lokale arrangementer i forhold til rekruttering af kollegaer til almen praksis.

6 PLO-K, PLO-R og lokale aftaler
Lokale aftaler – forpligtende og ikke-forpligtende Forpligtende aftaler: Lokale forpligtende aftaler, er aftaler som betyder, at de praktiserende læger i kommunen skal handle på en aftalt måde, og hvortil der i visse tilfælde er knyttet særligt honorar. Lokale aftaler kan omfatte én eller flere kommuner (i regionen) og praktiserende læger i kommunen. Det er af PLO-R, som er aftalepart for lokale forpligtende aftaler, og PLO-K skal derfor kontakte PLO-R relativt tidligt i forløbet, hvis kommunen ønsker at indgå forpligtende aftale. For at sikre national koordination, sammenhæng og evt. udbredelse vender PLO-R aftaleudkast med PLO’s forhandlingsudvalg. Lokale forpligtende aftaler kan ses på laeger.dk, PLO, ”overenskomst”, ”lokale aftaler”. Ikke-forpligtende aftaler: Lokale ikke forpligtende aftaler, er aftaler, hvor det er frivilligt om de praktiserende læger i kommunen handler på en aftalt måde eller benytter sig af en mulighed. Ofte vil frivillige aftaler være projekter, hvor nye samarbejdsformer eller tilbud afprøves. PLO-K kan være aftalepart for lokale ikke forpligtende aftaler, men der opfordres til, at PLO-R inddrages.

7 PLO’s Kommuneudvalg PLO’s bestyrelsen kan nedsætte en række udvalg under bestyrelsen. Bestyrelsen har nedsat et kommuneudvalg, hvor op til 3 bestyrelsesmedlemmer og et medlem fra hvert PLO-R deltager. Udvalgets formand er et medlem af PLO’s bestyrelse. Hovedopgaverne for kommuneudvalget er, at understøtte dialog og samarbejde mellem PLO-K og PLO-R, at indsamle, undersøge og skabe overblik over samarbejdet mellem praktiserende læger og kommunerne, at drøfte, anbefale samt yde rådgivning til bestyrelsen om initiativer og indsatser i forhold til tilbud og samarbejde med kommunerne, samt at følge og rådgive om implementering og opfølgning af nationale og lokale aftaler og samarbejde i øvrigt.

8 PLO-K – Kontakt Sekretariatsbistand
PLO-K, herunder særligt bestyrelsen/formanden, kan bruge de regionale sekretariater. PLO-K, herunder særligt bestyrelsen/formanden, kan også søge rådgivning i PLO’s centrale sekretariat. Kollega/politisk kontaktperson i PLO-R PLO-R udpeger en kontaktperson for hvert PLO-K Jeres kontaktperson er: Navn: xxxxx xxxx mail: xxxx mobil: xxxx Yderligere information PLO, under ”samarbejde med kommuner”


Download ppt "Oplæg om PLO-K Om PLO-K’s organisering, økonomi, opgaver og roller, kontaktperson i PLO-R, samt om PLO’s kommuneudvalg."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google