Meningsfuld evaluering

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Workshop Cooperative learning
Advertisements

Medarbejderudviklingssamtalen
Pia Koustrup, adjunkt. Sygeplejerskeuddannelsen i Århus
SRP på Faaborg Gymnasium 2013
Erfaringer fra netværkssamarbejde
Undervisningsplanlægning
BGs evalueringsstrategi
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
Evaluering.
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
LUP. Social og sundhedsassistent uddannelsen
Kvalitet i arbejdet med anbragte børn og unge
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Midtvejsstatus for pilotprojektet LP-modellen i det kommunale dagtilbud Octavia, Roskilde 14.september 2010 kl Pia Guttorm & Ole Hansen.
Innovation og diversitet - Venner eller fjender i design og implementering af uddannelsesforløb Ole Ravn Christensen Annie Aarup Jensen Paola Valero Institut.
Kvalitet og evaluering på Vejle Handelsskole HHX og HG Redegørelse for kvalitetssystemet.
Esbjerg 5. nov 03 / TC1 Reform af de gymnasiale uddannelser.
”Ny skriftlighed” Elevernes studieforberedende skrivekompetencer
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Lærermiddelkultur(er)?
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Det almene gymnasium: informationskompetence i samarbejde mellem elev-lærer- bibliotekar Knud Holch Andersen, Thisted Gymnasium & HF.
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
Anbefaling til afklaring af arbejdet i LUU Forretningsorden og organisering af udvalgsarbejdet. Forventninger til samarbejde mellem udvalget og skole samt.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Hvad er LP-modellen? LP-modellen er udviklet af professor Thomas Nordahl 3-årigt forskningsbaseret projekt En model til pædagogisk analyse og handleplaner.
Evaluering af dagtilbud Oplæg til DLO’s konference København 25. april 2007 Anne Kjær Olsen og Pia Vinther Dyrby konsulenter på Danmarks Evalueringsinstitut.
Tanja Miller CVU-Nord Evaluering Voksenspecialundervisning Vejle 2005 EVA rapport - anbefalinger Hvad er evaluering? Værdier og menneskesyn Selvevaluering.
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
1 Vi har brug for mange virtuelle læringsfunktionaliteter – og når vi har dem kan vi tage dem for givet og glemme dem for en stund - først herefter kan.
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Evaluering - metoder og værktøjer -
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.) Præsentation.
Thomas Bjørnkilde, Manager, PLS RAMBØLL Management
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Ledelsesmæssige og kvalitets- udviklingsmæssige overvejelser Ved udarbejdelsen af Handlingsplan for øget gennemførelse 2013 på SOSU C Oplæg på orienterings-
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Gymnasiereformen på Odder Gymnasium. Organisation Balance mellem differentiering og integration. Balance mellem differentiering og integration. Autonomi.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Gymnasiernes tiltag for tosprogede elever Oplæg ved rektor Niels Jørgen Helms Mulernes Legatskole.
OPSAMLING PÅ KVALITETSARBEJDET SAG Kvalitetsudvikling og evalueringer.
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
1 Odder Gymnasiums system til kvalitetsudvikling.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Formidlingskursus 2014 Gymnasiepraktik og Det rullende Universitet Klasserumskultur og elevernes forskellighed Susanne Th. Jensen Vicerektor Odder Gymnasium.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Efteruddannelse og kompetenceudvikling. Efteruddannelse før reformen Eksterne faglige kurser Kurser for hele faggrupper Skolebaserede kurser Pædagogiske.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
Alt er på hjemmesiden nyfolkeskole.wordpress.com.
Workshop om evaluering 19. januar FORMÅL OG PROGRAM Blive klædt lidt bedre på til at planlægge og gennemføre evalueringer Udgangspunkt i akkrediteringskravene,
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
Evaluering som et ledelsesredskab Doku:SEN. Hvorfor og hvordan? Udarbejdet af Toke Knudsmark, Varde Ungdomsskole.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Præsentation af studieordning /vejledning. Studievejledning 2 Modul Vf8: Mentorskaber og mentorordninger ECTS-point: 5 Læringsmål: Viden Skal have indsigt.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Konference om formativ evaluering 25. og 27. april 2007 Torben Spanget Christensen, Ceter for Undervisningsmidler, JCVU Evalueringskapacitet Emne 1Emne.
Odder Gymnasiums system til kvalitetsudvikling Kvalitetsbekendtgørelse og STX §11skal ”tale sammen”
Torben Spanget ChristensenIFPR, Syddansk Universitet. Oplæg: Hvorfor al den evaluering? Oplæg: Hvorfor al den evaluering? Nordiske Lærerorganisationers.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Evaluering.
Fag, fagligt samspil og metode
Evaluering af skoleåret og planlægning af skoleåret
Vidensbaseret praksis i botilbud
Velkommen til fagligt samspil
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Meningsfuld evaluering Marselisborg Gymnasium 27.september 2007 PIP

Præsentation af Håkon Cand.mag i hist & ps Master – ledelse & organisation Pæd. udviklingsarbejder, projekt-ledelse, samarbejdsprojekter, evalueringer, kompetenceudvikling osv.osv Evalueringskonsulent JCVU Sammenhæng ml undervisningsevaluering og organisationsevaluering (gymnasiet og Fsk) 27.september 2007 HG/ JCVU

Oplægget handler om.. Introduktion til evaluering STX bekendtgørelsen og kvalitetsudvikling og resultatvurdering ’Barometermodellen’ et eksempel på grundforløbsbarometer et eksempel på integration af barometret, jf. bekendtgørelserne Undervisningsevaluering ud fra barometer Gruppearbejde (?) 27.september 2007 HG/ JCVU

Evaluering er kendetegnet ved: Systematiske undersøgelser af undervisningen tilpasset konteksten med henblik på at udvikle og forbedre praksis (Rossi, Lipsey og Freeman) Evaluering benytter sig af systematiske metoder, der kan undersøge effektiviteten af undervisning (Derved flyttes fokus fra evaluering som bedømmelse af lærerne, af lærernes intenderede mål & målsætning til elevernes læring og kompetenceudvikling) 27.september 2007 HG/ JCVU

’Iagttagelsespunkter’ – ikke alt kan eller skal ses og måles! Udvælg… 27.september 2007 HG/ JCVU

Hvad er det vi står overfor?? Forventede resultater Opnåede resultater Model udviklet af Torben Spanget Christensen, ACU, Århus Amt 27.september 2007 HG/ JCVU

Niels Egelunds definition Test: Hvor godt klarer eleven sig i fht. gennemsnittet? Måling: numerisk beskrivelse i fht. til ét parameter, hvad kan eleven i fht. parameter? Vurdering: bredt sortiment af metoder, hvordan klarer eleven sig totalt set på et område? Test Måling Vurdering Evaluering Evaluering: systematisk, hvordan virker systemet i fht. de intenderede formål? 27.september 2007 HG/ JCVU

Placering af evalueringsbegreberne 27.september 2007 HG/ JCVU

Evalueringsformål – Dahler-Larsen Kontrol  konflikt mellem pædagogik og organisation Læring  læreprocesser koster! Oplysning  generalisering i tid & rum Strategisk/ taktisk anvendelse Symbolsk  ’vi evaluerer, altså er vi seriøse…’ Konstituerende  utilsigtede effekter, og Socialisering af eleverne (formålsrettet) 27.september 2007 HG/ JCVU

Problemstillinger med evaluering i praksis ”Evaluering – det har vi altid gjort” Målsætningen - hvad er det, der skal evalueres på? Hvordan gøres evalueringen meningsfuld? Hvilke evalueringsredskaber/metoder findes der, og hvilke kan bruges til hvad? Se fx UVM: EvalueringsPortalen 27.september 2007 HG/ JCVU

’Synsninger’ Synsninger er vurderinger, der kan bero på alt mellem himmel og jord Udgangspunktet er den enkeltes oplevelse af, hvad denne mener eller synes om et givent forløb/undervisning Men er målene med undervisningen? Og er de nået? Er der forventning om sammenhæng mellem undervisning og læring – hvad virker?? 27.september 2007 HG/ JCVU

Evaluering ud fra mål – kræver kapacitet ’Pædagogisk teori’ Hvad skal den viden bruges til ? Hvad vil man vide? Hvordan vil man skaffe den viden? 27.september 2007 HG/ JCVU

Evalueringskapacitet At lave evalueringer af god kvalitet og bruge dem – reel efterspørgsel, god forsyning Lærere og ledere kan reflektere over deres evalueringspraksis og udvikle den – dobbeltsyn Bæredygtig udvikling på skolen – skolerne må lære at fiske! Infrastruktur – måske tværinstitutionelt Fx arbejdsgrupper, it-platforme, efteruddannelse, netværk, teamsamarbejde, evalueringsprocedurer Træningspædagogik på individniveau, men forankret på et organisatorisk plan 27.september 2007 HG/ JCVU

27.september 2007 HG/ JCVU

Reformen og bekendtgørelsen 27.september 2007 HG/ JCVU

Kvalitetsbekendtgør. og reform STX Evalueringsstrategi (STX bekendtgørelse, kap. 12) Evaluering af arbejdet med studieplanen, § 107 (?) Evaluering af undervisningen, § 108 (?) Evaluering af den enkelte elev, § 109 (?) Om karakterer, prøver opgaver osv. System til Kvalitetsudvikling (Kvalitetsbekendtg.) Præsentation af system, §1 Procedure for udvælgelse af nøgleområder, §1 Procedure for eval. af NO, §4 Inddragelse af elever m.fl, §2 Procedure til belysning af …§3 27.september 2007 HG/ JCVU

Hvad drejer det sig om? Kvalitetssystemet er overordnet i forhold til evalueringsstrategien Hvordan udvælges nøgleområder? Hvordan foregår evalueringen? Hvordan følges der op? Krav om permanent belysning af, hvordan undervisnings- og arbejdsformer medvirker til elevernes udvikling  overlap med evalueringsstrategien 27.september 2007 HG/ JCVU

Kvalitetsbekendtgørelsen De gymnasiale uddannelser skal udvikle ’et system til kvalitetsudvikling og resultatvurdering af hver enkelt uddannelse og undervisningen.’ Det betyder: et samlet kvalitetssystem for den enkelte skole  ramme Et system, der tilgodeser skolens ønsker og behov 27.september 2007 HG/ JCVU

Kvalitetssystemet Det skal omfatte systematiske og regelmæssige selvevalueringer Selvevaluering: (§1, stk. 3) ’En proces, der består i at indsamle information og implementere procedurer, der muliggør kontinuerlige, systematiske og kritiske diskussioner om uddannelsesmæssige og undervisningsmæssige forhold i sammenhæng med institutionens tilrettelæggelse og gennemførelse af uddannelsen.’ 27.september 2007 HG/ JCVU

Barometermodellen tilfredshed Indsats: internationalisering Indsats-område Barometer Undervisning-en er ikke engagerende Klasseevaluering Faglige, sociale, og kompeten-cemæssige mål De faglige mål er ikke kendte Tilrettelæggelse Prøver mv. Makro Mikro 27.september 2007 HG/ JCVU

Sammenhængen konkretiseret Barometer Klasse evaluering udslag tid 27.september 2007 HG/ JCVU

Oversættelsen…. Klassens lærer/ team får til opgave at oversætte de generelle udslag til klassens virkelighed/ enkelte elevers virkelighed At vælge en evalueringsmetode, der passer til den konkrete problemstilling At indpasse ’udslaget’ som et mål i evalueringsplanen for undervisningen Derfor er det en … 27.september 2007 HG/ JCVU

… forudsætning for barometret, At undervisningen og evalueringen er formuleret i en plan, hvor ’udslagene’ kan inkorporeres (både i tid & indhold) At lærerne arbejder systematisk med undervisningsevalueringen så der er et beredskab til at tage sig af ’udslagene’ At der er metodisk kapacitet – dvs. at lærerne/ evalueringsgruppe kan bearbejde og beslutte  nye handleplaner 27.september 2007 HG/ JCVU

Eksempel på evalueringsplan – klasseniv. Tid 1 Tid 2 Tid 3 Tid 4 Hvem? Lærernes navn og fag, klasse og/eller team. Gør hvad? Evalueringsforløb – og metode. Med hvilket mål? (OVERSAT fra barometer el. studieplan) Evalueringens kobling til skolens værdigrundlag, kompetenceprofiler, indsatsområder. Hvornår? Tidsangivelse. Hvordan? Konkret beskrivelse af evalueringsmetodens udførelse og dokumentationsgrundlag. Hvorfor? Tanker om anvendelse af evalueringen, fx til ekstern dokumentation, til elevsamtalerne mv. 27.september 2007 HG/ JCVU

Hvad bliver dermed løst? Samlet, lokalt, værdibaseret kvalitetssystem, inkl. nøgleområder Aktørerne er inddraget Eleverne evalueres løbende Indsamler information og vedvarende diskussioner (= selvevaluering) Etablering og revision af moduler Systematisk + regelmæssigt 27.september 2007 HG/ JCVU

Relaterede problemfelter, 1 Vision og anvendelse Hvordan skal dokumentationen bruges? Kontrol og symbolsk til UVM ? Udvikling til lærerne ? Konstituerende overfor praksis ? Analyseindsatsen?  visionen … Barometerevaluering Undervisningsevaluering 27.september 2007 HG/ JCVU

Barometret i praksis Hvordan skal barometret laves? organisering indhold case eksempel på barometersystem systematisk evaluering med Hiim & Hippe H&H case eksempel på barometer som en del af evalueringsplan Gruppearbejde - oplæg 27.september 2007 HG/ JCVU

Barometer og evalueringsplan, case Nøgleområder der skal evalueres: A: overgang fra grundskole til gymnasium B: hvordan undervisnings- og arbejds-former støtter uddannelsens formål, fagligt samspil C: elevernes ansvarlighed og selvstændighed D: information, kommunikation og organisation E: lærerteam F: lærernes efteruddannelse 27.september 2007 HG/ JCVU

Barometret som del af en evalueringsstrategi Semester Hvad Hvornår 1 Introforløb (A), AP og NV (B), overgang til gymnasiet (A + C) Vejledning om studieretning og valgfag (D) Efter 14 dg. Slutning af første semester, Barometer. 2 AT – summativ evaluering (B), årsprøve, AT – formativt: fagligt samspil, UV-former (B) Slutningen af 2. semester (pkt.) 3 Evaluering af UV og læring, jf. bekendtgørelsen (B + C), information mv. (D) Slutningen af 3. Barometer. 4 Studierejser (B, C og D) (forberedelse mv.) Undervisningsmiljøvurdering Pkt. måling Barometer 5 Lærerteam, samarbejde og udvikling. Kvaliteten i opg.løsning, ressourcer (E) 6 Selvevaluering i fht. udvikling af studiekompt. (C). Gentagelse fra 3. semester Midt i 6. semester 27.september 2007 HG/ JCVU

Kvalitetsmål = barometerudslag Grundforløbsbarometer: Eleverne skal opleve en markant forskel mellem de to skoleformer. Såvel de faglige krav som kravene til studieteknik og selvstændighed skal opleves som skærpede. Dette belyses gennem: arbejdsformer (spørgsmålskategorier) studieteknik faglighed 27.september 2007 HG/ JCVU

Oplæg til gruppearbejde Måske noget der ligner det her – stumper af det – lave de evalueringer I har brug for til udvikling og dokumentation Træning af evalueringskapaciteten – refleksionen, kritiske, systematiske og kontinuerlige diskussioner Afdækning af den konkrete praksis kan der laves en samlet evalueringsstrategi for Mars.Gym. evt. kan barometret derefter flettes ind, jf. case videndeling 27.september 2007 HG/ JCVU

Organisering af arbejdet Bestyrelse, 3 års plan værdigrundlag Nøgleområder for 2007/ 08 27.september 2007 HG/ JCVU