Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Tilskud til inklusion og specialundervisning

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Tilskud til inklusion og specialundervisning"— Præsentationens transcript:

1 Tilskud til inklusion og specialundervisning
1. Almene efterskoler 2. Specialefterskoler (skoler godkendt med samlet særligt undervisningstilbud) Ved Specialkonsulent Sine Eggert

2 Skolens forpligtelse Skolerne kan tilbyde specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand til elever i medfør af §3, stk. 2 i lov om folkeskolen. Skolerne skal tilbyde supplerende undervisning eller anden faglig støtte til en elev, der har brug for støtte, og som ikke kan understøttes alene ved brug af undervisningsdifferentiering og holddannelse, med henblik på elevens inklusion i den almindelige undervisning jf. § 3 a, 1. pkt. i lov om folkeskolen Hvis der er behov herfor skal skolerne give personlig assistance, der kan hjælpe en elev til at overvinde praktiske vanskeligheder i forbindelse med skolegangen, hvis der er behov herfor jf. §3 a, 2. pkt. (Efterskolelovens § 3 a)

3 Folkeskoleloven § 3, Stk. 2. Børn, hvis udvikling kræver en særlig hensyntagen eller støtte, gives specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand i specialklasser og specialskoler. Der gives desuden specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand til børn, hvis undervisning i den almindelige klasse kun kan gennemføres med støtte i mindst 9 undervisningstimer ugentligt, jf. § 16, stk. 4. § 3 a. Børn, der har brug for støtte, og som ikke alene kan understøttes ved brug af undervisningsdifferentiering og holddannelse, skal tilbydes supplerende undervisning eller anden faglig støtte i henhold til § 5, stk. 5. Hvis der er behov herfor, skal der gives personlig assistance, der kan hjælpe barnet til at overvinde praktiske vanskeligheder i forbindelse med skolegangen.

4 Almene efterskoler Tilskudstyper: 1. Inklusionstilskud (§ 24 a)
2. Specialundervisningstilskud (§ 25) 3. Tilskud til personlig assistance (§ 25 a) 4. Tilskud til hjælpemidler (§ 25 a)

5 1. Inklusionstilskud Tilskud til inklusion af elever med særlige behov i den almindelige undervisning Elever med behov for faglig støtte under 9 ugentlige undervisningstimer Inklusionstilskud ydes med en takst pr. årselev under inklusion. Taksten fastsættes på den årlige finanslov 2016: kr. 2017 (forslag til finanslov) : kr. Inklusionstilskud udbetales i finansårets 12 måneder og beregnes på baggrund af inklusionsaktiviteten i skoleåret, der slutter året før finansåret Skolerne indberetter selv inklusionsaktivitet primo oktober. Dernæst beregner styrelsen skolens inklusionstilskud For nyoprettede skoler beregnes tilskuddet ud fra det forventede antal årselever i finansåret og reguleres efterfølgende ud fra forskellen mellem det forventede og det opnåede årselevtal.

6 Betingelser for inklusionstilskud
Skolens inklusionstilbud skal fremgå af skolens indholdsplan og offentliggøres på skolens hjemmeside Skolen skal i skoleåret have mindst 5 årselever, for at der kan ydes tilskud til inklusion i det efterfølgende finansår (men ingen aktivitetskrav i finansåret). Skolen skal i sit årsregnskab særskilt redegøre for tilskuddenes anvendelse

7 Betingelser for inklusionstilskud
En elev kan indgå som en inklusionselev, når: eleven har deltaget i skolens inklusionstilbud skolen har udarbejdet en skriftlig plan for inklusion af den pågældende elev, som er underskrevet af skolen samt forældre (eleven, hvis eleven er over 18 år) – planen opbevares på skolen. skolen har foretaget en systematisk og løbende evaluering af skolens støtte til eleven

8 2. Specialundervisningstilskud
Elever med behov for faglig støtte i mindst 9 ugentlige undervisningstimer Specialundervisningstilskuddet ydes med en takst pr. årselev, der modtager specialundervisning. Taksten fastsættes på den årlige finanslov 2017 (forslag til finanslov) : kr. Specialundervisningstilskuddet udbetales i finansårets 12 måneder og beregnes på baggrund af specialundervisningsaktiviteten i skoleåret, der slutter året før finansåret Skolerne indberetter selv specialundervisningsaktivitet primo oktober. Dernæst beregner styrelsen skolens specialundervisningstilskud (OBS ingen indberetning i 2016) For skoler, der ikke har et beregningsgrundlag, fastsætter ministeriet beregningsgrundlaget individuelt.

9 Betingelser for specialundervisingstilskud
Skolen skal i finansåret samlet set have haft mindst 0,25 årselev under reglerne om specialundervisning (aktivitetskrav) Ingen mindstekrav ift. beregningsgrundlag Skolen skal i sit årsregnskab særskilt redegøre for tilskuddenes anvendelse

10 Betingelser for specialundervisingstilskud
En elev kan indgå som specialundervisningselev, når: eleven har modtaget specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand (dvs. faglig støtte i mindst 9 ugentlige undervisningstimer) Skolen har udarbejdet en skriftlig plan for indsatsen for den pågældende elev, som er underskrevet af skolen samt forældre (eleven, hvis eleven er over 18 år) der foreligger på skolen en aktuel skriftlig udtalelse fra pædagogisk-psykologisk rådgivning i elevens tidligere skolekommune om at elevens støttebehov er mindst 9 ugentlige undervisningstimer skolen har foretaget en systematisk og løbende evaluering af skolens støtte til eleven

11 Overgangsordning for tilskud til specialundervisning
I efteråret 2016 (1/8 – 31/12) modtager en skole specialundervisningstilskud svarende til det specialundervisningstilskud (§ 25, stk. 2) som skolen modtog til specialundervisning i efteråret 2015 (1/8 – 31/12) I 2017 modtages tilskud efter den nye takstmodel og med udgangspunkt i den aktivitet som styrelsen har beregnet (på baggrund af bevillinger fra SPS2005) Staten kan i 2017 og 2018 yde supplerende tilskud til specialundervisning. Det supplerende tilskud er beregnet til skoler, der oplever et stort fald i tilskud, idet man går fra lærertimer til takster.

12 3. Tilskud til personlig assistance
Personlig assistance ydes til elever, der har behov for hjælp til at overvinde praktiske vanskeligheder i forbindelse med skolegangen ((typisk elever med fysiske handicaps (svagsynede/blinde, kørestolsbrugere…) Tilskuddet ydes i skoleåret med en timetakst pr. afholdt time Takst 2016: 135,14 kr. (pr. time à 60 minutter) Tilskuddet søges i fagsystemet SPS2005 Dokumentation: Udtalelse fra PPR (eller evt. anden faglig sagkyndig person) samt beskrivelse fra skolens side af, hvordan støtten iværksættes Ingen krav om et minimumstimetal, der skal søges Personlig assistance kan ikke indgå i inklusions- eller specialundervisningstimetallet

13 4. Hjælpemidler Tilskud til hjælpemidler til elever, hvor der er et særligt behov herfor. Tilskud ydes som refusion for afholdt udgift inden for en given bevilling Bevilling søges i fagsystemet SPS2005 Dokumentation: Ordblindetest (ved læse/skrive-vanskeligheder) eller udtalelse fra PPR/faglig sagkyndig person Vær opmærksom på, at der ved læse/skrivevanskeligheder kan søges tilskud til enten: Startpakke (PC med programpakke installeret) Programpakke til elevens egen PC Programpakke til elevens egen Mac

14 Specialefterskoler Tilskudstyper:
1. Tilskud til skoler godkendt med et samlet særligt undervisningstilbud ( § 26) Grundtakst Tillægstakst 1 Tillægstakst 2 Til en elev kan man modtage grundtakst alene eller grundtakst + tillægstakst 1 eller grundtakst + tillægstakst 2 2. Tilskud til personlig assistance (§ 26 a) 3. Tilskud til hjælpemidler (§ 26 a)

15 1. Tilskud til skoler godkendt med et samlet særligt undervisningstilbud
De tre typer af tilskud ydes med en takst pr. årselev, der opfylder betingelserne. Taksterne fastsættes på den årlige finanslov - første gang i 2018 Tilskuddene udbetales i finansårets 12 måneder og beregnes på baggrund af aktiviteten i skoleåret, der slutter året før finansåret Skolerne indberetter selv aktivitet primo oktober. Dernæst beregner styrelsen skolens tilskud (OBS ingen indberetning i 2016)

16 Betingelser for tilskud
Skolen skal i sit årsregnskab særskilt redegøre for tilskuddenes anvendelse Formelt skal der kun redegøres for tilskud, der ydes som tillægstakst 1, men vi opfordrer til at der redegøres for både tillægstakst 1 og 2.

17 Betingelser for tilskud
Grundtakst Alle elever indgår i beregningen Tillægstakst 1 Skolen har udarbejdet en skriftlig plan for indsatsen for den pågældende elev Der foreligger på skolen en aktuel skriftlig udtalelse fra pædagogisk-psykologisk rådgivning i elevens tidligere skolekommune om at elevens støttebehov er mindst 9 ugentlige undervisningstimer skolen har foretaget en systematisk og løbende evaluering af skolens støtte til eleven

18 Betingelser for tilskud
Tillægstakst 2 Skolen har udarbejdet en skriftlig plan for indsatsen for den pågældende elev der foreligger på skolen en aktuel skriftlig udtalelse fra pædagogisk-psykologisk rådgivning i elevens tidligere skolekommune om at elevens støttebehov er mindst 9 ugentlige undervisningstimer og er særligt omfattende skolen har foretaget en systematisk og løbende evaluering af skolens støtte til eleven

19 Særligt omfattende behov
Elever med særligt omfattende støttebehov har som udgangspunkt frem til start på efterskole/fri fagskole modtaget undervisning i en specialklasse eller på en specialskole målrettet børn med de mest vidtgående behov og med meget lav klassekoefficient og høj lærer/pædagognormering. På efterskolen/den fri fagskole vil eleven fortsat have behov for at modtage undervisning på meget små hold med en høj lærernormering, eventuelt suppleret med 1-1 undervisning. Elever med særligt omfattende støttebehov vil som udgangspunkt også have behov for massiv støtte uden for undervisningen for at sikre progression i læringen.

20 Særligt omfattende behov (fortsat)
Vurderingen af om eleven har et omfattende støttebehov beror altid på en konkret helhedsvurdering, og en diagnose kan aldrig i sig selv udløse en vurdering af, at eleven har et særligt omfattende støttebehov. Elever, der har et særligt omfattende støttebehov kan f.eks. være elever med psykisk udviklingshæmning i form af IQ under 50 svarende til moderat til svær udviklingshæmning, elever med svære kommunikationsvanskeligheder, så der f.eks. anvendes tegn til tale, eller elever med svær, gennemgribende udviklingsforstyrrelse. (Styrelsens retningslinjer for vurdering af særligt omfattende behov).

21 Overgangsordning I efteråret 2016 (1/8 – 31/12) modtager en skole specialundervisningstilskud svarende til det specialundervisningstilskud (§ 25, stk. 1 og 2) som skolen modtog til specialundervisning i efteråret 2015 (1/8 – 31/12) I 2017 (1/1 – 31/12) modtager en skole specialundervisningstilskud svarende til det specialundervisningstilskud (§ 25, stk. 1 og 2) som skolen modtog til specialundervisning i skoleåret 2015/16 Staten kan i 2018 yde supplerende tilskud til specialundervisning. Det supplerende tilskud er beregnet til skoler, der oplever et stort fald i tilskud, idet man går fra 25.1-takst/lærertimer til rene takster.

22 2. Tilskud til personlig assistance
Personlig assistance ydes til elever, der har behov for hjælp til at overvinde praktiske vanskeligheder i forbindelse med skolegangen ((typisk elever med fysiske handicaps (svagsynede/blinde, kørestolsbrugere…) Tilskuddet ydes med en timetakst pr. afholdt time i skoleåret Takst 2016: 135, 14 kr. (pr. time à 60 minutter) Tilskuddet søges i fagsystemet SPS2005 Dokumentation: Udtalelse fra PPR (eller evt. anden faglig sagkyndig person) samt beskrivelse fra skolens side af, hvordan støtten iværksættes Ingen krav om et minimumstimetal, der skal søges Personlig assistance kan ikke indgå i inklusions- eller specialundervisningstimetallet

23 3. Hjælpemidler Tilskud til hjælpemidler til elever, hvor der er et særligt behov herfor. OBS: Der kan ikke søges tilskud til hjælpemidler til elever hvis behov falder inden for skolens samlede særlige tilbud Tilskud ydes som refusion for afholdt udgift inden for en given bevilling Bevilling søges i fagsystemet SPS2005 Dokumentation: Ordblindetest (ved læse/skrive-vanskeligheder) eller udtalelse fra PPR/faglig sagkyndig person Vær opmærksom på, at der ved læse/skrivevanskeligheder kan søges tilskud til enten: Startpakke (PC med programpakke installeret) Programpakke til elevens egen PC Programpakke til elevens egen Mac

24 Kontaktoplysninger Sine Eggert, Efterskoleforeningen
Tlf / Efterskoleforeningen.dk (leksikon) SPS-kontoret i Undervisningsministeriet (10.00 – 12.00) (koder)


Download ppt "Tilskud til inklusion og specialundervisning"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google