Hvordan kan e-læring være med til at støtte og styrke lærerprocessen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Jan Forsing og Lisa Andersson
Advertisements

Skolereform august 2014………………
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Partnerskabsdag: Skolereform Tirsdag d. 10
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Professionsuddannelserne - De studerendes vurdering af studiemiljø, studieformer og motivation for at gennemføre oplæg med fokus på bioanalytikeruddannelsen.
Blended learning – hvordan?
Forsøgsskoleprojekt – med inspiration fra John Dewey
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Undervisningsplanlægning
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
TEMA Undervisningspraksis med og i digitale medier
Lærerprofessionen.
Det udvidede klasserum
Voksnes læreprocesser – hvad er vigtigt i tilrettelæggelse af kompetenceudvikling for voksne? Norskkonferencen 2013 VOX 24. april 2013 Bjarne Wahlgren.
Skolereform august 2014………………
Grønt Flag – Grøn Læreruddannelse
Informationsmøde vedr. skolestart Træd varsomt – her bliver mennesker til det allervigtigste for et menneske er at kunne klare sig selv – blive.
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Formativ evaluering Januar Juni 2012 Karen Marie Hedegaard og Birgitte Lund Nielsen Oplæg til diskussion d. 1 juni, 2011, ved styregruppedag i Ry.
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
- Hvad kan I forvente som forældre?
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Gentofte Kommunes skolevision
Alle børn er alles ansvar
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
aktionslæring En metode til arbejdet med og i praktikfaget Helen Nyboe
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
EUD-reformkonference 17 sep Talentarbejde i Praksis.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Etterutdanningskurs for lærere og ledere Kristiansand.
: 2CBS LL "Hvad bliver man kastet ud i når man forsøger at planlægge og køre virtuel undervisning" Robin Cheesman
Akademiuddannelse i Ledelse Februar 2010
1 Vi har brug for mange virtuelle læringsfunktionaliteter – og når vi har dem kan vi tage dem for givet og glemme dem for en stund - først herefter kan.
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
Refleksioner og opsamling ift. i går
Evaluering - metoder og værktøjer -
Lærerprofessionen.
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Indsæt billeder Klik på ikonet og indsæt et billede Billedbanken findes her: f60c93adc/ Vælg layout 1.
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
Sygeplejerskeuddannelsen på nettet B aggrund/idé L æringssyn & værdier S tudie-og undervisningsformer O rdinær – fjernstudie K ommunikationsplatform E.
Robin Cheesman Hvad er fleksibel uddannelse? Overblik over undervisningsformer Fleksibel Uddannelse på Bornholm Bornholms Akademi 20. januar 2003.
Vejen Kommune Det er besluttet, at alle skoler i Vejen Kommune arbejder med Vurdering for Læring. Alle skoler arbejder efter en fælles procesplan. Arbejdsgrupper.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
It i undervisningen Et møde for politikere og ledelsen på landets lærerseminarier. Foregår på Silkeborg seminarium den lørdag 26/ kl
Bg · Udvikling af MUS 2. Netværksmøde 3. Sept
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Voksne i videregående opplæring – tilrettelegging,
Dagsorden Alle ”kender” Hattie
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Sygepleje og fagidentitet
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Hvad ved vi om voksnes læring? Stavanger, 5. Marts.
Kampagne 3 Tiltrække og anerkende frivillige Navn Navnesen.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Projekt X – Udvikling af undervisning i et krydsfelt
Sundhedspædagogisk forum - for ledende tandlæger DPU 1. marts 2010
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
Præsentationens transcript:

Hvordan kan e-læring være med til at støtte og styrke lærerprocessen Oplæg v. Anders Bech Thøgersen, University College Syd Effekt og evaluering af e-læring FLUID-konference d. 20. 11. 2008

Blue ocean stategi Blue ocean strategi handler om at finde og udvikle en strategi i virksomheden, der gør virksomheden unik på markedet… Blue Ocean-virksomheder skaber markedsfordele ved hjælp af kreativitet og nye idéer. Teorien er, at ingen virksomheder og brancher har konstant succes. Virksomheder skal derfor hele tiden omtænke den måde de markedsfører, sælger og kommunikerer på deres marked W. Chan Kim & Renee Mauborgne: ”Blue ocean strategi. De nye vinderstrategier”. Børsens Forlag, 2005

Læreruddannelsen som netstudie Samme mål, CKF’er og eksamen, men forskellige arbejdsfomer 25 % af undervisningen på seminarer 8 fredage/lørdage pr. studieår 75 % af undervisningen i netperioder Blackboard Studiegrupper Læsestof, øvelser, opgaver m.m. Ca. 1.000 studerende i perioden 2001- 2008

Skelner mellem tre former for viden og videnfrembringelse Pædagogisk praksisviden: uddannelsessystemets selvfrembragte subjektive erfaringsviden om, hvordan opdragelse, undervisning mv. med rimelighed kan gennemføres Pædagogisk professionsviden som uddannelsessystemets refleksionsteori Videnskabelig pædagogisk viden frembragt gennem uddannelsesforskning Definition: uddannelsesforskning som betegnelse for videnskabeligt frembragt pædagogisk viden Rasmussen, Kruse & Holm: Viden om uddannelse, 2007, s. 11

Skelnen mellem uddannelsesforskning og pædagogik Uddannelsesforskning: referer til det videnskabelige system Pædagogik: referer til uddannelsessystemet Denne skelnen tydeliggør, at: det videnskabelige system og uddannelses-systemet varetaget forskellige forskellige funktioner i samfundet, og at de forventes at levere forskellige ydelser Det er muligt at identificere pædagogik som et område inden for uddannelsessystemet, der generer funktionsspecifik viden til dette system i form af reflektionsteori for pædagogisk praksis. Rasmussen, Kruse & Holm: Viden om uddannelse, 2007, s. 23

School Effectiveness / Effekt og evaluering Effektivitet refererer til de midler, der mest direkte og med færrest mulige anstrengelser eller på den bedste måde leder til målet, som er en højnelse af elevernes faglige udbytte.” School Effectivenessparadigmet er afhængig af, at der er udviklet standarder og måleinstrumenter, der kan hævdes at måle eleverne både ved skolestarten og senere i forhold til deres udbytte af skolegangen. Kirsten Krogh-Jespersen i Unge Pædagoger nr. 1/2002

Første netundervisemøde december 2002 Foreløbige visioner om fjernundervisningen – eller hvordan sikrer vi med afsæt i erfaringer fra undervisningen på fjernstudiet en udvikling og udbygning af lærerkompetencer og undervisningskvalitet Spørgsmålene kan formuleres således: Hvordan sikrer man en kollektiv læring? Hvordan udvikler man sociale systemer, som reflekterer over sig selv?

Karakteristika ved et læringsmiljø Marsick: Muligheden for at reflektere over praksis Dialog mellem deltagere om mål, normer og værdier Opmærksomhed på formulering og løsning af værdier Mulighed for at eksperimentere Tillid til gruppers arbejde og læring Indre motivation baseret på autonomi og handlefrihed Bevidst satsning på informel læring i arbejdet gennem dannelse af kolligale netværk og læringsrelationer suppleret med hensigtsmæssig formel træning Fra: Wahlgren, Høyrup, Pedersen & Rattleff: ”Refleksion og læring. Kompetenceudvikling i arbejdslivet”, Samfundslitteratur, 2002, s. 24

6 faktorer som ifølge Ellström fremmer kvalificeret læring på arbejdspladsen Medansvar for målformulering og planlægning af arbejdsproces At læringspladsen har højt læringspotentiale Information og teoretiske kundskaber Muligheden for at afprøve handlingsalternativer Muligheder for erfaringsudveksling og refleksion Arbejdspladskultur og organisationskultur som fremmer læring Fra: Wahlgren, Høyrup, Pedersen & Rattleff: ”Refleksion og læring. Kompetenceudvikling i arbejdslivet”, Samfundslitteratur, 2002, s. 25

Fora for undervisere i netstudiet Internat for undervisere i netstudiet Fælles pædagogiske dage for netundervisere Faggruppemøder for netundervisere Koordinationsgruppe Humanistiske fag, Naturvidenskabelige fag, Praktisk-musiske fag, Pædagogisk/psykologiske fag, Sprogfag Tværfaglige møder for netundervisere Tema for alle undervisere NB: Alle referater lagt på Blackboard

Strategier undervejs fra 2001 - 2008 Alle undervisere med => Kun udvalgte Adskilte forløb => Samlæste forløb Spredt annoncering => Målrettet kommuner med uuddannede ”lærere” Konventionel læreruddannelse => Digital og fleksibel læreruddannelse Ordinær læreruddannelse Meritlæreruddannelse Enkeltfag

Undervisere i netuddannelsen Tryghed / opbakning i undervisningen Klare retningslinjer til krav og forventninger Gode kollegaer: faglige og sociale relationer Støtte i forhold til ”brovtende” studerende IKT-udstyr, IT-support & IT-kompetence Kendskab til strategi Læringspotentiale Indre motivation

Netuddannelsen og studerende Bred rekruttering geografisk / aldersmæssigt Forskellige livshistorier / livsvilkår Individuelle studieplaner Fleksible studieforløb og varierede studieformer Servicering fra studiekontoret Fjernundervisningens Fredagsbrev Intense og intensive seminarer Overnatning / det sociale miljø Eksplicitte rammer, aftaler og langtidsplanlægning

Arbejdsformen – hvad kræver det af dig? Du skal være indstillet på: At skaffe tid og plads At kommunikere At samarbejde At lære at lære – se læring som en proces At tage initiativ At strukturere og disciplinere på nettet Fra informationsmøder med nye studerende

Gode råd til netstuderende Seminarerne gør en forskel Følg med fra starten Introforløbet er obligatorisk Selvdisciplin: organisering og opmærksomhed Kom med i en studiegruppe Kendskab til computer Fra informationsmøder med nye studerende

Ledelse og evaluering Ledelsen og undervisere Ledelsen og studerende Møder med ledelsen Respons skriftlig/mundtlig fra studerende Faggruppemøder Medarbejdersamtaler Ledelsen og studerende Fokusgruppeinterview med studerende Fælles evalueringsskemaer initieret af ledelsen Evaluering på holdene (respons fra undervisere) Individuelle studiesamtaler

Læreruddannelse på nettet får topkarakter De studerende er vilde med den sønderjyske seminarieuddannelse over nettet. Næsten 95 procent af de studerende vil anbefale uddannelsen, viser tilfredshedsundersøgelse. 98 procent af de adspurgte betegner indholdet i undervisning som ”relevant” eller ”meget relevant” i forhold til fagets mål 95 procent finder undervisningen relevant i forhold til lærerprofessionen Politikken.dk d. 29. sept. 2009. (N:196)

Uddrag fra fokusgruppeinterview Synes at tingene er kommet utroligt hurtigt op at køre i betragtning af, at det var et så forholdsvist nyt studie da vi startede. Det er effektivt og det er helt op på niveau i for-hold til hvad jeg kan forvente. Kun ros til overs for jer. Også kontoret er altid imøde-kommende i forhold til at prøve at rette sig ind med planer efter de studerendes ønsker. Studerende på årg. 2002, jan. 2007 

Uddrag fra fokusgruppeinterview Det der med at der ikke er noget nærvær, det passer ikke. Man er meget nærværende – når man har lagt noget ud på nettet kl. 11 om aftenen og man få minutter efter for svar fra en medstuderende. Så er det meget nærværende – så føler man sig selv ikke alene. Studerende på årg. 2002, jan. 2007

Uddrag fra fokusgruppeinterview Der er frustrerende når underviserne inddrager studerende i seminariets ansættelsesbetingelser. Hvis der er et skisma om, hvad man vil eller ikke vil, så er det studerende uvedkommende. Det er alene et anliggende mellem undervisere og ledelse. Studerende årg. 2002, jan. 2007

Uddrag fra fokusgruppeinterview De praktisk-musiske fag har for lidt tid til at komme ind på det ”håndværkmæssige”. Det er en forudsætning at den studerende kan noget i forvejen. Det er et svagt punkt og det er godt med mere tid til disse fag – det faldt på et tørt sted. Kræver et højere indgangsniveau end forventet. Et krav der skal gøres klart for de studerende. Studerende årg. 2002, jan. 2007