Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have."— Præsentationens transcript:

1 Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have færre bøger?

2 Færre bøger – mere IT Gør IT en forskel? Skole 2.0 – den digitale udfordring Er alle børn ”SÅ GODE TIL IT”? Hvad skal lærerne KUNNE for at anvende mere IT? En række relevante spørgsmål  Karin Tweddell Levinsen Institut for didaktik, DPU KALE@DPU.DK Skolerigsdag 2011 Aalborg Januar 2011

3 IT GØR en forskel At kunne handle og beslutte Udfordringer Skabe, producere, eksperimentere Kommunikation Samarbejde, fællesskab Præstere – anerkendelse, respekt Selvtolkning – identitet, køn Nydelse – med sanser og krop (Sørensen 2004) Børn lægger vægt på deltagelse IT tillader børn og unge at trække på uformelle kompetencer i skolesammenhæng  Karin Tweddell Levinsen Institut for didaktik, DPU KALE@DPU.DK Skolerigsdag 2011 Aalborg Januar 2011 IT - Eleverne bliver Engagerede Arbejder selvstændigt Arbejder sammen (Sørensen, Audon & Levinsen 2010)

4 IT skaber behov for udvikling og organisering: Relation lærer – elever Relation elev – elev(er) Videndeling Samarbejde It-kompetenceudvikling IT GØR en forskel  Karin Tweddell Levinsen Institut for didaktik, DPU KALE@DPU.DK Skolerigsdag 2011 Aalborg Januar 2011

5 Skole 2.0 – den digitale udfordring Hvis IT skal give mening i skolen Så gentænkning og udvikling af fagdidaktikker … og IT Didaktisk Design  Karin Tweddell Levinsen Institut for didaktik, DPU KALE@DPU.DK Skolerigsdag 2011 Aalborg Januar 2011 IT er helt afhængig af det didaktiske design Læreprocesserne – elevernes aktiviteter Undervisningen – lærerens funktioner

6 Skole 2.0 – den digitale udfordring IT - Didaktisk design: Formgivning af undervisnings- og læreprocesser der omfatter IT på forskellig vis Så elever/studerende får muligheder for at tilegne sig viden og færdigheder Før Under (improvisere) Efter Planlægning Videnledelse Evaluering (Andreasen, Lars Birch mfl. (red.), 2008)  Karin Tweddell Levinsen Institut for didaktik, DPU KALE@DPU.DK Skolerigsdag 2011 Aalborg Januar 2011

7 IT Didaktisk Design har tre niveauer: (Dale 1989, 2000) Skole 2.0 – den digitale udfordring NIVEAUDEN DIDAKTISKE DESIGNER 1. Teoretisk niveaulærer 2. Organisation og planlægning Lærer (elever) 3. Praktisk niveauElever (lærer)  Karin Tweddell Levinsen Institut for didaktik, DPU KALE@DPU.DK Skolerigsdag 2011 Aalborg Januar 2011

8 Er alle børn ”SÅ GODE TIL IT”?  Karin Tweddell Levinsen Institut for didaktik, DPU KALE@DPU.DK Skolerigsdag 2011 Aalborg Januar 2011 Hvorfor er børnene så dygtige til IT, når de ikke har lært det i skolesammenhæng?

9 Er alle børn ”SÅ GODE TIL IT”? Lærerne kan lære af eleverne Digitale trivialiteter Lærerne har ansvar  Karin Tweddell Levinsen Institut for didaktik, DPU KALE@DPU.DK Skolerigsdag 2011 Aalborg Januar 2011 Børn er gode AF SIG SELV betjene teknologien = computer færdigheder Finde og spille spil Google billeder Chatte og SMS’e Bruge kopier / sæt ind Forholde sig til billeder, lyd, tekst Finde ud hvordan programmer bruges = udforskende kompetence Børn er ikke så gode AF SIG SELV Informations kompetence Gemme filer / finde filer Lave gode søgeord Sortere og vurdere det fundne Bearbejde det fundne til selvstændigt arbejde Didaktisk og faglig kompetence Vurdere didaktisk relevans af digitale ressourcer

10  Karin Tweddell Levinsen Institut for didaktik, DPU KALE@DPU.DK Skolerigsdag 2011 Aalborg Januar 2011 lærerne skal kunne At kunne skelne, følge med i, vurdere … Faglighed skolerummet Udenfor formelle og uformelle læringstilgange IT perspektiv IT supporterer IKKE læring identificere uudnyttet potentiale Identificere uudnyttet potentiale Læring understøttes IKKE af IT? HVOR og HVORDAN supporterer IT faglig læring? Læringsperspektiv Hardware, It-support it-vejledning It-kompetencer Software, netværk Udforske noget nyt Lære af eleverne Bruge didaktisk fantasi

11 Lærerne skal kunne VIDENLEDE  Karin Tweddell Levinsen Institut for didaktik, DPU KALE@DPU.DK Skolerigsdag 2011 Aalborg Januar 2011 Skabe kultur for videndeling Tale sammen Bevæge sig rundt Tillægge videndeling høj værdi Synlighed Metodebevidsthed Kvalitetssikring over tid

12 Mere IT – færre bøger? Kandidatuddannelse IT-Didaktisk Design For mere information se http://www.dpu.dk/site.aspx?p=11759 Master i IKT og Læring (MIL) For mere information se http://www.mil.aau.dk/  Karin Tweddell Levinsen Institut for didaktik, DPU KALE@DPU.DK Skolerigsdag 2011 Aalborg Januar 2011


Download ppt "Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google