Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Herning Kommunes Handicapråd Høringer Nyborg Strand d. 9. juni 2008.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Herning Kommunes Handicapråd Høringer Nyborg Strand d. 9. juni 2008."— Præsentationens transcript:

1 Herning Kommunes Handicapråd Høringer Nyborg Strand d. 9. juni 2008

2 Handicaprådets medlemmer  Handicaprådet har 10 medlemmer  5 medlemmer fra DH (Danske Handicaporganisationer)  4 politikere og en kommunal ansat tidligere politiker ( 2 fra Venstre, 1 fra Socialdemokratiet, 1 fra Kristendemokraterne, 1 fra De Konservative)  Vores sekretær er Socialdirektøren

3 Hvilke udvalg kommer politikerne og deres stedfortrædere fra?  Social og Sundhed  Børn og Unge  Økonomi og Erhverv  Beskæftigelse  Byplan  Teknik og Miljø  Børn og Familie  Kultur og Fritid

4 Samarbejde Lige fra konstitueringen har vi i rådet arbejdet ud fra følgende regler: 1.Handicaprådet skal udbygge kontakten mellem kommunens handicappede borgere og byrådet. 2.Alle medlemmer er valgt ind for at følge og vurdere vilkårene for personer med handicap og tage handicappolitiske initiativer. 3.Vi skal som råd arbejde sammen om at løse denne opgave. 4.Derfor er det vigtigt, at vi som råd står sammen om vore høringssvar.

5 Hvordan ”hjælper” vi hinanden i rådet?  DH- medlemmerne orienterer rådet om de ting, der berører deres grupper, og hvilke tiltag, vi mener, der bør tages i forhold til handicappede borgere.  Politikerne giver rådet oplysninger om, hvilke tiltag, kommunen arbejder med på handicapområdet, hvad der er politisk muligt at gennemføre, og hvilke forbehold, der evt. ligger økonomisk i gennemførelsen af det, rådet ønsker.

6 Høringer og høringssvar  Diverse Kvalitetsstandarder handicapkompenserende ydelser: ledsagerordning, hjælpeordning, særlig kontaktperson til døvblinde, hjælp til nødvendige merudgifter, hjælp til støtte til køb af bil, individuel befordring, hjælpemidler og forbrugsgoder, midlertidige og længerevarende ophold, omsorg, omsorgstandpleje, pleje, praktisk bistand, sygeplejeydelser, træning, hjemmebesøg

7 Høringer og høringssvar  Individuel handicapkørsel, pasning af nærtstående, plejevederlag, høringssvar vedrørende etablering af tilsynsenheden.  Rapporter fra kommunen og regionen.  Beregning af rådighedsbeløb  Anbefalinger til byggeprojekter under tilgængelighedspuljen.

8 Hvem bestemmer, hvilke sager, der skal i høring  De forskellige forvaltninger udarbejder materialet til de politiske udvalg.  Udvalget behandler sagerne i et udvalgsmøde og træffer beslutning om, hvorvidt det skal i høring i f.eks. Handicapråd og Ældreråd før det behandles i Byrådet.

9 Arbejdsgangen 1. Sekretæren sender i samarbejde med formanden og næstformanden materialet til medlemmerne med en tidsfrist. (forskellig) 2. Handicaprådet har henstillet til forvaltningerne, at der er en rimelig høringsfrist. 2. Det sættes på som et punkt på dagsordenen. 3. Til mødet indkaldes en person fra den forvaltning, der beder om et høringssvar.

10 Den videre behandling 4. Rådet får en gennemgang af materialet 5. Der stilles uddybende spørgsmål 6. Rådet diskuterer herefter materialet, og om vi ønsker at afgive et skriftligt høringssvar, og hvordan det evt. skriftlige høringssvar skal stykkes sammen. (de forskellige bemærkninger nedskrives under mødet) 7. Herefter udformer formanden et høringssvar, der rundsendes til alle medlemmer til kommentarer. 8. Når alle kommentarer er indarbejdet i høringssvaret, sendes det til godkendelse i rådet.

11 Hvad sker der så?  Når rådet har godkendt høringssvaret sendes svaret til den respektive forvaltning, der indarbejder svaret i materialet til udvalget. sendes svaret til den respektive forvaltning, der indarbejder svaret i materialet til udvalget.  Høringssvaret lægges ud på kommunens hjemmeside.  Handicaprådet følger sagen til dørs, ved at de forskellige DH- medlemmer følger de sager, der berører deres område og herefter melder tilbage.  Politikerne melder tilbage fra deres udvalg.

12 Hvor har Handicaprådet indflydelse i Kommunen?  Handicaprådets medlemmer indgår i forskellige arbejdsudvalg nedsat af de forskellige forvaltninger  Handicaprådet er repræsenteret i bestyrelser i bo enheder  Handicaprådet er repræsenteret i Skoletilbud.  Handicaprådets hjemmeside er en del af Kommunens hjemmeside

13 Hvad er vigtigt for et godt samarbejde? 1.Fælles aftalte spilleregler, som skal følges. 2.At alle tager arbejdet alvorligt (møder op og bliver til mødet er forbi) 3.At vi respekterer hinanden som ligeværdige. 4.At vi har et godt samarbejde med forvaltningerne mellem møderne, så vi kender hinanden, f.eks. ved afholdelse af fælles temamøder. 5.At vi alle respekterer, at det er fint, at vi kan opstille ønskelister, men også forstår, at politikerne (Kommunen) har et økonomisk ansvar, de skal leve op til. 6.At vi arbejder og fremstår som et ”fælles” råd til gavn for handicappede borgere i vores kommune.

14 Hvad kan blive bedre? 1.Endnu bedre mødekultur fra politikerside ( at de gør brug af deres stedfortrædere, hvis de på forhånd ved, at de ikke kan blive til hele mødet) 2.Længere frist til at udfærdige høringssvar 3.Bedre oplysning og planlægning fra sekretariatets side af, hvornår der er omfattende høringsmateriale til høring.

15  Vi synes, vi har et velfungerende Handicapråd, men der er plads til forbedringer

16 Tak for ordet. Christen Dam Larsen Politiker, Næstformand I Handicaprådet i Herning Birgit Hagen DH- Medlem Formand for Handicaprådet i Herning


Download ppt "Herning Kommunes Handicapråd Høringer Nyborg Strand d. 9. juni 2008."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google